Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt ladere, app'er og brikker

Startet av bobakka, lørdag 24. april 2021, klokken 21:59

« forrige - neste »

Moggen

Ladeoperatørerne trur de vinner på slik "lock in" av kunderne.
Vis man kan tappe sitt betalkort på vilken som helst hurtiglader, så blir det jo et priskrig, noe ladeselskaperne naturlig ikke ønsker.
Her må norske politiker på banen, og kreve åpne betalløsninger.
Ellers er elbiler nå på vei for fullt i tyskland, så det kommer nok straks EU lovverk kring dette.
I mellomtiden bør man styre unna hurtiglading-sirkuset via Tesla eller elbil med god rekkevidde.

Trekkoppbil

Det er tragisk at man knytter lojalitetsprogram til særegne betalingsmidler.

Upålitelige og plundrete betalingsløsninger er en viktig årsak til at det har vært vanskelig å kjøre el-bil her i landet: Man har ikke kunnet forutse om man kommer fram innen rimelig tid, grunnet plundrete ladesystemer. Låner man bort bil, veit man aldri hvordan folk kommer seg fram.

Ja, det er gode grunner til at vi har tvungne betalingsmidler her i landet.

Utsalgssteder plikter å ta i mot sedler og mynter. Problemet er at praksisen er så utvanna. Rett nok er jeg jeg ikke imponert over seddelautomatene som var på bensinstasjoner på 80-tallet, men i dag burde man klare maskinlesbare mynter og sedler.
Det jeg håper på framover, er betaling med kryptovaluta, hvor man har wallets på telefoner, armbåndsur, rfidbrikker mm.
Kredittkort anser jeg som en kostbar mellomløsning: Man betaler noen prosenter i gebyrer, og det blir fort mange mellomledd og regninger i øst og vest. Enkelte kryptovalutaer har transaksjonskostnader i størrelsesorden en milliontedels av en dollar.

Marius Kotsbak

Vel, priskrig. Man kan allerede tappe kort hos Eon/Clever, men det er jo mye dyrere (pga. mer hardware o.l. og kanskje mangel på konkurranse/prissensitivitet), så forstår ikke helt hva det skal løse om man er prisbevisst?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

bobakka

Det viktigste er å finne en ledig lader som virker som man kan lade på.
Det nest viktigste er at det passer med kjøreturen, rutevalget, evnt fasiliteter for toalett, matt mm
Det tredje viktigste er å holde seg unna de aller dyreste laderne (hvis man kan velge)

Jeg betaler gladelig noen kroner ekstra hvis det er nødvendig for å komme frem.
Med ny bil med lang rekkevidde ser jeg frem til at jeg kun trenger å hurtiglade på ferieturene - og da er prioritetene over helt klare.
Skulle gjerne hatt en universell App og betalingsløsning som gjør at jeg kan prioritere slik jeg ønsker
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Marius Kotsbak

Japp, de som hurtiglader noen ganger i året er nok mye mer interessert i brukervennlighet enn pris enn de som har lite batteri og gjør det på ukentlig basis.

Apropos egne betalingsløsninger så har jeg frivillig valgt å ta i bruk Coopay til Coop. Det gjør det lettere å betale når man allerede har mobilen fremme for å sjekke av i handlelista og scanne varene underveis (på Obs), og gir kvitteringene tilgjengelig digitalt, og den får med seg medlemskortet automatisk. Har man Google Pay så gir det riktignok ikke bedre mobilbetaling.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

turfsurf

Sitat fra: Marius Kotsbak på søndag 16. mai 2021, klokken 09:44
Japp, de som hurtiglader noen ganger i året er nok mye mer interessert i brukervennlighet enn pris enn de som har lite batteri og gjør det på ukentlig basis.
Der man hurtiglader jevnlig er jo det å finne lading og registrere seg ikke ett problem. Det gjøres en gang, så er det gjort.

Det er egentlig kun på ukjente veier at lading er en utfordring i.f.h.t. å vite hvor og når man skal lade. Registrering hos ladeoperatører er heller ikke noe problem etter ett par langturer, da har man fort støtt på de fleste.

Det er egentlig først når man beveger seg utenlands at ting blir en utfordring, men det er nå ganske godt med virtuelle operatører med god dekning, så t.o.m. da er det ikke så vanskelig.

Men nå som "alle" har betalingskort med chip, og Google Pay, Apple Pay m.fl. er en greie, så burde vel trådløs betaling være en smal sak. Det krever jo ikke ny hardware, RFID/NFC lesere har man jo allerede.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marius Kotsbak

Finne ladere synes jeg heller ikke er noe problem med det meste registrert i Nobil og tilgjengelig i bil/apper og planleggingsverktøy som ABRP og PCC. Destinasjonslading kan være litt mer utfordrende å lete rundt i Plugshare ol.

Ja, det var den begrensningen med kun tapping og ingen støtte for chip eller magnetstripe Eon/Clever har valgt.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA