Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Løs ledning i bagasjerommet

Startet av Bruker1188, tirsdag 11. mai 2021, klokken 10:16

« forrige - neste »

Bruker1188

I rommet under bagasjerommet fant jeg to ledninger. Den ene er teipet fast i stoffbunnen, mens den andre er løs.
Noen som vet hva dette er og om det er riktig at den ene skal være løs?

En eller annen form for sensor?

Orbit

Har sett den samme selv, uten å finne ut hva det er til. Dersom du løfter på stoffbunnen, vil du se at de går langs bakkanten til hver sin side, sannsynligvis omkranser de hele baggasjerommet. Min ene kabel er tapet på metallplaten i bakkant, og begge endene ligger inn i hullet på samme plate.

Den som går til venstre, ser ut til å gå mot kontrollmodulen for sentrallås (J393, #2 på vedlagt bilde). Jeg mistenker derfor at kabelen er en antenne for å detektere om nøkkel ligger i baggasjerommet. Dette for å blokkere for at det skjer noe om du legger nøkkelen der (inni f.eks. jakke) og trykket på låseknappen på bakluka (da skjer det ingenting). Dersom denne spekulasjonen er riktig, vil jeg tippe at biler uten komfortnøkkel mangler denne ledningen (antennen).

(Tilsvarende komfortnøkkelsystem hos BMW tillater ikke å låse inne nøkkelen som sist er brukt av fører, men du kan godt låse nøkkel nr 2 inn i bilen. Jeg har ikke testet om innlåsingssperren til Audi fungerer på samme måten).

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Wendel


Orbit

Er denne koblet til noe, eller er det meningen at en skal måle motstanden mellom foliene på hver side av enden av kabelen ved mistanke om fukt?

(For de som ikke har kikket nedi brønnen, så er "kabelen" en hvit kjerne av noe tilsynelatende absorberende materiale, med omspunnede metalltråder)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA