Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremsesjekk på E6

Startet av Jejl, fredag 23. april 2021, klokken 10:25

« forrige - neste »

arthur

Skremmende å se at enkelte her synes å mene at hvis man ligger i høyre felt og ønsker å skifte til venstre felt så er det bare å blinke med lyset og svinge ut, du milde himmel! Prøv dette på Autobahn!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 24. april 2021, klokken 09:59
18-åringer med ferskt sertifikat gjør sånt......
Min erfaringer er at 18 åringer nå om dagen oppfører seg mye bedre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jalla

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 24. april 2021, klokken 13:17
Ang at video skal være lurt, så er den kun fokusert på motparten i den blå bilen.

Et sted kommer den blå bilen opp og gir tegn til at de skal svinge av eller stoppe. Hvorfor velger han da å legge seg inn foran Tesla'n og bråbremser. Kan det være at han fikk en finger i forslaget til å stoppe. Slikt sier ikke videoen noe om er dermed ikke så veldig nyttig.
Så du mener at en tilfeldig billist skal kunne bestemme at andre trafikkanter skal svinge av en flerfeltsvei for å stoppe slik at du skal kunne prate med de? Det er nesten imponerende....

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 24. april 2021, klokken 10:31
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 17:17
Den blå bilen ligger foran, gir tegn til å skifte felt (har blinklyset på) men bruker litt tid på feltskiftet til venstre felt.
Da har bilen bak vikeplikt og det er litt teit å blinke med lysene.

Det er ikke slik at om man blinker så får bilene i det andre feltet vikeplikt. Den som foretar feltskifte har vikeplikt.

Dette er det utrolig mange som ikke fatter. Vanlig praksis er å slå på blinklys og vrenge over i annet felt uansett hva som kommer i det feltet. Helst uten fartstilpasning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 24. april 2021, klokken 09:59
Han i Imiev`en bør få inndratt førerkortet sitt når han stopper midt på veien fordi han er sur. Potensielt livsfarlig manøver utført fordi han ikke klarer å besinne seg. Slike folk bør lukes ut av trafikken.
Det tror jeg og kommer til å skje. Så total mangel på selvkontroll kan føre til langvarig tap av førerretten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. april 2021, klokken 15:10
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 24. april 2021, klokken 09:59
18-åringer med ferskt sertifikat gjør sånt......
Min erfaringer er at 18 åringer nå om dagen oppfører seg mye bedre.

turfsurf :+1: helt enig.

cra

Sitat fra: KjellG på lørdag 24. april 2021, klokken 14:41
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 17:17
Den blå bilen ligger foran, gir tegn til å skifte felt (har blinklyset på) men bruker litt tid på feltskiftet til venstre felt.
Da har bilen bak vikeplikt og det er litt teit å blinke med lysene.

Vasling om at du har til hensikt å skifte felt gir deg vel ingen forrang eller rett til å skifte felt? Ved feltskifte har en vikeplikt jfr trafikkreglene §8.1

Da er det ikke urimelig at trafikk i venstre felt varsler fare vha lyshorn eller horn.

Er det snakk om at dette skjer i fletteområdet har begge gjensidig vikeplikt/ansvar for at flettingen går smidigst mulig, men ved feltskifte er det den som skal skifte felt som har vikeplikt. Det spiller ingen rolle hvor mye blinklys som benyttes eller ikke. Det er bare i/utenfor Bergen de kjører som om blinklyset gir dem forkjørsrett ved filskifte (i følge en kompis som bor der).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: cra på lørdag 24. april 2021, klokken 17:17
Det er bare i/utenfor Bergen de kjører som om blinklyset gir dem forkjørsrett ved filskifte (i følge en kompis som bor der).
Da ligger i så fall E18 fra Oslo til Vestfold i Bergen...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Sitat fra: cra på lørdag 24. april 2021, klokken 17:17
(...)
Er det snakk om at dette skjer i fletteområdet har begge gjensidig vikeplikt/ansvar for at flettingen går smidigst mulig, men ved feltskifte er det den som skal skifte felt som har vikeplikt. Det spiller ingen rolle hvor mye blinklys som benyttes eller ikke. Det er bare i/utenfor Bergen de kjører som om blinklyset gir dem forkjørsrett ved filskifte (i følge en kompis som bor der).

Det går tydelig frem av videoen hvor dette skjer. Fletteområdet gjelder uansett ikke venstre felt, kun høyre felt og påkjøringsrampen, men da det ikke er noen biler i høyre felt er det heller ikke snakk om fletting.

Den bakerste bilen skifter til venstre felt litt tidligere, og har i så måte "retten" på sin side da forreste bil har vikeplikt ved feltskifte, men her må det da være mulig å utvise litt skjønn og sunn fornuft. Det er jo ingen kritisk situasjon som oppstår, men bakre sjåfør føler seg kanskje litt forulempet og blokkert av bilen han ønsker å kjøre forbi. Hvis jeg skulle anmeldt hver eneste lignende situasjon jeg opplever i trafikken hver dag hadde jeg ikke fått gjort annet, men når man kjører bil trenger man et visst samspill mellom trafikantene i hver eneste situasjon, og det er kanskje det som sviktet her. "Brake-checken" fra forreste bil er for øvrig totalt unødvendig, men viser samtidig et klart mangel på samspill, og at han ble irritert allerede da.

Bråbremsingen med påfølgende stopp i venstre felt noen minutter etterpå er derimot et klart brudd på trafikkreglene, og skaper stor fare for både de involverte og andre som kommer bakfra. Jeg håper politiet vil reagere kraftig på denne handlingen, slike bilister vil jeg ikke ha rundt meg!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

arthur

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. april 2021, klokken 15:13
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 24. april 2021, klokken 10:31
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 17:17
Den blå bilen ligger foran, gir tegn til å skifte felt (har blinklyset på) men bruker litt tid på feltskiftet til venstre felt.
Da har bilen bak vikeplikt og det er litt teit å blinke med lysene.

Det er ikke slik at om man blinker så får bilene i det andre feltet vikeplikt. Den som foretar feltskifte har vikeplikt.

Vanlig praksis er å slå på blinklys og vrenge over i annet felt uansett hva som kommer i det feltet. Helst uten fartstilpasning.

Dette er i beste fall for ofte gjøres dette (blinke og sving) samtidig eller sågar svinge først for deretter å blinke. Mange ganger skyldes det at bilisten ikke har fulgt med forover, ikke registrert at man nærmer seg en sakterekjørende bil og så skynder seg å svinge ut for å komme forbi.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

#25
Sitat fra: Jalla på lørdag 24. april 2021, klokken 15:11
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 24. april 2021, klokken 13:17
Ang at video skal være lurt, så er den kun fokusert på motparten i den blå bilen.

Et sted kommer den blå bilen opp og gir tegn til at de skal svinge av eller stoppe. Hvorfor velger han da å legge seg inn foran Tesla'n og bråbremser. Kan det være at han fikk en finger i forslaget til å stoppe. Slikt sier ikke videoen noe om er dermed ikke så veldig nyttig.
Så du mener at en tilfeldig billist skal kunne bestemme at andre trafikkanter skal svinge av en flerfeltsvei for å stoppe slik at du skal kunne prate med de? Det er nesten imponerende....
Sier ikke det men det er i alle fall bedre å løse det utenfor veien enn i. Fingeren er i alle fall ikke løsnings orientert.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. april 2021, klokken 15:13
Vanlig praksis er å slå på blinklys og vrenge over i annet felt uansett hva som kommer i det feltet.

Det stemmer jo ikke. Vanlig praksis er å IKKE sette på blinklyset, og så vrenge over... Blinklys er noe unødvendig draks som tar fokus vekk fra kjøringa. Det er ikke nødvendig å bruke blinklys når det er klar bane. Om man kjører rundt f.eks. Oslo, så erfarer man fort at å bruke blinklys er en effektiv metode for at luka du ønsker å skli inn i tettes igjen. Man må signalisere minst mulig om hva man har til hensikt å gjøre.

Nå er det en del år siden jeg tok lappen, men den gang lærte vi at vi hadde vikeplikt om den bak oss satte på blinklyset først. Nå vet jeg ikke hva Teslaen gjør her, men det er uansett ikke relevant. Miev har blinklyset på idet sperrelinja tar slutt. Miev har også grei luke idet den begynner å legge seg over i venstre felt. Det er Teslaen som velger å bytte fil kjappere og stange Miev. Miev er i sin fulle rett til å gå helt over til venstre felt. Tesla kan i teorien ikke gjøre noe med det heller, om 3s-regelen skal overholdes.

Miev kunne vært grei og sluppet forbi Tesla først, for han merker antagelig at den bak ønsker å kjøre fortere. Men kanskje har Tesla ligget og presset seg opp i hekken på forhånd? Det kan jo tære litt på samarbeidsviljen. Tesla legger opp til at dette kan bli en konflikt. Mange kjører slik hele tida, og slipper unna med det. Men så er det én av tusen da, som ikke har psyken helt på plass og tilter i vinkel. Denne gangen kjørte han Miev. Det er forståelig å tenke som Miev her, men å faktisk gjøre det er helt forkastelig. Jeg hadde latt begge to sitte igjen etter skolen.

Counterpointer

Brake check er en alvorlig handling, jeg vil si klart straffbart og helt på høyde med stanse i venstre felt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ferry på lørdag 24. april 2021, klokken 22:01Nå er det en del år siden jeg tok lappen, men den gang lærte vi at vi hadde vikeplikt om den bak oss satte på blinklyset først. Nå vet jeg ikke hva Teslaen gjør her, men det er uansett ikke relevant. Miev har blinklyset på idet sperrelinja tar slutt. Miev har også grei luke idet den begynner å legge seg over i venstre felt. Det er Teslaen som velger å bytte fil kjappere og stange Miev. Miev er i sin fulle rett til å gå helt over til venstre felt. Tesla kan i teorien ikke gjøre noe med det heller, om 3s-regelen skal overholdes.
Teslaen var i venste felt først. Da har i-MiEV vikeplikt når han skal foreta feltskifte til venste felt. Om Teslaen da hadde kjørt i baken på i-MiEVen i forbindelse med feltskiftet så hadde i-MiEVen fått skylden. Det er akkurat som å kjøre ut foran en bil ved et vikepliktskilt, som så ikke klarer stoppe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Ferry på lørdag 24. april 2021, klokken 22:01
Miev har også grei luke idet den begynner å legge seg over i venstre felt. Det er Teslaen som velger å bytte fil kjappere og stange Miev. Miev er i sin fulle rett til å gå helt over til venstre felt. Tesla kan i teorien ikke gjøre noe med det heller, om 3s-regelen skal overholdes.
Det er faktisk så enkelt at den som bytter fil har vikeplikt for de som kommer i filen man ønsker å bytte til. Uavhengig av når man fikler med blinklys.

At han i imiev ikke slo av blinklys etter første filskifte forkludrer bare saken, side det da ikke er klart om han bare glemte å slå av blinklys etter første filskifte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA