Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lureste måte å kjøpe elbil?

Startet av golfen78---, fredag 23. april 2021, klokken 20:24

« forrige - neste »

golfen78---

hei! tiden har endelig kommet for å bytte ut den gode gamle golfen og valget sammen med madammen faller på en elbil. har titta litt rundtomkring etter lån for dette, og fra hva jeg klarer å forstå er det noe gunstigere å låne til elbil vs en diesel/bensin bil.

mitt spm er...

hva er vanligst i følge dere for å finansiere kjøpet av en elbil? ta opp eget billån, prøve å bake det inn i boliglånet? er det noe "no brainer" her om hva som er best?

takker og bukker!  8)

Barid Bel

Skal prøve:

Du kan bake det inn i boliglånet, så betaler du mindre i måneden. Negativt - det er litt dumt å betale boliglån på noe som synker i verdi. Det beste rente-alternativet er å bake det inn i boliglånet og betale en sum ekstra så bilen betales ned på normal 5-7 års tid.

Billån: høyest rente (sett bort i fra kampanjer med 0.25% rente og lignende), så dyrest.

Det kan også tas hensyn til renter mot avkastning på investeringer. Hvis du har fond/aksjer med en (forventet) avkastning høyere enn renter, så er det fornuftig å velge en finansieringsmåte som ikke gjør noe innhogg i disse.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Svein_H

Støtter Barid Bel i alt han skriver. Billån er dyrt uansett (nevnte kampanjer unntatt), så hvis du har mulighet til å bake det inn i huslånet vil du få en mye bedre rente. Men innsparingen forutsetter jo at det ekstra lånebeløpet blir nedbetalt innenfor løpetiden til et normalt billån, det er lite smart å nedbetale bilen over 20-25 år selv om renta er lav...

Og hvis du har en spareavtale, aksjesparekonto el.l. som gir bedre avkastning enn lånerenta, lar du selvfølgelig de midlene stå urørt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

golfen78---

Supert. Tusen takk for nyttige tips.  Settes stor pris på!

Svein_H

#4
En annen ting som ikke er nevnt her er hvor stort huslån du har fra før, og hvor mye dyrere det blir hvis du låner mer. Hvis du har lån innenfor f.eks 60% av takst betyr jo det vanligvis en ganske gunstig rente, men hvis du låner mer stiger det kanskje til 75-80% av takst, og da vil hele huslånet bli dyrere, ikke bare den delen du lånte til bil. Det er jo også noe man må regne på, kanskje de ekstra rentekostnadene på resten av lånet blir såpass høye at det ikke lønner seg.

Edit: Skriveleif
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Barid Bel

Økonomi kan være ganske morsomt når man begynner å se på forskjellige variabler. Jeg kan ingenting om det, men synes det er interessant å gjøre sånne regnestykker.

Når en begynner å se på penger over lengre perioder så blir forskjellene ofte store, så det er verdt bryet å plotte litt inn i Excel og regne over forventet levetid.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Trekkoppbil

#6
Av prinsipp, synes jeg man bør holde seg til kun huslån og i en viss periode kan studielån være gunstig, men det kan vær unntak.

Har man huslån, så bør man sjekke om det brytes med avtalen, om man tar opp flere lån.

Det finnes ulike typer huslån:
De lågeste rentene har jeg inntrykk av er på huslån med fast størrelse og en fast nedbetalingsplan.
Alternativet er ei fleksibel låneramme, hvor du kan øke lånet når du kjøper bil bare ved å gå i nettbanken og ta ut penger, og du kan betale ned når du selger bil, eller når det måtte passe seg. Da kan rentene bli litt høyere, men er man heldig kan man komme bra ut på den måten.

Tesla kan ha forlokkende renter på nybiler, men hvis man regner nøye på det, så er det kanskje ikke så gunstig.

Skal man pantsette bilen, kan det bli både krav om dyr kasko, og høy rente og etableringsgebyr, og låner man penger til en dyr bil, kan det bli høyt verditap.

Låner man penger til den første bilen, så er jeg redd man går i et mønsker hvor man låner penger til bil resten av livet, og bilholdet blir dyrt.
Begrenser man seg til oppsparte midler når man kjøper første bil, så vil man gjerne klare seg med oppsparte midler når man kjøper biler resten av livet også, og bilholdet kan fort koste halvparten så mye.

Jeg husker for 9 år sida, så var drømmen en Leaf til ca 270 000kr, da det ikke fantes vesentlige alternativer. Nå får man disse bilene brukt for 50 000kr. Bruktbiler kan ha svært reduserte batterier, men noen batterier kan være bra, og for enkelte bilister kan det være bra nok, og for mange kan det være mulig å skaffe seg bil uten vesentlig lån.

batterimannen

Sitat fra: Svein_H på søndag 25. april 2021, klokken 10:24
En annen ting som ikke er nevnt her er hvor stort huslån du har fra før, og hvor mye dyrere det blir hvis du låner mer. Hvis du har lån innenfor f.eks 60% av takst betyr jo det vanligvis en ganske gunstig rente, men hvis du låner mer stiger det kanskje til 75-80% av takst, og da vil hele huslånet bli dyrere, ikke bare den delen du lånte til bil. Det er jo også noe man må regne på, kanskje de ekstra rentekostnadene på resten av lånet blir såpass høye at det ikke lønner seg.

Edit: Skriveleif

Hvis man har boliglån ung så er det ofte uendret for 0-85% av takst.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

arthur

Forutsatt at man ikke har et boliglån "over pipa" så vil ingen alternative finansieringsmetoder for kjøp av bil slå en utvidelse av boliglånet, enkelt og greit. Spørsmålet blir da om man skal nedbetale (deler av) boliglånet litt raskere slik at det blir som om man nedbetalte et billån (den delen man økte boliglånet med for å kjøpe en bil), eller ikke. Hva som er "riktig" er umulig å mene noe om på andres vegne da mange faktorer spiller inn både mht livssituasjon, jobbsituasjon osv osv,
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA