Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Begrense lading til 90%  (Lest 727 ganger)

Jflex4

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Begrense lading til 90%
« på: Lørdag 24. April 2021, klokken 13:32 »
Jeg fikk et brev som ba meg om å begrense batteriet til 90% til det kan byttes ut.
Brevet sier ingenting om noen erstatning for dette.
Men ifølge denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=m5KawYraoAM

Hyundai vil kompensere sjåfører som erklærer at de begrenset ladingen til 90% med et kort som lar deg raskt lade gratis for et bestemt beløp.
Dette er i Storbritannia. Har noen hørt noe om dette i Norge?
Jeg kan tro at Hyundai foretrekker å ikke snakke om dette i Norge siden den norske kunden er mindre krevende, men jeg mener at vi bør få en kompensasjon for å begrense bruken av bilene våre.
Jeg skal ringe Hyundai på mandag og spørre om dette hvis noe annet ikke har gjort dette ennå.

Vidar_S

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Begrense lading til 90%
« Svar #1 på: Mandag 26. April 2021, klokken 08:43 »
Man har spurt, men ikke fått noe konkret svar enda.

Det jeg har fått fra dem er: "Vi jobber med en kompensasjonsløsning, vil anbefale deg holde deg oppdatert via hjemmesidene våre: https://hyundai-innkalling.no/"

Jeg vil jo påstå at det burde ha vært mulig å finne frem til en kompensasjonsløsning i løpet av det siste halve året mens de har planlagt den øvrige tilbakekallingen, så jeg merker jeg ikke er veldig imponert...

HelEl

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 14:17 »
Man har spurt, men ikke fått noe konkret svar enda.

Det jeg har fått fra dem er: "Vi jobber med en kompensasjonsløsning, vil anbefale deg holde deg oppdatert via hjemmesidene våre: https://hyundai-innkalling.no/"

Jeg vil jo påstå at det burde ha vært mulig å finne frem til en kompensasjonsløsning i løpet av det siste halve året mens de har planlagt den øvrige tilbakekallingen, så jeg merker jeg ikke er veldig imponert...

I Usa og Canada for de kompensasjon. $200 i Usa. Ikke my, men iallefall en komp.

Limodriver

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 12:50 »
Jeg antar Hyundai Norge fontenker på hvert eneste øre i kompensasjon. For hver dag de tenker og det ikke er en Hyundai som brenner har de spart penger.

Dette er nok et eksempel på strutsemetoden til Hyundai Norge. Batteribytte er ikke initiert av Hyundai Norge og er derfor heller ikke bevis på det motsatte. Hyundai Norge sin håndtering av kø, bestillinger, P45 bestilling og noen garantisaker er for meg et tungtveiende argument for å ikke velge Hyundai ved neste bilkjøp.

Jeg mener det ville vært bedre med en marginal kompensasjon i form av for den saks skyld en give away, liten ekstratjeneste ved batteribytte el.l enn ingenting. De forventer at en skal ha en bil med lavere rekkevidde enn det en har kjøpt en god stund og da bør de kompensere. Uten sammenligning forøvrig kan en sammenligne med forsøket på massesøksmål mot Polestar pga kortere rekkevidde enn markedsført.

Moas

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 13:01 »
Jeg har tatt opp problemet med min forhandler. Han har tilbud meg lånebil til batteribytte skjer hvis begrensingene er for store. Kanskje en ide for flere?

Moas

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 13:03 »
Jeg har tatt opp problemet med min forhandler og Hyundai Norge. Forhandleren har tilbud meg lånebil til batteribytte skjer hvis begrensingene er for store. Kanskje en ide for flere?

Hyundai Norge avviste for øvrig mitt forsøkt å forklare ulempene med denne situasjonen. De bryr i så mye seg ikke om at flere er bekymret for saken.

Limodriver

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 19:10 »
Moralen må da være at har en behov for rekkevidden så lader en til 100%. Brenner kjerra så brenner kjerra.

Det gjør nok mer vondt for omdømmet med en konebrann enn å bry seg om eksisterende kunder.

Vidar_S

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: Onsdag 05. Mai 2021, klokken 11:25 »
Jeg mener det ville vært bedre med en marginal kompensasjon i form av for den saks skyld en give away, liten ekstratjeneste ved batteribytte el.l enn ingenting. De forventer at en skal ha en bil med lavere rekkevidde enn det en har kjøpt en god stund og da bør de kompensere. Uten sammenligning forøvrig kan en sammenligne med forsøket på massesøksmål mot Polestar pga kortere rekkevidde enn markedsført.

Enig. Jeg sendte dem en epost med forslag om at de for eksempel kunne gi berørte kunder gratis abonnement på Chargemyhyundai i et år / perioden man er pålagt å leve med lavere batterikapasitet. Det vil koste dem minimalt og gi kompensasjon der man trenger det ettersom 90% batteri gjør at man må hurtiglade mer på langturer. Svaret jeg fikk var foreløpig kun at de "jobber med en kompensasjonsløsning".

På FAQ-siden vedrørende batteribytte skriver de riktignok at de "ser umiddelbart ikke at det skal oppstå situasjoner som tilsier økonomiske tap" og at "Hvis dette er et reelt problem for brukeren vil din forhandler kunne bistå i en slik sak og utrede eventuelle andre løsninger. ", men ifølge kundebehandler ville denne informasjonen bli oppdatert når kompensasjonsløsningen er klar.

Gitt at tilbakemeldingene jeg har fått er korrekte tenker de altså litt på kunder, de bare velger å late som om de ikke gjør det ved å ikke informere i det hele tatt...

HelEl

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 14:51 »

Enig. Jeg sendte dem en epost med forslag om at de for eksempel kunne gi berørte kunder gratis abonnement på Chargemyhyundai i et år / perioden man er pålagt å leve med lavere batterikapasitet. Det vil koste dem minimalt og gi kompensasjon der man trenger det ettersom 90% batteri gjør at man må hurtiglade mer på langturer. Svaret jeg fikk var foreløpig kun at de "jobber med en kompensasjonsløsning".

På FAQ-siden vedrørende batteribytte skriver de riktignok at de "ser umiddelbart ikke at det skal oppstå situasjoner som tilsier økonomiske tap" og at "Hvis dette er et reelt problem for brukeren vil din forhandler kunne bistå i en slik sak og utrede eventuelle andre løsninger. ", men ifølge kundebehandler ville denne informasjonen bli oppdatert når kompensasjonsløsningen er klar.

Gitt at tilbakemeldingene jeg har fått er korrekte tenker de altså litt på kunder, de bare velger å late som om de ikke gjør det ved å ikke informere i det hele tatt...

Kia Soul eiere fikk vel en kompensasjon i vinter/våt som følge av at feil på software gitt på service sist høst
reduserte rekkevidden vesentlig. Var vel bare småpenger, men de fikk noe.