Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremsesjekk på E6

Startet av Jejl, fredag 23. april 2021, klokken 10:25

« forrige - neste »

hanche

Sitat fra: Counterpointer på fredag 07. mai 2021, klokken 19:23

Merkelig argumentasjon at du ikke vil presses til å gjøre noe uforsvarlig og illustrerer det med et eksempel på at du selv kjører uforsvarlig etter egen mening ???


Tja, jeg tok meg noen dikteriske friheter og overdrev en smule da jeg skrev det der. Jeg var nok i tvil den gangen om det var forsvarlig å fortsette. Vanskelig å si i ettertid, ettersom dette var over tjue år siden og jeg ikke lenger husker alle detaljer. Og for å si det som det er, når jeg blir forbikjørt av så mange, så styrker jo ikke det akkurat tanken om at jeg kanskje selv kjører for fort.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Counterpointer

Sitat fra: Leaf_2014 på lørdag 08. mai 2021, klokken 00:40
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. mai 2021, klokken 00:14
Sitat fra: Leaf_2014 på lørdag 08. mai 2021, klokken 00:01
Sitat fra: Counterpointer på fredag 07. mai 2021, klokken 19:23
Personlig kan jeg godt legge på både speedometeravviket og moms ... Men jeg ville aldri holdt en fart som gjorde at jeg vurderte å ikke kunne stoppe tidsnok for et plutselig hinder.

Det er mange grunner til at ikke hver enkelt selvutnevnte racarbilsjåfør selv skal vurdere hva trygg fart er. 4 av 10 dødsulykker er relatert til høy hastighet, og mange av disse er nok mannlige sjåfører med overdreven tro på egne ferdigheter.
Og de resterende 6 av 10 dødsulykker er sjåfører som ikke har trafikkforståelse eller ferdigheter

Morsomt. Slår an hos folk som har mistet pårørende eller blir kvestet. Litt galgenhumor må man kunne forlange.

En gang i tiden kjørte jeg også som du beskriver. Fartsgrense + moms. Innenfor grensen for å miste førerkort. Men det å få barn endrer nok fokus for mange, og i tillegg har jeg opplevd å bli påkjørt av ung mann i stor fart, samt møtt en kar som i ungdommen forårsaket to av sine beste venners død. Og i løpet av mange år har jeg sett de merkeligste ting skje i trafikken, ting man umulig kan forutse, men hvor konsekvensen reduseres betydelig med redusert fart. Heldigvis tar de fleste unge nå til vettet raskere enn jeg gjorde.

Grunnen til at jeg messer rundt dette i denne tråden er skoleeksemplet som fremvises på hvordan man ikke kjører defensivt. Presse seg frem, la seg irritere osv.
Jeg har kjørt bil siden slutten på 1970 tallet og har aldri hatt noen ulykke selv og har heller aldri fått noen bot av politiet.
Jeg har derimot blitt påkjørt av en utrygg dame med en gammel mann som holdt «utkikk», de tok meg fra siden ved brudd på vikeplikt inne i en by.

Det er helt klart at for høy fart er faktor som øker risiko, men som et tidligere meget bra innlegg (noen poster opp) viser, så er ikke statestikk enkelt for å vise årsakssammenheng.

Min gamle tante på 80 år er sykt mye farligere i trafikken enn Petter Solberg i full fres.

Denne tråden omhandler egentlig dårlig trafikkforståelse. Og det virker tungt for noen at sneglene i trafikken også er en fare. De kaster seg opp på en selvrettferdig harnisk hvor fart er det eneste farlige, når det kun er en faktor.

Todelt vei har jo nesten ikke ulykker. De værste tilfellene der er jo svekkede sjåfører som kommer i feil retning.

Jeg forsvarer ikke Nordtug og lignende oppførsel, det er vel fortjent fengselsstraff for slik.

Counterpointer

Sitat fra: hanche på lørdag 08. mai 2021, klokken 10:47
Sitat fra: Counterpointer på fredag 07. mai 2021, klokken 19:23

Merkelig argumentasjon at du ikke vil presses til å gjøre noe uforsvarlig og illustrerer det med et eksempel på at du selv kjører uforsvarlig etter egen mening ???


Tja, jeg tok meg noen dikteriske friheter og overdrev en smule da jeg skrev det der. Jeg var nok i tvil den gangen om det var forsvarlig å fortsette. Vanskelig å si i ettertid, ettersom dette var over tjue år siden og jeg ikke lenger husker alle detaljer. Og for å si det som det er, når jeg blir forbikjørt av så mange, så styrker jo ikke det akkurat tanken om at jeg kanskje selv kjører for fort.
Jeg forstår illustrasjonen, men den ble litt rar.

Bra oppklaring.

Selv blir jeg også forbikjørt når forholdene er dårlige. Det tar jeg som et godt tegn!

Ferry

Sitat fra: 1317142119 på fredag 07. mai 2021, klokken 15:28
For ikke å snakke om at selv om fartsgrensen er en øvre grense, så bryter du loven og er pr. def. et unødig hinder hvis du ikke evner/tør å kjøre i fartsgrensen der andre vil. Du blir stoppet og får en skjennepreken av onkel politi hvis de ser deg.

"Å kjøre i fartsgrensen" må nødvendigvis bety å ikke kjøre over fartsgrensen. Samme med utrykk som "å i hvert fall holde fartsgrensen". Fartsgrensen er ikke noe som skal "holdes", derimot skal den overholdes.
Og for å klare å overholde fartsgrensen må man egentlig prøve å legge seg bittelitt under, da det trengs litt slingringsmonn opp og ned. I teorien, i hvert fall.
I praksis legger man gjerne på moms eller annet. Bortsett fra der det er gjennomsnittmåling da. Merkelig nok har ingen problemer med å holde riktig fart der  ;)

Det er lov å kjøre sakte, og det kan være ulike grunner for å gjøre det. Men det er veldig fint at folk da viser hensyn og slipper forbi andre. Gjerne kjøre helt ut av veien for å hjelpe til. Det pleier å ordne seg fint om begge parter samarbeider. Men samtidig syns jeg bilister bør være dyktige nok til å holde normal fart. Den som ikke tør eller klarer det, bør kanskje vurdere annen transport.

hemi

Er strømsparing gyldig grunn for å skape forbikjøringer / kø?

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: Ferry på lørdag 08. mai 2021, klokken 13:37
Bortsett fra der det er gjennomsnittmåling da. Merkelig nok har ingen problemer med å holde riktig fart der  ;)
Var enig i det meste du skrev, unntatt sitatet.

Der det er gjennomsnittsmåling har «folk» ekstremt problem med å holde farten. Ofte ligger de både 10 og 15 km/t under skiltet fart.
De legger inn en ekstra margin i tillegg til det omtalte avviket på speedometer, dette er jo strekninger hvor det er vanskelig/uønsket å kjøre forbi, så en ligger å gremmes over overkompensasjon.

hanche

Sitat fra: hemi på lørdag 08. mai 2021, klokken 13:46
Er strømsparing gyldig grunn for å skape forbikjøringer / kø?
Det er ikke så liketil å bare svare ja eller nei på et slikt spørsmål. Noen ganger må man. Kanskje laderne var i ustand der man hadde tenkt å lade, og så har man knapt med strøm frem til neste lademulighet. Men om du kjører langsommere for å spare strøm, så må du legge deg i selen for å slippe forbi andre og unngå å skape farlige situasjoner. Det sier seg vel selv, og §3 er enig.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Ferry

Sitat fra: hemi på lørdag 08. mai 2021, klokken 13:46
Er strømsparing gyldig grunn for å skape forbikjøringer / kø?

Det er i hvert fall en reell grunn til å kjøre sakte. JEG kommer i hvert fall ikke til å bruke opp strømmen så jeg stopper 1 km før hurtigladeren bare fordi DU skal kjøre 20 km over fartsgrensa på vei til Hemsedal med suv, henger og snøscooter. Men igjen så er det viktig å hjelpe andre forbi da. Forbikjøringer ser jeg ikke noe problemer med å skape, det er en helt naturlig del av trafikk. Kø derimot, da har du gjort noe feil. Slipp forbi på langstrekk, eller kjør til side. Det handler mye om vilje. Det er jo ikke teknisk sett vanskelig å verken slippe forbi noen eller svinge inn på ei busslomme. Like fullt kan man gjøre mye for å sperre den bak, om man går inn for det. Dette vet du alt om, som kjører racing.

Ferry

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. mai 2021, klokken 15:02
Der det er gjennomsnittsmåling har «folk» ekstremt problem med å holde farten. Ofte ligger de både 10 og 15 km/t under skiltet fart.

Det er ikke mitt inntrykk, men det varierer sikkert fra sted til sted. Om noen ligger 10 under på et slikt strekk så kjører jeg forbi. Jeg har temmelig god kontroll på hvilken fart jeg har. Waze viser GPS-fart, og den harmonerer med fartsmålere langs veien. Bilen viser 3 km for lite. Så jeg legger meg i 83 km/t i 80-sone med snittmåling. Med ACC. Det finnes også app-er som kan vise gjennomsnittshastighet, om man vil ta inn igjen det tapte om deler av strekket går tregt.

[/quote]
De legger inn en ekstra margin i tillegg til det omtalte avviket på speedometer, dette er jo strekninger hvor det er vanskelig/uønsket å kjøre forbi, så en ligger å gremmes over overkompensasjon.
[/quote]

I gjennomsnittsmålinga på E-16 ovenfor Hallingby er det bare lange moer, så der er det veldig lett å kjøre forbi. Bare en fordel for de som vil forbi der.

Svein_H

Sitat fra: arthur på lørdag 08. mai 2021, klokken 14:18
https://www.tv2.no/a/8463562/

Du måtte grave frem en 5 år gammel artikkel, klarte ikke finne noe nyere? Og attpåtil en artikkel med faktafeil, du fant ikke noe bedre?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

arthur

Er det slik å forstå at du hevder at navngitte politifolk ikke vet hva de gjør og feiltolker loven? Fint om du da legger frem dokumentasjon på hva som faktisk er loven slik at vi alle kan lære noe i dag, ok?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svein_H

Sitat fra: arthur på lørdag 08. mai 2021, klokken 19:11
Er det slik å forstå at du hevder at navngitte politifolk ikke vet hva de gjør og feiltolker loven? Fint om du da legger frem dokumentasjon på hva som faktisk er loven slik at vi alle kan lære noe i dag, ok?
Jeg hevder ingenting av det du påstår, men foreslår at du leser artikkelen du linker til, og deretter leser paragraf 3 i vegtrafikkloven.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hanche

Er det bare meg, eller begynner det å bli en smule varmt her? Jeg har nok også bidratt til temperaturen, er jeg redd. Kanskje vi alle skulle trekke utendørs og få litt frisk luft? Jeg synes det lukter skinnuenighet lang vei.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

1317142119

Sitat fra: hanche på fredag 07. mai 2021, klokken 18:48
Sitat fra: 1317142119 på fredag 07. mai 2021, klokken 15:28
For ikke å snakke om at selv om fartsgrensen er en øvre grense, så bryter du loven og er pr. def. et unødig hinder hvis du ikke evner/tør å kjøre i fartsgrensen der andre vil.
Si meg, hvor i veitrafikkloven finner du denne definisjonen? Om andre vil kjøre uforsvarlig fort, gir det da ikke meg noen plikt til å gjøre det samme?
Det står I paragraf 3. Det er grunnreglen/catch all-regelen som vi alle som kjører bil burde ha printet inn bak øyelokkene. Du skal ikke være et unødig hinder, noe du er dersom du er først i køen.

Du føler deg tydeligvis tråkket på tærne av at andre misliker den lave hastigheten din, men det eksempelet ditt er et stjerneeksempel på stråmannsargument. Hele innlegget mitt var gjennomsyret med at man skulle kjøre i fartsgrensen dersom forholdene tilsier det, mens motargumentet ditt er den ene gangen du kjørte på Finnmarksvidda i 90 minusgrader, 100 mm nedbør og i stiv kuling, hvor du da åpenbart måte kjøre etter forholdene og ikke burde ligge i fartsgrensen.

Det er ganske stor forskjell på det eksempelet ditt fra mange tiår siden og å kjøre på en tørr sommervei hvor de aller fleste oppegående ønsker å kjøre i fartsgrensen.

Fun fact: fartsgrensen i Norge er satt lavere enn veistandarden tillater, nettopp for å ta høyde for at enkelte kjører som idioter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA