Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt ladere, app'er og brikker

Startet av bobakka, lørdag 24. april 2021, klokken 21:59

« forrige - neste »

bobakka

Var ute med min nye iX3 i dag og kjørte tur/retur Oslo / Gjøvik over Mjøsbrua. Skulle hatt noe hurtiglading, men noen var opptatt, noen krevde en App samtidig som telefonen gikk tom for strøm - dermed ble det ikke lading. Vel tilbake på saktelading i Hamar prøvde jeg å få oversikt over CircleK, Mer (tidligere Grønn Energi) og Recharge (tidligere Fortum). Ikke enkelt å laste ned App'er og få lagt inn kredittkort og RFid kort.
Spørsmål er hva folk bruker av kartverktøy for enklest å få oversikt over ladere og tilbydere?
Har folk lastet ned alle App'ene eller koblet RFid'ene sine mot alle tilbyderne?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Marius Kotsbak

Er helt nødvendig å ha mobillader i bilen.

Har lastet ned apper, og lagt inn Elbilforeningens ladebrikke hos alle.

Kartverk: Apper: Ladestasjoner, ABRP, Elbilappen, Plugshare, Elton.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

bobakka

Sitat fra: Marius Kotsbak på søndag 25. april 2021, klokken 00:03
Har lastet ned apper, og lagt inn Elbilforeningens ladebrikke hos alle.

Hvilke App'er har du lastet ned?
Jeg har som sagt de tre jeg nevnte.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

turfsurf

For kjøring i Norge bør du ihvertfall registrere ladebrikke mot BKK og Kople i tillegg til de tre andre du nevnte. Men siden du har BMW kan du jo registrere deg på bmw charging, så kan du få avtale med Ionity og.

Jeg bruker elbilappen eller elton for å se etter ladere siden de er ganske greie på filtrering. ABRP er det mange som liker for ruteplanlegging, men jeg synes den er litt knotete.

Skal du utenlands er det jo ett lass med valg, f.eks er InCharge greit å ha i Sverige. PlugSurfing er jo en virtuell operatør som dekker veldig mye, men tar en bit av kaka.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Du kan også ta en titt på tilsvarende tråd for e-tron. Audi og BMW sine egne ladekort er ganske like med hensyn til hvilke ladere de dekker, så dette er også relevant for BMW. Fra ca innlegg #100 og utover er det en del forslag til hva en trenger å ordne seg med.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bobakka

Finnes det en App som enkelt viser på kartet hvem som drifter ladepunktet?
Ingen av de jeg har sett på har dette.
De kan sortere på typen lader, men jeg må gå inn på ladepunktet for å se hvem som drifter det - og det er mye mer tungvint og lite oversiktlig.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Vollis47

Jeg får ikke til å registrere Elbilforeningens brikke hos Fortum. Får beskjed om at brikken ikke kan finnes. Hos Mer gikk det fint. Er det noen som kan forklare eller har opplevd liknende?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

paalsen

Om du også har registrert brikken hos Kople så kan du ikke registrere Fortum på brikken. Tror jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

bobakka

Sitat fra: Orbit på søndag 25. april 2021, klokken 09:52
Du kan også ta en titt på tilsvarende tråd for e-tron.
@Orbit - det var en veldig informativ tråd, men det tok mye energi og konsentasjon å lese og forstå den. Forstår nå at det ikke bare er jeg som er forvirret og litt frusterte over hvordan hurtigladernettverket utvikler seg. Jeg sliter feks litt med å registere meg på Mer appen siden den sier at epostadressen min er i bruk, noe den var på GK. Men de tilbyr ikke noen innlogging. Forstår at felles back-end skaper uoversiktlige problemer. Svakt av App-utviklerne :-(
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Vollis47

Sitat fra: paalsen på søndag 25. april 2021, klokken 16:58
Om du også har registrert brikken hos Kople så kan du ikke registrere Fortum på brikken. Tror jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk, men jeg har ikke registrert den hos Kople. Men skal prøve der.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Øystein Hermansen

Sitat fra: Vollis47 på søndag 25. april 2021, klokken 16:20
Jeg får ikke til å registrere Elbilforeningens brikke hos Fortum. Får beskjed om at brikken ikke kan finnes. Hos Mer gikk det fint. Er det noen som kan forklare eller har opplevd liknende?

Jeg måtte ringe inn til Fortum kundeservice og så la de til brikken over telefonen.  Hadde samme problem som deg.

Java

Jeg kan virkelig anbefale ChargeFinder! I ChargeFinder kan du se sanntidsinformasjon og priser for alle større nettverk i Norge på ett sted.

Ladere fra Fortum/Recharge, Circle K, Mer, Ionity, BKK, Kople, E.On, Clever, Tesla, Ishavsveien, CloudCharge, Supercharge og mange flere. ChargeFinder har også ladestasjoner i hele Skandinavia og Europa.

Det er mulig å filtrere på for eksempel 100 kW+, og det er også en ruteplanlegger du kan bruke.

https://chargefinder.com/no

Også tilgjengelig som en app på Google Play og App Store

bobakka

Sitat fra: Java på mandag 26. april 2021, klokken 13:50
Jeg kan virkelig anbefale ChargeFinder! I ChargeFinder kan du se sanntidsinformasjon og priser for alle større nettverk i Norge på ett sted.

Ladere fra Fortum/Recharge, Circle K, Mer, Ionity, BKK, Kople, E.On, Clever, Tesla, Ishavsveien, CloudCharge, Supercharge og mange flere. ChargeFinder har også ladestasjoner i hele Skandinavia og Europa.

Det er mulig å filtrere på for eksempel 100 kW+, og det er også en ruteplanlegger du kan bruke.
Lastet ned og prøvde - og veldig bra :-) Beste så langt!

Jeg kan filterere på Tesla, Ionity og alle andre.
Jeg filterer bort Tesla da jeg ikke kan lade der.
Ionity er veldig greit å ha eget kart fordi jeg har god avtale i 12 mnd som BMW nybilkunde - og de har kraftige ladere med presumtivt lite kø.
Skulle gjerne hatt egne filtre for Fortum/Recharge, Circle K, Mer, Ionity, BKK, Kople, E.On, Clever, Tesla, Ishavsveien, CloudCharge og Supercharge også..
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

nosi1202

Hvorfor går det ikke snart an å betale på en normal måte på en hurtiglader? Altså tæppe kort eller tilsvarende. Alt det app-styret og kodebrikker til 15 forskjellige aktører er jo helt natta.
Og ja, jeg vet om løsningen til Tesla (som forøvrig alle biler burde hatt) og jeg vet man får brikker som omfavner flere aktører, likevel er det i mine øyne en dårligere løsning enn man kunne hatt.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Rosstopher

Sitat fra: nosi1202 på søndag 09. mai 2021, klokken 15:28
Hvorfor går det ikke snart an å betale på en normal måte på en hurtiglader? Altså tæppe kort eller tilsvarende. Alt det app-styret og kodebrikker til 15 forskjellige aktører er jo helt natta.

Det burde være en smal sak å tilby tæpping med kort (eller mobil) som på alle andre varer og tjenester, inkludert brusautomater, bilvask o.l. Tipper tilbyderne kommer til hektene og begynner med det etterhvert.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA