Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

automat

Sitat fra: Marzo på lørdag 15. mai 2021, klokken 19:32
Sitat fra: automat på lørdag 15. mai 2021, klokken 13:06
Du fant altså et par biler som Tesla har videresolgt. (De tilfeldige jeg sjekket hadde samme regdato og førsteregdato). Men hva betyr dette? Utover at Tesla har en forretningspraksis som du misliker?

Du konkluderer og stiller spørsmål i samme innlegg?
Det gjelder ikke noen biler, det gjelder alle.
Liker du ikke praksisen siden du ikke setter seg bedre inn i dette?
Beklager at jeg konkluderte med at du misliker Teslas forretningspraksis, basert på på dine uttalelser om disse kvartalsregistreringene. Du klarte å lure meg der.

Siden jeg ikke gidder å bruke mer tid på å grave og spekulere på hva Tesla gjør med disse kvartalregistrerte bilene, så kan vi jo si at du har rett i at de selges de påfølgende månedene. Og hva så? Hadde du reagert om Tesla solgt disse som uregistrerte lagerbiler de påfølgende månedene? Det er uansett snakk om så få biler at det betyr ingen ting i det store bildet. Og kan ikke tas til inntekt for at Tesla går dårlig eller har problemer, som denne tråden handler om.

Eller det viser at Tesla får problemer med logistikken når de skal levere ut store mengder biler på kort tid helt mot slutten av kvartalet. Og at Tesla har et ekstremt fokus på kvartalsresultater.

Så kan man selvfølgelig beskylde Tesla for å pynte på registreringsstatistikken i Norge, og for å ha en dårlig forretningsprakisis. Men det er noe helt annet enn å ikke være konkurransedyktig i elbilmarkedet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Dette må da ene og alene skyldes at Tesla ønsker å få registert bilene som solgt før kvartalet er over.
Noen annen fornuftig forklaring finnes vel ikke? Tesla ønsker vel å levere gode tall til sine aksjonærer med tanke på solgte biler - så da gjelder det å få registrert flest mulig produserte biler som solgte. Rent etisk er det sikkert en del "skjær i sjøen" her.  Lovlig eller ulovlig vet jeg ingenting om, ei kjenner jeg praksisen til andre. Men rent etisk synes jeg dette er problematisk uansett hvem som måtte ha dette som praksis. Lurer på hva aksjonærene tenker dersom det viser seg at Tesla har gjort dette flere steder? Rent regnskapsmessig lurer jeg også på hvordan dette er bokført. Står bilene i Tesla sitt eierskap 31.03.2021, eller står den bokført som solgt? 

Amoss

Sitat fra: Speeder på lørdag 15. mai 2021, klokken 21:35
"Alle", hvor mange er det?

Det er Tesla Norge i mars i år vi snakker om?

Da må nødvendigvis "alle" vise til alle 2181 nyregistreringer fra Tesla den måneden.

Eller mente han "alle" de 30-talls linkene han spammet tråden med litt tidligere i tråden?  Vel, så få biler har så liten innvirkning på statistikken, så det kan det ikke være...

Interessant at linker som oppgir navn, adresse og reg.nr. til en del tilfeldige private personer har fått ligge åpent i tråden her så lenge...
Model S 85D

Marzo

Sitat fra: automat på lørdag 15. mai 2021, klokken 22:12
Sitat fra: Marzo på lørdag 15. mai 2021, klokken 19:32
Sitat fra: automat på lørdag 15. mai 2021, klokken 13:06
Du fant altså et par biler som Tesla har videresolgt. (De tilfeldige jeg sjekket hadde samme regdato og førsteregdato). Men hva betyr dette? Utover at Tesla har en forretningspraksis som du misliker?

Du konkluderer og stiller spørsmål i samme innlegg?
Det gjelder ikke noen biler, det gjelder alle.
Liker du ikke praksisen siden du ikke setter seg bedre inn i dette?
Beklager at jeg konkluderte med at du misliker Teslas forretningspraksis, basert på på dine uttalelser om disse kvartalsregistreringene. Du klarte å lure meg der.

Siden jeg ikke gidder å bruke mer tid på å grave og spekulere på hva Tesla gjør med disse kvartalregistrerte bilene, så kan vi jo si at du har rett i at de selges de påfølgende månedene. Og hva så? Hadde du reagert om Tesla solgt disse som uregistrerte lagerbiler de påfølgende månedene? Det er uansett snakk om så få biler at det betyr ingen ting i det store bildet. Og kan ikke tas til inntekt for at Tesla går dårlig eller har problemer, som denne tråden handler om.

Eller det viser at Tesla får problemer med logistikken når de skal levere ut store mengder biler på kort tid helt mot slutten av kvartalet. Og at Tesla har et ekstremt fokus på kvartalsresultater.

Så kan man selvfølgelig beskylde Tesla for å pynte på registreringsstatistikken i Norge, og for å ha en dårlig forretningsprakisis. Men det er noe helt annet enn å ikke være konkurransedyktig i elbilmarkedet.

Du lurer kun deg selv.

Når du ikke gidder å bruke tid på å sette deg inn i dette så kan du heller ikke nekte for at det er sånn..
Hva du eller jeg mener om saken er revnende likegyldig.

Faktum er at det er sånn.

Marzo


Marzo

Sitat fra: Amoss på lørdag 15. mai 2021, klokken 22:22
Sitat fra: Speeder på lørdag 15. mai 2021, klokken 21:35
"Alle", hvor mange er det?

Det er Tesla Norge i mars i år vi snakker om?

Da må nødvendigvis "alle" vise til alle 2181 nyregistreringer fra Tesla den måneden.

Eller mente han "alle" de 30-talls linkene han spammet tråden med litt tidligere i tråden?  Vel, så få biler har så liten innvirkning på statistikken, så det kan det ikke være...

Interessant at linker som oppgir navn, adresse og reg.nr. til en del tilfeldige private personer har fått ligge åpent i tråden her så lenge...

De bilene er ikke solgt enda :)

Kjøretøysregisteret er et offentlig register.

Motorwatt

I post #71 står det da virkelig navn og adresse, så regner med at de da er solgt?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Marzo

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 15. mai 2021, klokken 22:47
I post #71 står det da virkelig navn og adresse, så regner med at de da er solgt?

"Alle" er ikke solgt.. enda.

hELgenen

Så Tesla registrerte rundt 200 biler 31.03.2021  på seg selv som et ledd i å pynte på kvartallsresultatet?. Det er jo ca 10% av totalen. Høres snodig mye ut spør du meg.

Marzo

Sitat fra: hELgenen på lørdag 15. mai 2021, klokken 23:55
Så Tesla registrerte rundt 200 biler 31.03.2021  på seg selv som et ledd i å pynte på kvartallsresultatet?. Det er jo ca 10% av totalen. Høres snodig mye ut spør du meg.

Tar tallene fra hukommelsen her nå, men Tesla registrerte ca 150 biler på seg selv 31.12.20 hvor ca 140 er omregistrert til kunder i ettertid. Ca halvparten ble ikke omregistrert før i mars 2021.
For Q3 2020 er samme mønster hvor biler Tesla registrerte på seg selv ikke er omregistrert på kunder før i desember 2020.
Nå for Q1/mars har Tesla registrert ca 50 biler på seg selv og noen av disse er allerede omregistrert på kunder i april/mai. Hvis mønsteret fortsetter vil de fleste bli omregistrert på kunder i løpet av juni.

Hva som er grunnen er ikke sikkert.

automat

Sitat fra: Marzo på lørdag 15. mai 2021, klokken 22:31
Sitat fra: automat på lørdag 15. mai 2021, klokken 22:12
Sitat fra: Marzo på lørdag 15. mai 2021, klokken 19:32
Sitat fra: automat på lørdag 15. mai 2021, klokken 13:06
Du fant altså et par biler som Tesla har videresolgt. (De tilfeldige jeg sjekket hadde samme regdato og førsteregdato). Men hva betyr dette? Utover at Tesla har en forretningspraksis som du misliker?

Du konkluderer og stiller spørsmål i samme innlegg?
Det gjelder ikke noen biler, det gjelder alle.
Liker du ikke praksisen siden du ikke setter seg bedre inn i dette?
Beklager at jeg konkluderte med at du misliker Teslas forretningspraksis, basert på på dine uttalelser om disse kvartalsregistreringene. Du klarte å lure meg der.

Siden jeg ikke gidder å bruke mer tid på å grave og spekulere på hva Tesla gjør med disse kvartalregistrerte bilene, så kan vi jo si at du har rett i at de selges de påfølgende månedene. Og hva så? Hadde du reagert om Tesla solgt disse som uregistrerte lagerbiler de påfølgende månedene? Det er uansett snakk om så få biler at det betyr ingen ting i det store bildet. Og kan ikke tas til inntekt for at Tesla går dårlig eller har problemer, som denne tråden handler om.

Eller det viser at Tesla får problemer med logistikken når de skal levere ut store mengder biler på kort tid helt mot slutten av kvartalet. Og at Tesla har et ekstremt fokus på kvartalsresultater.

Så kan man selvfølgelig beskylde Tesla for å pynte på registreringsstatistikken i Norge, og for å ha en dårlig forretningsprakisis. Men det er noe helt annet enn å ikke være konkurransedyktig i elbilmarkedet.

Du lurer kun deg selv.

Når du ikke gidder å bruke tid på å sette deg inn i dette så kan du heller ikke nekte for at det er sånn..
Hva du eller jeg mener om saken er revnende likegyldig.

Faktum er at det er sånn.
Sitat fra: Marzo på lørdag 15. mai 2021, klokken 22:31
Sitat fra: automat på lørdag 15. mai 2021, klokken 22:12
Sitat fra: Marzo på lørdag 15. mai 2021, klokken 19:32
Sitat fra: automat på lørdag 15. mai 2021, klokken 13:06
Du fant altså et par biler som Tesla har videresolgt. (De tilfeldige jeg sjekket hadde samme regdato og førsteregdato). Men hva betyr dette? Utover at Tesla har en forretningspraksis som du misliker?

Du konkluderer og stiller spørsmål i samme innlegg?
Det gjelder ikke noen biler, det gjelder alle.
Liker du ikke praksisen siden du ikke setter seg bedre inn i dette?
Beklager at jeg konkluderte med at du misliker Teslas forretningspraksis, basert på på dine uttalelser om disse kvartalsregistreringene. Du klarte å lure meg der.

Siden jeg ikke gidder å bruke mer tid på å grave og spekulere på hva Tesla gjør med disse kvartalregistrerte bilene, så kan vi jo si at du har rett i at de selges de påfølgende månedene. Og hva så? Hadde du reagert om Tesla solgt disse som uregistrerte lagerbiler de påfølgende månedene? Det er uansett snakk om så få biler at det betyr ingen ting i det store bildet. Og kan ikke tas til inntekt for at Tesla går dårlig eller har problemer, som denne tråden handler om.

Eller det viser at Tesla får problemer med logistikken når de skal levere ut store mengder biler på kort tid helt mot slutten av kvartalet. Og at Tesla har et ekstremt fokus på kvartalsresultater.

Så kan man selvfølgelig beskylde Tesla for å pynte på registreringsstatistikken i Norge, og for å ha en dårlig forretningsprakisis. Men det er noe helt annet enn å ikke være konkurransedyktig i elbilmarkedet.

Du lurer kun deg selv.

Når du ikke gidder å bruke tid på å sette deg inn i dette så kan du heller ikke nekte for at det er sånn..
Hva du eller jeg mener om saken er revnende likegyldig.

Faktum er at det er sånn.
Nå er flere av bilene du linket til registrert på Tesla da. Og vi har bare din påstand om at disse skal selges til kunder i løpet av kvartalet. Samt påstanden om dette gjelder flere kvartal.

Hvis så er tilfelle, så betyr det at det er en forsyving i registreringsstatistikken. Men det blir solgt like mange biler totalt sett. Og så betyr det at Tesla ikke har uregistrerte lagerbiler.

Den moralske siden av dette vil jeg ikke si så mye om, men det endrer ikke på Teslas markedssituasjon.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marzo

Sitat fra: automat på søndag 16. mai 2021, klokken 02:11
Nå er flere av bilene du linket til registrert på Tesla da. Og vi har bare din påstand om at disse skal selges til kunder i løpet av kvartalet. Samt påstanden om dette gjelder flere kvartal.

Hvis så er tilfelle, så betyr det at det er en forsyving i registreringsstatistikken. Men det blir solgt like mange biler totalt sett. Og så betyr det at Tesla ikke har uregistrerte lagerbiler.

Den moralske siden av dette vil jeg ikke si så mye om, men det endrer ikke på Teslas markedssituasjon.

Bilene jeg har linket til her er de som ble registrert ved forrige utlevering.
Jeg har linket til tidligere innlegg som viser biler solgt før nyttår, som er solgt videre i år.
Legger ut eksempler på tidligere kvartaler senere

Det er ingen konspirasjonsteori

Sandvika

La det nå være sagt en gang for alle, eneste kvartalstallene som Tesla skulle kunne pynte på med dette "trikset" er OFV statistikken. Dette er kun bransjestatikk for norge som Tesla neppe bryr seg mye om. Dette har absolutt ingenting med salgstallene som Tesla rapporterer til markedet gjennom sine finansielle rapportering. Sistnevnte  fordrer at produktet er dokumentert overlevrt til kunde for å kunne bokføres som salg.

Skulle Tesla ønske å prøve å lure markedet og sin reviosor så hadde de nok valgt mer raffinerte teknikker, og vi hadde stått overfor en skandale som ville fått Enron til å blekne..

automat

Sitat fra: Marzo på søndag 16. mai 2021, klokken 08:40

Bilene jeg har linket til her er de som ble registrert ved forrige utlevering.
Jeg har linket til tidligere innlegg som viser biler solgt før nyttår, som er solgt videre i år.
Legger ut eksempler på tidligere kvartaler senere

Det er ingen konspirasjonsteori

Du har ikke svart på det viktigste spørsmålet: Hvilken betydning har dette?

Og så lurer jeg på hva motivet ditt er for å grave i dette.

For egen del vil jeg heller vite  hvorfor, fremfor å vite eksakt antall.

Som tidligere nevnt kan demobiler forklare en del av dette. Hvis Tesla har 2-4 demobiler pr butikk, så blir det fort rundt 50 biler de jevnlig skal skifte ut. Å bruke biler de ikke rekker å levere ut ved kvartalsslutt, for så å selge de ut lett brukt før neste kvartalsslutt stemmer jo med mønsteret ditt.

En anne mulig forklaring kan være at ved å registrere bilene så kan de omgå sitt eget «ingen-rabatt» prinsipp. På en bil som er «nesten helt ny» kan de sjonglere på pris. Det gjør de aldri på en helt ny bil. På bruktbiler så vet man at de sjonglerer på pris.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA