Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EV6 eller Ioniq5 ?

Startet av Olemann, fredag 23. april 2021, klokken 13:27

« forrige - neste »

Olemann

Hva mener folket er pluss og minus med EV6 vs. Ioniq5? Konsernsøsken, men likevel ulike.

Ser da for meg vurderinger av forskjeller og likheter, ikke subjektive meninger om at den ene er "penere" enn den andre etc. det har jo begrenset interesse for andre.

telcontar

Sitat fra: Olemann på fredag 23. april 2021, klokken 13:27
Hva mener folket er pluss og minus med EV6 vs. Ioniq5? Konsernsøsken, men likevel ulike.

Ser da for meg vurderinger av forskjeller og likheter, ikke subjektive meninger om at den ene er "penere" enn den andre etc. det har jo begrenset interesse for andre.

EV6 har skiluke, har til gode å se dette på Ioniq5. Når bilene er såpass like, så er det småting vil skille.
GT-line har også mørkt taktrekk. Ellers er det sorterammer rundt skjermene mot hvitt i Ioniq5. Smak og behag, jeg liker sort bedre enn hvitt.


Ioniq 5 har bakseter som kan skyves frem og tilbake, pluss tilt. Har ikke sette på EV6 enda.

Så var det pris da, satte opp EV6 GT-line og havnet på 580k uten noen kjekt å ha valg på siden, men valgte å droppe de siden de kom på nesten 40k.
Ioniq 5 prisen for oss som ikke fikk reservert P45 gjenstår å se.

Skulle jeg valgt en av dem uten å tenke pris, så heller det mot EV6 GT-line.


Edison

Ser ut som dei er veldig likt utstyrt. 5 kWh større batteri på EV6 gir nok litt lengre rekkevidde. Ioniqen ser meir romslig ut, men begge har vel god plass både framme og bak. Ioniq har Bose-anlegg med 8 høgtalarar, mens EV6 har Meridian med 14 høgtalarar.

For min del blir det nok Ioniq 5 sidan eg likar utsjånaden mykje betre, og har reservasjon på P45 til ein (forhåpentligvis) gunstig pris. EV6 kostar 40 000 meir enn Ioniq 5 P45, inkludert lakk, vinterhjul og hengarfeste. Blir spennande å sjå om vanlig Ioniq 5 kjem til samme pris, eller om dei legg seg på 499 000.

hELgenen

Sitat fra: Edison på fredag 23. april 2021, klokken 14:00
Ser ut som dei er veldig likt utstyrt. 5 kWh større batteri på EV6 gir nok litt lengre rekkevidde. Ioniqen ser meir romslig ut, men begge har vel god plass både framme og bak. Ioniq har Bose-anlegg med 8 høgtalarar, mens EV6 har Meridian med 14 høgtalarar.

For min del blir det nok Ioniq 5 sidan eg likar utsjånaden mykje betre, og har reservasjon på P45 til ein (forhåpentligvis) gunstig pris. EV6 kostar 40 000 meir enn Ioniq 5 P45, inkludert lakk, vinterhjul og hengarfeste. Blir spennande å sjå om vanlig Ioniq 5 kjem til samme pris, eller om dei legg seg på 499 000.

Synes også Ioniq 5 er bedre utvendig - innvendig liker jeg bedre EV 6. Så uansett hvordan en vrir og vender på det blir det aldri 100% her i gården. Men skulle jeg velge nå så blir det Ioniq 5 - dog forventer jeg sedvanlig sen levering på denne - tipper dessverre vi fort bikker 2022 før det kommer ordinære ioniq5 etter at P45 er levert.


turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 23. april 2021, klokken 14:12
Synes også Ioniq 5 er bedre utvendig - innvendig liker jeg bedre EV 6.
Helt enig i dette. Skjermoppsettet bl.a på Ioniq 5 ser fisher-price ut. Liker dog fleksibiliteten til interiøret på I5. Må nesten se de IRL før man bestemmer seg.

Hadde EV6 GT kommet med elektriske seter med minne hadde jeg nok blitt veldig fristet av den, men uten det så er det lite interessant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

telcontar

Denne videoen viser at det er tilt på bakseteryggen ihvertfall

https://youtu.be/RsJA7YD128g?t=172


elhansen

Hva tenker man om luftmotstand på disse to? Vil det være noen forskjell på disse opp i mot forbruk? Ser Kia har noe større batteri men det som er kommet av WLTP er jo alle merket stjerne..... Altså ikke verifisert ennå. For meg er rekkevidde viktig.

Phuc

Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

moby666

Har nå sett begge bilene IRL. Litt overraskende så fremstår IONIQ5 vesentlig mer premium innvendig. Bedre touch/feel og mindre hardplast og "pianolakk". Litt flere valgmuligheter på EV6 er positivt.

RJK

Sitat fra: telcontar på fredag 23. april 2021, klokken 13:39
Sitat fra: Olemann på fredag 23. april 2021, klokken 13:27
Hva mener folket er pluss og minus med EV6 vs. Ioniq5? Konsernsøsken, men likevel ulike.

Ser da for meg vurderinger av forskjeller og likheter, ikke subjektive meninger om at den ene er "penere" enn den andre etc. det har jo begrenset interesse for andre.

EV6 har skiluke, har til gode å se dette på Ioniq5. Når bilene er såpass like, så er det småting vil skille.
GT-line har også mørkt taktrekk. Ellers er det sorterammer rundt skjermene mot hvitt i Ioniq5. Smak og behag, jeg liker sort bedre enn hvitt.


Ioniq 5 har bakseter som kan skyves frem og tilbake, pluss tilt. Har ikke sette på EV6 enda.

Så var det pris da, satte opp EV6 GT-line og havnet på 580k uten noen kjekt å ha valg på siden, men valgte å droppe de siden de kom på nesten 40k.
Ioniq 5 prisen for oss som ikke fikk reservert P45 gjenstår å se.

Skulle jeg valgt en av dem uten å tenke pris, så heller det mot EV6 GT-line.

Nå er det sagt i en av videoene at dekselet til skjermene kan byttes ut, så man kan få vekk den heslige hvite plast-fargen, og byttet til langt mer spiselig svart-farge (eller grå?, plastidip eller folie kanskje om de ikke selger det) som det som leveres i Kia'en.

Liker forøvrig begge, men KIAen vokser på meg. Og spesielt GT-versjonen (ikke GT-Line).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ProsjektX

#10
Da har jeg prøvd EV6 grundig også. Har i dag en Ioniq5 til sammenligning.

Må dessverre si at den skuffet meg på flere områder

- Mye plastikk og lav opplevd interiørkvalitet (I5 fremstår et nivå over)
- Mange forskjellige detaljer og løsninger som skaper rot i interiøret, og ødelegger for brukervennlighet og ergonomi
- Klimaanlegget medfører rask neddugging av vinduer i tuneller i klimaet for tida og fikk litt panikk... (har aldri opplevd dette med I5). Etter at den veksler til lukking pga tunnel (automatisk styring)
- Adaptiv cruise holder kun 3 sekunder avstand på maks, det er for lite på landevei og motorveihastighet (I5 rundt 4s som er mer passe)
- Smal åpning til bagasjerommet
- Ingen justerbare bakseter som Ioniq
- Ved korrekt justering av sete og ratt er veldig mye info fra toppen av displayet skjult..
- lave vinduer og høye "vinduskarmer" => ikke noe sted å hvile venstrearmen og barna ser lite ut
- trangere i baksetet
- dårligere romfølelse
- Designet er ikke sååå kult at man virkelig legger merke til den

+ Bedre lyd enn I5
+ Bedre oppsett av lane keep assist (ioniq er svært aggressiv og upålitelig, mulig software oppdatering?)
+ bedre rekkevidde enn I5
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

HK

Bedre oppsatt lane keep assistent? På bilen jeg prøvde småkorrigerte den hele tiden fram og tilbake. Selgeren påstod at det var pga norsk veimerking, noe som bare er bullshit. Nøyaktig det samme sier tyske venner av meg som har prøvd den i Tyskland. Dessuten ser hele området rundt speedometeret ut som om det er laget av en microsoftingeniør som går på amfetamin. Det aller viktigste som er speedometeret er skjult fullstendig bak rattet ca. klokka 10. Alt det uvesentlige "fjaset" er i midten der speedometeret skulle vært med STORE tall. Navien er fullstendig uten lademanagement. Den er akkurat som en bensinbil som bare spør om du skal søke etter en ladestasjon når du nærmer deg tomt. Her er f.eks. Mercedes A-klasse og Ford Mustang en helt annen verden og slik elbiler bør være. For oss som tenker å bruke den til langkjøring i hele Europa er 800V anlegget et kjempestort pluss på ladetid, MEN det hjelper lite hvis / når batteriet går varmt i 130 km.t kombinert med hyppig hurtiglading. Ref. Teslabjørns 1000 km. challenge med Ioniq5 opp og ned svenskekysten, og da var det 10 grader. Hva skjer i Tyskland i +35 gr? Ioniq5 har jo akkurat samme teknikk. Var det softwarefeil? Bortsett fra dette synes jeg det var en kjempebil og langt bedre fjæringskomfort og støynivå enn Tesla 3 og Y. Egentlig beste kjøp pr. nå synes jeg, men jeg venter litt og ser det an. Regner med at den blir lagervare i løpet av våren. Da kommer også MB EQE og da blir det spennende å se hvor mye bedre den er for et par hundre lapper mer.

HK

#12
Til saken som jeg helt glemte i forrige innlegg: Den største forskjellen ligger i fjæringen. Ioniq er litt mykere. Kia har et nytt litt genialt fjæringssystem som på en måte fungerer som adaptiv fjæring uten å være det. Den krenger lite om man presser den, men er samtidig myk på dårlig vei. Det er supert forklart av Alexander Bloch fra AMS i denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=hAqLmQdRFQE&t=9s

Ioniq har større bagasjerom, litt mindre batteri, litt mer luftmotstand og litt mindre rekkevidde. Kia er litt mer bilen for langkjøring og sportslig kjøring. Jeg bor som pensjonist delvis i Tyskland og her regner man med at den typiske kjøperen av KIA,en er en person som i fossilverden ville valgt Golf GTI eller R. Ioniq er mer bilen for folk flest, spesielt pga litt mer romfølelse, mykere fjæring og litt større bagasjerom. I Norge er nok Ioniq bilen for 70% av kjøperne, men folk kjøper den bilen de synes ser finest ut og der er jo de to vidt forskjellige. Er det forresten noen som har fått stemmestyringen til å funke på navlen på noen av bilene? Har prøvd på 4 språk, men ikke noe funker. Går vel på Koreansk, men det er ikke min greie🤪. Og for den som skal ha passasjerer i baksetet så er den lave høyden på sitteputa i EV6 helt katastrofe. ikke noe særlig å sitte der i 5 timer som voksen.

turfsurf

Sitat fra: HK på onsdag 10. november 2021, klokken 11:41
Ioniq har større bagasjerom, litt mindre batteri, litt mer luftmotstand og litt mindre rekkevidde.
I5 har nå fått samme batteriet som EV6.

https://motor.no/elbil/ioniq-5-far-storre-batteri-og-bedre-rekkevidde/211936
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ProsjektX

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. november 2021, klokken 12:51
Sitat fra: HK på onsdag 10. november 2021, klokken 11:41
Ioniq har større bagasjerom, litt mindre batteri, litt mer luftmotstand og litt mindre rekkevidde.
I5 har nå fått samme batteriet som EV6.

https://motor.no/elbil/ioniq-5-far-storre-batteri-og-bedre-rekkevidde/211936

Det er det lille ekstra som trengs.. Spent på om det også betyr at I5 nå får nVidia Drive platformen som lanseres på andre biler i 2022
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA