Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 27. april 2021, klokken 17:14

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: emurof på fredag 11. juni 2021, klokken 09:28
Sitat fra: daktari på torsdag 10. juni 2021, klokken 19:27
Torqunews  som en tidligere refererte til, er noe mer nyansert faktisk: realistisk nov/des start av prod, optimistisk sept., pessimistisk q2 22.
https://www.torquenews.com/13417/action-spotted-giga-berlin-tesla-begins-test-production-lines

Det er jo bare synsing det også.
vesentlig mer jordnær synsing, men TSLA-influencere bryr seg ikke med slike detaljer?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thalgar

To ting her:

1. Tesla har allereie vist at dei har stor evne til å få produksjonen raskt i gang. Prov på det: Giga Shanghai:

SitatBy early August 2019, the building exteriors were nearly complete, and the general assembly building was being fitted with manufacturing equipment, with a target to begin production in November.[

Transport truck trailer rigs moved cars out by early December 2019, and the first 15 cars from the new factory were delivered on 30 December 2019, to Tesla employees. The first cars to be produced at the Gigafactory and delivered to Chinese customers were delivered on 7 January 2020.

https://en.wikipedia.org/wiki/Giga_Shanghai

Ut frå dette skulle det ikkje vera urealistisk å få i gang produksjonen i år.

Mot dette er det to argument:

1. Ting tar nok lengre tid i Europa enn i Kina.
2. Dei nye batteria som enorm X-faktor.

Så dette blir spennande framover.
Model Y LR Quicksilver, 2023

automat

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. juni 2021, klokken 09:46
Vil anta at myndighetene snart også slår ned på den optimistiske tidsannonseringen, og totale fravær om å informere kundene om forsinkelser...og kun bruker VG for å informere kunder...når Roland sier "som tidligere oppgitt"....så viser det at han tror han kan gi beskjed til VG, og så er det greit...."har jo gitt beskjed tidligere til VG om høsten" hjelper lite om de som bestilte hadde "tidlig 2021" som leveringsestimat, og ikke har fått noen beskjed. Dersom en går inn på bestillingssiden nå på en slik ordre så finner kunden ingenting om leveringsestimat for den leveransen. Det er ganske drøyt useriøst.


Det jeg lurer på er om Tesla faktisk har kommet med tidlig 2021 som et leveringsestimat.

Utfra det jeg husker opererte de med «forventet produksjonsstart  tidlig 2021». Og det er noe helt annet enn et leveringsestimat.

Det er helt greit å kritisere Tesla for dårlig informasjonsarbeid. Men da må det ta utgangspunkt i hva de faktisk har sagt og lovet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Sitat fra: automat på fredag 11. juni 2021, klokken 11:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. juni 2021, klokken 09:46
Vil anta at myndighetene snart også slår ned på den optimistiske tidsannonseringen, og totale fravær om å informere kundene om forsinkelser...og kun bruker VG for å informere kunder...når Roland sier "som tidligere oppgitt"....så viser det at han tror han kan gi beskjed til VG, og så er det greit...."har jo gitt beskjed tidligere til VG om høsten" hjelper lite om de som bestilte hadde "tidlig 2021" som leveringsestimat, og ikke har fått noen beskjed. Dersom en går inn på bestillingssiden nå på en slik ordre så finner kunden ingenting om leveringsestimat for den leveransen. Det er ganske drøyt useriøst.


Det jeg lurer på er om Tesla faktisk har kommet med tidlig 2021 som et leveringsestimat.

Utfra det jeg husker opererte de med «forventet produksjonsstart  tidlig 2021». Og det er noe helt annet enn et leveringsestimat.

Det er helt greit å kritisere Tesla for dårlig informasjonsarbeid. Men da må det ta utgangspunkt i hva de faktisk har sagt og lovet.

Joda. Men det blir litt snikete. Man forventer jo en viss logiske sammenheng mellom produksjon og leveranse.. hvorfor gi opplysninger til kundene ellers?

daktari

Fra den andre tråden, historisk tilbakeblikk:
Og det er vel slik, at en ferdigprodusert bil et sted i Tyskland tar vanligvis ikke mer enn 2-4 uker å frakte til Norge. Så med all grunn kunne man som kunde forvente leveranser i Norge tett etter produksjonsstart. Med mindre Tesla tenkte å gjøre som VW, lagre 1000vis av biler mens de ventet på software, noe som neppe er logisk for noen?
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 14. januar 2020, klokken 20:40
Sitat

Når begynner produksjonen av Model Y?

Produksjon av Model Y forventes å starte i begynnelsen av 2020 for Nord-Amerika, og tidlig i 2021 for Europa og Kina. Standard Range-produksjon forventes å begynne i begynnelsen av 2021 for Nord-Amerika, og i begynnelsen av 2022 for Europa og Kina.


Så foreløpig ikke fremskyndet i Europa selv om den kraftig fremskyndet i USA. Litt overrasket over at det står «tidlig 2020». Trodde det offisielt var til sommeren
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 11. juni 2021, klokken 12:30
Joda. Men det blir litt snikete. Man forventer jo en viss logiske sammenheng mellom produksjon og leveranse.. hvorfor gi opplysninger til kundene ellers?
Ja, det kan man kanskje si. Men det er noen som vil ha det til å fremstå som om TMY er så katastrofalt forsinket i Europa. Men begynner de leveranser i løpet av 2021 så er de i praksis maks ett halvt år forsinket. Som ikke er mye værre enn f.eks Ford med Mach-e (5 måneder) og diverse VAG biler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 11. juni 2021, klokken 12:30
Sitat fra: automat på fredag 11. juni 2021, klokken 11:25


Det jeg lurer på er om Tesla faktisk har kommet med tidlig 2021 som et leveringsestimat.

Utfra det jeg husker opererte de med «forventet produksjonsstart  tidlig 2021». Og det er noe helt annet enn et leveringsestimat.

Det er helt greit å kritisere Tesla for dårlig informasjonsarbeid. Men da må det ta utgangspunkt i hva de faktisk har sagt og lovet.

Joda. Men det blir litt snikete. Man forventer jo en viss logiske sammenheng mellom produksjon og leveranse.. hvorfor gi opplysninger til kundene ellers?

Det var kanskje det beste estimatet de kunne gi, når reservasjon åpnet?

For å være litt djevelens advokat her:
Tidlig 2021 kan man strekke til mai. Og det er tidspunktet for produksjon av de første kundebilene, ikke når «din» bil blir produsert.

Som tidlig reservasjonsholder bør man forvente at «din» bil blir produsert i løpet av kanskje de første tre månedene av produksjonen.

Så skal Tesla ha på plass transportlogistikk for tusenvis av biler fra en helt ny lokasjon. Noe mindre enn 1 mnd  transporttid kan man derfor ikke regne med den første tiden.

En bil levert før oktober 2021 vil da faktisk være i rute i forhold til estimatet gitt i 2019.

Så er spørsmålet hvor mye forsinkelse det er «innafor» å forvente. Utfra det man visste i 2019, med bygging av ny fabrikk, så syns jeg ikke 3 mnd er urimelig. Så kommer covid-19 forsinkelse oppå dette. Og da er vi i første kvartal 2022.


Når Tesla lover levering i 2021 for biler som bestilles nå, så syns jeg det er ganske friskt. Her tror jeg fort man kan regne med noen måneders forsinkelse. Men sånt er jo ikke uvanlig i bilbransjen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vaduz

Tidlig 2021 ville være ila Jan/feb. Levering da ca 4-6 uker etter. Er vel ikke slik at de tenker på logistikken først etter at bilene blir produsert? Mai er ikke tidlig i året, det er midten av året.

automat

Sitat fra: Vaduz på fredag 11. juni 2021, klokken 13:47
Tidlig 2021 ville være ila Jan/feb. Levering da ca 4-6 uker etter. Er vel ikke slik at de tenker på logistikken først etter at bilene blir produsert? Mai er ikke tidlig i året, det er midten av året.
Ja det er et best case scenario. Så dro jeg det andre ytterpunktet der det fortsatt kan sies å være innafor.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Thalgar på fredag 11. juni 2021, klokken 11:23
To ting her:

1. Tesla har allereie vist at dei har stor evne til å få produksjonen raskt i gang. Prov på det: Giga Shanghai:

SitatBy early August 2019, the building exteriors were nearly complete, and the general assembly building was being fitted with manufacturing equipment, with a target to begin production in November.[

Transport truck trailer rigs moved cars out by early December 2019, and the first 15 cars from the new factory were delivered on 30 December 2019, to Tesla employees. The first cars to be produced at the Gigafactory and delivered to Chinese customers were delivered on 7 January 2020.

https://en.wikipedia.org/wiki/Giga_Shanghai

Ut frå dette skulle det ikkje vera urealistisk å få i gang produksjonen i år.

Mot dette er det to argument:

1. Ting tar nok lengre tid i Europa enn i Kina.
2. Dei nye batteria som enorm X-faktor.

Så dette blir spennande framover.

Ja, de har ikke fått byggegodkjent batteridelen av fabrikken ennå. Pga mange endringer må de søke på ny, og folk skal få rett til å uttale seg på høring frem til juli en gang. Det er anslått at byggesøknaden vil bli ferdigbehandlet i august/september. Nå har tyske miljøforeninger lagt inn protest mot den foreløpige byggegodkjenningen Tesla har fått på Berlin-fabrikken:  https://www.reuters.com/business/environment/german-environmental-groups-file-objection-against-tesla-gigafactory-permit-2021-06-11/
Er noen tegnestifter på veien til produksjon ennå....
Tesla Model Y                         2021-

Otkristo

Siste nytt fra Kina er at det planlegges for eksport av Modely Y til Europa i Q3-21.


Magnus Hansen

Interessant og en logisk løsning på forsinket Berlinfabrikk. Og heller ikke noe de ville gjort hvis Y var klar fra Berlin rett over nyttår. Det må bety mange flere måneder forsinkelse derfra. Men dette er jo foreløpig rykter

advale

Tja, ikke sikkert det er pga Berlin er forsinket til etter nyttår. Men dette burde de allerede ha gjort i dette kvartalet. Nå lekker det ut i alle bauger og kanter til ID.4, Mach-E, Enyaq, Polestar 2, Ioniq 5 etc.

elhansen

Hvilket batteri leveres kina bilene med? Er det ny teknologi eller "gammel" ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA