Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Water spots - endelig har jeg en løsning på problemet

Startet av GeirHM, lørdag 24. april 2021, klokken 16:47

« forrige - neste »

GeirHM

Jeg har hatt tre Tesla'er, alle i midnight silver, og jeg har alltid slitt med water spots. Det er et sant helvete å bli kvitt. Men nå har jeg funnet en løsning som ikke krever full maskinpolering. Jeg brukte Chemical Guys Water Spots fjerner, en geleaktig masse jeg smørte utover med en mikrofiber svamp i rette bevegelser i rektangulære områder og lot stå litt før jeg påførte en detailer spray og tørket av. Til slutt skyllet jeg bilen og tørket den grundig. Resultatet var helt magisk! Øverste bildet viser taket av bilen før jeg startet og den nederste viser den slik den er nå.

Jeg vet ikke sikkert hvorfor jeg får så mye av disse flekkene. Men det er et faktum at alle har blitt behandlet med en keramisk nybilbehandling (men ikke den samme!). Jeg er også mer enn gjennomsnittlig flink til å vaske/skylle bilen om vinteren, uten at jeg er like flink til å tørke den. Det straffes jeg nok for. Jeg er blitt anbefalt å begrense skylling til under list, og når jeg vasker bruke vanlig vannslange og ikke høytrykkspyler i siste skylling. Og tørke. Også ved kontaktfri vask.

Her er link til et av mange steder som selger den water spots fjernern jeg brukte (jeg bruker prisjakt før jeg kjøper): https://www.garasjetid.no/chemical-guys/spi10816/chemical-guys-water-spot-remover-fjerner-vann-og-kalkflekker-473ml

NB. Viktig med bruk av engangshansker el. lign.

krister461



Sitat fra: GeirHM på lørdag 24. april 2021, klokken 16:47
Jeg vet ikke sikkert hvorfor jeg får så mye av disse flekkene.


Jeg er også mer enn gjennomsnittlig flink til å vaske/skylle bilen om vinteren, uten at jeg er like flink til å tørke den. Det straffes jeg nok for.

Du visste jo svaret selv...

geear

Har også midnight silver metallic Model X, med Modesta BC-04 glasscoating, og har ikke noe stort problem med water spots altså. Egentlig kun hvis jeg ikke tørker bilen etter vask. Vaskeprosedyren min er:

Prickbort, vente noen min.
Skumlegge med varmt vann og Carpro reset i skumkanonen.
Høytrykksspyle av.
Håndvask med mikrofibervott og carpro reset. P21S på felgene.
Spyle av bilen med vannslange.
Tørke med Carpro Boa eller hva det heter.

Hver tredje måned eller så sprayer jeg 10-12 spray med Carpro HydrO2 og spyler av med høytrykksvasker, mellom håndvask og tørking. Enormt fornøyd med HydrO2.

GeirHM

Ja, jeg har nok meg selv å takke. Jeg har bilen i varm garasje, så derfor skyller jeg bilen ofte. Jeg har høytrykkspyler lett tillgjengelig, så jeg spyler unna på to minutter. Omtrent hver dag. Men jeg tørker ikke. Jeg må lære meg begrensningens edle kunst: aldri vann over ripa (midt på døren, spottene sitter alltid på partiene over denne magiske grensa).

Men samtidig, jeg har lest at keramisk nybilbehandling gjør det lettere å få slike flekker. Og dermed enda viktigere å tørke. Men, vil du tørke en bil som bare har vært kontaktfritt vasket? Og om du gjør det, hva gjør du for å unngå riper? Min ekspertrådgiver sier at jeg skal bruke vanlig hageslange på siste skylling fast. Det er nok et godt råd.

Til slutt, vi har også en Zoe i Midnight Silver. Jeg vasker den på samme vis, dog ikke like ofte, og den får aldri water spots. Den har ikke noen jålete keramisk nybilbehandlng.

Uansett, water spots fjernern fra disse kjemiske gutta er reine magien. Jeg har prøvd drittdyre greier fra CarPro som ikke hjalp i det hele tatt. Derfor, til alle andre duster der ute: Denne dusten har funnet sin løsning. Bare husk å bruke gummi! På henda, altså.

krister461



Sitat fra: GeirHM på lørdag 24. april 2021, klokken 17:24
Men, vil du tørke en bil som bare har vært kontaktfritt vasket?

Aldri tørke for hånd om ikke du har vasket for hånd. Det finnes løvblåsere og biltørkere, men det tar jo tid igjen.

Det finnes også vannfiltre, men det koster, så ingen enkel løsning.

GeirHM

Humhum, da jeg dro fram svigerfars løvblåser (arvegods) trodde jentene mine at de måtte få meg tvangsinnlagt. 🤭😂😂

Mer seriøst, innser jeg at skal jeg vaske på ordentlig, kan det ikke bli kontaktløst.

turfsurf

Tja, en godt behandlet bil som vaskes nøye kontaktløst kan fint tørkes for hånd. Bruk en kraftig mikrofiber klut og liten kraft.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Har du vasket alle tre bilene på samme sted, med samme vannforsyning? "Problemet" er mest sannsynlig at vannet ditt er litt hardt. Har du prøvd å vaske bilen et sted med en helt annen vannforsyning?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

GeirHM

Ja, alle tre har blitt vasket på samme sted. Vi får vannet fra Glitrevann i Finnemarka (Drammen). Jeg tror ikke det er veldig hardt eller kalkholdig. Snarere tvert i mot. De som har behandlet bilen min får alle sine produkter fra Autoglym og de har konsultert med produsenten som avviser at det kan ha noen sammenheng med deres nybilbehandlng og kjemikaliene de bruker. Men jeg vet de har en annen Tesla kunde med de samme problemene som jeg har.

Jeg kommer framover til å være mer varsom når jeg skyller vekk snø og salt og sørge for at jeg bare får vann nederst på bilen. Og at det aldri igjen blir vask uten ordentlig tørking. Så får jeg se om jeg da unngår disse flekkene. For det så ikke  bra ut.

Sandvika

Et annet tips er å ta et steg lengre bak når du betrakter bilen.  :D

GeirHM

Det ble til slutt vanskelig å komme langt nok unna. :-) 

Sandvika


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA