Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ukomfortabel og jævlig?

Startet av cberg, søndag 25. april 2021, klokken 20:32

« forrige - neste »

cberg

Hei!

Første innlegg, har lest lenge :)

Har sikla på Model Y helt siden den ble lansert i 2019 og har siden da egentlig ikke vært i tvil om hva som skal bli min neste bil (og første el-bil, kjører i dag en A4 allroad diesel som ble kjøpt ny i 2012).

Men, som den nerden jeg er, leser og ser jeg alt jeg kommer over av artikler og YouTube-videoer om bilen. Og da er det vanskelig å unngå å legge merke til hvor dårlig fjæringskomforten virker å være.

Karakteristikker som "harsh", "jarring", "unforgiving" og enda verre er egentlig ikke det man ønsker å lese om en bil man har tenkt å kjøpe som familie-SUV. På noen av videoene på YT kan man jo faktisk se med egne øyne hvor mye det rister og spretter på det som ser ut som vanlig dårlig norsk vei.

Så dette har jo fått meg til å tenke. Gidder jeg dette? Eller skal jeg heller gå for noe annet?

Er veldig fasinert av, og med på Elons visjon, men usikker på hva jeg ønsker å ofre av basic komfort når det gjelder å kjøre fra A-B.

Noen andre som har second thoughts rundt dette?

RuneW

Skal du ha P-versjon da? Hvis ikke, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Prøvekjør TM3. Den er vel ikke så forskjellig. IMO er den ikke ille i det hele tatt. Klart, smeller du på 22 tommers felger så blir det jo ikke bedre.

Personlig liker jeg ikke sofaer på hjul...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Det er vanskelig å si hvordan Y blir i EU. Mener å ha lest at de første var noe stive slik at de byttet fjæring bak ganske raskt. Samme skjedde med 3ern. Samtidig har den jo RS-ytelser, og er tung, noe som krever både lavprofil dekk og ganske stivt oppsett, samt fokuset på "fun cars" de har.
Model 3 er vel ikke så mye anderledes enn en Audi med sportsunderstell. Det blir litt humpete, for mye for meg. Så er det nyanser av komfort oppå der igjen som tar noe tid å finne ut av.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

cberg

Sitat fra: RuneW på søndag 25. april 2021, klokken 21:16
Skal du ha P-versjon da? Hvis ikke, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg.

I utgangspunktet var det jo P som var mest interessant, men den slo jeg fort fra meg etter at de første tilbakemeldingene kom. Tvilen oppstod vel først da folk som testa/kjøpte LR med 19" syns det måtte coilovers til for å få en OK komfortabel kjøreopplevelse. Det gidder jeg rett og slett ikke.

Grunnen til at jeg spør er jo at selv folk med bakgrunn fra sportslige BMW M-biler etc. syns Y er ukomfortabel og i tillegg har mye bodyroll. Dvs. at den både er ukomfortabel men også heller ikke har sportslige kjøreegenskaper.

Da blir jeg litt skeptisk.

cberg

Sitat fra: turfsurf på søndag 25. april 2021, klokken 21:47
Prøvekjør TM3. Den er vel ikke så forskjellig. IMO er den ikke ille i det hele tatt. Klart, smeller du på 22 tommers felger så blir det jo ikke bedre.

Personlig liker jeg ikke sofaer på hjul...

Vet de har mange deler felles, så dette har jeg absolutt i planen. Ingen planer om store hjul heller (men vil helst unngå de kjipe 19" Geminiene).

Men, en del melder at Y bunner ut (pga vekt?) på små ujevnheter. Små ujevnheter har jeg en del av rundt her jeg bor (som mange andre vil jeg tro), så det er jo absolutt en fjæringsegenskap jeg setter høyt.

Har kjørt Nissan 200SX og Audi S6 C6, uten at det var noe problem. For meg :) Kona likte ikke Nissanen :)

Radial

#6
Kan jo klaske til på 18" (ser at 18" passer på LR på div Y-grupper).
Med litt gode dekk, det vil forhåpentligvis dempe mye grums fra asfalten.

Men jeg er selv ganske spent på støynivå og komfort selv... 2006 Forester'n kommende Y skal erstatte, er rett og slett slitsom på langturer selv med motors mest stillegående dekk i 2016 og med helt standard fjærer og dempere - samme problem på ny bil kommer ikke til å imponere undertegnede eller bedre halvdel.

Men vi trenger plassen, rekkevidden og ikke minst hengervekta til Y. Så VAG gjengen får ikke min bestilling.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: cberg på søndag 25. april 2021, klokken 22:46
Men, en del melder at Y bunner ut (pga vekt?) på små ujevnheter.
Tviler jeg sterkt på. Tror heller det er fordi den er såpass stiv at det smeller litt grunnet litt stivt oppsett. Det er på samme hvis som f.eks S serien til Audi som vi har hatt tidligere.

Veldig få biler som takler små ujevnheter veldig godt og samtidig er stiv nok over større ujevnheter. Prøvekjørte f.eks ID.4, og den er myk og fin over små ujevnheter, men ble fort stump over større ujevnheter. Måtte kjøre mye saktere over fartsdumper enn med vår TM3 f.eks.

Lignende sammenligning mellom EQC og I-Pace. EQC svelger mindre ujevnheter helt magisk, men I-Pacen slamrer litt. Men når farten går opp og på større dumpler så bunner EQC ut, mens I-Pace bare suser over.

Så blir stort sett prioritering.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thalgar

Så er det jo spørsmålet om Y/3 kjem til å få mogelegheit til luft eller ein annan type justerbar fjøring:

"An update to the Tesla Model 3 and Model Y's Owner's Manual recently revealed fresh hints about a possible adjustable suspension system for the all-electric sedan and crossover. The features were teased in a new icon on the vehicles' infotainment system that resembles the air suspension icon used by the company in its flagship EVs like the Tesla Model X. "

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-model-y-adjustable-suspension-update-owners-manual/

Model Y LR Quicksilver, 2023

turfsurf

Sitat fra: Thalgar på mandag 26. april 2021, klokken 09:36
Så er det jo spørsmålet om Y/3 kjem til å få mogelegheit til luft eller ein annan type justerbar fjøring:
Adaptive dempere hadde vært digg. De har det jo allerede i TMS/X. Luftfjæring er jeg litt ambivalent til, siden de har en tendens til å forårsake dyre reparasjoner.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Hadde vært gøy med luftfjæring, ja. Men er litt mye rariteter med rasling og støy i dagens Teslaer med dette, så hvis det blir et valg tror jeg jeg står over. Og er en kilde til kostbare reparasjoner på de utenfor garanti...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på mandag 26. april 2021, klokken 13:42
Hadde vært gøy med luftfjæring, ja.
Trenger ikke luftfjæring for adaptive dempere da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Hvis så, vil det være mer aktuelt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Diravi

Auto Motor und Sport slakter Y for fjæringen i denne samletesten: https://www.auto-motor-und-sport.de/test/bmw-ix3-ford-mustang-mach-e-jaguar-i-pace-mercedes-eqc-tesla-model-y-volvo-xc40-recharge/

Selvsagt er det vel en underliggende agenda at en tysk bil skal vinne. Og de har til overmål hentet seg en privatimportert Y som sikkert er av tidlig produksjon. Men likevel: De mener at fjæringen er milevis dårligere og stivere enn f.eks. Mach-e.

Bekymret. Lurer på om jeg skal sitte på vår luftfjærede S noe lenger.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Thob

Sitat fra: Diravi på onsdag 23. juni 2021, klokken 18:58
Auto Motor und Sport slakter Y for fjæringen i denne samletesten: https://www.auto-motor-und-sport.de/test/bmw-ix3-ford-mustang-mach-e-jaguar-i-pace-mercedes-eqc-tesla-model-y-volvo-xc40-recharge/

Selvsagt er det vel en underliggende agenda at en tysk bil skal vinne. Og de har til overmål hentet seg en privatimportert Y som sikkert er av tidlig produksjon. Men likevel: De mener at fjæringen er milevis dårligere og stivere enn f.eks. Mach-e.

Bekymret. Lurer på om jeg skal sitte på vår luftfjærede S noe lenger.

Jeg leste samme testen i svensk AMS forleden. Jeg tipper at fjæringen er lik som i model 3, ihvertfall ikke stivere, det ville overraske meg. Så da blir det smak og behag ift om man foretrekker en sportslig bil eller man foretrekker mere komfort. For min del har jeg prøvekjørt mach E og syns den var for myk (føltes for duvende for min smak). Jeg har en model 3 LR og liker bedre oppsettet på den, selv om jeg syns den kan være i stiveste laget ved kjøring på dårlig vei/over fartsdumper etc. men vil bli veldig overrasket om model Y er enda stivere, så jeg tror det blir bra jeg:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA