Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

hELgenen

Hva er hele tallet for Tesla? Altså med S og X?

Rosstopher

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 16. juni 2021, klokken 08:35
De som er mest opptatt av å skulle være best, og knuse andre, er vel Tesla selv? (raskeste bil, beste rekkevidde, beste sikkerhet, størst etc)

Tesla har ikke som mål å knuse andre, heller tvert imot.
SitatMission Statement   "to accelerate the world's transition to sustainable energy."
Vision Statement   "to create the most compelling car company of the 21st century by driving the world's transition to electric vehicles."

Altså ikke lage bra elbiler for å utkonkurrere andre som lager elbiler, men å lage bra elbiler for å pushe andre til å gjøre det samme. Legg også merke til at det ikke er noe mål i seg selv å være størst eller selge mest.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:49
Hva er hele tallet for Tesla? Altså med S og X?

Mindre enn VW i hvertfall, siden de er utenfor lista. Legger man sammen Model 3 og 2xPolestar så kommer man under VW.

Det som også er interessant er at Model 3 var den 16. mest solgte bilen i verden i fjor. Den solgte bare ca. 10 % mindre enn Golf, inkludert diesel, bensin, eGolf og Golf stasjonsvogn.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

advale

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:50

Tesla har ikke som mål å knuse andre, heller tvert imot.


Man må virkelig tro på julenissen for å tro på den. Selvfølgelig ønsker de å selge mest mulig og er i knallhard konkurranse med andre. Med en gang Lucid annonserer lengre rekkevidde så kommer Elon/Tesla og annonserer Plaid+ med noen km lengre rekkevidde - på papiret. Og som de har altså trukket tilbake igjen.


Rosstopher

Sitat fra: advale på onsdag 16. juni 2021, klokken 10:47
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:50
Tesla har ikke som mål å knuse andre, heller tvert imot.

Man må virkelig tro på julenissen for å tro på den. Selvfølgelig ønsker de å selge mest mulig

Er det kanskje mulig å ønske seg suksess uten å ønske at andre mislykkes?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

daktari

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:35
Tja, ikke så mange skjær i sjøen enda da.
TM3 er hittil i 2021 den suverent mest solgte elbil i Europa som denne oversikten viser:
Interessante tall. I sum kom jeg grovt regnet til ca 205.000 biler, så Tesla har en markedsandel av de solgte på ca 13% som vel er litt høyere enn Teslas totale andel av alle solgte elbiler i Norge som jeg mener å huske er på ca 10%.

VW har en andel på ca 23% fordelt på 3 modeller. Renault ligger rett bak Tesla med ca 12% men med 2 småbiler, og også Peugeot på ca. 9%. I oversikten er ikke Ioniq5 eller EV6 representert enda, og EQA/EQB har åpenbart ikke solgt mange enda. BMW i4 vil nok også få bra salgstall neste år. Dette viser hvor viktig det er at Tesla får ut flere modeller i forskjellige prisklasser. De trenger noe Golf-aktig og mindre for å bli riktig dominerende i EU.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:50

Tesla har ikke som mål å knuse andre, heller tvert imot.
SitatMission Statement   "to accelerate the world's transition to sustainable energy."
Vision Statement   "to create the most compelling car company of the 21st century by driving the world's transition to electric vehicles."

En mission og vision statement er overordnet. Mer interessant er veien frem mot målet.
Og nei, jeg tror ikke Tesla, akkurat som de øvrige bilprodusentene, har som mål å slå de andre konkurs. Øke salg og bedre lønnsomhet (=bedre økonomien for selskapet i seg selv og også eierne) er hva de streber etter. Tesla også. Tesla fokuserer mer på miljø på sin vei til soliditet. De øvrige til dels miljø.

hELgenen

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 16. juni 2021, klokken 11:26
Tesla også. Tesla fokuserer mer på miljø på sin vei til soliditet. De øvrige til dels miljø.

Mja..Jeg er ikke helt overbevist her. Tesla sitter fortsatt på en stor andel Bitcoin - de kunne ha dumpet alt sammen når de innså hvor skadelig dette er for miljøet.  Sier ikke at de andre er noe bedre med eksisterende fossil produksjon, men Tesla har sine svin på skogen de også. Slik jeg ser det jobber de fleste mot mer miljøvennelige løsninger - det snodige grepet Tesla gjorde med Bitcoin var jo å snu seg mot dårligere miljø løsninger.
Utgangspunktet for Tesla var jo bra - så om de ikke har noen urokråker internt som vil gå mot mission statement så har de vel snart dumpet Bitcoin - og da står jo utsagnet seg - men akkurat nå......mja....vet ikke helt...

advale

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 16. juni 2021, klokken 10:55
Er det kanskje mulig å ønske seg suksess uten å ønske at andre mislykkes?

SpaceX vant blant annet foran Blue Origin i NASA-kontrakten som er verdt flere mrd. Hvordan kan man oppnå suksess uten at andre mislykkes?

Man kan gå sammen og gjøre kaken større slik at alle vinner på det og sånt. Eller gå sammen og lobby. Men du må ikke tolke hva Teslas sier bokstavelig talt. Selvfølgelig kjemper de for at kundene skal velge dem foran konkurrentene. Alt annet er å tro på julenissen som sagt.

Elon har selv sagt hvor ekstremt viktig det er å få hele teamet mot å jobbet mot et felles visjon som alle støtter oppunder. Dette er tatt rett fra grunnkurs i bedriftsøkonomi. Å få til en "sexy" visjon er en del av jobben til ledelsen. Men alt spinner fra å selge/tjene mest mulig selvfølgelig. Fyren er et geni i markedsføring.

THE

Sitat fra: hELgenen på onsdag 16. juni 2021, klokken 12:38
Mja..Jeg er ikke helt overbevist her. Tesla sitter fortsatt på en stor andel Bitcoin - de kunne ha dumpet alt sammen når de innså hvor skadelig dette er for miljøet.

Er det ikke bedre for klimaet at Tesla sitter på Bitcoin-beholdningen sin enn at de dumper den? Slik jeg har forstått det så er det transaksjonene i Bitcoin som genererer et voldsomt energiforbruk. Så lenge Tesla ikke kjøper eller selger Bitcoin er vel det best?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

MeTesla

Jeg tror at de nærstående søksmålene mot Tesla fra oss med gamle biler med degradert ladehastighet kommer til å bidra i stor grad til nye skjær i sjøen for Tesla. Media kommer til å boltre seg i dette og ryktet får lide.

Synd for oss og synd for de. Vi får sikkert en impact på bruktbilprisen nå som dette blir profilert.

Som Tesla eier og entusiast kjenner jeg også lite glød rundt Teslas behov for å dyrke frem 0-100 egenskaper som er morsomst på papiret fremfor å komme med bedre priser på spesielt S og X. Og å belemre de nye modellene med et så merkelig rattkonsept så det i seg selv er en blocker.

Konkurrenter fra hele verden blir et relevant alternativ for meg når neste bil skal kjøpes. De går fort nok, har nok plass og bra nok ladeløsninger for mitt behov.

Samtidig som jeg VET hvor tvilsomt Tesla behandler gamle kunder, fokus er på de nye.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. juni 2021, klokken 19:30Hvorfor kunne han da ikke svart med "We were never close"? Det er dessverre slik at hans Twitter-meldinger veldig ofte er både uforståelige og uforklarlige, og da blir fortolkningen overlatt til publikum og media. Ut av det oppstår det diskusjoner fra begge leire som med kraft hevder at deres syn alltid er det riktige. Med eller uten overbevisning. Slik som her...

Han er brutalt ærlig. Og så er han jo ikke Shakespeare, så det er ikke sikkert han alltid ordlegger seg optimalt.

Men de som vet hva de snakker om skjønner jo at Tesla aldri reelt sett var i fare for å gå konkurs så lenge de kunne hente inn penger fra markedet.

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 05. juni 2021, klokken 19:42Hvis kontantbeholdningen var lav den gangen var det antagelig nære på. Ikke bare-bare å hente penger i markedet, jfr. Norwegian nylig. Men de klarte det og er over kneika, tjener penger og har en fin kontantreserve. Selv FSD-skandalen vil neppe koste dem for mye.

De ville ikke hatt noen problemer med å hente inn penger. Dette har blant annet Cathie Wood påpekt, og hun har også sagt at ARK og mange andre ville stått klar med penger hvis Tesla ønsket å kjøre emisjon.

FSD-skandale?

SitatDet som er utfordringen er konkurransen,  men den er neppe et stort problem i USA. Her I Norge har de en høy og stabil markedsandel ca 10%. Den øker ikke. Det de burde ha for å øke rikdommen er en mindre og enda billigere bil for EU, også rimeligere Y bør komme.  istedetfor har de disse reklameprosjektene Roadster, Plaid+ og CyberTruck som har pokker så lang ledetid. Så trenger de flere modeller.

Markedsandelen øker ikke fordi Tesla er begrenset av produksjons- og distribusjonskapasitet. Hvis man ikke har klart å få med seg dette nå så er det kanskje på tide å ta en pust i bakken...

En billigere bil kommer, men først må de nå et visst kostnadsnivå på blant annet batterier. Plaid og Roadster er biler med høye profittmarginer, så de er ikke bare reklameprosjekter. Cybertruck dekker et veldig viktig marked særlig i USA.

Alt dette er grunnleggende greier som bør være kjent for enhver som har fulgt litt med på Tesla...

emurof

Sitat fra: advale på søndag 06. juni 2021, klokken 11:19De jobber hardt for vertikal integrasjon, men å kalle det udiskutabel suksess når fasiten ikke er klar er bare idioti når man vet risikoen og investeringskostnadene. Utvikling av batteri til produksjon tar 7-10 år om ikke mer.

Selvsagt er det en udiskutabel suksess. Har du sett på profittmarginene deres eller? (Og da tenker jeg på bare selve bilene, ikke på regnskapet totalt, som blant annet har med energilagring og annet.)

SitatHvis 4680 er så overlegent hvorfor skal Tesla gå mer over til LFP-batterier?

Gå mer over til? Tesla kjøper alle batterier de klarer å få tak i. I den overskuelige fremtid vil det være batteritilgang som er den begrensende faktoren. Derfor ønsker Tesla å bruke alle batteriene de klarer å få tak i.

SitatOg hva er egentlig vertikal integrasjon? Tror det er mer flytende. Det kan gjøres ved å kjøpe opp hele firmaer eller investere indirekte. VW har partnerskap med Northvolt, samt kjøpt seg inn i EVEenergi (tror jeg det het), Kinas tredje største batteriprodusent. De har vel også kjøpt seg inn i flere firmaer som jobber med Solid State-batterier, selvkjøring etc. Der VW diversifiserer legger Tesla alle eggene i en kurv.

Det VW driver med er ikke vertikal integrasjon.

Hvordan legger Tesla alle eggene i en kurv?

emurof

Sitat fra: SurSnasen på søndag 06. juni 2021, klokken 23:26Ta ARK Invest som eksempel. Deres aller største aksjepost er TSLA. De har en enorm egeninteresse av å snakke opp aksjen.

Egentlig ikke. De bryr seg ikke om aksjen eller selskapet som sådan. De bryr seg om hvilke selskaper som møter kriteriene deres. De har ingen interesse av å snakke opp selskaper som ikke møter kriteriene for å bli tatt med i fondene deres.

Med andre ord snakker de egentlig ikke opp Tesla. De forteller hvorfor de har tatt Tesla inn i fondene sine. Hvis Tesla sluttet å møte kriteriene deres i morgen så ville de bare fjernet selskapet fra fondene sine.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA