Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skal Skal ikke

Startet av Usikker, fredag 23. april 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

Usikker

Har kjørt en 30kwh Kia nå i snart 4 år (om 2 måneder) passert 63000km og vurderer å kjøpe ny men prisen på en ny er jo mye dyrere enn hva den kosta for 4 år siden selv om man velge den med mest utstyr og minst batteri bare for kunne sammenligne. Den jeg har nå har alt de kunne tilby den gangen

Spørsmålet er...   er det værdt penga, er den nye Exclusive så mye bedre at det er værd over 100k riktignok med 9kwh mer i batteriet
Er jo egentlig fornøyd med den jeg har, batteriet er 100%, fortsatt flere Km og år igjen på garantien og skal man få noe igjen kan det jo være greit å bytte inn med dette som et + også
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

E-Trond

Jeg vil nok si at du bør vente litt.
Sterkere krone vil gjøre flere modeller billigere og økt konkurranse med flere biler tilgjengelig vil presse priser.
Tror Kia må redusere sine priser snart.
Hadde ventet utover sommeren og høsten før jeg bestemte meg.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Dieselgubben

Var i samme posisjon som deg. 30 kwh Soul.  Syntes også at jeg fikk for lite bil i nye Soul 64 kwh som jeg måtte ut med godt over 400k for. Og det etter rabatt. Alternativet er å kjøpe en nesten ny, brukt Soul til rundt 330k. 39 kwh ville jeg ikke kjøpt. Selv de importerte har 7 års garanti og de fleste er helt identisk med de "norske". Skal du ha Soul, ville jeg gått for en bil med noen få tusen km på telleren. Exclusive, de andre er tungsolgt. Vi trengte litt større bil med krok, endte opp med id4 til 425 k alt inkludert.

Usikker

 :+1:

Takker for råd...   kan fint vente da jeg ikke har noe hast og "må bytte i morra"
Brukt kan være et alternativ og selv om det var noe hikkemikkel i begynnelsen med den jeg har nå er jeg egentlig fornøyd med Soul'n etter 60k på tellern. Krok trenger jeg ikke da det stort sett er pending til jobb, tviler vel på at det kommer elbiler som kan trekke +3 tonn på kroken enda så det får diesel tralla handtere noen år til.

Får snuse litt rundt og se hva som skjer
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

oroar

Bortsett fra at Soul'n bråker mye mer enn dieselbilen din så er det et godt kjøp, synes jeg.
Jeg klarer ikke en kompressor som gjør at det rister i husveggene så min blir byttet i et annet merke.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

oroar

Sitat fra: Usikker på mandag 26. april 2021, klokken 19:41
AC pumpa som bråker ??

Jepp, bråker som et lokomotiv. Forhandler sier det skal være slik.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Hanhijnn

Sitat
Jepp, bråker som et lokomotiv. Forhandler sier det skal være slik.

Hææ? Det skal jo ikke være sånn! Be om å få låne en annen bil av samme type, og foreta en sammenligning. Be  forhandleren være med og bivåne forskjellen. Så kan de etterpå vurdere hva de skal gjøre med saken.
2012-mod. Nissan Leaf
2017-mod. Mitsubishi Outlander PHEV
2021-mod. Tesla Model Y bestilt

Moas

Sitat fra: oroar på tirsdag 27. april 2021, klokken 07:50
Sitat fra: Usikker på mandag 26. april 2021, klokken 19:41
AC pumpa som bråker ??

Jepp, bråker som et lokomotiv. Forhandler sier det skal være slik.
Ac bråkte ikke på min 2017 30 kWh Soul. Vp derimot kunne bråke mye om vinteren.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

oroar

Stemmer, det er kompressoren på varmepumpa. Varmepumpa går når bilen kjører også, men heldigvis kan man skru av manuelt. Kjekt når man skal i barnehage, parkeringsplasser osv for å slippe at alle snur seg etter deg...

Har ikke brukt forvarming på lenge nå for å ikke vekke naboene. Testet igjen nå i dag etter naboene har stått opp og den bråker akkurat like mye. Hører det når jeg sitter inne i huset.

Da jeg var inne hos forhandler sa de at dette var i overkant mye bråk og de skulle bestille en del som de skulle bytte. Etter en måned tar jeg kontakt med forhandler for å høre om de har fått delen. Da får jeg til svar at de har vurdert bråket til å være innenfor deres standard så de skal ikke bytte delen likevel. Når bilen bråker såpass mye og forhandler oppfører seg som en klovn så er ikke Kia rette bil for meg. Må presisere at jeg utenom bråket er meget godt fornøyd med bilen. Dette er min femte elbil og jeg har prøvd en god del andre også så jeg har godt grunnlag for å si at Kia er høyt rangert.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

power59

Gjelder bråket den nye Soulen? Har aldri reflektert over støy fra vår 2018 30 kWh så hvis dette er sjenerende så må det være noe galt.

Gjør som forslått over - prøv å sammenlign med tilsvarende model.

oroar

Dette gjelder ny Soul ja. 64 exclusive norsk.
Forhandler vet at det er et problem. Tidligere reparerte de, men bråket kommer tilbake innen en tid. Slik jeg forstår det i diverse forum og facebook så er det meget utbredt og forhandlerne har sluttet å bry seg.
7 års garanti har liten betydning når åpenbare feil ikke er en feil i forhandlers øyne.
Heldigvis virker det som om de holder seg godt i pris så kanskje taper jeg ikke mye på å bytte etter et lite år. Må vel opplyse om ulyden i salgsannonsen så kan hende jeg går glipp av noen kjøpere.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Moas

Rart at den nye soulen sliter med støy fra vp nå f.eks kona er omtrent lydløs i forhold.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Jambo


oroar

Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA