Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekkstøy 20" vs 21"

Startet av mpett, søndag 12. desember 2021, klokken 18:56

« forrige - neste »

mpett

Heisann

Jeg er skikkelig i tvil om jeg skal gå for 20 eller 21" på sommerdekkene.
Noen som har erfaring om støy på 21" er såpass ille i forhold til 20" at en burde gå for felger som etter min mening ikke er så fine på bilen😂

Robert Nilsen

Jeg har 21`på min 1st Max, lite dekkstøy

SveinJ

Sitat fra: Robert Nilsen på søndag 12. desember 2021, klokken 20:57
Jeg har 21`på min 1st Max, lite dekkstøy

Samme har jeg. Men det er kjempeforskjell på hvordan asfalten er og hvordan støy «produseres». I Tyskland i høst var det superstille med 21' Pirelli, men i Sverige og Norge merkbart mer støy. Har prøvd GTX med 20', ingen forskjell synes jeg.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

RJK

Støy kommer vel mest av mønsteret på dekket, mengden dekk mot asfalt (kontaktflaten), stivheten på gummien, underlag og fart.

Den effekten som kommer av selve felgen, og eventuelt høyden på gummien, har vel minimalt å si på størrelse av felgen, og mer med om dekksidene er stivere.

Annen utforming av felgene kan selvsagt gjøre en viss forskjell, om det er "radikal" forskjell på de. Men "samme" felgen i 19", 20" 0g 21" utførelse vil bety så minimalt for støyen i forhold til de andre faktorene, at det kan du se bort fra.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA