Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilhenger - hva er kriteriet?

Startet av Vurderer en elbil, mandag 26. april 2021, klokken 07:49

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Hei, dere.

Jeg ser stadig at flere elbiler kan ha tilhenger. Mange med små vekter.
Hva slags kriterier er det for at f.eks. Enyaq 80x, som er 4x4, ikke kan ha mer enn 1200 kg?

Ikke si typegodkjenning....

Er ikke bilen sterk nok?
Har det noe med batterikapasiteten?
At rekkevidden blir så kort at den skremmer kjøpere?
Drivverket?
Fossilbil

1000kwh

Mener det er at motorene ikke takler slike belastninger over tid.. Blir jo mye varmeutvikling i alle deler av drivverket, batteriet også.

Sånn sett er bensinmotoren bedre som kan kjøre maks effekt kontinuerlig.

Øystein16

Sitat fra: Espen med elbil i tankene på mandag 26. april 2021, klokken 07:49
Er ikke bilen sterk nok?
Har det noe med batterikapasiteten?
At rekkevidden blir så kort at den skremmer kjøpere?
Drivverket?
Me kjøpte hybrid i standen for el for 5-6 år sidan, sidan det ikkje var elbilar med tilhengjarkrok. Eg reknar med at det er mangel på girkasse som er primært problem, spesielt med mindre batteri. For vår bruk har det fungert supert. Eldrift og rygging med ein litt tyngre tilhengjar opp smal veg med sving :+1:.

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på mandag 26. april 2021, klokken 07:52
Sånn sett er bensinmotoren bedre som kan kjøre maks effekt kontinuerlig.
Er nok ikke mange bensinmotorer som tåler å kjøre maks effekt kontinuerlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vurderer en elbil

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. april 2021, klokken 09:51
Er nok ikke mange bensinmotorer som tåler å kjøre maks effekt kontinuerlig.

7500 omdreininger i 4 timer er kanskje noe over det gjennomsnittet i Norge kjører med tilhenger....?
Uten tilhenger også, kanskje...?

Jeg synes det er interessant å vite hvorfor de forskjellige elbilene har forskjellige tilhengervekt. På meg virker det som om det ikke er noe likt forhold mellom batteripakke og vekt på tilhenger på de forskjellige bilmerkene.
Fossilbil

turfsurf

Sitat fra: Espen med elbil i tankene på mandag 26. april 2021, klokken 10:03

Jeg synes det er interessant å vite hvorfor de forskjellige elbilene har forskjellige tilhengervekt. På meg virker det som om det ikke er noe likt forhold mellom batteripakke og vekt på tilhenger på de forskjellige bilmerkene.
Er nok like mye kjøling av motorene som er utfordringen som batteripakken. Det er jo mange forskjellige celletyper som igjen er pakket i forskjellige moduler kjølt på forskjellig vis. Så en sammenligning på tvers av fabrikanter blir nok ikke veldig nyttig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Eller skyldes det rett og slett produsentenes forsiktighet (unngå ansvar) siden ikke mange land er like gærne som oss nordmenn hva angår bare må ha hengerfeste?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Elektriske tog trekker jo en haug med vogner. (tilhengere) så kjøper ikke at problemet ligger på hverken motor eller batteri.

Tror heller at det bare blir en fordyrende element med ytterligere krav til testing, og mange sure kunder som forventer ssmne 600km rekkevidde pluss regen (som mange tror gir ytterligere rekkevidde) med henger.

Og så er det visstnok kun nordmenn som sverger til elbil med hengerfeste.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#8
Ledelse i Audi, Jaguar og Hyundai/Kia sa opprinnelig at de ikke ønsket hengerfeste på elbil fordi en henger reduserte rekkevidden så mye at kundene ikke ville ha det.
Audisjefen måtte gi seg pga «storm» fra kunder og e-tron kom med 1800 hengervekt. Jaguar fikk en underskriftsliste fra masse potensielle kunder og åpnet opp for 750kg. Huyndai/Kia hadde vellykkede tester med opptil 750kg, men tvilte fortsatt og åpnet bare for 300kg på Kona/e-Soul/e-Niro.

Når en modell klargjøres «fra bunn av» må den ha festepunkter i karosseriet  som tåler belastningen (som f.eks Model S mangler, men Model X fikk) og det må klargjøries for ledningsnett til henger + at dimensjonering av bremser og kjøling av drivlinje må være på plass.

Counterpointer

Kjørte 65 mil i helga med stor tilhenger på Model 3, lå på 299 wh/km med 600 høydemeter stigning, dette sank til 254 wh/km i snitt på hele turen når jeg kom ned igjen.

Synes ikke dette virker som gir noen veldig stor belastning. Bilen forvarmet batteriet automatisk før superlading, selv om bil var forvarmet før avgang og det var motorvei hele veien til Elverum. Det var kald vind og noen få plussgrader, så varme kan sikkert bli mer utfordrende på sommer.

Vurderer en elbil

Sitat fra: arthur på mandag 26. april 2021, klokken 10:15
Eller skyldes det rett og slett produsentenes forsiktighet (unngå ansvar) siden ikke mange land er like gærne som oss nordmenn hva angår bare må ha hengerfeste?

Dette er også noe jeg tenker. Sammen med at rekkevidden stuper, selvsagt.

Vi er vel alle innforstått med at rekkevidden synker når det er større belastning...?
Fossilbil

cra

Sitat fra: Espen med elbil i tankene på mandag 26. april 2021, klokken 14:22
Vi er vel alle innforstått med at rekkevidden synker når det er større belastning...?

Det skulle man kanskje tro, men en del kommentarfelter (spesielt på facebook) mistenker jeg frekventeres av folk som ikke skjøner hvorfor skåla med popcorn går fortere tom når det er to som spiser av den.  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Sitat fra: Espen med elbil i tankene på mandag 26. april 2021, klokken 07:49
Hei, dere.

Jeg ser stadig at flere elbiler kan ha tilhenger. Mange med små vekter.
Hva slags kriterier er det for at f.eks. Enyaq 80x, som er 4x4, ikke kan ha mer enn 1200 kg?

Ikke si typegodkjenning....

Manglende vilje hos produsent.

De ser bare problemer/utfordringer og mener tapt salg er så lite at det ikke er verd det.
Norge er i en særstilling når det gjelder hytter, hager og fritidsbåter. Spesielt sammenlignet med Asia.

Og for flere av produsentene er elbil ganske nytt, så de er forsiktige.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trekkoppbil

Det kunne være morsomt å kjøre 2 tonn balastvann ned fra fjellet, og se om man får nok energi til å kjøre opp igjen. For den som vil kjøre på vannkraft.

Da burde man kunne se vesentlige forskjeller på biler med god og dårlig utnyttelse. Jeg tipper Tesla kommer bra ut med sine optimaliseringer.

Når det gjelder belastning, så må man gjøre allt med måte:
Jeg tipper vekt kan gi høy belastning på bremsene, så man må gjøre ting med måte. Kjører du ned fra fjellet med kaldt og fullt batteri, så kan det gå ut over friksjonsbremsene.


batterimannen

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 26. april 2021, klokken 15:35
Sitat fra: Espen med elbil i tankene på mandag 26. april 2021, klokken 07:49
Hei, dere.

Jeg ser stadig at flere elbiler kan ha tilhenger. Mange med små vekter.
Hva slags kriterier er det for at f.eks. Enyaq 80x, som er 4x4, ikke kan ha mer enn 1200 kg?

Ikke si typegodkjenning....

Manglende vilje hos produsent.

De ser bare problemer/utfordringer og mener tapt salg er så lite at det ikke er verd det.
Norge er i en særstilling når det gjelder hytter, hager og fritidsbåter. Spesielt sammenlignet med Asia.

Og for flere av produsentene er elbil ganske nytt, så de er forsiktige.

Når det kommer til hengervekt på elbil så regner jeg det er to ting som spiller inn. Det ene er vekt, siden batteriet er tung blir bilene tyngre som setter større krav til dekk og bremser (spesielt med ekstravekten fra tilhenger). Det andre er belastningen for batteriet. Hvor mye effekt de kan ta ut over en lenger periode. Maks akselerasjon har man kun noen sekunder, henger er på hele kjøreturen. Det går på hvor mye batteriet tåler av utladning (batterkjemien, hindre danning av dendriter etc.) og hvilke kjøleløsning de har for å kunne få vekk den ekstra varmen som generes.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA