Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

Thalgar

Tilsynelatande går ting berre ein veg for Tesla - oppover. Aksjekursen er jo ein indikator på det. Men kva om Tesla i realiteten har skjær i sjøen som kan laga store vanskar for dei framover, i det minste i Europa?

1. Kor blir det av FSD? Musk har jo hypa dette herfrå til himmelen i åresvis. Men kva har eigentleg skjedd? Lite. Utrullinga av FSD-betaen går i krabbefart, med god grunn. Det er framleis langt igjen før dette systemet kan sleppast laust på vanlege folk. Kor lenge kan Musk halda fram med å overselga eit produkt så til dei grader?

2. Softwareoppdateringar. Dette har vore eit enormt trumfkort for Tesla lenge: Kjensla over å stadig få ein oppgradert bil. Men no har jo dette stagnert. Det er lenge sidan det kom noko vektig nytt frå den kanten. "Juleoppdateringa" var jo ein flopp. Lite blir gjort for å utbetra viktig grunnleggande funksjonalitet. At karta i europeiske bilar ikkje har blitt oppgradert på nær to år er jo parodisk.

3. Giga Berlin. For å halda seg relevante i Europa må Giga Berlin koma i gang, og det raskt og stort. Alternativet er at VW og Hyundai-konserna erobrar den potensielt svært lukrative CUV/SUV-marknaden fordi ein rett og slett ikkje får tak i Model Y. Men Tesla har problem både med å få nok batteri, tysk byråkrati og ikkje minst å få nok folk til fabrikken. Kva skjer om Model Y i realiteten ikkje kjem skikkeleg i gang i Europa før godt ute i neste år?

4. Aukande konkurranse. Lenge var Tesla totalt overlegne på elbilmarknaden på grunn av ladenettverk og rekkevidde. Den fordelen minkar kvart einaste år, mens Tesla endå slit med rykte for middelmådig byggekvalitet samanlikna med gamle bilprodusentar. Kva skjer t.d. i Noreg med Tesla-salet utover hausten og vinteren etterkvart som Ioniq 5, ID4, EV6, Enyaq og Q4, saman med andre, blir tilgjengeleg i stort omfang mens Model Y sannsynlegvis lar venta på seg?

Fortel meg gjerne kor eg tek feil!
Model Y LR Quicksilver, 2023

daktari

#1
Gode poenger. Legg også til at konkurrentene tilbyr enklere utstyrte biler til betydelig lavere pris, slik som Id4, Enyaq og Q4. Det er faktisk endel som ikke vil/kan betale for fancy utstyr og 4wd. Og at VAG har gjort noe smart når de tilbyr 3 (og fler) forskjellige biler til 3 forskjellige kundegrupper på samme plattform.

Ladenettverket, både utbredelse og pris er derimot en stor fordel.

Ikke glemme Kina heller.

Men det er plass til Tesla enn så lenge alle bilene i EU skal byttes ut de neste 20-30 år, og produktene er såpass bra at de har livets rett. Spørsmålet er kanskje hvor mye skal de vokse, og hvordan skal de profilere seg? Sport, tech, familie, billig?

Men @emurof må nesten prøve å svare deg!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#2
Thalgar  :+1: takker for din moment oversikt. Sikkert mye som kan velte Tesla fremover men jeg har i det store og hele bildet trua på Tesla og det gjelder også alle andre elbilmerker. De bilprodusenter som bare velger fossil fremover tror jeg vil slite😱

automat

#3
Jeg tenker helt motsatt. At Tesla er godt posisjonert for elbilfremtiden.

De produserer desidert flest elbiler (BEV)i verden. Og de selger alle sammen.

De har gode marginer pr bil de produserer, i motsetning til mange andre. Som kan ha liten eller negativ fortjeneste på BEV isolert sett. Og som neppe hadde holdt på med dette hvis det ikke var for utslippskrav, kvoter og utslippsbøter.

Tesla har kontroll på en mye større del av verdikjeden enn mange andre produsenter. Og har vær flinke til å kutte produksjonskostnader.

De har inhouse kontroll på all software, og OTA oppdateringer. Der de produksjonsmessige fordelene er mye større og viktigere enn hvor mange easter eggs de leverer.

Tesla har bygd en bilfabrikk fra bunnen av på rekordtid i Europa, midt i en pandemi. I det perspektivet er forsinkelsene små.

4680-batteriene som kommer i europeiske TMY er vensentlig bedre enn tidligere batterier. En fordel Tesla enten kan ta ut i bedre rekkevidde, eller lavere produksjonskostnader. Og lavere produsjonskotnader betyr lavere pris, eller større fortjenste. Tesla kommer garantert til å sørge for at TMY er konkurransedyktig. (Som i å selge alt de klarer å produsere.)

Tesla kuttet prisen på TM3 SR+ med 50k, noe som gjorde modellen svært konkurransedyktig. Det viser at Tesla har kontroll på markedet, og kan gjøre de grep som trengs, når det er nødvendig.

Salgstallene i vår norske andedam har sikkert fortsatt stor symbolverdi. Økonomisk betyr de mindre og mindre.

Så er selvfølgelig FSD mye mer forsinket enn Musk ønsker. Men om Tesla ikke kommer først, har nok mest å si for aksjekursen, ikke så mye for selskapet forøvrig. For når Tesla først leverer, så kommer det trolig til å bli massivt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

o.b.lix

Sitat fra: Thalgar på fredag 23. april 2021, klokken 18:25
4. Aukande konkurranse. Lenge var Tesla totalt overlegne på elbilmarknaden på grunn av ladenettverk og rekkevidde. Den fordelen minkar kvart einaste år, mens Tesla endå slit med rykte for middelmådig byggekvalitet samanlikna med gamle bilprodusentar.

Ladenettverket til Tesla er fortsatt fullstendig overlegent alle andre, og de fortsetter å bygge ut i stor skala. Mens ionity, bkk eller mer bygger 3-4 ladere på de fleste steder, bygger Tesla 16 eller mere de fleste plasser.

"Alle" klager på kvaliteten til Tesla, men faktum er at de er mye bedre sammenskrudd enn de fleste; alle tyske og kinesiske "kvalitetsmerker" har hatt massive barnesykdommer på alle sine elbiler. Men noen vil kanskje ikke se det.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Electric cars in Norway

#5
Sitat fra: automat på fredag 23. april 2021, klokken 20:44
Jeg tenker helt motsatt. At Tesla er godt posisjonert for elbilfremtiden.

De produserer desidert flest elbiler (BEV)i verden. Og de selger alle sammen.

De har gode marginer pr bil de produserer, i motsetning til mange andre. Som kan ha liten eller negativ fortjeneste på BEV isolert sett. Og som neppe hadde holdt på med dette hvis det ikke var for utslippskrav, kvoter og utslippsbøter.

Tesla har kontroll på en mye større del av verdikjeden enn mange andre produsenter. Og har vær flinke til å kutte produksjonskostnader.

De har inhouse kontroll på all software, og OTA oppdateringer. Der de produksjonsmessige fordelene er mye større og viktigere enn hvor mange easter eggs de leverer.

Tesla har bygd en bilfabrikk fra bunnen av på rekordtid i Europa, midt i en pandemi. I det perspektivet er forsinkelsene små.

4680-batteriene som kommer i europeiske TMY er vensentlig bedre enn tidligere batterier. En fordel Tesla enten kan ta ut i bedre rekkevidde, eller lavere produksjonskostnader. Og lavere produsjonskotnader betyr lavere pris, eller større fortjenste. Tesla kommer garantert til å sørge for at TMY er konkurransedyktig. (Som i å selge alt de klarer å produsere.)

Tesla kuttet prisen på TM3 SR+ med 50k, noe som gjorde modellen svært konkurransedyktig. Det viser at Tesla har kontroll på markedet, og kan gjøre de grep som trengs, når det er nødvendig.

Salgstallene i vår norske andedam har sikkert fortsatt stor symbolverdi. Økonomisk betyr de mindre og mindre.

Så er selvfølgelig FSD mye mer forsinket enn Musk ønsker. Men om Tesla ikke kommer først, har nok mest å si for aksjekursen, ikke så mye for selskapet forøvrig. For når Tesla først leverer, så kommer det trolig til å bli massivt.

automat :+1: jeg tror likt som deg.  Gode innspill du hadde. Flere av de hadde jeg faktisk ikke tenkt på selv (ota og 4680-batteriene). Smart tenkt av deg.

Men jeg vet fra historien at det å være skråsikker er ofte dumt. Alt kan alltid gå begge veier. Derfor synes jeg moment listen til trådstarter var veldig bra.

hELgenen

Tesla sitt eneste skjær i sjøen er aksjekursen.
Før eller siden vil verdien av aksjeposten speile selskapets reelle verdi.
I dag verdsettes selskapet som om det skulle bli enerådende på persontrafikk i verden.
Investorer formelig kaster penger etter selskapet. Tesla må forvalte disse verdiene fornuftig slik at
selskapets investeringsplaner ikke raser sammen i takt med en justering av aksjekursen.
Så på en måte er selskapets egen suksess det største skjæret i sjøen fremover.

Vi ser nå selskap etter selskap komme med konkurrende produkter som ikke er så langt etter som de var for 2-3 år siden. Forspranget i teknologi vil skrumpe inn - det er uungåelig. Og dermed vil investorer snuse på andre selskaper og diversifisere sine egne investeringer. Dette kan på sikt føre til at Tesla må omstruktere og gjøre grep for å ikke bli dratt under av egen suksess.  Jeg ser på dette som idrettsutøvere som er best i sin klasse - å forbli på toppen er det vanskeligste av alt og før eller siden dukker det opp noen nye.

Så å snuble i egen suksess er kanskje det største skjæret fremover.

Klykken

Du mener oppstartsselskap tar igjen Tesla, både med fabrikker, egenproduksjon av kritiske deler, som batteri, energi, bilproduksjon og teknologi på få år. For ikke å snakke om software og datamengder...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på søndag 25. april 2021, klokken 13:46
Du mener oppstartsselskap tar igjen Tesla, både med fabrikker, egenproduksjon av kritiske deler, som batteri, energi, bilproduksjon og teknologi på få år. For ikke å snakke om software og datamengder...
Tesla selv er jo ett bevis på at det går an? Det er jo mange bilselskaper som bare ligger litt etter i løypa. Nio, Lucid, Rivian...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Klykken på søndag 25. april 2021, klokken 13:46
Du mener oppstartsselskap tar igjen Tesla, både med fabrikker, egenproduksjon av kritiske deler, som batteri, energi, bilproduksjon og teknologi på få år. For ikke å snakke om software og datamengder...

Det kan jo hende det også - mange nye selskaper i Kina, men det jeg hadde i tankene var etablerte selskaper som VW, Toyota, Mercedes osv..De KAN lage biler og de har fortsatt ressurser til å knipe inn på den "elektriske" delen av elbiler for å si det på den måten.  Tesla sliter jo fortsatt med å lage perfekte sammenskrudde biler som er lakkert pent - det er etter min personlige mening alt for store variasjoner mellom bilene ennå. Dette har også vært påpekt av f.eks Teslabjørn ved gjentatte anledninger - så det er ikke bare meg som mener Tesla ennå har et stykke igjen der. På samme måte har de andre et stort stykke å gå på infotainment,software og måten å forenkle byggeprosessen på.  Jeg tror Tesla vil bygge bedre sammenskrudde og lakkerte biler, og jeg tror de andre på tilsvarende måte vil komme med bedre infotainment og software osv på sine biler. Mao. her vil jo konkurransen hardne til - det er helt naturlig

automat

Men lager Tesla for dårlig samskrudde biler? Hvis de får solgt bilene de lager uten særlige problemer, så er bilene vel gode nok? Selv om enkelte rynker på nesa.

Jeg har et inntrykk av for å lage en god og effektiv elbil, så må systemene i bilen være svært godt integrert sammen. Mye bedre enn for fossilbiler. Og at dette er mer komplekst enn mange fossilbilprodusenter har sett for seg. Særlig når man har tradisjon for å bruke mange underleverandører.

Ja, det begynner å komme endel elbiler med gode spesifikasjoner. Men det betyr ikke nødvendigvis at de har tatt igjen forspranget. Og produksjonskostnader er et viktig stikkord her. F.eks er det å samle mest mulig funksjoner i den store skjermen ikke bare et designvalg. Det er også et spørsmål om å kutte kostnader.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på søndag 25. april 2021, klokken 17:29
Men lager Tesla for dårlig samskrudde biler? Hvis de får solgt bilene de lager uten særlige problemer, så er bilene vel gode nok? Selv om enkelte rynker på nesa.

De er ikke helt på nivå med andre merker i samme prissegment mhp dette som nevnt over. Om det er bra nok må hver enkelt vurdere. Jeg har brent meg mhp dette og Tesla,men  jeg setter umåtelig høy pris på perfeksjon,andre ikke. Men selv om Tesla selger alt de lager nå så kunne de sikkert produsert mer og solgt mer om bilene var penere skrudd sammen.

automat

Sitat fra: hELgenen på søndag 25. april 2021, klokken 18:13
Men selv om Tesla selger alt de lager nå så kunne de sikkert produsert mer og solgt mer om bilene var penere skrudd sammen.

Så du mener Tesla ikke har vært ekspansive nok de siste årene? Du er ikke bekymret for voksesmerter?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Vi vet jo at det er betydelig voksesmerter. Spesielt service sliter tungt er min erfaring, samt det noen oppgir i USA også. Det triste er at service kunne blitt avlastet mye hvis 1) bilen var rette og feilfrie fra fabrikk og 2) når du først leverte bilen så fikset de feil skikkelig, ikke halvveis og 3) forsinkelser hele tiden fordi frunk eller dørhåndtak svikter og må tas som ø.hjelp.

Et eventuelt forsprang er ikke større enn at Tesla selger noe over ca 10% av elbilene i Norge. VAG solgte fler ifjor som gruppe, men både Audi og VW som merker var også ca rundt 10% hver.
Hittil i år har Tesla litt under 10% av totalen, men har i praksis bare en modell, 3ern. VAG har en ca 7-8 (?), PSA har en 6-7, Merce har 2 men 2 til kommer. Over 51 modeller tilbys.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Sitat fra: daktari på søndag 25. april 2021, klokken 22:04

Et eventuelt forsprang er ikke større enn at Tesla selger noe over ca 10% av elbilene i Norge. VAG solgte fler ifjor som gruppe, men både Audi og VW som merker var også ca rundt 10% hver.
Hittil i år har Tesla litt under 10% av totalen, men har i praksis bare en modell, 3ern. VAG har en ca 7-8 (?), PSA har en 6-7, Merce har 2 men 2 til kommer. Over 51 modeller tilbys.

1. Hvor mye betyr det norske markedet for Tesla, annet enn som symbolmarked?
2. 10% markedsandel må jo være ganske bra det, særlig med tanke på at de i praksis bare har en modell. Og den ligger tross alt på salgstoppen hittil i år.
3. Hvor mange av disse 51 modellene kan leveres i noe særlig volum?
VAG klarer det nok bra, tiltross for innkjøringsproblemene de hadde med ID3.
Hyundai har en massiv batterirecall på gang, som kan stjele batterikapasitet. Samt at de har et sultent hjemmemarked. Her kan det tradisjonen tro gå tregt med leveranser av nye modeller. Skal bli spennende å se om Kia også blir berørt av dette. Eksisterende modeller fra Hyundai og Kia selger bra, men utgjør neppe noen stor trussel for Tesla.
Nissan/Renault har tradisjonelt vært gode på leveranser, men hva har de av attraktive modeller klare for levering?
MB, Volvo og Polestar har en modell hver som selger bra.
Peugeot 2008 selger bra, men ellers er det ikke så voldsomt for PSA.
Leveringsdyktigheten til Ford Mustang vet vi lite om, foreløpig er det så godt som null.
Toyota er helt i bakevja, annet enn med en rebrandet PSA varebil.

Selvfølgelig hadde det vært gunstig for Tesla om TMY hadde vært leveringsklar nå. Men jeg tror ikke det er noen stor krise at den ikke kommer før senhøstes. Jeg tror det primært er VAG som kommer til å dra nytte av dette. I mellomtiden kommer garantert Tesla til å pumpe ut TM3 SR+, som har blitt svært konkurransedyktig etter at prisen ble dumpet med 50K.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA