Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stein i bremsene

Startet av Mags85, mandag 26. april 2021, klokken 16:02

« forrige - neste »

Mags85

Hei. Var ute å kjørte og plutselig begynte det å hyle noe sykt fra bakre høyre hjul, høres ut som en stein eller noe. Hva kan jeg gjøre for å få fjernet den? Har prøvd hard akselerasjon, bråbrems, rygging og med bråbrems. Lyden nekter å forsvinne. Har jeg opp rutene mens jeg kjører så kommer jeg til å miste hørselen, sykt høy lyd, høres nesten som om bila er i ferd med å falle fra hverandre. Ideer?
Takk

daktari

Bøy litt på bremseskjoldet så kanskje det faller ut en liten stein. Ta en titt inni kaliperen om du ser noe. Trenger ikke jekke opp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mags85

Sitat fra: daktari på mandag 26. april 2021, klokken 16:05
Bøy litt på bremseskjoldet så kanskje det faller ut en liten stein. Ta en titt inni kaliperen om du ser noe. Trenger ikke jekke opp.
Takker. Skal prøve det, kom også på at lyden «forsvinner» når jeg svinger ganske mye. Trodde ikke det skulle ha noe med saken og gjøre?

JorEl

Sitat fra: Mags85 på mandag 26. april 2021, klokken 17:31
Sitat fra: daktari på mandag 26. april 2021, klokken 16:05
Bøy litt på bremseskjoldet så kanskje det faller ut en liten stein. Ta en titt inni kaliperen om du ser noe. Trenger ikke jekke opp.
Takker. Skal prøve det, kom også på at lyden «forsvinner» når jeg svinger ganske mye. Trodde ikke det skulle ha noe med saken og gjøre?
Husker når jeg hadde samme problem og samme forferdelige lyd :o Det var vel på Egolfen, men rådet og løsningen for meg var å kjøre i et 8-tall på en parkeringsplass. Edit: ser nå at det ble skrevet bakhjul, og da virker vel ikke mitt råd lenger..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Tom

Frem med jekken,ta av hjulen og pirk stenen ut...

ladov

Er du sikker på at det er det hjulet? Det er vrient å høre hvilket hjul det kommer fra når du sitter inne i bilen. Få noen til å hjelpe deg eller stå på utsiden selv og flytt bilen frem og tilbake med summon mens du leter med ørene. ;)

Jeg hadde det på ene bakhjulet på min TM3 en gang og da ramlet stenen ut etter et par lette trykk på varmeskjoldet. :)

Se på overflaten av bremseskiven etter spor. Er du uheldig sitter en stein mellom kloss og skive og da har jeg opplevd at slitebelegget på klossen har sprukket og da må du bytte alle klossene og kanskje skivene. :(

Om den sitter ugreit til må du jekke opp bilen og ha av hjulet. Kanskje plukke av klossene også. Har ikke gjort det på bakakslingen men du må klosse hjulene så bilen ikke triller og sette den i tow-mode for å deaktivere parkeringsbremsen. Så skrur du av kalipperen med en 'torx-pipe' og skralle. Vet dessverre ikke dimensjonen eller moment for å skru den sammen igjen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA