Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt model x eller vente på model y?

Startet av Birk, lørdag 24. april 2021, klokken 12:57

« forrige - neste »

Birk

Vurderer å kjøpe elbil da bensinbilen har sett sine bedre dager. Står mellom å kjøpe en brukt model x (2016 med gratis lading) eller vente på model y. Ønsker en bil med god plass pga små barn. Noen erfaringer og anbefalinger?

z4rd

#1
Hva er budsjettet ditt?
Hvor mange personer (barnestoler?)?
Hva er ditt minstekrav mht rekkevidde?
Er hengerfeste nødvendig?

Det er mange alternativer på markedet nå, og personlig har jeg gode erfaringer med TMX fra sent 2017. Men det finnes nok mange varianter/opplevelser der ute :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jlan

Model X er en fantastisk bil, men prisen må godt ned for at en 2016 skal være attraktiv. Du kan regne verditap på 20% første år og 10% de neste. Pluss endel kostnader hvis garantien er gått ut. Jeg hadde ikke gått over 40% av nypris.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Gratis lading er ikke mye verdt om du ikke planlegger å lade ekstremt mye (10k+ km i året).

Vi har tre barn, og har prøvd «alt» av elbil SUV-er. Den eneste de var fornøyd med plassen i var seksseter TMX.

Jeg ville dog vært forsiktig med bil utenfor garanti. Da kommer det regninger på understellskomponenter. Både hjuloppheng og luftfjæring. Setter du av 50k+ til dette i økonomien så er det greit.

Ellers en fantastisk bil, vi savner vår
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Vi går for model y pga enklere bil. Eier en S som nå er ute av garanti og har så langt kostet oss kr. 0 i vedlikehold i de 3 årene vi har eid den, men antar det kommer en del utgifter nå snart da den nærmer seg 100k km. Har vært 4-5 ganger på verksted for garantisaker. Én av de driftsstans.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: Birk på lørdag 24. april 2021, klokken 12:57
Vurderer å kjøpe elbil da bensinbilen har sett sine bedre dager. Står mellom å kjøpe en brukt model x (2016 med gratis lading) eller vente på model y. Ønsker en bil med god plass pga små barn. Noen erfaringer og anbefalinger?
Ville heller hatt en 2017 uten gratis hurtiglading (en del forbedringer) enn en 2016 med. Iallfall om du har lademulighet hjemme, da får det kun marginal betydning med gratis suc. Vil tippe at det er snakk om 1500,-/år for gjennomsnittsbrukeren.

Ellers så har jeg ikke kjørt Y, men X er en HELT annen bil enn en Model 3 opplevelsesmessig, og vil anta at Y er nærmere 3 enn X i opplevelse. X er fantastisk familiebil. Vi vil egentlig over på fossilbil nå, men klarer rett og slett ikke finne noe jeg har lyst på etter å ha hatt X i flere år nå.

Vidar1979

Jeg ville ventet på Y siden jeg antar at det er vesentlig billigere å eie en Y.

Med Model X så synes jeg kjørefølelsen først blir ok på 22' sommerhjul, ingen lister ved dører flukter, overkant med kupestøy, høyt forbruk sammenlignet med TMS og bagasjeplass/løsning i 6 seter konfigurasjon er håpløs.


geear

Syns den kjører fint på 20" jeg. Hvilke lister snakker du om? List ved vindu og i bunn av dør? I så fall flukter alle hos meg, den ene hadde et avvik ved utlevering, men det fikset de fort som en reklamasjon. Det er mer kupéstøy i 3 og sannsynligvis Y, å sammenligne med forbruk på S hjelper ingenting hvis ikke S kan gjøre jobben (plass/seter/krok), 6-seter er den løsningen som oppleves mest eksklusiv, men ikke spesielt praktisk dessverre, men det avhenger jo også litt av hva slags behov man har. I det daglige med lite bagasjebehov er 6-seteren nydelig, når alle setene kan stå oppe. På langtur får man enten lite bagasjeplass eller dårlig lastsikring. Der er 5-seteren eller 7-seter fra november 2017 bedre.

kodax

Hvis driftsøkonomi er avgjørende, så blir det sannsynligvis billigere å eie en TMY, men hvis man trenger plassen, så er det jo TMX som gjelder.
Forøvrig kjører min TMX supert på 20'', ingen problemer med flukt av lister, mindre kupestøy enn i mors TM3 AWD, og strålende bagasjeplass/løsning med 7-seter med nedfellbar 2.rad. Alt føles billigere/dårligere i TM3. TMY blir garantert en strålende bil, men noe helt annet enn TMX.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Vidar1979

#9
Hatt 6 seter X P90D i en uke, den var med 22' så jeg var fornøyd med kjørefølelsen, det har jeg ikke vært de øvrige jeg har prøvd men kun erfaring med mindre hjul og vinter.

Har fortsatt til gode å se en X hvor listene ved vinduene flukter.

For en helg på hytta så var 6 seter X en mindre kapabel bil enn TMS til min overraskelse.

turfsurf

#10
Sitat fra: Vidar1979 på mandag 26. april 2021, klokken 00:06
Hatt 6 seter X P90D i en uke, den var med 22' så jeg var fornøyd med kjørefølelsen, det har jeg ikke vært de øvrige jeg har prøvd men kun erfaring med mindre hjul og vinter.

For en helg på hytta så var 6 seter X en mindre kapabel bil enn TMS til min overraskelse.
Ganske dumt å uttale seg om kjørefølelsen på X når du kun har prøvd den med vinterhjul (sikkert 19") og 22".

Vi har 75kkm i TMS (RWD og AWD) og 95kkm i TMX 6 seter. Alle brukt på hytteturer sommer og vinter og flere Europaturer med barn fra 1-16 år. Alle fem i familien foretrakk TMX soleklart. 6 seteren prioriterer personenen i bilen, prioriterer man bagasje kjøper man 5 seteren. Men vi hadde ikke problemer med å få med det vi hadde behov for i bilen, om det var for å stå på ski eller sykle Rallarvegen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vidar1979

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. april 2021, klokken 06:57
Sitat fra: Vidar1979 på mandag 26. april 2021, klokken 00:06
Hatt 6 seter X P90D i en uke, den var med 22' så jeg var fornøyd med kjørefølelsen, det har jeg ikke vært de øvrige jeg har prøvd men kun erfaring med mindre hjul og vinter.

For en helg på hytta så var 6 seter X en mindre kapabel bil enn TMS til min overraskelse.
Ganske dumt å uttale seg om kjørefølelsen på X når du kun har prøvd den med vinterhjul (sikkert 19") og 22".

Vi har 75kkm i TMS (RWD og AWD) og 95kkm i TMX 6 seter. Alle brukt på hytteeturer sommer og vinter og flere Europaturer med barn fra 1-16 år. Alle fem i familien foretrakk TMX soleklart. 6 seteren prioriterer personenen i bilen, prioriterer man bagasje kjøper man 5 seteren. Men vi hadde ikke problemer med å få med det vi hadde behov for i bilen, om det var for å stå på ski eller sykle Rallarvegen.
Nå er det jo vinterhjul på biler nær halve året. Skjønner godt at baksetepassasjerer foretrekker TMX fremfor TMS, både med høyde fra sete til gulv og plass til hode så er plassen i TMS snau. Mange sjåfører liker jo også å sitte høyt men det vil man jo gjøre i en Y også vil jeg tro.




turfsurf

Sitat fra: Vidar1979 på mandag 26. april 2021, klokken 09:49
Mange sjåfører liker jo også å sitte høyt men det vil man jo gjøre i en Y også vil jeg tro.
Ja, forsetene i TMY er vel bare TM3 seter montert på en ramme. Gjør at det og blir god benplass i baksetet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

VeloD

Skal man løfte barn inn og ut av barneseter i noen år fremover så er det TMX som gjør livet enklere pga vingedørene. Det er ingen andre som gjør den prosessen like problemfri. I fellesgarasje her vi bor + i parkeringshus har det vært en stor verdi sammenlignet med vårt forrige liv med liten stasjonsvogn. Men så er det mange som er fornøyd med innlasting av barn i ordinære dører.

Uvitende om faktisk rekkevidde og utbredelsen av ladenettverket til Tesla (og andre tilbydere) så trodde jeg vi ville måtte ha en 100D. Jeg ser nå at vi ville klart oss utmerket med 75D (kjører sjelden med henger men bruker krok mye til sykkelstativ). Så der har du god mulighet til å velge mellom rimelige(re) biler registrert fra 2018 og nyere som har med en god periode med garanti igjen.
--
TMX 100D Feb-18

Thomas Parsli

#14
Sitat fra: Vidar1979 på mandag 26. april 2021, klokken 00:06
For en helg på hytta så var 6 seter X en mindre kapabel bil enn TMS til min overraskelse.

Min erfaring er motsatt :)
Vi hadde Model S (lånebil) til hytta forrige påske og vår egen Model X (6-seter) ned.
Begge bilene var pakket til randen (2 voksne, 3 barn, bagasje og langrenn/slalåmutstyr til 6 personer) og jeg så ingen forskjell i praktisk volum. Men Model X var mer komfortabel for alle bortsett fra den ene som satt bakerst.

Har også hatt Model S en halv sommerferien og selv om det er en litt morsommere bil, var vi utrolig glade for å få tilbake Model X. Skal jeg kjøre fort på landevei en Model S bedre, men på langkjøring er faktisk Model X langt bedre.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA