Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 27. april 2021, klokken 17:14

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: kodax på torsdag 10. juni 2021, klokken 15:19
eller om man skal tro på det Tesla selv kommuniserer gjennom nettsiden sin ;)

Skal vi se:
Roland (norsk kommunikasjonssjef i Tesla): "... estimert LEVERING til høsten"
Musk (Gud i Tesla): "we would have initial limited PRODUCTION this year, and volume production next year"
Teslas websider, om man bestiller nå (unnskyld, det er vel strengt tatt fremdeles en forhåndsreservasjon, eller hva?): "Estimert levering: Sent i 2021".

Skal vi stole på websidene, at de planlegger så mye volum i produksjonen i år, at de klarer å levere ut til selv de som bestiller nå, i løpet av året? Det må bety at:
a) det er relativt få europeere som har bestilt (unnskyld: forhåndsreservert) bilen, og at den initielle lavvolumsproduksjonen i 2021 dermed vil kunne ta unna hele køen
b) de likevel har troen på et meget signifikant volum produserte biler i år
c) websiden ikke er oppdatert

Roland sier bare at det vil skje leveranser i år. Ikke noe om volum, men hinter til at det som står på websiden er korrekt, altså at man vil kunne få bil utlevert i år dersom man bestiller nå.

Musk? Tja.

automat

Hvor mange biler er «begrenset produksjon»? Hvis Norge er et prioritert marked, så skal de ikke produsere så mange tusen biler før det blir en leveransebonaza i desember.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Jeg kan ikke noe om bilfabrikker, men det er sikkert noen her som kan si om dette bildet fra DriveTeslaCanada (uavhengig avis) viser en nesten ferdig produksjonslinje?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thob

Sitat fra: daktari på torsdag 10. juni 2021, klokken 17:22
Jeg kan ikke noe om bilfabrikker, men det er sikkert noen her som kan si om dette bildet fra DriveTeslaCanada (uavhengig avis) viser en nesten ferdig produksjonslinje?

Det viser heller en nesten helt uferdig produksjonslinje spør du meg🤔 men, fabrikken er gigasvær😄, så det bildet viser nok bare en liten del. Avisen viser jo også bilder som viser prøveproduksjon av chassis, så med mindre de bildene er falske så er de altså igang med det

daktari

Torqunews  som en tidligere refererte til, er noe mer nyansert faktisk: realistisk nov/des start av prod, optimistisk sept., pessimistisk q2 22.
https://www.torquenews.com/13417/action-spotted-giga-berlin-tesla-begins-test-production-lines
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: Thob på torsdag 10. juni 2021, klokken 17:47
men, fabrikken er gigasvær😄, så det bildet viser nok bare en liten del. Avisen viser jo også bilder som viser prøveproduksjon av chassis, så med mindre de bildene er falske så er de altså igang med det

Nettopp, det er bilder som bare viser bruddstykker av det som skjer og befinner seg inne i fabrikken. At deler ikke er innredet ennå er nok ingen krise. At noen roboter gjennomfører innkjøring, programmering, kalibrering med dummy-parter er heller ikke noe nytt. Det er garantert ikke prøvekjøring av selve produksjonslinjen, men heller dummy-parter som de har fått tillevert fra enten USA eller Kina for å bedrive programmering og testing av robotene.

Magnus Hansen

Sitat fra: automat på torsdag 10. juni 2021, klokken 17:19
Hvor mange biler er «begrenset produksjon»? Hvis Norge er et prioritert marked, så skal de ikke produsere så mange tusen biler før det blir en leveransebonaza i desember.

Hvorfor skulle Norge være et prioritert marked?

keepitsimple

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 10. juni 2021, klokken 19:42
Sitat fra: automat på torsdag 10. juni 2021, klokken 17:19
Hvor mange biler er «begrenset produksjon»? Hvis Norge er et prioritert marked, så skal de ikke produsere så mange tusen biler før det blir en leveransebonaza i desember.

Hvorfor skulle Norge være et prioritert marked?
Ja jeg tenker at Norge er nedprioritert. Tesla er jo etablert her, servicesenter er sprengt og ladestasjoner er fullt utnyttet nærmest Oslo.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

automat

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 10. juni 2021, klokken 19:42
Sitat fra: automat på torsdag 10. juni 2021, klokken 17:19
Hvor mange biler er «begrenset produksjon»? Hvis Norge er et prioritert marked, så skal de ikke produsere så mange tusen biler før det blir en leveransebonaza i desember.

Hvorfor skulle Norge være et prioritert marked?
Norge er et spydspissmarked for elbiler. Mange produdusenter har prioritert  lansering/tidlig levering hit. Hvorfor skulle Tesla være upåvirket av dette? Og kampen om markedsandeler er nok annerledes her enn i andre land.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Trodde det var lenge siden Tesla prioriterte Norge fremfor andre europeiske land?

kodax

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 10. juni 2021, klokken 16:37
Sitat fra: kodax på torsdag 10. juni 2021, klokken 15:19
eller om man skal tro på det Tesla selv kommuniserer gjennom nettsiden sin ;)

Skal vi se:
Roland (norsk kommunikasjonssjef i Tesla): "... estimert LEVERING til høsten"
Musk (Gud i Tesla): "we would have initial limited PRODUCTION this year, and volume production next year"
Teslas websider, om man bestiller nå (unnskyld, det er vel strengt tatt fremdeles en forhåndsreservasjon, eller hva?): "Estimert levering: Sent i 2021".

Skal vi stole på websidene, at de planlegger så mye volum i produksjonen i år, at de klarer å levere ut til selv de som bestiller nå, i løpet av året? Det må bety at:
a) det er relativt få europeere som har bestilt (unnskyld: forhåndsreservert) bilen, og at den initielle lavvolumsproduksjonen i 2021 dermed vil kunne ta unna hele køen
b) de likevel har troen på et meget signifikant volum produserte biler i år
c) websiden ikke er oppdatert

Roland sier bare at det vil skje leveranser i år. Ikke noe om volum, men hinter til at det som står på websiden er korrekt, altså at man vil kunne få bil utlevert i år dersom man bestiller nå.

Musk? Tja.
Roland kan jo ikke si noe annet enn det som står på nettsiden, og jeg tipper han er en av de som biter mest negler for tiden, men jeg håper i hvert fall at Tesla klarer å levere brukbare kvanta i år. Mest fordi jeg har flere venner som venter på denne, men også litt fordi endel er så skråsikre på at det ikke går:)
PS. Ikke glem hva denne posten delvis handler om, nemlig d) det kommer en båt fra utlandet:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

emurof

#71
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. juni 2021, klokken 02:13Linken om å bygge hus var at en profesjonell aktør ikke kan komme med "estimert" anslag uten det har en verdi. Tror de fleste andre skjønte det.

Selv en Trump-elsker som snakker om Trump hele tiden skjønner vel at dette er noe annet enn estimert levering av en bil.

SitatSer forøvrig at om du bestiller en Tesla Model 3 LR i dag så vil du få bilen i desember. Så tror ikke du skal forvente Y særlig før...særlig siden Trump...eh Elon sier noenlunde det samme.

Fint det Trump-elsker, men hjelper det Trump å beskylde andre for å være Trump? Neppe. Det er bare trolling.

emurof

Sitat fra: daktari på torsdag 10. juni 2021, klokken 19:27
Torqunews  som en tidligere refererte til, er noe mer nyansert faktisk: realistisk nov/des start av prod, optimistisk sept., pessimistisk q2 22.
https://www.torquenews.com/13417/action-spotted-giga-berlin-tesla-begins-test-production-lines

Det er jo bare synsing det også.

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 10. juni 2021, klokken 20:39Trodde det var lenge siden Tesla prioriterte Norge fremfor andre europeiske land?

Ja, Tesla Norge har til og med klaget i media om at de får tildelt altfor få biler fra USA.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: emurof på fredag 11. juni 2021, klokken 08:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. juni 2021, klokken 02:13Linken om å bygge hus var at en profesjonell aktør ikke kan komme med "estimert" anslag uten det har en verdi. Tror de fleste andre skjønte det.

Selv en Trump-elsker som snakker om Trump hele tiden skjønner vel at dette er noe annet enn estimert levering av en bil.

SitatSer forøvrig at om du bestiller en Tesla Model 3 LR i dag så vil du få bilen i desember. Så tror ikke du skal forvente Y særlig før...særlig siden Trump...eh Elon sier noenlunde det samme.

Fint det Trump-elsker, men hjelper det Trump å beskylde andre for å være Trump? Neppe. Det er bare trolling.

Nei, der tar du grundig feil. Det er ikke sånn at du kan si hvilken som helst leveringsestimat gang på gang, og etterpå bare si at det bare var et estimat denne gang og. Det er snakk om Villedende Markedsføring. Dersom du gang på gang har for optimistiske leveringsanslag så er det ikke lenger snakk om å være "uheldig" eller ha "hendelig hendelse". Da er det snakk om bevisst anslå noe en selv anslår å ikke kunne levere. Tesla har begynt å bevege seg opp mot grensene til hva som er lovlig....f.eks. da de trakk fra "besparelse drivstoff" da de viste prisen....hvor kjøpsprisen uten besparelse sto med liten skrift. Norske myndigheter fikk stoppet Tesla fra å fortsette med denne svindleriske praksisen. Videre har myndighetene klaget på bruken av "Autopilot" i markedsføringen. Vil anta at myndighetene snart også slår ned på den optimistiske tidsannonseringen, og totale fravær om å informere kundene om forsinkelser...og kun bruker VG for å informere kunder...når Roland sier "som tidligere oppgitt"....så viser det at han tror han kan gi beskjed til VG, og så er det greit...."har jo gitt beskjed tidligere til VG om høsten" hjelper lite om de som bestilte hadde "tidlig 2021" som leveringsestimat, og ikke har fått noen beskjed. Dersom en går inn på bestillingssiden nå på en slik ordre så finner kunden ingenting om leveringsestimat for den leveransen. Det er ganske drøyt useriøst.

https://www.forbrukertilsynet.no/content/2019/04/Tesla-brev.pdf
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA