Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: JorEl på mandag 21. juni 2021, klokken 13:16
Alle bilprodusenter har vel litt trøbbel i disse dager...noen kjører rundt skjærene, og noen kjører på dem..https://youtu.be/1MPbPwGJ_h8?t=803

.... og noen kjører ikke i det hele tatt:

Tesla is stuck with over 10,000 cars on factory hold, resulting in a logistical nightmare

https://electrek.co/2021/05/18/tesla-stuck-with-over-10000-cars-factory-hold-resulting-logistical-nightmare/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

10 000 biler som venter litt, er vel ikke mye når Tesla produserer rundt en halv million i året? Er vel flest i hele verden det?
Men som jeg skrev, alle har litt problemer nå.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

#287
Ang 10 000elbiler som venter
vs 2-3-400 000dieselbiler som venter.
Husker ikke hvorfor de stod der, det er jo så lenge siden. På tide å glemme...
https://youtu.be/7BPrp7PBY3k?t=19
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Vi snakker vel ikke om årsproduksjon? De skal forhåpentligvis ikke stå der så lenge? En måneds produksjon er ca. 63.000, og 10000 utgjør da 16%. Men i artikkelen står det opp til 20000 (and counting), og da er tallet 32%. Men det er vel trolig at tallet har sunket nå som de har begynt å levere biler uten radar i USA (!)

Sources familiar with the matter say that between 10,000 and 20,000 vehicles are affected by the containment hold. The number could go up, as there were no known fixes nor a timeline for a fix as of yesterday.

Og at ID.4 er utsolgt (ref. video) er vel det samme luksusproblemet som Tesla har? Nå er det 5 måneders leveringstid på TM3 (november 2021). Eller er det ikke et luksusproblem? Kan den lange leveringstiden i Europa være begrunnet med at det her fremdeles kreves radar som ikke Tesla (og kanskje heller ikke VW) kan levere grunnet komponentbrist?

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Poenget i videoen er vel at Tesla har lyst til å levere elbiler. De lager ikke elbiler for å ungå bøter.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

advale

#290
Hm, tror du virkelig VW ikke vil selge elbiler når det vanker store bøter? Det går faktisk an å være litt kritisk..

Du må slutte å se - og linke til - på fanbois-videoer. Det er bare tull. Ja Tesla har fått mye pepper og usannheter, men jaggu ser det ut som det går begge veier. Og Tesla fan er, om ikke verre, minst like ille.

Jeg prøver å finne igjen en artikkel hos electrek, men uten hell. Der står det at tidligere har VW oppfordret ansatte og ledelsen om å gå frem med et godt eksempel ved å gå over til elektrisk, samt fornye flåten internt til elektrisk.  Men pga ekstrem etterspørsel og fullbooket ordrebøker så har de satt en full stopp for salg internt, samt de må sette en foreløpig stopp på blant annet e-up for å kunne øke produksjonen av ID.3 og ID.4 etc.

Dette blir altså plukket opp av fanboisa som at VW ikke ønsker å selge... Helt utrolig hvor mye oppgulp det kan komme fra begge leirer nå ser det ut som. Ser ut som Tesla-leiren som har overtatt stafettpinnen fullstendig over fake news.

Ellemelle

Kan ikke du slutte med å skrive "fanbois"?
Dette er et forum for i hovedsak voksne mennesker.

JorEl

Sitat fra: advale på mandag 21. juni 2021, klokken 15:49
Hm, tror du virkelig VW ikke vil selge elbiler når det vanker store bøter? Det går faktisk an å være litt kritisk..
Poenget er vel at VW vil selge biler, slik at de ikke får bøter. Men ikke flere :-1:

Tesla vil selge elbiler, hele tiden :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Sitat fra: advale på mandag 21. juni 2021, klokken 15:49
Helt utrolig hvor mye oppgulp det kan komme fra begge leirer nå ser det ut som.
Se der, du har jammen meg litt selvinnsikt. Begge leire :+1:  ;D

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på mandag 21. juni 2021, klokken 17:31
... og det tror du på?
Jeg tror lett på at VW som lager 10millioner eksos-biler, ikke liker å støtte elbilproduksjon mer enn de må. Hvor mange år må vi vente for at VW sin elbilproduksjon når 10%?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

SitatHvor mange år må vi vente for at VW sin elbilproduksjon når 10%?

Når markedet ikke lenger vil ha ICE-biler. Det er faktisk ikke produsentene som bestemmer hva kunden skal kjøpe.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 20. juni 2021, klokken 13:26Autopilot klarer ikke det TuSimple har, nemlig level 3 selvkjøring.

Merkelig nok klarer du ikke å vise hvor du har dette fra.

emurof

#298
Sitat fra: advale på søndag 20. juni 2021, klokken 15:39
Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 12:42De ville ikke hatt noen problemer med å hente inn penger. Dette har blant annet Cathie Wood påpekt, og hun har også sagt at ARK og mange andre ville stått klar med penger hvis Tesla ønsket å kjøre emisjon.

Hva slags ekstremt tjukke Tesla-sokker røyker du? Elon har selv sagt de var bare uker fra konkurs og de snakket med flere og Google var klar for å ta over hele Tesla. En avtale var i realiteten i boks og alt var så og si ferdigforhandlet.

Elon har sagt at det nærmeste de var, var noen uker. Men de var aldri reelt i fare for konkurs fordi de altså kunne hentet inn penger når som helst.

Google-situasjonen var i 2013, og er noe annet. Tweeten det er snakk om handlet om 2017-2019. Fint om du følger litt med.

SitatJeg er enig at Tesla ville aldri gå konkurs, men at de ville evt bli kjøpt opp. Det du skriver stemmer ikke, fordi du skriver de kunne enkelt hente penger fra markedet - noe som er HELT FEIL.

Eh nei, det er ikke feil fordi Cathie Wood, som driver et fond, sier hun og andre sto klar med penger.

SitatTesla har helt klart industri-ledende marginer, men de startet tross alt 10-15 år før alle andre. Men forspranget blir spist opp fort.

Nei. Tvert imot blir det bare større.

SitatJa Tesla har sagt de ønsker å få tak i alt av batterier - MEN - hvorfor har de ikke sikret seg kontrakter allerede for 3-4 år siden??? Egentlig burde de ha greid å levere 1,2-1,5mill+ biler allerede i år hvis man ser på hva VW har greid på bare noen år. VW selger allerede (estimert) 600 000 biler i 2021, kun 20 % bak salgsbudsjettet til Tesla. Så her har Tesla sloknet fullstendig de siste 3-4 årene.

Hva snakker du om? Tesla har jobbet med batteritilgang i mange år.

VW solgte under 230K i 2020. I Q1 solgte de bare ca. 63K elbiler. Hvordan tenkte du at VW skulle ta igjen Tesla sa du?

Og å påstå at Tesla har "sloknet" når de økte leveringer med over 100% i Q1... jeg vet ikke, men kanskje på tide å ta frem medisinen sin?

SitatDa kommer vi frem til mitt neste punkt, og jeg har ALLEREDE skrevet om 4680, vertikal integrasjon og legge alle eggene i en kurv:

Det er altså det de ikke gjør. De henter inn batterier fra mange forskjellige kilder.

SitatTesla har satset knallhardt på 4680: utvikle egne batterier, bygge batterifabrikker, bla opp mrd på oppkjøp, utvikle R&D -> DETTE ER Å LEGGE ALT I EN KURV. Man kan spekulere om Tesla ventet med å sikre kontrakter for batterier i de siste 2-4 årene i påvente av 4680. Og dette høres høyst plausibel ut.

Nei, Tesla har snakket om at batterier vil være den begrensende faktoren i mange år. Du tar feil igjen.

SitatLFP batterier viser seg allerede nå å være overlegent. Det som mangler litt igjen er energitettheten, men er 100 % kobolt fri blant annet. Det er ikke uten grunn Tesla har inngått avtale med CATL om å få kjøpe alt de får inn. Samt produksjon av 4680 er også ekstremt vanskelig -> derfor er LG og Panasonic med i bildet.

Tesla har inngått avtale om å kjøpe alt de får fordi det er dette de har gjort i mange år alt, som sagt. Følger du med i det hele tatt?

SitatOg FYI, Tesla har fått nei fra BYD. Så det er ikke bare å tro man kan gå inn i hvilken som helst batterifabrikk og spørre om å kjøpe batteriene.

Hva snakker du om?

SitatOg enda FYI, 4680 er basert på NCM. Det er å legge alle eggene i en kurv...

Feberfantasiene dine er nå morsomme da.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på mandag 21. juni 2021, klokken 11:31Du verden. Dette var et kommentar til en liste over de mest solgte elbilene i Europa, og ikke spesielt relatert til verken Tesla eller VW/VAG. At du oppfatter det som kritikk av Tesla sier sitt...

Spar meg. Du svarte på et innlegg som viste at Model 3 dominerer Europa med å begynne å snakke om andre ting, og da påpekte jeg at også hvis man ser på det store bildet (globalt) så dominerer Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA