Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeproblemer med Zaptec ZapCharger Pro anlegg

Startet av Doppler, søndag 25. april 2021, klokken 22:19

« forrige - neste »

Doppler

Jeg har et problem med lading av min nye E-tron på et ZapCharger Pro ladeanlegg. Ladeanlegget er 400V TN og kan levere opp til 22kW 3-fase til hvert punkt. Kortversjonen av problemet er at bilen, etter oppnådd ladenivå (80%), begynner en runddans med å starte og stoppe lading med en syklus på et par minutter.

Jeg har lest her på forumet at det har vært liknende problem med andre ladesystemer, men jeg har ikke sett noen ha problemer med ZapCharger Pro systemer. Jeg ønsker derfor å få vite om det er noen der ute som benytter ZapCharger Pro anlegg fra Zaptec mot Audi E-tron.

Bilen har 11kW ombordlader, og den får levert 11kW når den lader. Den lader helt fint opp til ønsket ladenivå (80%). Diodelyset i ladeporten går over fra pulserende grønt til fast grønt, for så å slukke ca. 30 sekunder etterpå.

Ca. 1 minutt etter dette, begynner det på nytt å klikke i releer, snurre i servomotorer og diodelyset lyset hvitt for så å gå over i fast grønt. Ladeboksen lyser blått. Jeg får en melding på appen: "Ladeplanlegging: Ladingen av Audi E-tron SB ble avsluttet". Ca. 30 sekunder etter dette slukker diodelyset igjen, og etter nye 1 minutt er det på igjen og hele prosessen gjentar seg.

Første gang prosessen gjentar seg, går ladeboksen over i grønt, men etter dette går den over i blått og forblir blå gjennom hele forløpet.

Etter en stund, hvis jeg ikke har tatt ut kontakten, vil ladeboksen lyse rødt og gi feilmeldingen: WARNING_MAX_SESSION_RESTART. I følge Zaptec betyr dette: "Årsaken til at denne sikkerhetsfunksjonen blir aktivert, kommer av at kjøretøyet har gjentatte ganger startet/stoppet lading i løpet av kort tid uten å trekke mer strøm etter endt lading."

Jeg fikk oppgradert firmware fra Zaptec (fra ver. 3.2.2.0 til 3.2.5.4). Dette så opprinnelig ut til å løse problemet da bilen ladet to ganger uten problemer (kontakten kunne stå inn-plugget gjennom natten). Men, nå er problemet tilbake. Firmware er fremdeles den nye 3.2.5.4 versjonen.

Jeg har sjekket alle tidsurene. De er alle av. Jeg har snakket med forhandler av bilen som sier at den skal ha alle de siste programvare-oppdateringene.

Slik det er nå, tør jeg ikke ha plugget inn ladekontakten over natten, og jeg kan derfor ikke benytte forvarming før jeg kjører ut om morgenen. Gitt all aktiviteten i motorrommet, frykter jeg at 12V batteriet kan bli utladet rimelig kjapt.

Jeg ønsker først å høre om det er andre der ute som har erfaring med den samme kombinasjonen av bil og ladesystem, om det er spesifikt min bil eller om det er en systemfeil.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

el-H

Har hatt samme problem, men med annen ladeboks. Tror nok feilen ligger i bilen. Hos meg var det også samtidig problem med åpning av ladeluke og at ladekontakt ikke ville løse ut etter ferdig lading noen ganger.
Dette har skjedd ved 2 perioder, den første gangen skiftet de ladeluke og kabling inn til ladesystemet i bilen, og andre gangen så skiftet de ladeluke igjen.

Doppler

Takker så mye for svar. Jeg har ladeport på begge sider. Det ser som problemet er uavhengig av hvilken port jeg benytter. Så jeg tror ikke det er selve porten, men jeg er enig i at problemet trolig befinner seg i bilen.

Jeg har funnet en tråd i "AudiWorld" (https://www.audiworld.com/forums/audi-e-tron-232/charging-complete-every-5-minutes-3013833/) som diskuterer det samme problemet. Ut fra hva som skrives her, ser det ut som det er et problem med 21-modellene. Det sies at Audi IT jobber med saken, men at det enda ikke er en fix. En "workaround" skal være å sette ned lademålet i appen med 10% når lademålet er oppnådd, for så å sette det opp igjen etter en stund. En annen er å sette lademål til 100% (da det ikke skal skje med et lademål på 100%), men dette frister lite ettersom det vil slite unødvendig på batteriet. Jeg har foreløpig ikke testet noen av disse tipsene, men skal prøve for å se.

Bilen er knapt en måned gammel. Hvordan melder jeg inn saken for å komme med på en eventuell oppgradering når den tid kommer?

Jeg hadde også problem med at ladeporten ikke slapp kontakten, men her fikk jeg et godt råd hos Audi forhandler. Egentlig ligger problemet i instruksjonsboken. Her står det at med "Advanced Key" er det nok å ha denne i nærheten (les lommen) av ladeluken når det trykkes på knappen. Det gikk ikke. I stedet skal man gå bort til en av dørene, ta hånden rundt dørhåndtaket, som for å åpne døren, og så gå bort og trykke på knappen på ladeluken. Det har virket alltid.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

storeulv

Ang. ladegrense og batterislitasje; jeg har en eGolf som har gått over 90' på 3 1/2 år, altså en MY2017 med det "store" batteriet (35,8 kW). Jeg har etter råd fra selger aldri brydd meg med å sette ladegrense, men lader til 100 hver gang. Jeg får stort sett samme anslåtte rekkevidde på gjettometeret nå som da bilen var ny, dvs. 255 km ved normale sommerforhold.
Audi eTron er en annen bil og med et annet batteri, det er hinsides enhver tvil, men jeg tror ikke du skal overdrive slitasjeeffekten av å ha noen få uker med 100% ladegrense mens du venter på verkstedtime. Det som vel sliter mest er om du lar bilen stå tilkoblet lader over lengre tid (dager/uker) med 100% ladet bil uten at den kjøres, og dette er etter det jeg forstår verre med høyere temperaturer.

Men altså; jeg tror du trygt kan sette 100% i noen få uker nå så lenge bilen kjøres hver dag og du ikke plugger den til laderen med mindre batteriprosenten er særlig lavere enn 50.
Og; kjører du mye må du lade mye. Det er lagt inn sikkerhetsmargin på toppen nettopp for å motvirke "ladeskade".
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Hårek

Problemet er egentlig hos Audi, de følger ikke standarden. Så varierer det hvordan ladeboksen håndterer dette.
Når ladelyset slukker (30 sek etter fullført lading) vil bilen endre motstand til en mindre verdi. Ladeboksen ser da en høyere spenning. Min Viridian ladeboks tolket dette som en feilsituasjon, og viste rødt lys.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA