Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 27. april 2021, klokken 17:14

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Litt usikker på denne. Jeg har i alle fall antatt at det importeres 4680 batterier fra USA inntil batteriproduksjonen i Europa er klar. Det virker jo mye enklere å eksportere batterier, enn å produsere europeiske Yer i USA

Thob

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 03. mai 2021, klokken 14:56
Litt usikker på denne. Jeg har i alle fall antatt at det importeres 4680 batterier fra USA inntil batteriproduksjonen i Europa er klar. Det virker jo mye enklere å eksportere batterier, enn å produsere europeiske Yer i USA

Ja det håper jeg også men anser det som veldig lite sannsynlig. Produksjonen i USA er jo bare prøveproduksjon i begrenset skala og som tidligere nevnt sier Musk selv nylig at de ikke er klar for masseproduksjon enda

Speeder

De sikter vel på noe slikt som 10Gwh produksjon fra pilotlinjen, nok til 100k+ biler.
Så gjenstår det å se når de er i gang.
Jeg gjetter Berlin-produsert Model Y med Usa produserte 4680 celler leveres kunder i Q4.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Thob

Sitat fra: Speeder på mandag 03. mai 2021, klokken 17:15
De sikter vel på noe slikt som 10Gwh produksjon fra pilotlinjen, nok til 100k+ biler.
Så gjenstår det å se når de er i gang.
Jeg gjetter Berlin-produsert Model Y med Usa produserte 4680 celler leveres kunder i Q4.

Ja. «Problemet» er at cybertruck og semi+ roadster også er tiltenkt de batteriene, så blir kanskje ikke mange batterier igjen til Berlin-Y da. Men vi får satse på at Y Berlin er den første som blir klar for produksjon og at de dermed sender batterier dit før til giga Texas:)

kodax

Økonomiministeren i Brandenburg mener det er maks 3 måneder forsinkelse, og en Tesla-VP sa i fjor at USA kan sende batterier til https://www.teslarati.com/tesla-giga-berlin-isnt-facing-6-month-delay-jorg-steinbach-interview/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3



Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SurSnasen

Sitat fra: emurof på lørdag 05. juni 2021, klokken 18:47
Sukk, når skal tyske medier slutte å lyve om Tesla?

Når skal Tesla selv i det hele tatt gi noe som helst av informasjon til sine kunder?
Bestilte Model Y i mars 2019. Så langt har jeg fått NULL informasjon fra Tesla etter bestillingen.
Så lenge Tesla selv gir null og nada informasjon til sine kunder, vil spekulasjonene løpe løpsk.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på søndag 06. juni 2021, klokken 22:44
Sitat fra: emurof på lørdag 05. juni 2021, klokken 18:47
Sukk, når skal tyske medier slutte å lyve om Tesla?

Når skal Tesla selv i det hele tatt gi noe som helst av informasjon til sine kunder?
Bestilte Model Y i mars 2019. Så langt har jeg fått NULL informasjon fra Tesla etter bestillingen.
Så lenge Tesla selv gir null og nada informasjon til sine kunder, vil spekulasjonene løpe løpsk.

Ja, det er helt utrolig dårlig. De bare endrer litt inne på bestillingssiden...men skriver ikke noe til de som har bestilt...de har tydeligvis funnet ut at å tie med sannheten er den beste strategi for å unngå negativ publisitet...litt sånn som Trump som bare benektet alt, selv om han ble tatt på fersken...gang på gang... Da jeg bestilte sto det "Early 2021"....har ikke fått noen info om at dette er flyttet.
Tesla Model Y                         2021-

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 07. juni 2021, klokken 13:17
Sitat fra: SurSnasen på søndag 06. juni 2021, klokken 22:44
Sitat fra: emurof på lørdag 05. juni 2021, klokken 18:47
Sukk, når skal tyske medier slutte å lyve om Tesla?

Når skal Tesla selv i det hele tatt gi noe som helst av informasjon til sine kunder?
Bestilte Model Y i mars 2019. Så langt har jeg fått NULL informasjon fra Tesla etter bestillingen.
Så lenge Tesla selv gir null og nada informasjon til sine kunder, vil spekulasjonene løpe løpsk.

Ja, det er helt utrolig dårlig. De bare endrer litt inne på bestillingssiden...men skriver ikke noe til de som har bestilt...de har tydeligvis funnet ut at å tie med sannheten er den beste strategi for å unngå negativ publisitet...litt sånn som Trump som bare benektet alt, selv om han ble tatt på fersken...gang på gang... Da jeg bestilte sto det "Early 2021"....har ikke fått noen info om at dette er flyttet.

Nå må du roe deg litt ned. Hva i all verden har Trump med saken å gjøre? Når har Tesla "benektet alt, selv om de ble tatt på fersken" egentlig? Tidspunktene på Model Y-sidene har hele tiden vært et estimat. Dette burde ikke være noen overraskelse.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på søndag 06. juni 2021, klokken 22:44
Sitat fra: emurof på lørdag 05. juni 2021, klokken 18:47Sukk, når skal tyske medier slutte å lyve om Tesla?

Når skal Tesla selv i det hele tatt gi noe som helst av informasjon til sine kunder?
Bestilte Model Y i mars 2019. Så langt har jeg fått NULL informasjon fra Tesla etter bestillingen.
Så lenge Tesla selv gir null og nada informasjon til sine kunder, vil spekulasjonene løpe løpsk.

Det står jo på sidene hva Tesla estimerer, så det er ingen grunn til å tro på løgner i media.

ToWalkOrDrive

#27
Sitat fra: emurof på mandag 07. juni 2021, klokken 14:35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 07. juni 2021, klokken 13:17
Sitat fra: SurSnasen på søndag 06. juni 2021, klokken 22:44
Sitat fra: emurof på lørdag 05. juni 2021, klokken 18:47
Sukk, når skal tyske medier slutte å lyve om Tesla?

Når skal Tesla selv i det hele tatt gi noe som helst av informasjon til sine kunder?
Bestilte Model Y i mars 2019. Så langt har jeg fått NULL informasjon fra Tesla etter bestillingen.
Så lenge Tesla selv gir null og nada informasjon til sine kunder, vil spekulasjonene løpe løpsk.

Ja, det er helt utrolig dårlig. De bare endrer litt inne på bestillingssiden...men skriver ikke noe til de som har bestilt...de har tydeligvis funnet ut at å tie med sannheten er den beste strategi for å unngå negativ publisitet...litt sånn som Trump som bare benektet alt, selv om han ble tatt på fersken...gang på gang... Da jeg bestilte sto det "Early 2021"....har ikke fått noen info om at dette er flyttet.

Nå må du roe deg litt ned. Hva i all verden har Trump med saken å gjøre? Når har Tesla "benektet alt, selv om de ble tatt på fersken" egentlig? Tidspunktene på Model Y-sidene har hele tiden vært et estimat. Dette burde ikke være noen overraskelse.

Når det står "forventet produksjon i begynnelsen av 2021" når en bestiller bilen tidlig i 2019, men så virker det som det blir tidlig 2022...da har du en 50% overskridelse. Et estimat er også bindende. I forretningslivet har en 15% overskridelse som grense til hva som er innenfor "ok". Dette gjelder kostnader, men men står ikke fritt på tid heller.

Angående sammenligning til Trump så har verken Tesla eller Trump sagt: "Jeg beklager - jeg gjorde feil". På tross av at Tesla nå ser ut til å bli over 50% forsinket så innrømmer de ingenting - de sier ikke engang fra til dem som har puttet 15000 ned i buksene deres...selv med buksene nedpå knærne, tynget av $100-sedler. Det andre bilmerker gjorde da de ble veldig forsinket var å betale tilbake depositumet, og si "sorry, her er depositumet ditt - du beholder plassen i køen, og vi gleder oss til å levere bilen til deg. Tesla derimot, gjør som Trump og later som om ingenting har skjedd....
https://byggmesteren.as/2016/04/15/hoyesterett-prisoverslag-er-bindende-for-entreprenor/

En annen ting er at Musk og Trump er ganske close...men Elon har jo Asberger, så han har jo en sykdom som forklarer lav empati...mens Trump sikkert har de andre sykdommene.
Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Sitat fra: emurof på mandag 07. juni 2021, klokken 14:35
Det står jo på sidene hva Tesla estimerer, så det er ingen grunn til å tro på løgner i media.

Hvilke løgner i media? Tesla har estimert i godt over 2 år nå. Det er snart 2 år og 3 måneder siden jeg, med mange flere, slang inn en bestilling til Tesla på en Model Y. Samtidig med bestillingen overførte vi også 15000 kroner hver til Tesla, som en forhåndsbetaling/depositum. Siden vi gjorde bestillingen har vi ikke hørt noen verdens ting fra Tesla, og heller sett at estimatet de har hatt på websiden har flyttet seg stadig lengre ut i tid.

Så hva skal vi stole på? Tesla? Om Tesla hadde vært pålitelig selv så hadde vi jo hatt bilene allerede. Men den gang ei. Det eneste som gir oss noe som helst guiding er ryktebørs og media. Tesla selv er helt tyst. Er ikke selv du enig i at informasjonen fra Tesla til spesielt de som tidlig bestilte Model Y, er helt på trynet elendig og mangelfull?

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 07. juni 2021, klokken 22:14...Det andre bilmerker gjorde da de ble veldig forsinket var å betale tilbake depositumet, og si "sorry, her er depositumet ditt - du beholder plassen i køen, og vi gleder oss til å levere bilen til deg....
Det andre bilmerker gjør er X måneder før de kanskje kan levere bilen kreve at du skriver under på en kontrakt som binder deg til en pris som de kan jekke opp hvis de vil, og du må betale penger dersom du vil trekke deg fra kontrakten. Noen av leverandørene sier så at den kommer til ett tidspunkt, andre sier helt andre ting, og det  ingen vet egentlig når bilen kommer.
De 15K til Tesla kan du få tilbake når som helst, og vi som bestilte tidlig får bilen til 70-80K billigere enn dagens pris.
Jeg er enig i at informasjonen fra Tesla gjerne kunne vært bedre, men jeg er ikke enig i at de fleste andre leverandørene er bedre.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA