Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

Mr Oizo

Den kommer vel fortsatt på OFVs månedlige statistikk, som jeg antar er grunnen til at de gjør det.

hELgenen

Sitat fra: emurof på søndag 16. mai 2021, klokken 20:31
Sitat fra: hELgenen på lørdag 15. mai 2021, klokken 22:16Dette må da ene og alene skyldes at Tesla ønsker å få registert bilene som solgt før kvartalet er over.

En bil er ikke regnet som solgt før kunden har overtatt bilen, undertegnet papirer og betalt.

Vi vet jo med 100% sikkerhet at de har solgt biler til seg selv og fått dem registrert - så det er ingenting å diskutere hva som regnes som solgt - det er ferdig snakka for å si det på den måten. Så både Tesla OG OVF har disse bilene solgt av Tesla til Tesla i sine oversikter.  Dette er et faktum - slå deg til ro med det.
Hvorfor de gjør det derimot - det kan det skrives side opp og side ned om - for det vet vi ikke uten at de selv sier noe om det.  Personlig tror jeg det har noe med kvartalsmålene å gjøre - mao. en måte å få alle biler produsert så fort som mulig registrert som solgt i alle statistikker. Dette går jo bra så lenge bilene lett kan videreselges kort tid etterpå - verre blir det dersom plutselig Tesla skulle oppleve en salgssvikt.

Marzo

Sitat fra: emurof på søndag 16. mai 2021, klokken 20:28
Tesla selger opp til flere tusen biler i Norge hvert kvartal. Det er en viss andel som f.eks. ikke møter opp, ikke tar levering eller andre ting.

Tesla registrerte over 100 biler på seg selv 31.12.2020.
Det var halvparten av alle bilene registrert denne dagen.

Kunder i feks Tromsø som plutselig blir bedt om å hente bil i Lillestrøm, blir informert om at bilene blir solgt til andre kunder om de ikke kan møte opp på kort varsel.

Dersom Tesla blir presset til å registrere bilene er det ikke et krav fra myndighetene, men internt i organisasjonen.
Inventory bilene er avskiltet, noe som er naturlig med tanke på løpende utgifter.

Marzo

Sitat fra: emurof på søndag 16. mai 2021, klokken 20:29
Sitat fra: SurSnasen på lørdag 15. mai 2021, klokken 10:14
Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 09:10
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 13. mai 2021, klokken 21:19

Er det noen her til lands som ikke har fått bestille bil hos Tesla? Eller som har fått beskjed om at de må vente flere kvartaler før de får sin Model 3?

Ja, det er en del som venter lenge.

Hvor lenge? Du tenker på de som har bestilt Model S, som ennå er mange måneder unna serieklar? Eller Y, hvor fabrikken ikke er ferdig ennå?
Hvor mange som har bestilt Model 3 har fått beskjed om å vente mer enn 3 måneder?

Mange som bestiller Model 3 må vente lenge.

Og flere har fått bil på kun få dager. Var selv med å hentet bil i romjulen som ble bestilt 48 timer tidligere.

Sandvika

Sitat fra: hELgenen på søndag 16. mai 2021, klokken 21:03
Sitat fra: emurof på søndag 16. mai 2021, klokken 20:31
Sitat fra: hELgenen på lørdag 15. mai 2021, klokken 22:16Dette må da ene og alene skyldes at Tesla ønsker å få registert bilene som solgt før kvartalet er over.

En bil er ikke regnet som solgt før kunden har overtatt bilen, undertegnet papirer og betalt.

Vi vet jo med 100% sikkerhet at de har solgt biler til seg selv og fått dem registrert - så det er ingenting å diskutere hva som regnes som solgt - det er ferdig snakka for å si det på den måten. Så både Tesla OG OVF har disse bilene solgt av Tesla til Tesla i sine oversikter.  Dette er et faktum - slå deg til ro med det.
Hvorfor de gjør det derimot - det kan det skrives side opp og side ned om - for det vet vi ikke uten at de selv sier noe om det.  Personlig tror jeg det har noe med kvartalsmålene å gjøre - mao. en måte å få alle biler produsert så fort som mulig registrert som solgt i alle statistikker. Dette går jo bra så lenge bilene lett kan videreselges kort tid etterpå - verre blir det dersom plutselig Tesla skulle oppleve en salgssvikt.
De registrerer bilene, men det er ikke snakk om at de blir registrert som solgt i regnskapsmessig forstand. Vel gjør Tesla mye rart, men som nevnt tidligere, det vil være en kriminell handling som er alt for lett å avsløre.

Ble vel nevnt her tidligere at Tesla kanskje leier ut disse bilene?

Electric cars in Norway

Sandvika :+1: det du sier er helt korrekt.

Kopi:
De registrerer bilene, men det er ikke snakk om at de blir registrert som solgt i regnskapsmessig forstand

Marzo

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 18. mai 2021, klokken 15:53
Ble vel nevnt her tidligere at Tesla kanskje leier ut disse bilene?

Det vi vet er at det ble gitt gunstige innbyttepriser på eldre Model 3 på slutten av 2020.
Vi ser at de har pr nå 241stk 2019 Model 3 registrerte som sannsynligvis brukes som leiebiler.

Tar man stikkprøver i heftelser av bilene Tesla registrerte på seg selv og har solgt videre, ser det ikke ut til at det er gitt noen rabatt når bilene er fullfinansierte.

Ettersom bilene Tesla registrerer på seg selv ser ut til å være siste dagen i kvartalet og løpende skiltnr, kan det virke som de registrerer alle bilene som ikke er solgt hvert kvartal på seg selv.
Enten det er tenkt som leiebiler, demobiler eller kun for videresalg.


RJK

Siden du @marzo har så god forklaring på Tesla sine registreringer på seg selv, hva syns du da om VW sin over-registrering av ID.3 på seg selv, samme kvartalet?

Noen andre har sine meninger om dette, men jeg har ikke fått noe godt svar fra deg @marzo på dette. Men Tesla fortsetter du altså å angripe for sitt lille triks helt på slutten av siste kvartal. Hvorfor? Har du en agenda her?

https://www.tu.no/artikler/greenpeace-hevder-vw-ville-unnga-co2-boter-ved-a-selge-elbiler-til-seg-selv/506813

https://motor.no/co2-utslipp-elbil-id3/vw-selger-biler-til-seg-selv-for-a-klare-utslippskrav/191998

Vi ser jo at ID.3 salget har stupt etter nyttår:

https://motor.no/bilsalget-id3-nyheter/vw-registreringene-i-fritt-fall-etter-id3-problemer/191040

https://elbilstatistikk.no/?sort=4
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Skjønner ikke helt hvorfor du forventer at @marzo skal sjekke hva andre gjør når dette relaterer seg til Tesla. Mener du kanskje at det "frikjenner" Tesla hvis andre bedriver samme praksis?

IMO er dette en fillesak, og ikke en sensasjon. Mange bedrifter nedlegger mye arbeid før periodeavslutninger for å gjøre tallene så bra som mulig, og da innenfor lovens rammer.

Har du forresten sjekket Hyundai som burde være mere nærliggende for deg.  ;)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på søndag 23. mai 2021, klokken 09:38
Skjønner ikke helt hvorfor du forventer at @marzo skal sjekke hva andre gjør når dette relaterer seg til Tesla. Mener du kanskje at det "frikjenner" Tesla hvis andre bedriver samme praksis?
Poenget er vel at han angriper Tesla for noe som du selv sier er en fillesak, og kanskje ikke en helt uvanlig praksis. Og i tillegg fremstiller det som om det er noe som bare Tesla gjør.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Tror at de som er følelsesmessig eller økonomisk knyttet til et produkt, person, eller organisasjon har en kortere vei til å bruke uttrykket "angrep" hvis noe oppfattes som negativt.  ???

Det er mye jeg ikke liker, men har allikevel ikke behov for å angripe verken lutefisk og Jonas Gahr Støre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på søndag 23. mai 2021, klokken 10:24
Tror at de som er følelsesmessig eller økonomisk knyttet til et produkt, person, eller organisasjon har en kortere vei til å bruke uttrykket "angrep" hvis noe oppfattes som negativt.  ???

Det er mye jeg ikke liker, men har allikevel ikke behov for å angripe verken lutefisk og Jonas Gahr Støre.
Som du utmerket godt vet er det ingen, INGEN andre bilmerker som blir rakket ned på, klaget, uthengt og utsatt for så mye hat som Tesla.
Eks: Det nye rattet som ble presentert ble uthengt som verdens verste løsning. Når det viser seg at Toyota har noe tilsvarende kom det nesten ikke en lyd.
Dette er noe mange Tesla-eiere er dritt leie av.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Bekymrer iallfall ikke meg....  ;). Har selvsagt hørt litt av hvert som Tesla-eier, men blir ikke oppbragt av den grunn. Men negativ omtale om hunden min derimot....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

noocyte

Morsomt å se hvordan en diskusjon kan forsvinne i et mørkt hull... Tråden åpner med noen momenter som kan være interessant å diskutere, tesla sin kvartalsbesettelse er mer for aksjemarkedet...

For meg er det store spørsmålet om de klarer å realisere 4680 cellene (skalere produksjonen) og få opp farten på Texas og Berlin. VW sier selv at de trenger ICE salget for å finansiere El salget, så de taper mest sannsynlig penger på elbil enda. Tesla selger med fortjeneste, men bruker mye penger på å utvide produksjonen. De to neste fabrikkene blir spennende hvor kommer (UK? India? Australia?).
-----------
Zekrom - Tesla Model 3 LR 2021
Lame Duck - Opel Astra Sports Tourer Premium 2016 (solgt)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA