Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar

Startet av reidarho, torsdag 22. april 2021, klokken 13:15

« forrige - neste »

dundun

Det finnes selvsagt gråsoner, men her gikk altså Polestar ut med åpenbar løgn om det de fleste er mest opptatt av når de kjøper elbil, en løgn som stilte dem i et meget godt lys. Da fortjener de å svi.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

oivindg

Minner om annonsen. Det står ikke noe om at det er på vinteren, og det står ikke at rekkevidden faktisk er 470km, men at den er 470km i henhold til WLTP. P2 klarer å kjøre fra Oslo til Hemsedal og tilbake på uten å lade, riktignok på sommeren. Jeg blir overrasket hvis kjøperne blir tilkjent erstatning, noe som i så fall er synd for de få som har kjøpt bilen med et behov for 470 kilometer faktisk rekkevidde på vinteren.

Mulig at de kan bli dømt for villedende markedsføring.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

dundun

#32
Sitat fra: oivindg på søndag 09. mai 2021, klokken 21:09
Minner om annonsen. Det står ikke noe om at det er på vinteren, og det står ikke at rekkevidden faktisk er 470km, men at den er 470km i henhold til WLTP. P2 klarer å kjøre fra Oslo til Hemsedal og tilbake på uten å lade, riktignok på sommeren. Jeg blir overrasket hvis kjøperne blir tilkjent erstatning, noe som i så fall er synd for de få som har kjøpt bilen med et behov for 470 kilometer faktisk rekkevidde på vinteren.

Mulig at de kan bli dømt for villedende markedsføring.

Jeg tenker det er sånne saker som dette rettsvesenet er laget for å løse.

Bør "med god margin" tolkes som "går akkurat om været er rett, bilen er lett lastet og man dropper AC"?
Kan man forvente at kundene forstår at "boltre seg i skianlegget" på ingen måte impliserer at man kan stå på ski fordi det bare gjelder om sommeren?
Er rekkevidde en viktig faktor ved kjøp av elbil for kunder som ikke frekventerer elbilfora?

Sånne ting.

Jeg elsker Polestaren min, kanskje beste fornuftige bilen jeg har hatt. Velger den 10/10 ganger fremfor X-en som står i garasjen til når hele familien skal på tur. Men firma som tar lett på å snakke sant til kundene bør svi skikkelig selv om produktene er bra.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: oivindg på søndag 09. mai 2021, klokken 21:09
Minner om annonsen. Det står ikke noe om at det er på vinteren, og det står ikke at rekkevidden faktisk er 470km, men at den er 470km i henhold til WLTP. P2 klarer å kjøre fra Oslo til Hemsedal og tilbake på uten å lade, riktignok på sommeren. Jeg blir overrasket hvis kjøperne blir tilkjent erstatning, noe som i så fall er synd for de få som har kjøpt bilen med et behov for 470 kilometer faktisk rekkevidde på vinteren.

Mulig at de kan bli dømt for villedende markedsføring.
...


Det er WLTP kombinert rekkevidde fra typegodkjenning i Europa som produsentene/importørene/forhandlerene er pålagt å opplyse. Vi ser f.eks. at importøren RSA Bil for Maxus og BYD har "glemt" å opplyse at de presenterte WLTP urban syklus (en av 4 delsykluser) som WLTP rekkevidde - en halvsannhet som er villedende markedsføring.

I følge EU direktiv 1999/94/EC med tillegg fra EU kommisjonen av 31.5.2017 skal WLTP resultat fra typegodkjenning (WLTP kombinert syklus) alltid opplyses, men man kan også presentere resultater fra delsykluser i tillegg.

Dersom Polestar også har "glemt" å opplyse om den korrekte WLTP verdien (altså resultatet fra kombinert syklus), men bruker "WLTP rekkevidde" uten å opplyse at dette bare gjelder 1 eller 2 av delsyklusene - så er det uten tvil villedende markedsføring i tillegg til de stedsnavnene de brukte i opprinnelig reklame.

Det som er rart er at Polestar ikke kunne gi et raskt svar til NAF om det var "WLTP kombinert syklus" som ble brukt i markedsføring (og som de teknisk sett har lov til å bruke i markedsføring), eller om det gjelder en av WLTP delsyklusene.

hELgenen

Bare et hjertesukk - det hadde vært fantastisk om Polestar 2 sine WLTP tall hadde vært like sikre som BMW sine f.eks  på iX3. Det er jo slik vi alle ønsker å kunne lese WLTP tallene. Jeg finner det ganske snodig at det dukker opp WLTP tall hos enkelte som ikke har rot i virkeligheten, mens det hos andre stemmer ganske bra.

Vaduz

Sitat fra: oivindg på søndag 09. mai 2021, klokken 21:09
Minner om annonsen. Det står ikke noe om at det er på vinteren, og det står ikke at rekkevidden faktisk er 470km, men at den er 470km i henhold til WLTP. P2 klarer å kjøre fra Oslo til Hemsedal og tilbake på uten å lade, riktignok på sommeren. Jeg blir overrasket hvis kjøperne blir tilkjent erstatning, noe som i så fall er synd for de få som har kjøpt bilen med et behov for 470 kilometer faktisk rekkevidde på vinteren.

Mulig at de kan bli dømt for villedende markedsføring.

Såvidt meg bekjent er det å «boltre seg i skianlegget» en ganske spesifikk vinteraktivitet. Tror ikke det kan være noe tvil om det nei. Jeg kjenner ingen som noensinne har reist til Hemsedal for å kose seg i skianleggene sommerstid;)

oivindg

Sitat fra: Vaduz på mandag 10. mai 2021, klokken 16:54
Såvidt meg bekjent er det å «boltre seg i skianlegget» en ganske spesifikk vinteraktivitet. Tror ikke det kan være noe tvil om det nei. Jeg kjenner ingen som noensinne har reist til Hemsedal for å kose seg i skianleggene sommerstid;)
Jeg har faktisk vært der på sommerstid. Fint å ta heisen innover fjellet og gå tilbake igjen. :)
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Electric cars in Norway

Sitat
Jeg har faktisk vært der på sommerstid. Fint å ta heisen innover fjellet og gå tilbake igjen. :)

He he lek med ord. Her snakker vi nok trolig at det fra Polestar sin side er tenkt vinter kjøring.

Vaduz

Det er alltid mulig å kverulere ord og semantikk i det uendelige, men det handler om hva budskapet formidlet til folk og hvordan det blir oppfattet av 99% av de som leser det, og da er det ingen tvil. Heldigvis er nok rettsapparatet smartere enn som så. Feilaktig markedsføring er det definitivt. Om kjøpere skal tilkjennes erstatning er jeg ikke sikker på om er noen løsning, burde holde med en bot!

O

Dem som vurderer å ta saken gjennom tilbudet fra Kapatens vil jeg anta gjør klokt i å kontakte Forbrukerrådet/Forbrukertilsynet da de kan ta saken kostnadsfritt og uten risiko samt en beholder hele erstatningsbeløp selv, slik jeg har forstått.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: O på tirsdag 11. mai 2021, klokken 10:50
Dem som vurderer å ta saken gjennom tilbudet fra Kapatens vil jeg anta gjør klokt i å kontakte Forbrukerrådet/Forbrukertilsynet da de kan ta saken kostnadsfritt og uten risiko samt en beholder hele erstatningsbeløp selv, slik jeg har forstått.
Høres ut som den beste fremgangsmåten :+1:

Cral

Jeg gikk fra en eNiro wltp oppgitt tall på 455 - til en Polestar på 470 etter samme målestokk.

Jeg forventet minst samme rekkevidde på Polestaren (i mitt hode, mer aerodynamisk, større batteri men også tyngre, og flere hester)

Jeg var skeptisk til mangel på varmepumpe, men de skrøt selv av lange rekkevidde også om vinteren.

Så, ja, jeg er skuffet over rekkevidden. Burde jeg visst bedre? Kanskje, men burde jeg ikke kunne forventet når bil a oppgir lengre rekkevidde enn bil b, så går bil a lengre?

Jeg _trodde_ når jeg kjøpte Polestaren at jeg kunne prøvekjørebilen i 14 dager, og så levere den tilbake, om den ikke sto til forventingene. Det jeg ikke hadde fått med meg var at jeg ikke kunne kjøre mer enn 1000 km, jeg hadde tenkt å prøve å se om rekkevidden var som forventet (ved å kjøre Moss - Bergen og tilbake) men fant jo ut rett før jeg overtok bilen at jeg hadde oversett "eller 1000km" jeg valgte likevel å ta ut bilen.


~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Cral på tirsdag 11. mai 2021, klokken 23:03
Jeg gikk fra en eNiro wltp oppgitt tall på 455 - til en Polestar på 470 etter samme målestokk.
..
Hvis e-Niro bruker korrekt WLTP kombinert (snitt av alle 4 sykluser som kreves for typegodkjenning), mens Polestar bare har plukket utdrag av 1 eller 2 sykluser av WLTP (avvik fra typegodkjenning) så har de IKKE brukt samme målestokk.
Det her noen produsent/importør/forhandler faktisk lurer deg fordi de IKKE bruker samme målestokk.
Syns at dette ikke har blitt slått hardt ned på tidligere. Importøren RSA BIL bruker slike "jukse tall" helt bevisst, dessverre har vi ikke fasiten for Polestar enda, men det tyder ikke bra når de ikke raskt kan bekrefte at det er resultat fra typegodkjenning (WLTP kombinert) som er brukt i markedsføring.

Trist at en må sette seg til de grader inn i hva slike rekkeviddetall egentlig betyr når det burde være "samme målestokk".

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på onsdag 12. mai 2021, klokken 00:05
Sitat fra: Cral på tirsdag 11. mai 2021, klokken 23:03
Jeg gikk fra en eNiro wltp oppgitt tall på 455 - til en Polestar på 470 etter samme målestokk.
..
Hvis e-Niro bruker korrekt WLTP kombinert (snitt av alle 4 sykluser som kreves for typegodkjenning), mens Polestar bare har plukket utdrag av 1 eller 2 sykluser av WLTP (avvik fra typegodkjenning) så har de IKKE brukt samme målestokk.
Det her noen produsent/importør/forhandler faktisk lurer deg fordi de IKKE bruker samme målestokk.

Jeg savner Elbilforeningen på denne ballen. Jeg prøvde å ta det opp da jeg var tillitsvalgt fra min lokalforening...
Syns at dette ikke har blitt slått hardt ned på tidligere. Importøren RSA BIL bruker slike "jukse tall" helt bevisst, dessverre har vi ikke fasiten for Polestar enda, men det tyder ikke bra når de ikke raskt kan bekrefte at det er resultat fra typegodkjenning (WLTP kombinert) som er brukt i markedsføring.

Trist at en må sette seg til de grader inn i hva slike rekkeviddetall egentlig betyr når det burde være "samme målestokk".

Polestar

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på onsdag 12. mai 2021, klokken 00:05
Sitat fra: Cral på tirsdag 11. mai 2021, klokken 23:03
Jeg gikk fra en eNiro wltp oppgitt tall på 455 - til en Polestar på 470 etter samme målestokk.
..
Hvis e-Niro bruker korrekt WLTP kombinert (snitt av alle 4 sykluser som kreves for typegodkjenning), mens Polestar bare har plukket utdrag av 1 eller 2 sykluser av WLTP (avvik fra typegodkjenning) så har de IKKE brukt samme målestokk.
Det her noen produsent/importør/forhandler faktisk lurer deg fordi de IKKE bruker samme målestokk.
Syns at dette ikke har blitt slått hardt ned på tidligere. Importøren RSA BIL bruker slike "jukse tall" helt bevisst, dessverre har vi ikke fasiten for Polestar enda, men det tyder ikke bra når de ikke raskt kan bekrefte at det er resultat fra typegodkjenning (WLTP kombinert) som er brukt i markedsføring.

Trist at en må sette seg til de grader inn i hva slike rekkeviddetall egentlig betyr når det burde være "samme målestokk".
Hvorfor antyder du at Polestar har selektivt plukket tall fra WLTP? At WLTP får varierende utslag mellom forskjellige bilmodeller, bør være enkelt å forstå, eller i det minste akseptere.

Polestar 2 - Tekniske data (på svensk):
https://www.polestar.com/bynder-assets/m/5d18a211b630478e

Räckvidd (kombinerad körning) 470 km WLTP
Räckvidd (stadskörning) 560 km WLTP
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA