Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

Motorwatt

Jeg har fått 69 oppdateringer med 13 dagers mellomrom i snitt siden bilen var ny. Våger å si at for meg har det som kan kalles oppgraderinger bare utgjort 8-10 stk. av totalen. (Min interesse for karaoke og spill er mindre enn null). Resten er stort sett retting av tidligere feil, eller forsøk på å rette disse. Flere er fremdeles "åpne" etter flere års forsøk. Siden oktober 2020 har det ikke kommet noe virkelig nytt, til tross for løfter om det motsatte, men har store (for store?) forventninger til denne sommeren.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Er det kun det visuelle du tenker på da? Det er mye "under panseret" som har blitt justert på og endret underveis uten at det har blitt snakket høyt om. En oppdatering du mener ikke ga deg noe som helst kan f.eks. ha inneholdt endringer på inverterstyringen eller BMS. Det er ikke alt som nødvendigvis gir endringer i den delen av bilen du ser og forholder deg til.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Sikkert noe jeg verken har sett, lest om, eller oppdaget. Flere kan vel også være gjort fordi Tesla har oppdaget feil som kan utgjøre en kostnad som ellers måtte dekkes av garanti, eller av rene sikkerhetsårsaker. Dessverre vil Tesla sjelden opplyse om hva som er "usynlig" rettet, uvisst av hvilken grunn. Her blir det bare spekulasjoner. Men OTA blir nok en redningsplanke for flere  produsenter enn Tesla, og vil sikkert også redusere dyre garantikostnader ved blant annet verkstedsbesøk betydelig. Kanskje det faktisk er hovedgrunnen for introduksjonen av OTA?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Garantibesøk og verkstedopphold livnærer jo deler av bilbransjen. Det såkalte ettermarkedet. Vil tro det er derfor mange produsenter er "trege" med å innføre slikt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

emurof

#49
Sitat fra: Thalgar på fredag 23. april 2021, klokken 18:25Tilsynelatande går ting berre ein veg for Tesla - oppover. Aksjekursen er jo ein indikator på det. Men kva om Tesla i realiteten har skjær i sjøen som kan laga store vanskar for dei framover, i det minste i Europa?

Vansker på hvilken måte? At ting kan bli forsinket? At aksjekursen kan synke? Javel, men hva så?

Sitat1. Kor blir det av FSD? Musk har jo hypa dette herfrå til himmelen i åresvis. Men kva har eigentleg skjedd? Lite. Utrullinga av FSD-betaen går i krabbefart, med god grunn. Det er framleis langt igjen før dette systemet kan sleppast laust på vanlege folk. Kor lenge kan Musk halda fram med å overselga eit produkt så til dei grader?

Litt usikker på hva du mener nå. FSD-betaen var jo en gigantisk utvikling for FSD. Den viste at Tesla har kommet veldig langt med FSD.

Hvordan overselges det?

Sitat2. Softwareoppdateringar. Dette har vore eit enormt trumfkort for Tesla lenge: Kjensla over å stadig få ein oppgradert bil. Men no har jo dette stagnert. Det er lenge sidan det kom noko vektig nytt frå den kanten. "Juleoppdateringa" var jo ein flopp. Lite blir gjort for å utbetra viktig grunnleggande funksjonalitet. At karta i europeiske bilar ikkje har blitt oppgradert på nær to år er jo parodisk.

Ja det har vært lite ny funksjonalitet, men det er mulig de jobber med en større oppdatering (det har jo vært skjermbilder og slikt av et nytt brukergrensesnitt).

Og utenom det så kommer det jo stadig nye versjoner som fikser ting. Kan det ikke ses på som positivt at de roer tempoet og fokuserer på å fikse bugs og gjøre programvaren enda mer stabil?

Sitat3. Giga Berlin. For å halda seg relevante i Europa må Giga Berlin koma i gang, og det raskt og stort. Alternativet er at VW og Hyundai-konserna erobrar den potensielt svært lukrative CUV/SUV-marknaden fordi ein rett og slett ikkje får tak i Model Y. Men Tesla har problem både med å få nok batteri, tysk byråkrati og ikkje minst å få nok folk til fabrikken. Kva skjer om Model Y i realiteten ikkje kjem skikkeleg i gang i Europa før godt ute i neste år?

Ja, hva skjer da? Jeg ser ikke helt problemet. Aksjekursen kan kanskje få seg en knekk, men det har kun noe å si for kortsiktige tradere.

Hva legger du i at andre "erobrer" markedet? Tror du at hvis ikke Tesla er først ute, så vil de ikke få solgt biler? At det er kun den som er først ute som klarer å selge bilene sine, og alle andre vil henge etter og slite?

Sitat4. Aukande konkurranse. Lenge var Tesla totalt overlegne på elbilmarknaden på grunn av ladenettverk og rekkevidde. Den fordelen minkar kvart einaste år, mens Tesla endå slit med rykte for middelmådig byggekvalitet samanlikna med gamle bilprodusentar. Kva skjer t.d. i Noreg med Tesla-salet utover hausten og vinteren etterkvart som Ioniq 5, ID4, EV6, Enyaq og Q4, saman med andre, blir tilgjengeleg i stort omfang mens Model Y sannsynlegvis lar venta på seg?

Påstått dårlig rykte har man skrålt om i mange år, men Tesla selger likevel alle bilene de klarer å produsere.

Økende konkurranse har heller ikke klart å minke salgene til Tesla. Jeg tenker uansett at elbiler først og fremst stjeler kunder fra fossilbiler (mener en undersøkelse viste at nesten alle Tesla-kunder kommer fra fossilbiler), og i tillegg så vil alle disse konkurrentene være begrenset av ting som batteritilgang. Mange av dem vil sannsynligvis også måtte selge elbilene sine med tap.

Og så tror jeg ikke du tar hensyn til de kostnadsfordelene Tesla har, og ikke minst vil ha videre. De nye battericellene vil jo senke kostnadene drastisk for Tesla, mens de andre fortsatt vil være på gammelt kostnadsnivå. Tesla vil i teorien kunne prise alle andre ut av markedet (men vil nok ønske gode marginer på bilene sine), eller de vil antakelig kunne tilby enda mer overlegen rekkevidde.

SitatFortel meg gjerne kor eg tek feil!

Det er ikke sikkert du tar feil i at det kan dukke opp problemer, men det jeg ikke klarer å se er hvordan dette skulle være noe stort problem. Hvilke konsekvenser er det du mener er relevante?

emurof

#50
Sitat fra: hELgenen på søndag 25. april 2021, klokken 12:29Tesla sitt eneste skjær i sjøen er aksjekursen.
Før eller siden vil verdien av aksjeposten speile selskapets reelle verdi.
I dag verdsettes selskapet som om det skulle bli enerådende på persontrafikk i verden.

Nei, selskapet er ikke verdsatt slik. Hva baserer du deg på når du påstår at kursen må ned for å gjenspeile reell verdi?

Og hvorfor er aksjekursen et skjær i sjøen? Det eneste måtte være muligheten til å hente inn ny kapital, noe det ikke ser ut til at Tesla vil ha behov for med det første.

Motorwatt

Sitat fra: Klykken på tirsdag 11. mai 2021, klokken 19:36
Garantibesøk og verkstedopphold livnærer jo deler av bilbransjen. Det såkalte ettermarkedet. Vil tro det er derfor mange produsenter er "trege" med å innføre slikt.
Produsentene er vel de som til syvende og sist må bære garantikostnadene. Hvis de kan redusere disse kostnadene ved å være proaktive med å rette feil over OTA som ellers ville resultert i et verkstedbesøk, er mye vunnet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 25. april 2021, klokken 22:04Vi vet jo at det er betydelig voksesmerter. Spesielt service sliter tungt er min erfaring

Det er ikke min oppfatning. Som regel er det ikke mer enn kanskje 1-2 uker ventetid på service i Oslo-området.

SitatEt eventuelt forsprang er ikke større enn at Tesla selger noe over ca 10% av elbilene i Norge. VAG solgte fler ifjor som gruppe, men både Audi og VW som merker var også ca rundt 10% hver.
Hittil i år har Tesla litt under 10% av totalen, men har i praksis bare en modell, 3ern. VAG har en ca 7-8 (?), PSA har en 6-7, Merce har 2 men 2 til kommer. Over 51 modeller tilbys.

Ja, hvis du bevisst velger å se bort ifra at Tesla er begrenset av produksjon og ikke har egen fabrikk i Europa enda, så gir det sikkert mening å se på disse tallene på den måten du gjør det. Men for de som tenker litt lenger, er det åpenbart at så lenge Tesla er begrenset av produksjon og må spre produksjonen fra fabrikken sin i USA utover, så vil det fortsette å være begrenset tilgang på Teslaer her i landet.

Tesla Norge selv har jo klaget i media på at de får tildelt altfor få biler i forhold til etterspørselen.

Men la oss heller ignorere dette og late som Tesla ikke er begrenset av produksjon (og distribusjon).

emurof

Sitat fra: HPF på tirsdag 27. april 2021, klokken 15:11
Sitat fra: automat på fredag 23. april 2021, klokken 20:44
De har gode marginer pr bil de produserer,

Nei, Tesla taper penger på selve produksjonen. At de har overskudd i første kvartal 2021 skyldes salg av "regulatory credits" til bilprodusenter som ikke har eller har for liten egenproduksjon av elbiler.

Det er feil.

For det første gir det ingen mening å bare trekke fra tilfeldige inntekter. Da må du jo trekke fra ting som engangsutgifter. Og så må du ta hensyn til skatt.

For det andre ser du på totalregnskapet. Hvis du kun ser på salget av biler så hadde de inntekter på $9 milliarder og utgifter på $6,6 milliarder forbundet med dette. Trekker man så fra kredittsalg (som er en ekstremt merkelig ting å gjøre så har de et overskudd på bare bilsalget på nesten $2 milliarder.

daktari

Jada, alt med Tesla ligger i fremtiden. Langt fram. Det som er nå betyr ikke noe.

Men det jeg sier om service er min konkrete erfaring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: Thalgar på fredag 30. april 2021, klokken 09:07Kva Musk seier er erfaringsmessig ganske så irrelevant. Den mannen er høg på sin egen (imponerande) evne til å laga hype, og kjenner ikkje si begrensing.

Hva Musk har sagt om etterspørsel og lignende er veldig relevant, fordi det har vist seg å stemme.

emurof

Sitat fra: daktari på torsdag 13. mai 2021, klokken 11:36Jada, alt med Tesla ligger i fremtiden. Langt fram. Det som er nå betyr ikke noe.

Det som er nå er at Tesla er begrenset av produksjon, og Norge får tildelt et begrenset antall biler. Tydeligvis langt færre enn Tesla Norge skulle ønske.

Skjønner ikke helt hvorfor du snakker om fremtiden. Jeg snakker om situasjonen i nåtid.

emurof

Sitat fra: magnetic på lørdag 01. mai 2021, klokken 22:35no når kinesarene har fått kopiert teknoligien via fabrikken så virker det som om de er klare til å legge kjepper i hjula.

Elon Musk - We Tried to Warn You! - Episode - #59
https://youtu.be/XW71YJ9ChuQ?t=2279

Åja, så det er bare å kopiere fabrikken og så vips så har man slått Tesla? 🤣

SurSnasen

Sitat fra: emurof på torsdag 13. mai 2021, klokken 11:43
Det som er nå er at Tesla er begrenset av produksjon, og Norge får tildelt et begrenset antall biler. Tydeligvis langt færre enn Tesla Norge skulle ønske.

Er det noen her til lands som ikke har fått bestille bil hos Tesla? Eller som har fått beskjed om at de må vente flere kvartaler før de får sin Model 3?

Marzo

Sitat fra: emurof på torsdag 13. mai 2021, klokken 11:43
Det som er nå er at Tesla er begrenset av produksjon, og Norge får tildelt et begrenset antall biler. Tydeligvis langt færre enn Tesla Norge skulle ønske.

Skjønner ikke helt hvorfor du snakker om fremtiden. Jeg snakker om situasjonen i nåtid.

Hvorfor registrerer Tesla et betydelig antall biler på seg selv hvert kvartal hvis det er begrenset produksjon?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA