Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skjer i etron 50 når man nærmer seg 0%

Startet av tromsø, lørdag 24. april 2021, klokken 22:06

« forrige - neste »

tromsø

Jeg har forsøkt finne info på nettet om noen som kjørt etron 50 ned til 0% men uten hell (mye å finne på 55 dog).

Er det noen her som har info eller erfaring? Når begynner turtle mode og hvor mange km kan man kjøre etter bilen viser 0%? Er interessert i både sommer og vinter tall!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Jeg har med vilje kjørt helt til bilen stoppet én gang. Da kjørte jeg vel 3-4 km etter 0% (i kontrollerte former rundt og rundt på en parkeringsplass).
Da bilen stoppet, kunne jeg vente et par minutter, for deretter å igjen få nok motorkraft til å kjøre bort til laderen like ved.

Den høyeste SOC jeg har opplevd at tilgjengelig kraft er under 100% er rundt 13-14% et par ganger i kaldt vintervær.
Har vel vært nede i ca 25% effekttilgang ved 2% SOC

(Litt på siden, @Tromsø:
Får du fortsatt 63-64kWt ut av batteriet ditt?)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

#2
Takk for verdifull info Thomas.

Følte du at bilen gikk ned lineært i prosent de siste 10 eller raskere/langsommere? Og hva var det for utetemp når du kjørte ned den til 0%?

(Etter vi kom tilbake til Tromsø første januar så har vi ikke kjørt mer enn 8 mil på en dag så kan dessverre ikke si noe om gjenværende kapasitet nå. Blir lengre turer i sommer.)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Den gang jeg kjørte ned til 0% og etter hvert helt til stopp, så var det 13-15 grader og lett yr.

Min erfaring er at det ikke synker helt lineært, men heller ikke ekstremt langt unna.
Jeg lå vel an til å få ut rundt 62kWt da jeg var ved 50%. Ved 0% lå jeg an til 59kWt. Men pga at jeg kunne kjøre noen få km ekstra, så endte jeg opp med å få ut ca 61,5kWt til slutt
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Øyvis Prøyvis

Jeg har kjørt batteriet ned til 3-4 km rekkevidde et par 3 ganger og da er det vel noe sånt som 25% igjen av effekten. Den effekten er jo mer enn nok til vanlig kjøring så jeg har ikke heftet meg noe med det.
Når det gjelder linearitet ned mot null vet jeg ikke, men det virker som GOM treffer ganske bra. Jeg fikk i hvert fall ikke økt puls selv da jeg lå på E18 mot Ionity i Larvik. Rekkevidden i GOM sank i samme takt som km ble tilbakelagt.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

tromsø

Takk for rapport Øyvis. Hvis GOM endrer seg i samme takt som antall km kjørt (selv sub 10%) så høres det lineært ut. Det er betryggende om eller når ;) man kommer i den situasjonen.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på onsdag 28. april 2021, klokken 23:35
Takk for rapport Øyvis. Hvis GOM endrer seg i samme takt som antall km kjørt (selv sub 10%) så høres det lineært ut. Det er betryggende om eller når ;) man kommer i den situasjonen.

Jeg får vurdere å ta en kapasitetstest igjen i år når varmen har satt seg litt. Altså kjøre fra 100% til full stans, og regne ut hvor mange kWt jeg får ut. I fjor fikk jeg 61,3kWt. Det var i den testen jeg fikk erfare å kjøre under 0% i display.
(Samtidig er det jo ikke så heldig å ta disse testene alt for ofte.)

Jeg har også erfart at effektbegrensningen setter inn tidligere når det er lav temperatur. Hvor godt batteriet er balansert, vil selvsagt også spille inn.
Så langt jeg vet, og hvis BMS fungerer slik jeg forventer, så stopper bilen når cellen med lavest spenning faller under en definert terskelverdi. Jo jevnere cellespenningene er når batteriet nærmer denne verdien, jo større del av batteriets totalkapasitet får man utnyttet. Hvis batteriet er veldig kaldt, øker den indre resistansen i cellene. Dermed vil en celle som evt er litt svakere enn de andre i utgangspunktet, falle under terskelverdien enda fortere enn "normalt", og bilen vil kunne stoppe ved en høyere totalspenning på batteriet enn den ville gjort ved høyere temperaturer.
- Derfor er risikoen større for en uventet stopp ved 1-2% hvis man kjører i -20 grader enn hvis man kjører i +20 grader.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: tromsø på lørdag 24. april 2021, klokken 23:13
Takk for verdifull info Thomas.

Følte du at bilen gikk ned lineært i prosent de siste 10 eller raskere/langsommere? Og hva var det for utetemp når du kjørte ned den til 0%?

(Etter vi kom tilbake til Tromsø første januar så har vi ikke kjørt mer enn 8 mil på en dag så kan dessverre ikke si noe om gjenværende kapasitet nå. Blir lengre turer i sommer.)

For det det er verdt, så har jeg kjørt 55 ned til 0 flere ganger. Det er helt udramatisk. Føler det synker helt lineært siste 10% SOC. Tilgjengelig power gir det en god indikasjon. Når du begynner å få problemer med å komme opp de minste bakker og holde 70 km/t på flatmark er det på tide å koble til lader. ;)

NB! Kaldt batteri kan by på overraskelser. Jeg gikk tom 500 meter fra huset en gang, etter å ha snudd for å kjøpe noe jeg hadde glemt på butikken i -10 grader. Mener jeg hadde er par km. igjen på gjettometeret. Fikk to(?) sjanser til å starte bilen igjen, men det var akkurat ikke nok til å komme over bakketoppen og trille hjem. Kom bare 20-30 meter per gang. Og du kan glemme å dytte bilen mange meter alene.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

Takk for flere innspill elektro og Thomas. Ja, er klar over at temperaturen er en viktig parameter. Har selv aldri vært under 7% med etron 50, så å høre andres erfaringer er viktig.

Spurte spesifikt om e50, da det er forskjellige batterier i 50 og 55. Både merke og typen Li- batteri er jo forskjellig. Dog er vel BMS'en lik for begge og det er betryggende at ting skjer i prinsipp lineært helt til 0%. Unntatt når det er rimelig kaldt da.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ToroTek

Ikke kjørt under 0 som ThomasEL, men helt ned på 1-3% noen ganger. (Takk for gode tester folkens) Så lenge GOM er høyere enn resterende GPS-km så har jeg ingen rekkeviddeangst, og synes den går rimelig lineært helt ned. Derfor trives jeg godt i 50'en. Også med 1800 kg båthenger i fjor sommer og 4,xx strømforbruk kjørte jeg greit ned til ca 1-2% inn til nyåpnede Bamble. Litt svett på om den var i orden.... Reduserer max-effekt som ThomasEL beskriver. I vinter med -16C på Lillehammer og snødriv ned mot Lillestrøm der det var ca -8C endte jeg opp med 2%. Da kom redusert effekt litt tidligere enn på sommeren. Men OK. Batteriet har nok på disse turene vært balansert. ThomasEL, jeg ligger ofte på 58,5 og noen få ganger over 60 i kapasitet, målt fra 100% og da ender på rundt 15-20% på disse målingene. Så nylig at jeg de siste få km i by, etter «hard» E6 kjøring på en distanse på 180km, så holdt resterende SOC seg, og da ble faktisk kapasiteten over 60, men målt rett før ved avkjøring fra E6, bare 58kWt. Jeg føler at mitt batteri er ganske likt som din erfaring over tid, ThomasEL. Og det er ikke mange km som gjør disse forskjellene på maks kapasitet. Ser heller ikke forskjell nå, etter et år.
e-tron 55 AS++ 21hjul (MY23)
e-tron 50 AB++ 20hjul (MY20) SOLGT
A3 e-tron S+     18hjul (MY15)

tromsø

ToroTek,  godt å høre dine erfaringer også. Da må jeg bare overbevise kona  at det er ok å kjøre ned mot sub 5%  :o. Kommer bli en del lange turer i Nord-Skandinavia i sommer håper jeg!

Og fra 2022 blir det mye enklere, regjeringa i Sverige gir støtte til en massiv utbygging av hurtigladere i nor. 2x150kW DC
+ 2x22kW AC per lokasjon. Ikke mange uttak per lokasjon men en meget bra start  :+1:
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ToroTek

Destinasjonslading er tingen. Når du fra Tromsø og sier lange turer så ER de nok veldig lange også, men minnes du hadde erfaring med e-tron til Stockholm eller noe slikt, så du har jo prøvd deg. Vi tok Østlandet-Bodø i august via Røros. Etter Røros, Selbu og grensa til Nordnorge med avstikker opp til Limingen-Røyrvik. Villmarksveien via Hattfjelldal og ned til Mo i Rana og over Saltfjellet, Fauske og Bodø. Hadde simulert det meste på ABRP på forhånd og hadde flere alternativer, og stoppet kun for klattlading en gang på formiddag for å nå full lading til lunsj,  og en på ettermiddag for å nå frem. En times lunsj med 50kW er greit. Ja ferie, men gikk unna på kjøredagene og lengste dagsetappe var Bodø-Namsos. 55mil+ tror jeg. Klattlading opp Saltfjellet, lunsj på 45-60 min i Mosjøen der vi koste oss på brygga rett ved ladestasjonen. Ny klattlading på Majavatn og til Namsos for overnatting. Lad når du kan, men ikke lenger enn du må og stol på GOM så lenge den er høyere enn rest-km på GPS. Selv om det kun er 50kW langs veien nord for Trøndelag (150 i Bodø) så er det nok kanskje enda mere utfordringer der du skal, tromsø. Både i avst og i ant ladere, men tror det går greit hvis man på forhånd f.eks har simulert med ABRP og kan jo lade litt før det er tomt, skulle det passe. Lykke til👍💪
e-tron 55 AS++ 21hjul (MY23)
e-tron 50 AB++ 20hjul (MY20) SOLGT
A3 e-tron S+     18hjul (MY15)

tromsø

Helt enig ToroTek, det ikke er noe større problem med 60 mil lange turer med e50, gitt at det finnes hurtigladere og destinasjonsladere.

Ja, vi har erfaring fra en tur fra Stockholm opp via et øde Nord-Sverige til Tromsø rundt nyttår og den kan vel kun beskrives som ekstremsport! Ingen hurtigladere de siste 60 milene. Men som sagt, det blir det endring på fra 2022 :).
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Fonn

Sitat fra: tromsø på fredag 30. april 2021, klokken 10:53

Ja, vi har erfaring fra en tur fra Stockholm opp via et øde Nord-Sverige til Tromsø rundt nyttår og den kan vel kun beskrives som ekstremsport! Ingen hurtigladere de siste 60 milene. Men som sagt, det blir det endring på fra 2022 :).

Hei, finnes det noen oversikt hvor disse laderene kommer?

tromsø

Ja, Trafikverket i Sverige har denne karten, se vedlegg!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA