Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla for 400k

Startet av originalioniq, fredag 23. april 2021, klokken 20:06

« forrige - neste »

originalioniq

Sitat fra: turfsurf på søndag 25. april 2021, klokken 15:16
Sitat fra: originalioniq på søndag 25. april 2021, klokken 14:58
Må du koble av autopilot for å blinke til siden og selv bytte fil om autopilot er skrudd på? Det høres jo håpløst ut. Kan du ikke kjøre på ACC og filholder uten å måtte gjøre dette?
Ja, dette er i praksis riktig. Man avbryter filholder når man bytter fil, og må koble den inn igjen. Hvor irriterende det er kommer jo an på kjørestil. Ligger man hovedsaklig i en fil hele tiden er det jo ikke veldig plagsomt.

Men er det mulig å bruke ACC uten at filholder er aktiv da? Hvis ikke er det jo håpløst på motorvei.

turfsurf

Sitat fra: originalioniq på søndag 25. april 2021, klokken 15:22
Men er det mulig å bruke ACC uten at filholder er aktiv da? Hvis ikke er det jo håpløst på motorvei.
Ja, det går helt fint.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

knut3448

Ikke godt å si hva som skjer med hengerfeste. Mulig man må velge mellom lagerbil med hengerfeste og 580km rekkevidde(??) eller 614km LR uten hengerfeste... Ville tatt en prat med en selger hos Tesla.

Legger ved et par skjermbilder fra en facebookgruppe.

daktari

Har noen funnet ut om 614 km wltp skyldes reduksjon av buffer + andre software-endringer (da kan det jo komme som en oppdatering på dagens modeller også, eller en fysiske endringer? Vi snakker her om ca 3,5 kWh ekstra?

Btw timingen passer bra med BMW i4 som ble lansert med 590 km rekkevidde, så Tesla måtte heve lista.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

felix

Nei, årsaken er at de nå leveres med det batteriet som er i Perfomance bilene, det på 84 kWh.

jlan

Sitat fra: felix på søndag 25. april 2021, klokken 17:54
Nei, årsaken er at de nå leveres med det batteriet som er i Perfomance bilene, det på 84 kWh.
De leveres med Performance batteri og mangler hengerfeste. Kanskje det er faktisk er softwarebegrensede Performance biler med 18" hjul?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Preference

Sitat fra: turfsurf på søndag 25. april 2021, klokken 15:16
Sitat fra: originalioniq på søndag 25. april 2021, klokken 14:58
Må du koble av autopilot for å blinke til siden og selv bytte fil om autopilot er skrudd på? Det høres jo håpløst ut. Kan du ikke kjøre på ACC og filholder uten å måtte gjøre dette?
Ja, dette er i praksis riktig. Man avbryter filholder når man bytter fil, og må koble den inn igjen. Hvor irriterende det er kommer jo an på kjørestil. Ligger man hovedsaklig i en fil hele tiden er det jo ikke veldig plagsomt.

Jeg så en YouTube video som jeg ikke klarer å finne igjen hvor han demonstrerte en teknikk som gjorde at autopilot ikke ble disengaged ved manuelt filbytte. Basically så blinket han lenge og når det vistes et grønt felt i lanen han blinket mot kunne han vri bare litt på rattet for å sakte styre over i den filen, autopilot holdt seg aktiv hele veien, og etter filbyttet. Har ikke mottatt egen bil enda så kan ikke verifisere teknikken.

model3pw

Det er det som er del av funksjon på EAP / FSD.

Preference

Sitat fra: hgmichna
Posted December 2020
It will, however, assist you a little bit. If you indicate in time before steering into the target lane, as you should anyway, it will gently switch off autosteer and avoid a sideways jerk.

https://forums.tesla.com/discussion/179958/standard-autopilot-lane-changing

Understøtter at du kan unngå å måtte reaktivere hele tiden  :D

daktari

Sitat fra: Preference på søndag 25. april 2021, klokken 21:09
Sitat fra: hgmichna
Posted December 2020
It will, however, assist you a little bit. If you indicate in time before steering into the target lane, as you should anyway, it will gently switch off autosteer and avoid a sideways jerk.

https://forums.tesla.com/discussion/179958/standard-autopilot-lane-changing

Understøtter at du kan unngå å måtte reaktivere hele tiden  :D
Det er ikke det han skriver vel? På min så funker det som over; du blinker, da deaktiveres AP når du svinger (når blinker er på) uten et rykk og motstand fra bilen. ACC står på. Så må man reaktivere igjen.

Hvis du ikke blinker så må du slåss mot bilen i et sekund pluss varsel om filbytte med alarm.

Med EAP så setter du på blinker, gir motstand i rattet, det kommer noen animasjoner og den bytter fil av seg selv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

originalioniq

Takk for mange gode svar! Da ble det en hvit SR+ med hengerfeste på meg (var bare å si det til selger, så la han det til etter jeg hadde ferdigkonfigurert bilen). Gleder meg!

Siden jeg fortsatt ikke har fått leveringsdato, kan jeg fortsatt endre bestillingen, og jeg lurer litt på om jeg skal legge til EAP pga. momsfritak grunnet kommentarene her.

Et vesentlig spørsmål:
Med vanlig autopilot, så forstår jeg at autopilot skrus av når man bytter fil, og man må manuelt skru den på igjen etter filbyttet er gjennomført. MEN, er det også slik at man manuelt må skru den av før man bytter fil også, enten med spaken eller ved å slåss med rattet? Eller skrus den av automatisk når du blinker lenge nok? Med andre ord, sparer man å trykke på AP-bryteren 1 eller 2 ganger per filbytte med EAP?

DagfinnN

Sitat fra: originalioniq på tirsdag 01. juni 2021, klokken 16:48
Et vesentlig spørsmål:
Med vanlig autopilot, så forstår jeg at autopilot skrus av når man bytter fil, og man må manuelt skru den på igjen etter filbyttet er gjennomført. MEN, er det også slik at man manuelt må skru den av før man bytter fil også, enten med spaken eller ved å slåss med rattet? Eller skrus den av automatisk når du blinker lenge nok? Med andre ord, sparer man å trykke på AP-bryteren 1 eller 2 ganger per filbytte med EAP?
Når du drar i rattet, slå AP av. Enkelt og greit.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

YSG

#27
Sitat fra: originalioniq på tirsdag 01. juni 2021, klokken 16:48
Siden jeg fortsatt ikke har fått leveringsdato, kan jeg fortsatt endre bestillingen, og jeg lurer litt på om jeg skal legge til EAP pga. momsfritak grunnet kommentarene her.

Et vesentlig spørsmål:
Med vanlig autopilot, så forstår jeg at autopilot skrus av når man bytter fil, og man må manuelt skru den på igjen etter filbyttet er gjennomført. MEN, er det også slik at man manuelt må skru den av før man bytter fil også, enten med spaken eller ved å slåss med rattet? Eller skrus den av automatisk når du blinker lenge nok? Med andre ord, sparer man å trykke på AP-bryteren 1 eller 2 ganger per filbytte med EAP?

Autopilot skrus av automatisk når du vrir nok på rattet. Det du oppnår ved å blinke først er at motstanden i rattet slås av slik at du ikke må slåss for å få styre et annet sted enn autopiloten vil, i blinklysretningen. Det eneste du altså må gjøre er å blinke, vri på rattet (autopilot deaktiveres automatisk nå) og reaktivere autopilot når du har kommet over i ny fil.

Høres ut som du ikke har prøvekjørt, og jeg ville definitivt avtalt en time så jeg kunne prøvd selv, før du bruker penger på EAP. Fikk nettopp min Model 3 og opplever at autopiloten er temmelig ubrukelig, og er glad for at jeg ikke brukte penger på EAP. Problemene jeg har med den har ingenting med de litt manuelle filskiftene å gjøre. Fungerer helt greit, så lenge kjørestilen din ikke er å veve forbi alt av biler på veien. Derimot opplever jeg selve AP generelt som en relativt masete opplevelse. Den har magnetisk dragning mot kantlinjer og vingler inn i alt fra busslommer til påkjøringsfiler. I tillegg er det fantombremsing over en lav sko, både på vanlig landevei men også på motorvei der AP blir forvirret, f.eks. der veien går fra 2 til 3 filer med litt dårlig veimerking, slik at den ikke helt klarer å bestemme seg for hvor den skal. Biler bak må jo tro man er full, med de merkelige filvalgene og bremelys som glimter til ut av det blå på de merkeligste tider. Er jo mer stresset over hva autopiloten kan finne på enn man er når man bare kjører på vanlig cruisecontrol og det er jo det motsatte av poenget med hele AP-opplegget.. Når den funker ligger den låst i fila og er glimrende, men man sitter konstant på nåler og venter på at den friker ut.

originalioniq

Sitat fra: YSG på onsdag 02. juni 2021, klokken 10:19
Sitat fra: originalioniq på tirsdag 01. juni 2021, klokken 16:48
Siden jeg fortsatt ikke har fått leveringsdato, kan jeg fortsatt endre bestillingen, og jeg lurer litt på om jeg skal legge til EAP pga. momsfritak grunnet kommentarene her.

Et vesentlig spørsmål:
Med vanlig autopilot, så forstår jeg at autopilot skrus av når man bytter fil, og man må manuelt skru den på igjen etter filbyttet er gjennomført. MEN, er det også slik at man manuelt må skru den av før man bytter fil også, enten med spaken eller ved å slåss med rattet? Eller skrus den av automatisk når du blinker lenge nok? Med andre ord, sparer man å trykke på AP-bryteren 1 eller 2 ganger per filbytte med EAP?

Autopilot skrus av automatisk når du vrir nok på rattet. Det du oppnår ved å blinke først er at motstanden i rattet slås av slik at du ikke må slåss for å få styre et annet sted enn autopiloten vil, i blinklysretningen. Det eneste du altså må gjøre er å blinke, vri på rattet (autopilot deaktiveres automatisk nå) og reaktivere autopilot når du har kommet over i ny fil.

Høres ut som du ikke har prøvekjørt, og jeg ville definitivt avtalt en time så jeg kunne prøvd selv, før du bruker penger på EAP. Fikk nettopp min Model 3 og opplever at autopiloten er temmelig ubrukelig, og er glad for at jeg ikke brukte penger på EAP. Problemene jeg har med den har ingenting med de litt manuelle filskiftene å gjøre. Fungerer helt greit, så lenge kjørestilen din ikke er å veve forbi alt av biler på veien. Derimot opplever jeg selve AP generelt som en relativt masete opplevelse. Den har magnetisk dragning mot kantlinjer og vingler inn i alt fra busslommer til påkjøringsfiler. I tillegg er det fantombremsing over en lav sko, både på vanlig landevei men også på motorvei der AP blir forvirret, f.eks. der veien går fra 2 til 3 filer med litt dårlig veimerking, slik at den ikke helt klarer å bestemme seg for hvor den skal. Biler bak må jo tro man er full, med de merkelige filvalgene og bremelys som glimter til ut av det blå på de merkeligste tider. Er jo mer stresset over hva autopiloten kan finne på enn man er når man bare kjører på vanlig cruisecontrol og det er jo det motsatte av poenget med hele AP-opplegget.. Når den funker ligger den låst i fila og er glimrende, men man sitter konstant på nåler og venter på at den friker ut.

Takk for svar, det jeg trodde! Jeg har prøvekjørt, men kjørte i by med begrenset tid, så jeg fikk ikke testet autopiloten spesielt omfattende.

Det er jo dumt om den surrer så mye, autopiloten til Tesla et vel beryktet for å være en av de bedre. Men det avhenger sikkert veldig av veiene man kjører på. Hadde vært spennende å se en test som sammenliknet autopiloter til biler på samme veier under samme vær- og trafikkforhold, a la Motors rekkeviddetester.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA