Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 27. april 2021, klokken 17:14

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. juni 2021, klokken 09:07
Interessant og en logisk løsning på forsinket Berlinfabrikk. Og heller ikke noe de ville gjort hvis Y var klar fra Berlin rett over nyttår.
Det er ihvertfall noe som gjør at TMY blir kansellert for min del. Gidder ikke ta imot bil med 2170 batterier og sannsynligvis kortere rekkevidde. Da blir det nok noe annet enn Tesla som erstatning for Jaguaren.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Otkristo på mandag 14. juni 2021, klokken 08:58
Siste nytt fra Kina er at det planlegges for eksport av Modely Y til Europa i Q3-21.

Så....hvor troverdig er dette? Det har jo kommet info før fra "sources" som har sagt at det kommer luftfjøringer på Model 3 osv, men som viste seg at det var noe de jobbet med og så etter løsninger på, men falt ned på "nei". Kan jo være at de faller ned på "nei" på å eksportere til Europa og...og så er det jo usikkert hvem i Europa som får først. Så ville ikke trukket konklusjoner ennå.

Taktisk kan det jo være lurt å sende Kina-biler til Europa for å tømme kundelisten med folk som har kjøpt til lav pris, dersom endringene til den nye Model Y fører til at de ikke kan selge den billigere enn det som ligger på nettsidene nå. Jeg ville ikke hatt noe imot å tatt imot en Kina-bil, selv om den nye er rett rundt hjørnet, men tenker jo at bruktprisen om 3 år kan være mye lavere for "gammel modell", men kan og være høyere om den nye Berlin-bilen bare er dritt. Tesla bruker ofte 7-8 måneder på å få skikk på nye modeller. Vet ikke om de har fått skikk på paneler osv, men scoret ganske dårlig i begynnelsen:
https://www.motorbiscuit.com/the-2021-model-y-is-the-least-reliable-tesla-according-to-consumer-reports/
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. juni 2021, klokken 14:56
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. juni 2021, klokken 09:07
Interessant og en logisk løsning på forsinket Berlinfabrikk. Og heller ikke noe de ville gjort hvis Y var klar fra Berlin rett over nyttår.
Det er ihvertfall noe som gjør at TMY blir kansellert for min del. Gidder ikke ta imot bil med 2170 batterier og sannsynligvis kortere rekkevidde. Da blir det nok noe annet enn Tesla som erstatning for Jaguaren.

Det må jo alle vurdere selv. Personlig tror jeg det blir små forskjeller til å begynne med. Gevinsten er noe som gradvis kommer kundene tilbake når investeringene har blitt betalt tilbake og teknologien modnes.

Otkristo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juni 2021, klokken 15:54
Sitat fra: Otkristo på mandag 14. juni 2021, klokken 08:58
Siste nytt fra Kina er at det planlegges for eksport av Modely Y til Europa i Q3-21.

Så....hvor troverdig  ?
Morten Grove som har sine kilder er veldig trygg på sin kilde. Denne kilden har hatt rett tidligere. Men vet jo aldri.
Mine tanker er at dette er demobiler som skal ut til forhandlere i Europa.
Kam være dette som er «misforståelsen»

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. juni 2021, klokken 09:46
Sitat fra: emurof på fredag 11. juni 2021, klokken 08:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. juni 2021, klokken 02:13Linken om å bygge hus var at en profesjonell aktør ikke kan komme med "estimert" anslag uten det har en verdi. Tror de fleste andre skjønte det.

Selv en Trump-elsker som snakker om Trump hele tiden skjønner vel at dette er noe annet enn estimert levering av en bil.

SitatSer forøvrig at om du bestiller en Tesla Model 3 LR i dag så vil du få bilen i desember. Så tror ikke du skal forvente Y særlig før...særlig siden Trump...eh Elon sier noenlunde det samme.

Fint det Trump-elsker, men hjelper det Trump å beskylde andre for å være Trump? Neppe. Det er bare trolling.

Nei, der tar du grundig feil. Det er ikke sånn at du kan si hvilken som helst leveringsestimat gang på gang, og etterpå bare si at det bare var et estimat denne gang og. Det er snakk om Villedende Markedsføring. Dersom du gang på gang har for optimistiske leveringsanslag så er det ikke lenger snakk om å være "uheldig" eller ha "hendelig hendelse". Da er det snakk om bevisst anslå noe en selv anslår å ikke kunne levere. Tesla har begynt å bevege seg opp mot grensene til hva som er lovlig....f.eks. da de trakk fra "besparelse drivstoff" da de viste prisen....hvor kjøpsprisen uten besparelse sto med liten skrift. Norske myndigheter fikk stoppet Tesla fra å fortsette med denne svindleriske praksisen. Videre har myndighetene klaget på bruken av "Autopilot" i markedsføringen. Vil anta at myndighetene snart også slår ned på den optimistiske tidsannonseringen, og totale fravær om å informere kundene om forsinkelser...og kun bruker VG for å informere kunder...når Roland sier "som tidligere oppgitt"....så viser det at han tror han kan gi beskjed til VG, og så er det greit...."har jo gitt beskjed tidligere til VG om høsten" hjelper lite om de som bestilte hadde "tidlig 2021" som leveringsestimat, og ikke har fått noen beskjed. Dersom en går inn på bestillingssiden nå på en slik ordre så finner kunden ingenting om leveringsestimat for den leveransen. Det er ganske drøyt useriøst.

https://www.forbrukertilsynet.no/content/2019/04/Tesla-brev.pdf

Det er ganske Trumpsk å trekke inn helt urelaterte ting. Men det er vel slik strategien er lagt opp.

emurof

Sitat fra: daktari på fredag 11. juni 2021, klokken 10:06
Sitat fra: emurof på fredag 11. juni 2021, klokken 09:28
Sitat fra: daktari på torsdag 10. juni 2021, klokken 19:27
Torqunews  som en tidligere refererte til, er noe mer nyansert faktisk: realistisk nov/des start av prod, optimistisk sept., pessimistisk q2 22.
https://www.torquenews.com/13417/action-spotted-giga-berlin-tesla-begins-test-production-lines

Det er jo bare synsing det også.

vesentlig mer jordnær synsing, men TSLA-influencere bryr seg ikke med slike detaljer?

Det hele koker ned til at du liker en type synsing bedre enn en annen type synsing. Men det er fortsatt bare synsing.

Men så er jo synsing det eneste du har å komme med, så...

emurof

Sitat fra: turfsurf på fredag 11. juni 2021, klokken 12:37
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 11. juni 2021, klokken 12:30
Joda. Men det blir litt snikete. Man forventer jo en viss logiske sammenheng mellom produksjon og leveranse.. hvorfor gi opplysninger til kundene ellers?

Ja, det kan man kanskje si. Men det er noen som vil ha det til å fremstå som om TMY er så katastrofalt forsinket i Europa. Men begynner de leveranser i løpet av 2021 så er de i praksis maks ett halvt år forsinket. Som ikke er mye værre enn f.eks Ford med Mach-e (5 måneder) og diverse VAG biler.

Forsinkelser er bare katastrofe og lovbrudd og erstatningspliktig når det er Tesla. Når det er alle andre, så er forsinkelser bare bra fordi de får bedre tid til å gjøre bilene enda bedre osv. osv. osv.

Ingen dobbeltmoral her, skjønner du.

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juni 2021, klokken 15:54men kan og være høyere om den nye Berlin-bilen bare er dritt. Tesla bruker ofte 7-8 måneder på å få skikk på nye modeller. Vet ikke om de har fått skikk på paneler osv, men scoret ganske dårlig i begynnelsen:
https://www.motorbiscuit.com/the-2021-model-y-is-the-least-reliable-tesla-according-to-consumer-reports/

Consumer Reports er gjennomkorrupt og har koblinger til blant annet Ford. Bare tull.

Model 3 er vel den bilmodellen i Kina med færrest rapporterte feil.

hELgenen

Sitat fra: emurof på mandag 14. juni 2021, klokken 17:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juni 2021, klokken 15:54men kan og være høyere om den nye Berlin-bilen bare er dritt. Tesla bruker ofte 7-8 måneder på å få skikk på nye modeller. Vet ikke om de har fått skikk på paneler osv, men scoret ganske dårlig i begynnelsen:
https://www.motorbiscuit.com/the-2021-model-y-is-the-least-reliable-tesla-according-to-consumer-reports/

Consumer Reports er gjennomkorrupt og har koblinger til blant annet Ford. Bare tull.

Model 3 er vel den bilmodellen i Kina med færrest rapporterte feil.

Bilene som lages i Kina har som regel vesentlig bedre finish og man slurver ikke på samme måte der som tilfelle er med biler skrudd sammen i USA. I USA har det vært og fortsatt er store problemer med folk som går dopet på jobb
eks :

https://jalopnik.com/americas-auto-industry-is-at-the-heart-of-the-opioid-cr-1820762517

- ikke så rart det iblant mangler en skrue der, er skjevt litt her og der. MIC Tesla vil trolig være vesentlig bedre jevnt over - så at f.eks model 3 i kina rapporterer lite feil kan godt tenkes (ser ingen kilde til dette, men regner det med som korrekt)

Teslabjørn påpekte vel også at MIC bilene fremstod med perfekte panel gaps...

Jeg vil nesten tro det er bare vinn-vinn om Tesla dunker inn noen tusen model Y fra Kina.
Om de ikke kommer med Kina modeller så risikerer Tesla at kundene i Norge løper andre steder. Ikke alle vil bytte
ut egen bil etter 1-2 år - så de som går til innkjøp av konkurrentene nå vil nok sitte på den bilen en stund.

Hele model Y lanseringen i Norge og Europa har jo vært en gedigen vits så langt - utsettelse på utsettelse mens konkurrentene både har kommet med nye modeller og levert dem mens Tesla har sittet på gjerdet med leveringer til Europa.  Det finnes sikkert en god læresetning et eller annet sted i markedsføring om at produktene må være der når kundene etterspør dem - og akkurat her har vel Tesla strengt tatt kniven på strupen mhp det Europeiske markedet. Sånn sett gir det god mening å dytte inn noen tusen MIC model Y også...

Daniel_0007

Apropos Berlin så en dokumentar på YouTube her om dagen at alfa romeo alfasud slet kvaliteten på 70 tallet fordi det var ny fabrikk med ansatte som hadde aldri satt sammen bil før, bare motorer. Ja jeg vet det meste settes sammen av roboterer idag men tviler litt på at tesla har klart å tiltrekke seg god kompetanse på giga berlin men vi får se men blir overasket hvis de første bilene er godt skrudd sammen
Model 3 2019 LR Rwd

Otkristo

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 14. juni 2021, klokken 19:15
Apropos Berlin så en dokumentar på YouTube her om dagen at alfa romeo alfasud slet kvaliteten på 70 tallet fordi det var ny fabrikk med ansatte som hadde aldri satt sammen bil før, bare motorer. Ja jeg vet det meste settes sammen av roboterer idag men tviler litt på at tesla har klart å tiltrekke seg god kompetanse på giga berlin men vi får se men blir overasket hvis de første bilene er godt skrudd sammen

Hvis Tesla Kina,uten særlig erfaring , klarte det så bør vel tyskerne klare det

Magnus Hansen

Sitat fra: Otkristo på mandag 14. juni 2021, klokken 19:52
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 14. juni 2021, klokken 19:15
Apropos Berlin så en dokumentar på YouTube her om dagen at alfa romeo alfasud slet kvaliteten på 70 tallet fordi det var ny fabrikk med ansatte som hadde aldri satt sammen bil før, bare motorer. Ja jeg vet det meste settes sammen av roboterer idag men tviler litt på at tesla har klart å tiltrekke seg god kompetanse på giga berlin men vi får se men blir overasket hvis de første bilene er godt skrudd sammen

Hvis Tesla Kina,uten særlig erfaring , klarte det så bør vel tyskerne klare det

Nå skal det jo sies at Kina er det landet i verden som produserer flest biler (med god margin).  Så de har ikke dårligere utgangspunkt enn Tyskland hvis det er det du tenker

Thalgar

Betre kvalitet på MIC kan jo fort skuldast at Giga Shanghai er ein ny og moderne fabrikk,  mens Fremont er gammal.
Model Y LR Quicksilver, 2023

ToWalkOrDrive

#118
Sitat fra: emurof på mandag 14. juni 2021, klokken 17:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juni 2021, klokken 15:54men kan og være høyere om den nye Berlin-bilen bare er dritt. Tesla bruker ofte 7-8 måneder på å få skikk på nye modeller. Vet ikke om de har fått skikk på paneler osv, men scoret ganske dårlig i begynnelsen:
https://www.motorbiscuit.com/the-2021-model-y-is-the-least-reliable-tesla-according-to-consumer-reports/

Consumer Reports er gjennomkorrupt og har koblinger til blant annet Ford. Bare tull.

Model 3 er vel den bilmodellen i Kina med færrest rapporterte feil.

Wow, der beviser du en gang for alle at du er en Tesla-elsker som ikke makter å ta innover deg noe som helst kritikk mot Tesla. Dette er på linje med konspirasjonsteorier om at jødeutryddelsen ikke fantes osv.
Som du ser på linken så er det Model Y og ikke Model 3 det er snakk om. Model 3 scorer best av Teslaer på Consumer Report, mens Model Y gjør det dårligst på "reliability" av alle Teslaer, selv om det er et misvisende ord siden det ikke handler om at bilen stopper på veien.

Hvis du ikke kjenner Consumer Report så er det en non-profit forbruker-organisasjon, som ikke en gang godtar annonser i bladene for å holde seg nøytral. De var og de første til å gi Tesla Model S 103 av 100 poeng da den kom (brøt skalaen).
Tesla Model Y                         2021-

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA