Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremsesjekk på E6

Startet av Jejl, fredag 23. april 2021, klokken 10:25

« forrige - neste »

hanche

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 24. april 2021, klokken 23:54
Teslaen var i venste felt først. Da har i-MiEV vikeplikt når han skal foreta feltskifte til venste felt. Om Teslaen da hadde kjørt i baken på i-MiEVen i forbindelse med feltskiftet så hadde i-MiEVen fått skylden. Det er akkurat som å kjøre ut foran en bil ved et vikepliktskilt, som så ikke klarer stoppe.
Enig i det, men slike saker ender likevel fort med skylddeling. Da er det gjerne §3 som feller den som ikke hadde vikeplikten.

Jeg kjenner forresten dette stedet godt. Det er et nytt kryss en drøy halvkilometer lenger fremme, ofte langsom trafikk i høyre felt fordi noen har tenkt å svinge av, og en litt komplisert flettesituasjon etter det (vanlig fletting pluss et kollektivfelt). Det kan være en årsak til at mange liker å legge seg i venstre felt – ikke at det er noen unnskyldning, men det kan være med å forklare mye smårar kjøring på stedet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Ferry

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 24. april 2021, klokken 23:54
Teslaen var i venste felt først. Da har i-MiEV vikeplikt når han skal foreta feltskifte til venste felt.

Etter å ha studert videoen fram og tilbake er jeg enig. Tesla var helt over i venstre felt før Miev sklir over. Det var ikke mulig for Miev å opprettholde 3 s både forover og bakover, da luka er for kort. Han må øve mer. Det er i utgangspunktet lettere for den fremste å komme seg over i venstre felt enn den bakerste. Aggressiv kjøring av Tesla uansett. At det blir så trangt som det blir er et valg Tesla gjør. Dette hadde gått helt smidig om begge parter hadde ønsket det, noe ingen av dem gjorde.

Thomas Parsli

Ved 00:14 i videoen ser man Miev blinke ut til venstre etter å ha kjørt på motorveien, men han ser ut til å vente til avstanden til Jaguaren blir tilstrekkelig stor.

Teslaen aksellerer og legger seg ut, det er da ca 2 sekunder til Jaguaren.

Ved 00:18 kommer Miev over midtskiller og da har Teslaen faktisk reduser avstanden til Jaguaren (nå er den ca 1,5 sekunder).

Det er da åpenbart at Miev ligger foran, starter feltskiftet før Teslaen og at Teslaen faktisk prøver å kjøre forbi en bil som har begynne en forbikjøring?
Riktignok er Miev treig.

Jeg håper politiet bøtelegger begge to, ev. tar førerkort fra Miev.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

turfsurf

#33
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 26. april 2021, klokken 23:33
Det er da åpenbart at Miev ligger foran, starter feltskiftet før Teslaen og at Teslaen faktisk prøver å kjøre forbi en bil som har begynne en forbikjøring?
Riktignok er Miev treig.
Å kjøre med blinklys på er ikke det samme som å starte feltskifte. Den som skifter felt har vikeplikt for alle som kjører i feltet man skal skifte til. Både på motorvei og landevei. Om man så har kjørt med blinklyset på i en time. Du skriver som om du tror at å slå på blinklys gir deg forkjørsrett.

Klart det Teslaen gjør er dustete, men akkurat den biten er det ikke noe feil med. Så kan man begynne å diskutere avstand til bilen o.l.

Dette er en ganske vanlig situasjon der flere i høyefilen vil bytte fil, men det kommer først en eller flere biler i venstre fil som må forbi først. Da vil det bli ledig i venstre fil først for den som ligger bakerst og så vil forbikjøringer rulles opp bakfra.

Dette er helt typisk når biler i høyre fil tar igjen saktegående kjøretøy og det samtidig er en del trafikk i venstre fil. De som da ligger lengst frem mener da at de skal forbi først siden de "er først i køen". Samtidig er det noen som ser litt lengre frem og bytter fil tidlig og har litt høyere fart.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. april 2021, klokken 06:28
Du skriver som om du tror at å slå på blinklys gir deg forkjørsrett.

Er det virkelig så vanskelig å være saklig?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

turfsurf

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 27. april 2021, klokken 08:27
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. april 2021, klokken 06:28
Du skriver som om du tror at å slå på blinklys gir deg forkjørsrett.

Er det virkelig så vanskelig å være saklig?
Hva er usaklig med det? Det er da relevant til diskusjonen, og som jeg oppfatter det en ganske vanlig feil i trafikken.

Du skriver det da rett frem i det første innlegget dit:

"Den blå bilen ligger foran, gir tegn til å skifte felt (har blinklyset på) men bruker litt tid på feltskiftet til venstre felt.
Da har bilen bak vikeplikt og det er litt teit å blinke med lysene."

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chbs

Forskrift om kjørende og gående §12.2 b) kan være relevant:

«Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at (...) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring»

Espen Hugaas Andersen

Gjelder forsåvidt ikke her, ettersom det er snakk om feltskifte, ikke forbikjøring.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Leaf_2014

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. april 2021, klokken 06:28
Dette er en ganske vanlig situasjon der flere i høyefilen vil bytte fil, men det kommer først en eller flere biler i venstre fil som må forbi først. Da vil det bli ledig i venstre fil først for den som ligger bakerst og så vil forbikjøringer rulles opp bakfra.

Dette er helt typisk når biler i høyre fil tar igjen saktegående kjøretøy og det samtidig er en del trafikk i venstre fil. De som da ligger lengst frem mener da at de skal forbi først siden de "er først i køen". Samtidig er det noen som ser litt lengre frem og bytter fil tidlig og har litt høyere fart.

Dette må være selve oppskriften på dårlig trafikkflyt og "fløtt dere, jeg skal frem" mentalitet. Bilene i ventre felt legger seg da så tett (ulovlig og farlig), høy fart (ulovlig og farlig) i en slik opprulling at ingen fra høyre felt kommer ut og det blir den som lå bakerst som kommer først som du beskriver. Dette vil jo føre til at ingen legger seg inn fra venstrefeltet, høyrefila blir nesten tom og trafikkavviklingen suboptimal.

Endel personer som ser på trafikken som en konkurranse. Skaff dere en downhillsykkel ellerno'.
Leaf 2014

turfsurf

Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 04. mai 2021, klokken 12:08
Dette må være selve oppskriften på dårlig trafikkflyt og "fløtt dere, jeg skal frem" mentalitet. Bilene i ventre felt legger seg da så tett (ulovlig og farlig), høy fart (ulovlig og farlig) i en slik opprulling at ingen fra høyre felt kommer ut og det blir den som lå bakerst som kommer først som du beskriver. Dette vil jo føre til at ingen legger seg inn fra venstrefeltet, høyrefila blir nesten tom og trafikkavviklingen suboptimal.
Rolig nå, sier ikke at det er optimalt. Sier at det er ganske vanlig.

Og, selv om det ikke er optimalt blir det ikke mere lovlig å presse seg ut i venstrefila foran noen som kommer i høyere fart så fort man har slått på blinklyset.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Lurer på hva folk mener hvis man er i Tyskland og man kjører i 100 så skrur på blinklysene til å bytte felt for å gå forbi en tregere bil og blir kjørt i rumpa på en som kjørte 200 fordi man tenker at personen bak er mer enn langt nok bak. Blir vel han som bytta felt som får skylda.
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 04. mai 2021, klokken 13:05
Lurer på hva folk mener hvis man er i Tyskland og man kjører i 100 så skrur på blinklysene til å bytte felt for å gå forbi en tregere bil og blir kjørt i rumpa på en som kjørte 200 fordi man tenker at personen bak er mer enn langt nok bak. Blir vel han som bytta felt som får skylda.
Problemet er jo at hvis man bare sjekker distanse og ikke fart på den som kommer i venstrefila. Det er jo typisk for en uerfaren sjåfør, man tar bare ett blikk på bilen som kommer bak, og får da kun med seg avstand, ikke fart.

Men i praksis er relativ fart viktig. Fordi om det er fri fart der man kjører er man ikke fri til å kjøre uansvarlig. Dvs kjører du 150km/t fortere i fila di enn den neste fila til høyre og det smeller så får du problemer. Hvis du overlever da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

#42
Setter du på blinklyset og skifter fil får du skylden, selv om han bak deg kommer i 200+, fordi du skiftet fil, selv om han andre kjører for fort (jeg har testet dette i praksis) og var litt overasket over det siden han bak innrømmet å ha "testet toppfarten på bilen" og "hadde nok endel over 200", til politiet. (på vått føre med vinterdekk så han sleit med å bremse ned, daværende 80 sonen på ring3, rettstrekke igjennom smestad tunellen)

En kollega testet det andre veien i tyskland, det ble mye styr. men kort fortalt han som skifta fil fikk hovedskyld. Er visst noe med at når farten er over 160? 190? så får man en % skyld uansett om det er din skyld eller ikke, fordi du kjører så fort.

Vi hadde noen som skifta fil 4!!! filer i en sleng i tyskland selv om det var 0 trafikk, han hadde ca i 80-90kmh i frifart sonen, når vi hadde litt over 310ish , det var 1stk spennende nedbremsning. fyren var 90+ år og tydelig forvirra.


turfsurf

Sitat fra: hemi på tirsdag 04. mai 2021, klokken 16:20
Er visst noe med at når farten er over 160? 190? så får man en % skyld uansett om det er din skyld eller ikke, fordi du kjører så fort.
Akkurat dette. Selv om det er fri fart, så er det med ansvar.

Og selv i Tyskland er det både dårlige og forvirra sjåfører, og unnamanøvre fra høy fart blir straks værre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

#44
Savner at trafikkforståelse skal vektlegges litt høyere. Det er tydelig at det er noen som tenker at regler skal regulere alt. Det gjør de ikke.

Det er i praksis heller ikke slik at alle regler følges slavisk. Du kan få skyld for å kjøre for sakte, bli påkjørt bakfra mm.

Det er i denne tråden blitt klart at noen mener det er greit for en saktekjørende bil å legge seg i venstre fil, det er utrolig dårlig trafikkforståelse.

Minner om de som skal til venstre, men legger seg helt til høyre i kryss, slik at den bak som skulle til høyre, ikke kommer forbi.

Minner også om de som skal inn på en vei, men klarer ikke ta helt normale luker og lager kø.

Minner om traktor som ligger midt i veien i 30 km/t og kjører forbi stoppeplass etter stoppeplass.....

Osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA