Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlige opplevelser med brukt TM3

Startet av IDan, tirsdag 27. april 2021, klokken 08:37

« forrige - neste »

IDan

Hei,

Jeg ser etter en brukt Tesla og ser at det er noe prisforskjell på de brukte fra forhandler og privat på FINN (som man seff forventer). Er det noen som har opplevd svært negative ting i forbindelse med kjøp av bil fra privat. Bør jeg holde meg til forhandler, siden jeg ikke er noen bilkjenner?

Vidar1979

Jeg kjøper fortrinnsvisbil  av privatperson da jeg liker å se litt an forrige eier av bilen. Når bilen er såpass ny reklamerer du uansett til Tesla.

andrvas

Du kan evt ta bilen til en bruktbiltest hos NAF. Avtal med selger at du kjøper den og betaler for testen dersom alt er OK, er det noen alvorlige feil som gjør at du bør avstå må kjøper dekke testen.

Wabby

Har forstått at Tesla ikke utleverer tidligere servicer/rep av bil som tilhører tidligere eier.
Så ved kjøp privat ville jeg nok bedt vedkommende å hente ut en liste av samtlige SC besøk for historikken sin skyld.
TM3P 2021 - Oslo

elektrolars

Enig med Vidar her, bedre å kjøpe fra privatperson fordi du kan se an selger og dermed vurdere hvordan bilen er blitt holdt. På en slik bli ville jeg sett etter tegn i annonsen som tydet på at selger er over gjennomsnittet opptatt av hvordan den bilen behandles, som rustbehandling, lakkforsegling, aldri vasket i maskin, gummimatter, osv. Hvis man drar hjem til selger får man også raskt et inntrykk av om vedkommende er ryddig og ordentlig.

Jeg synes også det er viktig at batteriet ikke er ladet til 100 % for ofte, har inntrykk av at bilene er på 100 % konstant hos forhandler.

At prisen er bedre ved privatsalg er bare en bonus så lenge produktet er greit innenfor garanti/reklamasjonstid. Nå kjenner ikke jeg Tesla spesielt godt, men det bør ikke være så mange slitedeler som bør byttes på en M3 med mindre km-stand er veldig høy. Så NAF-test hadde jeg ikke giddet, men selvsagt en grei kjøretur og god inspeksjon for bulker, steinsprut, osv.

Jeg er selv litt i tenkeboksen for en M3 og inntrykket er at kvalitetskontrollen før utlevering er dårligere enn den bør være. Tenker derfor det er best med en brukt så man slipper styret med garantiutbedringer ved nysalg som det ser ut som mange må gjennom. Godt tips fra Waddy forresten, det har ikke jeg tenkt på.


trykkertor

Jeg prøvekjørte en 2020-modell motorsykkel hos en forhandler i går. Var egentlig interessert i å kjøpe den før prøvekjøring. Dette var en innbytte-mc fra en kunde
Veldig gøy sykkel, smilet bredte seg. Men underveis i prøvekjøring stoppet jeg og gikk over mc-en litt grundig.
Kort og godt avstod jeg fra å kjøpe ene og alene fordi den fremstod som lite godt ivaretatt.
Stikkord som: sort plast var preget av å ha stått mye ute i vær, regn og vind. (Skjoldete og tørr.)
Småbobler i lakk rundt bremser.
Speedometer/instrument fullt av vaskeriper.
Riper i selve speilglasset. Merkelige merker på sete/skinn. + + +.

Tror jeg skulle skjønt det tidligere om jeg hadde møtt eier og ikke prøvd via butikk. Og da er heller ikke påslaget i pris til butikk verdt noe.

Skulle selge en helt ny e-Niro (50km). Kom en kar og ville prøvekjøre. Sa jeg ikke ville ha bilen på veien i salt og regn fordi jeg ville potensiell kjøper skulle få hele nybilfølelsen.
Da skrøt han av, at Golfen hans var 10 år gammel, og aldri blitt vasket.

Å se an selger når du kjøper bil er langt mer verdt enn å møte en forretning som ikke kjenner bilens historikk, og i bunn og grunn bare skal tjene penger på salget.
Særlig når kjøretøyene er så nye, at det kan reklameres rett mot merkeforhandler.

noocyte

Liker fokuset på eier og vedkommendes orden etc. Jeg bruker TeslaMate til å registrere alle ladinger, kjøreturer etc. og tenker jeg kan bruke det som dokumentasjon ved et eventuelt salg. Kan virkelig anbefale TeslaMate til alle som er litt over snittet interessert i å følge med på bilen sin.

Viktigste å gjøre ved alle bilkjøp er å kjøre litt med bilen - ikke bare en 30 sekunders tur rundt nabolaget, men kom deg opp i litt hastighet for å sjekke at det ikke skramler noen plass etc. For TM3 ville jeg sjekket lakken rundt hjulbuene godt - velkjent problemområde... ;)
-----------
Zekrom - Tesla Model 3 LR 2021
Lame Duck - Opel Astra Sports Tourer Premium 2016 (solgt)

Electric cars in Norway

#7
Likt viktig å få frem her også at det er bilen du skal kjøpe.... ikke gifte deg med bileieren. 

Ja, se på bilen om den er godt vedlikeholdt og har alle servicer i heftet og har blitt fulgt opp.

Hvis eier sier servicer er tatt men ikke registrert i heftet men ligger i dataen hos verksted, så ber du eier om å ordne utskrift fra verksted.

Vær generelt litt kritisk til det du hører fra eier og still kritiske spm.

Alt for mange blir lurt

E_S

Er det noe plukk med bilen tar du det uansett med Tesla.

Det jeg ville sett på er helhetsinntrykket av bil og av eier. En bil som er ren, blank, ikke noe sand på gulvmattene, ikke kantkjørte felger med inngrodd bremsestøv er eid av en bileier som tar vare på ting, er nøye og følger med.

Dessuten er det uaktuelt å kjøpe en bil som bærer preg av småunger eller dyr - begge de to har en utrolig evne til å ødelegge biler på ekstremt kort tid.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA