Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt model x eller vente på model y?

Startet av Birk, lørdag 24. april 2021, klokken 12:57

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Vidar1979 på mandag 26. april 2021, klokken 09:49
Sitat fra: turfsurf på mandag 26. april 2021, klokken 06:57
Sitat fra: Vidar1979 på mandag 26. april 2021, klokken 00:06
Hatt 6 seter X P90D i en uke, den var med 22' så jeg var fornøyd med kjørefølelsen, det har jeg ikke vært de øvrige jeg har prøvd men kun erfaring med mindre hjul og vinter.

For en helg på hytta så var 6 seter X en mindre kapabel bil enn TMS til min overraskelse.
Ganske dumt å uttale seg om kjørefølelsen på X når du kun har prøvd den med vinterhjul (sikkert 19") og 22".

Vi har 75kkm i TMS (RWD og AWD) og 95kkm i TMX 6 seter. Alle brukt på hytteeturer sommer og vinter og flere Europaturer med barn fra 1-16 år. Alle fem i familien foretrakk TMX soleklart. 6 seteren prioriterer personenen i bilen, prioriterer man bagasje kjøper man 5 seteren. Men vi hadde ikke problemer med å få med det vi hadde behov for i bilen, om det var for å stå på ski eller sykle Rallarvegen.
Nå er det jo vinterhjul på biler nær halve året. Skjønner godt at baksetepassasjerer foretrekker TMX fremfor TMS, både med høyde fra sete til gulv og plass til hode så er plassen i TMS snau. Mange sjåfører liker jo også å sitte høyt men det vil man jo gjøre i en Y også vil jeg tro.
Vi har 20" med samme dim året rundt, og det er svært liten opplevd forskjell, men det er mange som har kritisert den originale setupen med 19" for å gi dårlige kjøreegenskaper.

Om 6-seteren fungerte dårlig for dere, så burde dere prøve 5 eller ny type 7-seter avhengig av setebehov. Model S gir omtrent småbilopplevelse for oss, spesielt når man skal prøve å tre en unge oppi et barnesete under den håpløst lave vinduskarmen i baksetet. Jeg har også gjentatte ganger skallet borti dørstolpe/tak på vei inn i førersetet.

geear

Sitat fra: VeloD på tirsdag 27. april 2021, klokken 11:43
Skal man løfte barn inn og ut av barneseter i noen år fremover så er det TMX som gjør livet enklere pga vingedørene. Det er ingen andre som gjør den prosessen like problemfri. I fellesgarasje her vi bor + i parkeringshus har det vært en stor verdi sammenlignet med vårt forrige liv med liten stasjonsvogn. Men så er det mange som er fornøyd med innlasting av barn i ordinære dører.

Uvitende om faktisk rekkevidde og utbredelsen av ladenettverket til Tesla (og andre tilbydere) så trodde jeg vi ville måtte ha en 100D. Jeg ser nå at vi ville klart oss utmerket med 75D (kjører sjelden med henger men bruker krok mye til sykkelstativ). Så der har du god mulighet til å velge mellom rimelige(re) biler registrert fra 2018 og nyere som har med en god periode med garanti igjen.
Skal vi bytte?  :P

Det er to ting som gjør at jeg angrer på at vi ikke kjøpte 100:
- mange langturer uten destinasjonslading.
- mange langturer med større henger, ofte kombinert med manglende destinasjonslading.

100 ville redusert smerten noe, men ikke fjernet den. Uten henger og med destinasjonslading er det uproblematisk å leve med 75.

kodax

Med lav/ikke tung henger har ikke vår X noe særlig høyere forbruk. Jeg syns at det største minuset med henger på langtur er at AP blir deaktivert når man kobler til kontakten.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 27. april 2021, klokken 20:40
Vi har 20" med samme dim året rundt, og det er svært liten opplevd forskjell, men det er mange som har kritisert den originale setupen med 19" for å gi dårlige kjøreegenskaper.
Samme som vi hadde. Har hatt en del lånebiler med 19" på vinterhjul, og det var en helt annen (og dårligere) opplevelse. Spesielt en 2016P med 19" og Nokian R2.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: geear på tirsdag 27. april 2021, klokken 20:44
Det er to ting som gjør at jeg angrer på at vi ikke kjøpte 100:
- mange langturer uten destinasjonslading.
- mange langturer med større henger, ofte kombinert med manglende destinasjonslading.

100 ville redusert smerten noe, men ikke fjernet den. Uten henger og med destinasjonslading er det uproblematisk å leve med 75.

Vi har aldri angret på å ha kjøpt 100D, men så var vi også utrolig lei av lade-utfordringer etter å ha kjørt P106 og Leaf i mange år.

Vi ville definitivt kjøpt 100D igjen (selv om prisforskjellen er stor), mens en Model S sannsynligvis ville blitt en 75D.


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Vidar1979

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 28. april 2021, klokken 08:38
Sitat fra: geear på tirsdag 27. april 2021, klokken 20:44
Det er to ting som gjør at jeg angrer på at vi ikke kjøpte 100:
- mange langturer uten destinasjonslading.
- mange langturer med større henger, ofte kombinert med manglende destinasjonslading.

100 ville redusert smerten noe, men ikke fjernet den. Uten henger og med destinasjonslading er det uproblematisk å leve med 75.

Vi har aldri angret på å ha kjøpt 100D, men så var vi også utrolig lei av lade-utfordringer etter å ha kjørt P106 og Leaf i mange år.

Vi ville definitivt kjøpt 100D igjen (selv om prisforskjellen er stor), mens en Model S sannsynligvis ville blitt en 75D.
Det er nå en vesentlig prisforskjell på X100D og S75D.

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA