Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ukomfortabel og jævlig?

Startet av cberg, søndag 25. april 2021, klokken 20:32

« forrige - neste »

tornaldo

Sitat fra: Diravi på lørdag 07. august 2021, klokken 22:28
Bilen min er i Norge 10. september...

Litt utenfor topic, men hvordan vet du når bilen din ankommer Norge?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jeronan

#31
Tires make a huge difference in drive comfort.

The Model Y performance comes default with 21inch only. Low profile tires like these are known to be causing extra discomfort with driving.
Won't be any different with choosing 20inch with regular Long Range, which will be more uncomfortable than default 19inch.

Before we bought a Model S we test drove two cars. Are regular S 75D and a Performance 100D. The difference in comfort was like night and day. The Performance with 21inch tires was really uncomfortable and you could feel every little pothole and unevenness on the road. It went right into my spine and felt like the car did not have any suspension at all. The regular S 75D (which we have now) with the 19inch tires is so much more comfortable.

I have also driven two Model 3 loaners with standard 19inch ( in early autumn couple days) and 18inch(?) (this February for a week) tires and I did not experience a lot of difference in comfort compared to our Model S. Though, air suspension will feel a bit stiffer compared to regular springs.
Our previous Volvo V60 was the most comfortable as the springs were quite soft. so when we switched to our Model S 75D it took some getting used to the more stiffer Air suspension.

So I am pretty sure if you go for the Model Y long range and stick to 19inch tires (maybe even go down to 18inch for winter tires if possible?), you'll be ok.  :+1:

Either way, if you come from a fossil car, it will require some getting used to any way. EV's are much heavier cars, so the suspension will always be a bit stiffer.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

alfaalfa

Det nærmeste du kommer før Y kommer til landet er vel å prøve en 3? Jeg synes vedlagte bilde var nyttig.

(fra https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-19-vs-20-decision-guide.201380/)

Syklist

#33
Diravi, du kan prøve model Y med 19 felger og se om det er greit. På gode veier er model 3 helt grei og komfortabel nok, men på telehiv, vaskebrett og dårlig veidekke blir det fort slitsomt.

At AMS mener den er komfortabel er ikke akkurat noen referanse, de sammenlikner jo med BMW og Audi.

Skulle Y'en være for hard, er kanskje en senere Model S tingen. (På det tyske Citroen forumet ble det meldt at Model S "Raven" med luftfjæring etter software oppdatering i fjor har like komfortabel fjæring i komfortmodus som Citroen C6.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Thob

#34
Sitat fra: Syklist på søndag 08. august 2021, klokken 20:46
Diravi, du kan prøve model Y med 19 felger og se om det er greit. På gode veier er model 3 helt grei og komfortabel nok, men på telehiv, vaskebrett og dårlig veidekke blir det fort slitsomt.

At AMS mener den er komfortabel er ikke akkurat noen referanse, de sammenlikner jo med BMW og Audi.

Skulle Y'en være for hard, er kanskje en senere Model S tingen. (På det tyske Citroen forumet ble det meldt at Model S "Raven" med luftfjæring etter software oppdatering i fjor har like komfortabel fjæring i komfortmodus som Citroen C6.)

Tysk Citroën-forum. Da snakker vi langt ned i materien👍🏻😁

Diravi

Sitat fra: geear på søndag 08. august 2021, klokken 14:24

Hva mener du med at du ikke har grunnlag for å avbestille den? Det er jo helt åpent for det hos Tesla, ingen problem i det hele tatt. Har du betalt 15k i dep får du igjen alt, har du betalt 1k mister du vel den tusenlappen, men er du ikke interessert i bilen så er kanskje det like greit, i stedet for å risikere noe rundt bruk og retur osv.

Du har egentlig rett. Jeg har f.eks. i sin tid avbestilt en Model 3. Men denne Yen er på en båt til Norge, den er produsert og jeg har fått VIN på den. Og Tesla har følgende formulering i kontrakten:

"Frem 􏰀til ditt􏰃 Kjøretøy er levert 􏰀til deg, kan du på hvilket som helst 􏰀tidspunkt avbes􏰀tille din bes􏰀tilling. Hvis du avbes􏰀tiller din ordre eller du misligholder denne Avtalen og vi kansellerer din ordre, er du enig i at vi kan holde ti􏰀lbake ethvert ordrebeløp betalt av deg, i den utstrekning de􏰃tte ikke er forbudt ved lov. Du anerkjenner også at ordrebeløpet betalt av deg er et rimelig og fornuft􏰂ig es􏰀mat av det fakti􏰀ske økonomiske tapet vi påføres i forbindelse med behandlingen av din ordre, transport, ny markedsføring og/eller videresalg av Kjøretøyet."

Så selv om de sannsynligvis får flippet den videre til neste sultne Y-kjøper før du rekker å si "ukomfortabel", så har jeg ikke sett noen grunn til å gamble på at de ikke bruker den formuleringen. Spesielt når jeg ikke VET om jeg blir misfornøyd med fjæringen enda. Resten av bilen er jo helt OK. Og den eneste måten å finne ut av fjæringen på, er å prøve egen bil, ser det ut til.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Diravi

Sitat fra: tornaldo på søndag 08. august 2021, klokken 17:27
Sitat fra: Diravi på lørdag 07. august 2021, klokken 22:28
Bilen min er i Norge 10. september...

Litt utenfor topic, men hvordan vet du når bilen din ankommer Norge?

Den hyggelige Teslamannen sa det da jeg ringte. Skipet min bil er på, ankommer norsk havn 10. september. Jeg vet at de innimellom sier mye rart, men akkurat dette har jeg ingen grunn til å tvile på, all den tid det finnes et VIN-nummer.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Diravi

Sitat fra: Syklist på søndag 08. august 2021, klokken 20:46
Diravi, du kan prøve model Y med 19 felger og se om det er greit. På gode veier er model 3 helt grei og komfortabel nok, men på telehiv, vaskebrett og dårlig veidekke blir det fort slitsomt.

At AMS mener den er komfortabel er ikke akkurat noen referanse, de sammenlikner jo med BMW og Audi.

Skulle Y'en være for hard, er kanskje en senere Model S tingen. (På det tyske Citroen forumet ble det meldt at Model S "Raven" med luftfjæring etter software oppdatering i fjor har like komfortabel fjæring i komfortmodus som Citroen C6.)

Ja, det er det som er planen. Jeg krysser jo fingrene for at den funker, og er innforstått med at jeg får en litt fastere bil enn Sen vår uansett. Hvis ikke så må det bli en Raven - er vel lov å håpe på at det blir tilgjengelig en del slike når ny S endelig kommer til Norge?  :)

Takk forresten også til alfaalfa for fin tabell, og til Radial for tips om Goodyear-dekkene, så får vi håpe det er reelt at de kommer til Norge også. Vi er veldig fornøyd med Goodyear på Sen, både sommer og vinter. Fint å se at det er mer gummi på Y med 19" enn de andre. Litt i hvert fall.

Jeg kan fint forholde meg til Citroën C6 som sammenligningsgrunnlag, for øvrig. Det er den eneste store Citroënen med hydraulisk fjæring som jeg ikke har eid, men jeg har definitivt kjørt den.  8)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

amrois

Jeg skjønner at du ikke er begeistret for den formuleringen, men den lar seg ikke bruke i Norge. Når du har handlet med Tesla Norge via netthandel gir kjøpsloven deg 14 dagers full angrerett på ubrukt produkt, og det kan ikke avtales vekk i kontrakt.
ID4 Pro Perf Tech

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA