Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde TMS vs TMX

Startet av Sandvika, tirsdag 27. april 2021, klokken 07:49

« forrige - neste »

Sandvika

Klarte ikke å finne noen gode diskusjoner på dette fra før.. Vurderer å bytte ut min 85D TMS som har tjent oss godt siden 2015 med en TMX. Kjører ikke så mange langturer i året og er i prinsippet nesten aldri utenfor 20-80%, så jeg begynte å tenke på om det egentlig holdt med en 75D fra rundt 2019 denne gangen... 

Når jeg legger inn disse to for sammenligning i a better routeplanner så virker det som om rekkevidden på 85d bare er marginalt bedre, men at så fort jeg må innom en ladestasjon feks Oslo - Bergen så gjør den raskere ladingen at TMX 75d faktisk kommer før frem?

Noen som har erfaring som bekrefte at dette faktisk er tilfelle i virkeligeligheten?

o.b.lix

En X 90D har samme rekkevidde som en S 70D.

Tilsvarende har en X 75S rekkevidde som en S 60D

Når det gjelder ladetid på hurtiglading, så er det mange andre faktorer som påvirker, men jeg har i alle fall endre vane med en lang lading på 50 minuttet til flere på 10 minutter, og totalt sett går ladetid ned.

Om bilen oppgraderes til CCS-lading så får man etterhvert så mange ladestasjoner å velge blant at ladetid ikke er et tema.

Så min konklusjon er at en X 75D er god nok til hverdagskjøring, og også på langtur, men ville ikke bruke den på langtur med henger - selv om det er gjennomførbart.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Sandvika

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 27. april 2021, klokken 10:25

Tilsvarende har en X 75S rekkevidde som en S 60D

Ja, var igrunnen det jeg hadde forventet, men i følge a better route planner, så er S85D kun marginalt bedre enn X75D?! Antar da at denne tjenesten kanskje har litt ujevne data på de to modellene da..

automat

Kanskje ABRP regner med at alle 85-pakker er rammet av «superladergate»? 75-pakka skal jo i utgangspunktet lade tregere pga 350V.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

o.b.lix

Sitat fra: automat på tirsdag 27. april 2021, klokken 12:16
Kanskje ABRP regner med at alle 85-pakker er rammet av «superladergate»?
Nei, det må du oppgi selv som eget valg.

Jeg testet ABRP mellom S 85D og X 75D og konklusjonen er at S fikk et ladestopp på 23 min og X fikk to på totalt 33 min mellom Bergen og Oslo.

Testet også hvordan den beregnet vår X 90D, og det ville den heller lade i Aurland enn i Lærdal. Aurland er det alltid kø men Lærdal har mye bedre kapasitet. Så det blir veldig teoretisk tilnærming på ABRP, og skal ikke stole for mye på at ruten er den beste.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Sitat fra: automat på tirsdag 27. april 2021, klokken 12:16
Kanskje ABRP regner med at alle 85-pakker er rammet av «superladergate»? 75-pakka skal jo i utgangspunktet lade tregere pga 350V.
X75 lader med 100kW+ fra 9% til 43% (topper på 130 på 20-tallet), trodde dette var hakket bedre enn 85? Men med høyere forbruk så er det nok ganske jevnt i praksis. Høyeste jeg ser på Xen er rundt 580km/time.

automat

Ja peak power på TMX75 er bra, men det flater jo relativt raskt ut. Når bilen har høyt forbruk og lite batteri så må man jo lade opp mye. Det bikker jo relativt tidlig under 80kW, og da begynner det å bli stusselig.

Jeg trodde 85-pakka (pre ladegate) ladet litt bedre på høyere prosent enn 75-pakka, men mulig jeg tar feil her.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA