Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremsesjekk på E6

Startet av Jejl, fredag 23. april 2021, klokken 10:25

« forrige - neste »

hemi

Elbil som kjører sakte ER jo en greie, kjørte forbi 2stk tesla på vei til fjellet i helgen med fullasta 1.6 konebil. Da kjører du reelt sakte, de hadde tydeligvis ikke funnet cruise kontroll funksjonen og vi snittet -10 på fartsgrensen.

Venstre fil er for forbikjøring når det er 2 filer. skal du sminke deg, spise middag eller hypermile elbil, kan det med fordel gjøres i høyre fil. Folk som ligger 10-20 under fartsgrensen i venstre fil provoserer.

cra

Sitat fra: hemi på tirsdag 04. mai 2021, klokken 18:29
Folk som ligger 10-20 under fartsgrensen i venstre fil provoserer.

Folk som ligger 10-20 under provoserer uansett hvor de måtte ligge. I alle fall når det ikke er holke, veiarbeid eller andre forhold som tilsier at redusert hastighet er nødvendig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leaf_2014

Virker som kjøring under fartsgrensen er et samfunnsproblem som politi og politikere virkelig burde ta tak i. Strenge straffer, inndragelse av bil osv.

Jeg blir helt fascinert over hvor lett enkelte lar seg irritere. En kollega fortalte forleden om øvelseskjøring med datteren: stor L bak, litt under fartsgrensen på to-felts. Oppringning på kvelden med utskjelling fra en av de som lå bak rundt hvordan han kom for sent til møtet han uansett var for sent ute til.

Ingen som synes at det er et problem at folk kjører for fort? Potensielt dødelig for seg og andre? Høyere forbruk av både strøm og fossilt?   
Leaf 2014

arthur

Sitat fra: Leaf_2014 på onsdag 05. mai 2021, klokken 19:16
En kollega fortalte forleden om øvelseskjøring med datteren: stor L bak, litt under fartsgrensen på to-felts.

Det har, etter mitt syn, blitt et lite problem av at mange kjører rundt med denne L'n bakpå 24/7/365 uten tanke på hva man ønsker signalisert ved bruk av denne!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Leaf_2014

#49
Dara OBriain forklarer det fint i første 2:30: https://youtu.be/iBxloSkObYc

Edit: Gjenglemt L er ikke et problem, da det ikke har noen praktisk betydning for deg som medtrafikant.
Leaf 2014

Counterpointer

Sitat fra: Leaf_2014 på onsdag 05. mai 2021, klokken 19:16
Ingen som synes at det er et problem at folk kjører for fort? Potensielt dødelig for seg og andre? Høyere forbruk av både strøm og fossilt?
Hva er det neste du skal klage på? At det ikke er noen som påpeker at det er forbudt å kjøre på rødt lys????

Fordi om fokus her er på den aktuelle situasjonen, så betyr ikke det at noe annet er greit. Hastighet er den hyppigst håndhevede regelen, og det er det god grunn for. Men hvorfor skal alltid sneglene i trafikken settes opp mot hastighet.
Trege bilførere er også farlige!

hemi

#51
Ingen med leaf har noen gang vært i nær av fartsgrensen, de synes 40 under i 110en er for fort :D

Det er lov å kjøre i fartsgrensen selv med L på bilen, om personen ikke får det til, bør de øve litt på lukket parkeringsplass først eller med kjørelærer.

Trege bilfører skaper forbikjøringer, forbikjøringer = høyere risko for alle. Så trege bilførere = høyere risiko for alle.

Ingeniøren

Sitat fra: hemi på onsdag 05. mai 2021, klokken 23:20
Ingen med leaf har noen gang vært i nær av fartsgrensen, de synes 40 under i 110en er for fort :D

Det er lov å kjøre i fartsgrensen selv med L på bilen, om personen ikke får det til, bør de øve litt på lukket parkeringsplass først eller med kjørelærer.

Trege bilfører skaper forbikjøringer, forbikjøringer = høyere risko for alle. Så trege bilførere = høyere risiko for alle.

Slapp nå av ! Vi må ta hensyn til de som øver og det er neppe et problem når man faktisk øver, men enig i at folk ikke er flinke til å ta det av når øving er over.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: arthur på onsdag 05. mai 2021, klokken 19:22
Det har, etter mitt syn, blitt et lite problem av at mange kjører rundt med denne L'n bakpå 24/7/365 uten tanke på hva man ønsker signalisert ved bruk av denne!
Mange som kjører med L permanent som ikke gidder å ta de av på. Selv nå når det finnes både magnetiske og med sugekopper. Det tar ca 10 sekund å ta den av eller på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hemi på onsdag 05. mai 2021, klokken 23:20
Det er lov å kjøre i fartsgrensen selv med L på bilen, om personen ikke får det til, bør de øve litt på lukket parkeringsplass først eller med kjørelærer.
Vet ikke om du har øvelseskjørt med mange jeg, men å få ferske bilførere til å holde fartsgrensen tar faktisk litt tid. Skal ha stor parkeringsplass for å øvelseskjøre i 80. Man må stort sett ut på vei for å venne seg til fart.

Trikset mitt er å finne en mindre trafikkert vei, ha god tid og følge med bak og stoppe ofte. Da får man samtidig øvd på å være observant, og å svinge av og på vei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

ikke så mange, men noen, stortsett gjort på lukket bane, mer motsatt problem på vei, få de til å ikke kjøre for fort siden de har vært med endel på bane fra de var små, gjerne også kjørt gocarts etc.

cra

Sitat fra: arthur på onsdag 05. mai 2021, klokken 19:22
Det har, etter mitt syn, blitt et lite problem av at mange kjører rundt med denne L'n bakpå 24/7/365 uten tanke på hva man ønsker signalisert ved bruk av denne!

Jeg observere det samme. Veldig ofte noen kjører alene i bilen med L bakpå. Kanskje burde vi gå over til britisk variant med en slik magnet/sugekopp-sak på taket (a'la korsene i begravelsesfølge)? Da er det letter eå legge merke tilden, man ønsker kanskje i sterkere grad å ikke ha den der, pluss at andre trafikanter kan se at det er øvelseskjøring også far andre kanter enn bare rett bak bilen det gjelder.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

THE

Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. mai 2021, klokken 08:45
Sitat fra: hemi på onsdag 05. mai 2021, klokken 23:20
Det er lov å kjøre i fartsgrensen selv med L på bilen, om personen ikke får det til, bør de øve litt på lukket parkeringsplass først eller med kjørelærer.
Vet ikke om du har øvelseskjørt med mange jeg, men å få ferske bilførere til å holde fartsgrensen tar faktisk litt tid. Skal ha stor parkeringsplass for å øvelseskjøre i 80. Man må stort sett ut på vei for å venne seg til fart.

Trikset mitt er å finne en mindre trafikkert vei, ha god tid og følge med bak og stoppe ofte. Da får man samtidig øvd på å være observant, og å svinge av og på vei.
Et annet poeng er at fartsgrense er ikke et absolutt tall. Hvis det står et fartsgrenseskilt langs veien så betyr det at det er forbudt å kjøre fortere enn tallet på skiltet. Trafikkreglene sier at farten skal tilpasses etter forhold, vei, og osv. Vegtrafikkloven § 3: «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret» Dette er vel den viktigste paragrafen i Vegtrafikkloven. Det er også denne paragrafen som kan benyttes til å straffe "lusekjørere" som ligger langt under fartsgrensa og lager kø. I seg selv er det ikke ulovlig å kjøre saktere enn det som er maksimalt tillatt hastighet, men når du hindrer trafikk og skaper farlige situasjoner fordi du kjører sakte så er det brudd på trafikkreglene.

Jeg blir irritert selv av saktegående trafikk, men har roet meg med årene. Det går faktisk fint å ligge bak noen som kjører litt sakte, men jeg setter veldig pris på at de stanser og slipper forbi trafikk når de ser at det blir liggende biler bak. Dette er noe av det jeg vil lære guttungen som fyller seksten om et par uker når han begynner å øvelseskjøre. Jeg synes det er mer irriterende med biler som ligger på bakstøtfangeren min og presser selv om jeg ligger 5-10 km/t over fartsgrensa enn å bli liggende bak noen som kjører 5-10 under fartsgrensa. Og ja, jeg skal ta av og på L-skiltet for hver gang han skal øvelseskjøre.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Sitat fra: hemi på onsdag 05. mai 2021, klokken 23:20
Ingen med leaf har noen gang vært i nær av fartsgrensen, de synes 40 under i 110en er for fort :D

Det er lov å kjøre i fartsgrensen selv med L på bilen, om personen ikke får det til, bør de øve litt på lukket parkeringsplass først eller med kjørelærer.

Trege bilfører skaper forbikjøringer, forbikjøringer = høyere risko for alle. Så trege bilførere = høyere risiko for alle.
Konsekvensen av å kjøre sakte er vel egentlig bare at det tar lenger tid å komme frem. Det er vel valget til oss bak om å kjøre forbi som faktisk øker risikoen. Har selv roet cella betyyydelig de senere årene. Det eneste som egentlig irriterer meg med øvelseskjøring er når smarte foreldre setter i gang med øvelseskjøring med utrygge sjåfører på ekstremt trafikkerte veier på utfartsdager. Det er unødvendig.

turfsurf

Sitat fra: THE på torsdag 06. mai 2021, klokken 11:40
Vegtrafikkloven § 3: «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret» Dette er vel den viktigste paragrafen i Vegtrafikkloven.
Helt enig. Det er vel og den paragrafen som blir brutt oftest, og med færrest straffereaksjoner.

Det jeg synes er synd med håndheving av trafikkregler i Norge er fokuset på tall og absolutte grenser, ikke så mye på faktisk farlig atferd.

Skal love deg at en stuptrøtt foretningsmann/kvinne på vei hjem etter lange møter eller en alenemor/far med skrikerunge i baksetet er farligere på veien en som har 0,2 i promille etter ett glass vin til maten. Eller den som kjører i 120 på motorveien med lite trafikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA