Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trafikkfarlig cruise control på bl.a. ID4 ifølge Motor

Startet av Jambo, torsdag 22. april 2021, klokken 19:04

« forrige - neste »

Jambo

Motor har testet cruise control på ID4 og nevner en del andre med samme problemet: nedbremsinger eller akselerasjoner til feil hastighet. Er den virkelig så dårlig? Kan man i så fall deaktivere dette og bruke den som en litt "dummere" cruise control?

https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406

Motorwatt

Det er det samme på flere bilmerker, og som sannsynligvis bruker de samme dataene.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Jambo

Jeg reagerer mest på Mercedes, hvor de sier det gjelder for flere modeller at de stopper ned til null foran bruer som krysser motorveien. Høres ut som noen av fantombremsingene som man klager over på Tesla, men det er sikkert ikke samme årsak på de begge. Eller?

daktari

Sitat fra: Jambo på torsdag 22. april 2021, klokken 19:04
Motor har testet cruise control på ID4 og nevner en del andre med samme problemet: nedbremsinger eller akselerasjoner til feil hastighet. Er den virkelig så dårlig? Kan man i så fall deaktivere dette og bruke den som en litt "dummere" cruise control?

https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406
På Audi kan jeg bekrefte at dette kan deaktiveres. Det gjorde jeg ganske så raskt.
Mener å ha lest at det kan man på VW også .
På Tesla kan man dessverre ikke deaktivere. Dette er en stor mangel.
Jaguar hadde vel ikke slik automatisk reduksjon av fart som opsjon overhodet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Sitat fra: daktari på torsdag 22. april 2021, klokken 19:34
Sitat fra: Jambo på torsdag 22. april 2021, klokken 19:04
Motor har testet cruise control på ID4 og nevner en del andre med samme problemet: nedbremsinger eller akselerasjoner til feil hastighet. Er den virkelig så dårlig? Kan man i så fall deaktivere dette og bruke den som en litt "dummere" cruise control?

https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406
På Audi kan jeg bekrefte at dette kan deaktiveres. Det gjorde jeg ganske så raskt.
Mener å ha lest at det kan man på VW også .
På Tesla kan man dessverre ikke deaktivere. Dette er en stor mangel.
Jaguar hadde vel ikke slik automatisk reduksjon av fart som opsjon overhodet.

Mener den har det men min er deaktivert...

Tror det varierer mht modell og pakke man velger inn.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Skremmende, spesielt for oss som kjører #bomfrie dermed mindre kollisjonsikre kjøretøy.

Dette blir en ny faktor å ta hensyn til.

Bare tenk dere scenariet der en venter på plass å smette inn i forbikjøringsfeltet og bilen framfor plutselig bremser ned i det en bruker sidespeilet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 23. april 2021, klokken 06:52
Sitat fra: daktari på torsdag 22. april 2021, klokken 19:34
Sitat fra: Jambo på torsdag 22. april 2021, klokken 19:04
Motor har testet cruise control på ID4 og nevner en del andre med samme problemet: nedbremsinger eller akselerasjoner til feil hastighet. Er den virkelig så dårlig? Kan man i så fall deaktivere dette og bruke den som en litt "dummere" cruise control?

https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406
På Audi kan jeg bekrefte at dette kan deaktiveres. Det gjorde jeg ganske så raskt.
Mener å ha lest at det kan man på VW også .
På Tesla kan man dessverre ikke deaktivere. Dette er en stor mangel.
Jaguar hadde vel ikke slik automatisk reduksjon av fart som opsjon overhodet.

Mener den har det men min er deaktivert...

Tror det varierer mht modell og pakke man velger inn.

Tror dette var noe av det først jeg deaktiverte på id.4 også - merket plutselig at bilen bremset ned - skjønte raskt at det var noe som måtte bort. Det at bilen skal "tvinge" sjåføren til å holde fartsgrensen gir ingen mening.
Det støttes også delvis av trafikkreglene da den som f.eks ligger i venstre felt alltid skal slippe biler bak forbi - også selv om en selv ligger i maks tillat hastighet i dette feltet. Dette er typisk utfordringer som FSD vil ha fremover - i praksis har vi i dag ikke et veinett i Norge hvor det er mulig å innføre avanserte styresystemer som skal "hjelpe" siåføren og holde seg innenfor alle trafikkregler uten at det samtidig innfører en ny risiko.

Hanhijnn

2012-mod. Nissan Leaf
2017-mod. Mitsubishi Outlander PHEV
2021-mod. Tesla Model Y bestilt

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Moas

Skiltleserprogramvaren i xc40 leste alltid feil hastighet når jeg testet denne bilen også. Helt håpløst system Volvo har valgt her.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Motorwatt

En Tesla-teknikker sa at de aller fleste produsenter bruker samme data. Feillesing på store deler av E18 (110 vs 100 km/t) er helt lik på VAG som på Tesla.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Grosor

Dette kan også deaktiveres på Mercedes.

Ta bort "automatisk overtagelse av fartsgrenser" og "rutebasert hastighetsregulering" så har man vanlig adaptiv cruise uten disse nedbremsingene.
Jeg kjører med "rutebasert hastighetsregulering" på da denne generelt fungerer bra og gjør at bilen tilpasser farten bra på svingete veier. Slakker av i rundkjøringer og ved avkjørsler også. Det er dog 1 sted på motorveien her hvor den mener at det er krapp sving og slakker ned til 65 km\t så perfekt er den ikke...

Problemet er ikke bilene i seg selv, men utdaterte kart fra Here og uheldig plasserte skilt ift hvor "dum" et slik skiltlesersystem er.

For EQC fungerer skiltleseren såpass bra at hadde man kunne deaktivert at den også henter fartsgrenser basert på kartdata ville det fungert helt greit totalt sett. Den sliter dog med å lese noen varianter av slike lysende skilt.

amrois

Jeg prøvekjørte min brors Etron 55 og kjørte med skiltgjenkjenning på en hel dag. Stort sett fungerte dette helt utmerket, og særlig på mindre veier. Der den hadde størst problemer, og dette mener jeg å ha hørt gjelder andre bilmerker også, var når motorvei krysset eller gikk svært nærme en annen vei med lavere fartsgrense. I disse situasjonene var det åpenbart at systemet ikke hadde "awareness" om hvilken vei den faktisk kjørte på, og så valgte bilen den laveste tilgjengelige hastighetsbegrensningen på de veiene som møttes i den kartruten. Jeg tror ikke den leste noen skilt på sideveier i disse situasjonene.

Det er mulig at kartdatabasene ikke har fungerende "layers" som muliggjør 3D forståelse, men det burde være mulig å programmere seg rundt slike problemer gitt at kartdatabasen har data ala E-18 har fartsgrense 100 fra x til y, og fylkesvei zzz har fartsgrense 60 fra x til y. Siden navi burde vite at man kjører på E18, og ikke har svingt av, kan fartsholderen sjekke ut om den nyoppdagede fartsgrensen er relevant akkurat nå.
ID4 Pro Perf Tech

andre1980

Merker dette på min ID3, og noen veier er verre enn andre.
F.eks diagonalen mellom Jåttå og E39 Grannes i Stavanger. Her insisterer den på lav hastighet 5-10 ganger og skal bremse ned.
Et annet veistykke er FV516 mellom Vatne og E39 i Sandnes. Her og vil den plent bremse ned gjentatte ganger, og insisterer på lavere fartsgrense.

En annen ting er forøvrig varsel om bomveg/bomstasjon. ID3en er hysterisk på å varsle om dette, gjerne 10-15 ganger etterhverandre. Når det i stavanger er ett uttal forskjellige bomringer blir en fort lei av å høre på gnålet. Har enda ikke funnet ut hvordan jeg slår av dette varselet uten å slå av alle varsler.

Tanken med brukergenerert varsling slik som Here.com driver med er god, men problemet er at det blir alt for lite oppdatert. Jeg regner med at en del av varslene og oppremsing kommer av tidligere anleggsarbeid på strekningen, som har gitt nedsatt hastighet, men som ikke er fjernet. Det er gjerne også lagt inn av flere brukere med start og slutt på litt forskjellige steder på strekningen, derav gjentatte trigging av nedsatt hastighet. Dette fordi jeg ser at bilen oppdaterer seg hver gang den leser trafikkskilt, men blir så overkjørt av noe som ligger i kartdataene.

Egentlig burde det vært en statlig løsning fra SVV som leverte informasjon som dette til de ulike bilprodusentene, slik at det ble riktig.

Motorwatt

SitatHar enda ikke funnet ut hvordan jeg slår av dette varselet uten å slå av alle varsler.

Kan du ikke dempe lyd fra multimedia og navigasjon individuelt? Er iallfall slik på mange biler.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA