Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 27. april 2021, klokken 17:14

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: advale på tirsdag 08. juni 2021, klokken 22:24
Sitat fra: kodax på tirsdag 08. juni 2021, klokken 15:14
Noen har latt være å kjøpe annen elbil fordi de venter på denne, og dersom man kjører rundt med en fossibil som både koster mer i bruk og forurenser, så er det jo ekstra irriterende. En mail fra Tesla hadde sikkert gjort at man følte seg litt mer "sett", men folk hadde vel ikke handlet anderledes, så det har vel egentlig liten praktisk betydning.

Her er jeg heeelt uenig med deg. Selvfølgelig vil det få påvirkning. Mange kjøper på impuls så da kan du regne frem til de som er midt i mellom hardcore-"fanboisa" som kan vente i maange år og de som kjøper på impuls. Og den gruppen er ikke liten. Samt for elbiler er merkelojaliteten mye lavere kontra tradisjonelle ice-bilene.
Mulig jeg ikke uttrykte meg klart; jeg mener altså at det ikke ville gjort stort utslag om Tesla sendte ut en mail eller ikke ift om folk ville valgt å da gå for en annen bil eller ikke. At folk har valgt noe annet mens de har ventet på TMY-en er jeg ikke i tvil om.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

#46
Sitat fra: daktari på tirsdag 08. juni 2021, klokken 22:38
15000,- i Dogecoin i 2019 hadde blitt litt cash nå. Eller TSLA.
Flaks at Sp ikke satte Tesla-skatten fra første krone.
Hvis Tesla ikke setter ned prisen på TMY, noe som kanskje blir mindre og mindre sannsynlig ettersom prisene stiger i USA, så ligger man an til at man har "tjent" +/- 500% på de 15K, og det uten risiko (hvis man da ikke fryktet at Tesla skulle gå konkurs).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Radial

Jeg ville vært forsiktig med spekulere på videresalg med fortjeneste.

I kontrakten min står det at slikt ikke er "tillatt", og at Tesla når som helst kan avbestille bilen din om det fremkommer informasjon om at bilen skal selges videre.

Hvordan de eventuelt skal finne ut av slikt før bilen er levert er noe annet, men det er helt klart ikke noe Tesla ønsker at skal skje og de kan stanse en del slike tilfeller.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

kodax

Poenget mitt var ikke fortjeneste ved videresalg, det vil jo alltid innebære risiko. (Men har man først kjøpt bilen, så kan jo ikke Tesla avbestille den.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hELgenen

Sitat fra: Radial på onsdag 09. juni 2021, klokken 05:50
Jeg ville vært forsiktig med spekulere på videresalg med fortjeneste.

I kontrakten min står det at slikt ikke er "tillatt", og at Tesla når som helst kan avbestille bilen din om det fremkommer informasjon om at bilen skal selges videre.

Hvordan de eventuelt skal finne ut av slikt før bilen er levert er noe annet, men det er helt klart ikke noe Tesla ønsker at skal skje og de kan stanse en del slike tilfeller.

Kan ikke i min villeste fantasi tro at Tesla vil stoppe videresalg - men i teorien kan de jo stoppe hele bilen dersom de så vil ettersom de i praksis har full kontroll på den. Tenk deg f.eks at Tesla logger en masse eierskifter på nye biler fra en bestemt person - da kan de jo i teorien stoppe vedkommende fra å kjøpe en Tesla igjen. Jeg sier ikke at de vil gjøre det - men i teorien er det jo slik at de kan om de ville.

Forøvrig er det ikke god kundebehandling Tesla har vist de kundene som har bestilt bilen sin for flere år siden.
Hvorfor de ikke gidder å sende en mail til alle kundene med litt mer utfyllende informasjon må gudene vite - personlig får jeg jo hele tiden mail med tilbud fra Tesla om biler på lager,rentekampanjer osv. så de KAN faktisk sende ut mail om de vil.

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 07. juni 2021, klokken 22:14
Sitat fra: emurof på mandag 07. juni 2021, klokken 14:35Nå må du roe deg litt ned. Hva i all verden har Trump med saken å gjøre? Når har Tesla "benektet alt, selv om de ble tatt på fersken" egentlig? Tidspunktene på Model Y-sidene har hele tiden vært et estimat. Dette burde ikke være noen overraskelse.

Når det står "forventet produksjon i begynnelsen av 2021" når en bestiller bilen tidlig i 2019, men så virker det som det blir tidlig 2022...da har du en 50% overskridelse. Et estimat er også bindende. I forretningslivet har en 15% overskridelse som grense til hva som er innenfor "ok". Dette gjelder kostnader, men men står ikke fritt på tid heller.

Her er det du selv som dikter opp ting. For det første har det alltid vært et estimat, og det vet du godt. For det andre er produksjon noe annet enn levering. Selv om produksjon er forventet til en gitt tid så betyr ikke det at det er full produksjon. Det tar tid å få opp produksjonstakten.

SitatAngående sammenligning til Trump så har verken Tesla eller Trump sagt: "Jeg beklager - jeg gjorde feil". På tross av at Tesla nå ser ut til å bli over 50% forsinket så innrømmer de ingenting - de sier ikke engang fra til dem som har puttet 15000 ned i buksene deres...selv med buksene nedpå knærne, tynget av $100-sedler. Det andre bilmerker gjorde da de ble veldig forsinket var å betale tilbake depositumet, og si "sorry, her er depositumet ditt - du beholder plassen i køen, og vi gleder oss til å levere bilen til deg. Tesla derimot, gjør som Trump og later som om ingenting har skjedd....
https://byggmesteren.as/2016/04/15/hoyesterett-prisoverslag-er-bindende-for-entreprenor/

Hva har de gjort feil? De kom med et estimat, og oppdaterer estimat etter behov.

Det som er aller mest Trump-aktig her er kravmentaliteten og at alle skal stå på pinne og bøye seg i støvet for en. Det er Trump i et nøtteskall.

Og så vet jeg ikke helt hvorfor du linker til en artikkel om å bygge hus. Men men.

SitatEn annen ting er at Musk og Trump er ganske close...men Elon har jo Asberger, så han har jo en sykdom som forklarer lav empati...mens Trump sikkert har de andre sykdommene.

Hvordan er Musk og Trump "ganske close"?

Lav empati? Herregud... her er det åpenbart ren projisering fra din side.

ToWalkOrDrive

#51
Linken om å bygge hus var at en profesjonell aktør ikke kan komme med "estimert" anslag uten det har en verdi. Tror de fleste andre skjønte det.

Ser forøvrig at om du bestiller en Tesla Model 3 LR i dag så vil du få bilen i desember. Så tror ikke du skal forvente Y særlig før...særlig siden Trump...eh Elon sier noenlunde det samme.

Her sier Musk "end of the year":
Tesla Model Y                         2021-


kodax

Sitat fra: makki på torsdag 10. juni 2021, klokken 13:26
Nye info fra  Even Sandvol(tesla): https://www.tv2.no/broom/14047406/
"– Den nye fabrikken i Berlin, Tyskland, nærmer seg nå ferdigstillelse. Det er der Model Y vil produseres og de estimert levering er til høsten, slik som vi tidligere har kommunisert, sier Roland til slutt."
Det blir jo i så fall en skikkelig nedtur for alle de her som har klaget og sytet over at den ikke kommer før neste år. Jeg håper virkelig for deres skyld at Roland tar feil her, så forumekspertene ikke bare har sutret unødig, men så i tillegg blir nødt til å sutre over den unødvendige sutringen.. :laugh:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

#54
Sitat fra: kodax på torsdag 10. juni 2021, klokken 13:54
"– Den nye fabrikken i Berlin, Tyskland, nærmer seg nå ferdigstillelse. Det er der Model Y vil produseres og de estimert levering er til høsten, slik som vi tidligere har kommunisert, sier Roland til slutt."
Det blir jo i så fall en skikkelig nedtur for alle de her som har klaget og sytet over at den ikke kommer før neste år.
Regner med du mener opptur, ikke nedtur?

Personlig håpte jeg på mars 2021, men nå er vi i juni så det slo ikke til :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

#55
Sitat fra: kodax på torsdag 10. juni 2021, klokken 13:54
Sitat fra: makki på torsdag 10. juni 2021, klokken 13:26
Nye info fra  Even Sandvol(tesla): https://www.tv2.no/broom/14047406/
"– Den nye fabrikken i Berlin, Tyskland, nærmer seg nå ferdigstillelse. Det er der Model Y vil produseres og de estimert levering er til høsten, slik som vi tidligere har kommunisert, sier Roland til slutt."
Det blir jo i så fall en skikkelig nedtur for alle de her som har klaget og sytet over at den ikke kommer før neste år. Jeg håper virkelig for deres skyld at Roland tar feil her, så forumekspertene ikke bare har sutret unødig, men så i tillegg blir nødt til å sutre over den unødvendige sutringen.. :laugh:

Ja, det ville være enda større nedtur om det Elon sa for få uker siden var totalt feil, ref skjermbilde i saken litt høyere opp. Så...skal en tro på Roland eller skal en tro på Musk?...på den annen side er jo 28. november og "høst".....som er et godt stykke fra "early 2021".

Setter forøvrig pris på at Roland har lest innleggene mine og dermed går ut i TV2 og informerer om Model Y-statusen der, men han burde selvfølgelig og sendt en e-mail til sine elskede kunder.
Tesla Model Y                         2021-

Thalgar

Ting er jo klart i gang i Berlin i det minste:

SitatTesla last month received approval from German officials to install machinery that will form part of the final assembly line at Giga Berlin.

Crews have wasted no time in setting up the equipment. Yesterday we shared images of the first manufacturing robots being installed at the factory. There were no specific dates on the photos, but data associated with them said they were taken in June.

It looks like Tesla has actually done more than just install the robots. Following our story yesterday we received images from an anonymous source showing that Tesla has already begun testing the production line process on Model Y frames.

...Regardless, the fact that Tesla already testing their production line process at Giga Berlin is a good sign we may see the first made-in-Germany Model Y this year. Based on the build out at Giga Shanghai, it only took a few months from when the manufacturing equipment was installed until production actually began.

https://driveteslacanada.ca/model-y/tesla-giga-berlin-testing-production-line-equipment-model-y-frames-castings/
Model Y LR Quicksilver, 2023

Thob

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. juni 2021, klokken 14:17
Sitat fra: kodax på torsdag 10. juni 2021, klokken 13:54
Sitat fra: makki på torsdag 10. juni 2021, klokken 13:26
Nye info fra  Even Sandvol(tesla): https://www.tv2.no/broom/14047406/
"– Den nye fabrikken i Berlin, Tyskland, nærmer seg nå ferdigstillelse. Det er der Model Y vil produseres og de estimert levering er til høsten, slik som vi tidligere har kommunisert, sier Roland til slutt."
Det blir jo i så fall en skikkelig nedtur for alle de her som har klaget og sytet over at den ikke kommer før neste år. Jeg håper virkelig for deres skyld at Roland tar feil her, så forumekspertene ikke bare har sutret unødig, men så i tillegg blir nødt til å sutre over den unødvendige sutringen.. :laugh:

Ja, det ville være enda større nedtur om det Elon sa for få uker siden var totalt feil, ref skjermbilde i saken litt høyere opp. Så...skal en tro på Roland eller skal en tro på Musk?...på den annen side er jo 28. november og "høst".....som er et godt stykke fra "early 2021".

Har visstnok begynt med prøveproduksjon i giga Berlin nå (kilde:torquenews) og da tyder det på at vi ikke så alt for mange måneder unna oppstart. Hvis man kan legge til grunn giga Shanghai sin tidslinje så gikk det kun ca 2 måneder fra prøveproduksjon til de første bilene for salg ble produsert. Krysser fingrene for at det samme skjer i Berlin🤞🏻

Magnus Hansen

Å vente på Model Y er en skikkelig berg og dalbane av nyheter og rykter  :)

Ellers er batterier fremdeles uklart for meg. Det har jo vært meningen med 4680 på Y fra Europa. Virker litt rart at det skal være klart i høst basert på tidligere rapporter

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. juni 2021, klokken 14:17... Så...skal en tro på Roland eller skal en tro på Musk?...
Spørsmålet er vel kanskje heller om man skal tro på media og andre ryktespredere, diktere, besserwissere, shorters osv., eller om man skal tro på det Tesla selv kommuniserer gjennom nettsiden sin ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA