Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektriske sparkesykler - løsningen på få skader i Oslo

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 06. juli 2021, klokken 14:35

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ser at Oslo-folk ikke akkurat er de flinkeste på å kjøre el-sparkesykler i fylla.
Samtidig er det en logisk brist i lovverket - det er lov å kjøre elsparkesykkel, men ikke hvis den har sete, fordi den da er en moped. Det er MYE farligere å kjøre elsparkesykkel uten sete ettersom du med sete får flyttet tyngdepunktet ned, og kan holde mot styret om det er en liten hindring/stein i veien. Står du så flyr du...om du ikke er flink. Samtidig så burde det vært en regel om at bredden på hjulene var så stor at de ikke kunne kile seg fast nedi trikkeskinner, og i tillegg kunne de hatt dobbelt så høye hjul, så de lettere ruller over hindringer.

Brede hjul er allerede på noen modeller, men et lovkrav ville nok gitt mye bedre utvalg:

https://www.e-wheels.no/el-sparkesykkel/mercane-widewheel-pro/?gclid=CjwKCAjw_o-HBhAsEiwANqYhp0UJ2m-GVEb7neXcTMUswUBWNn-w9WRR3mIrQsSvDD4Y-uqN4EciuxoCAcAQAvD_BwE
Tesla Model Y                         2021-

edyrli

Jeg har tenkt på det samme. Jeg har en sparkesykkel med sete. Det kan taes av og på iløpet av sekunder. Kjører ofte uten pga regelverket. Men jeg har MYE bedre kontroll med setet på. Da spesielt at man kan stoppe fortere. En nødbrems på sparkesykkel er sykt skummelt. Det er en tung sparkesykkel, men godt innenfor regelverket mtp. lengde og vekt.
Sete er lov på segway og andre selvballanserende tohjulinger, men altså ikke når hjulene står etterhverandre.
Så er sprøsmålet. Er det en bedre måte og klassifisere på? Jeg tenker at er maks fart 20 km/t og fysiske mål og vekt innenfor regelverket betyr det jo ikke noe om det er sete eller at den linker på moped på andre måter.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Jambo

Det finnes også slike som dette: https://sparking.no/produkt/ecruise/ men da er størrelsen på selve sykkelen så stor at man like godt kan ha en elektrisk sykkel i stedet, hvor det er lovlig å ha sete. Jeg synes også hele greia er merkelig med seteforbudet, da det er det som stopper meg fra å kjøpe en sparkesykkel selv. Hadde vært kjekt å ha noe som man kunne legge sammen så det ble like lite som en sparkesykkel, men hvor man satt mye lavere og dermed hadde mer kontroll og ikke var så utsatt for ulykker. Har prøvd sparkesykkel noen ganger og synes ikke det kjennes trygt ut i det hele tatt.

Jeg har selv landet på at jeg kommer til å kjøpe meg en sammenleggbar elektrisk sykkel i stedet, som jeg kan slenge i bagasjerommet, men har ikke funnet noen som jeg er helt fornøyd med ennå.

Kanskje løsningen er å kjøpe en ulovlig sparkesykkel med sete, og så montere noen bittesmå, nesten ubrukelige trøer utenpå et av hjulene som snurrer rundt sammen med hjulet, så kan man vel teknisk sett kalle det en elektrisk sparkesykkel? :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA