Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilhenger - hva er kriteriet?

Startet av Vurderer en elbil, mandag 26. april 2021, klokken 07:49

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Man skulle tru at det kan bli mye varmeutvikling i inverteren også, for den som kjører ujevnt.
Bilene har ulike kjølesystemer, og Tesla har inverter med høy utnyttelse.

turfsurf

På Tesla sine async motorer er det større problem med varmeutvikling i motorer enn i batteriet.

Med høy strømføring i både stator og rotor er det mye varme som skal vekk fra ett lite område.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

#17
Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. april 2021, klokken 06:36
På Tesla sine async motorer er det større problem med varmeutvikling i motorer enn i batteriet.

Med høy strømføring i både stator og rotor er det mye varme som skal vekk fra ett lite område.
Tesla bruker vel nå permanent magnet motorer ?
https://insideevs.com/news/461811/video-tesla-model-3-electric-motor-explained/

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

turfsurf

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 28. april 2021, klokken 08:16
Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. april 2021, klokken 06:36
På Tesla sine async motorer er det større problem med varmeutvikling i motorer enn i batteriet.

Med høy strømføring i både stator og rotor er det mye varme som skal vekk fra ett lite område.
Tesla bruker vel nå permanent magnet motorer ?
Det var derfor jeg spesifisert på async motorene til Tesla. Altså ikke ett like stort problem på de andre. Betegnelsen er vel PMSRM, som er en variant av PM motorer, men ikke det man i klassisk forstand betegner det.

Tesla benytter dog en motor av hver i bilene med AWD, og kun PMSRM på RWD bilen(e). Mest sannsynlig siden async motorer triller lettere med når de ikke er i bruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA