Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar

Startet av reidarho, torsdag 22. april 2021, klokken 13:15

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#15
Kvart milliard. Ja ja da vet vi det også. Jeg liker ikke slikt av prinsipp. Advokater som tar 30% for å gjøre dette. Men men det er jo lov..

https://www.tv2.no/a/13969780/

Kopi:

Du som har kjøpt eller bestilt en Polestar 2 i løpet av 2020 eller i januar 2021, kan ha rett til kompensasjon fordi batteriets rekkevidde ikke stemmer overens med det som ble lovet, heter det i brevet, som er undertegnet Kapatens partnere Gustaf Leijonhufvud og Johan Skog.

oivindg

Hvor langt unna å klare Oslo-Hemsedal-Oslo er man? Kris Rifa kjørte XC40 386km+ på én lading her om dagen. I 90-95km/t. Ville trolig nærmet seg 400km i 70-80km/t. Og Polestar klarer vel en del mer?

Lysaker, som er lengst vest i Oslo kommune er 194 kilometer unna Hemsedal sentrum, 196 kilometer fra Hemsedal skisenter. Rådhusplassen til Hemsedal skisenter er 202 kilometer. Alt i følge Google Maps.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

O

#17
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 28. april 2021, klokken 19:49
Kvart milliard. Ja ja da vet vi det også. Jeg liker ikke slikt av prinsipp. Advokater som tar 30% for å gjøre dette.....

Faktisk skal advokatene ha 34% pluss moms som da blir 42.5 % etter mine beregninger. Det er hårreisende spør du meg. Langt bedre å da ta saken gjennom Forbrukerrådet/ Forbrukertilsynet som er gratis og man beholder hele erstatningssum selv, sånn jeg har oppfattet det.

turfsurf

Sitat fra: oivindg på onsdag 28. april 2021, klokken 20:27
Hvor langt unna å klare Oslo-Hemsedal-Oslo er man? Kris Rifa kjørte XC40 386km+ på én lading her om dagen. I 90-95km/t. Ville trolig nærmet seg 400km i 70-80km/t. Og Polestar klarer vel en del mer?
Midtvinters uten varmepumpe er det nok veldig langt unna.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

noia

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. mai 2021, klokken 11:16
Sitat fra: oivindg på onsdag 28. april 2021, klokken 20:27
Hvor langt unna å klare Oslo-Hemsedal-Oslo er man? Kris Rifa kjørte XC40 386km+ på én lading her om dagen. I 90-95km/t. Ville trolig nærmet seg 400km i 70-80km/t. Og Polestar klarer vel en del mer?
Midtvinters uten varmepumpe er det nok veldig langt unna.
Veldig langt unna er det ikke. Kjørte selv Sagene -> Hemsedal -> Sandvika på en lading i slutten av Februar. Hadde 6% når vi ankom Sandvika og kunne i så måte kaanskje kommet meg til bygrensa til Oslo. Ble vel rett i overkant av 390km om jeg ikke husker helt feil
Polestar 2 Launch Edition

turfsurf

#20
Sitat fra: noia på lørdag 08. mai 2021, klokken 13:49
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. mai 2021, klokken 11:16
Midtvinters uten varmepumpe er det nok veldig langt unna.
Veldig langt unna er det ikke. Kjørte selv Sagene -> Hemsedal -> Sandvika på en lading i slutten av Februar. Hadde 6% når vi ankom Sandvika og kunne i så måte kaanskje kommet meg til bygrensa til Oslo. Ble vel rett i overkant av 390km om jeg ikke husker helt feil
Blir jo veldig anekdotisk dette. Når man ikke vet noe om hverken fart eller vær. I -20 og kaldere og med litt forbikjøringer og normal kjøring med vanlig komfort så er jeg dønn sikker på at PS2 ikke går 39 mil. Vår I-Pace (med 20") går vel 30 mil under slike forhold. Den har ganske lik WLTP, og gikk omtrent like langt som PS2 på motors vintertest, selv om PS2 hadde vesentlig bedre forhold i 2021.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cral

Når er også NAF på saken.

Polestar skrev (de endret det til Norefjell før de fjernet det helt): «Et fulladet batteri gir en rekkevidde på 470 kilometer, som betyr at du kan kjøre fra Oslo til Hemsedal og hjem igjen med god margin. Dermed
kan du boltre deg i skianlegget uten å bekymre deg for hjemturen.»

NAF mener det er 70000 som er den rette summen, ref artikkel i Motor.

Ja, jeg har Polestar
Ja, jeg har bedt NAF advokatene om å ta saken for meg
Ja, jeg betaler NAF advokatene for å ta saken for meg

Tror jeg at jeg får 70000? Tja?
Så hvorfor? Jeg gikk fra en eNiro til Polestar. Med unntak av hengervekt så er eNiro en bedre bil for meg. Siden Polestar hadde lengre WLTP rekkevidde, så trodde jeg faktisk at jeg skulle få lengre rekkevidde (selv med mangel av varmepumpe) om vinteren - det fikk den ikke.

Jada, Polestar har kjøreegenskaper av en annen verden, men jeg bor i Norge, med unntak av arbeid på en motorcross bane utenfor Bergen (i en Land Rover seriebil) så har jeg aldri vært på en racerbane. Jeg trenger ikke en elbil som går som et lyn. Jeg håper på Boillinger (Denne ble for dyr), Rivian og Ford F-150, men frykter at de blir for tunge siden amerikanere ikke har 3500kg vektgrensen vi har. Isuzu D-Max (eller VW Amarok) hadde vært den perfekte elbilen for meg (men kanskje LR Defender kommer som PU igjen?)

Og, når jeg klager på lysene på Polestar (I Polestar gruppen på facebook) får jeg beskjed om å sjekke synet (Det gjør jeg en gang i året - og får fortsatt lov å kjøre bil) Matrix leden er grei den. lyser bra til siden, men vertikalt er det dårlig. Og jeg hadde ledbar på eNiroen, og i min verden - (14 km med svingete vei med mye dyr) så hjalp det mer enn lys som dimmer der motgående trafikk er (det hadde jeg også på egolfen) men med våt veibane, regn i luften, så er faktsik antall lumens mye viktigere enn om den dimmer - jeg møter ofte flere dyr enn biler, og jeg dimmer ikke for elgen...

Polestar 2 er en flott bil, men hadde eNiroen dratt henger på 1500 kg, så hadde jeg byttet i dag.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

ReneM

Sitat fra: Cral på søndag 09. mai 2021, klokken 00:05
Når er også NAF på saken.

Polestar skrev (de endret det til Norefjell før de fjernet det helt): «Et fulladet batteri gir en rekkevidde på 470 kilometer, som betyr at du kan kjøre fra Oslo til Hemsedal og hjem igjen med god margin. Dermed
kan du boltre deg i skianlegget uten å bekymre deg for hjemturen.»

NAF mener det er 70000 som er den rette summen, ref artikkel i Motor.

Ja, jeg har Polestar
Ja, jeg har bedt NAF advokatene om å ta saken for meg
Ja, jeg betaler NAF advokatene for å ta saken for meg

Tror jeg at jeg får 70000? Tja?
Så hvorfor? Jeg gikk fra en eNiro til Polestar. Med unntak av hengervekt så er eNiro en bedre bil for meg. Siden Polestar hadde lengre WLTP rekkevidde, så trodde jeg faktisk at jeg skulle få lengre rekkevidde (selv med mangel av varmepumpe) om vinteren - det fikk den ikke.

Jada, Polestar har kjøreegenskaper av en annen verden, men jeg bor i Norge, med unntak av arbeid på en motorcross bane utenfor Bergen (i en Land Rover seriebil) så har jeg aldri vært på en racerbane. Jeg trenger ikke en elbil som går som et lyn. Jeg håper på Boillinger (Denne ble for dyr), Rivian og Ford F-150, men frykter at de blir for tunge siden amerikanere ikke har 3500kg vektgrensen vi har. Isuzu D-Max (eller VW Amarok) hadde vært den perfekte elbilen for meg (men kanskje LR Defender kommer som PU igjen?)

Og, når jeg klager på lysene på Polestar (I Polestar gruppen på facebook) får jeg beskjed om å sjekke synet (Det gjør jeg en gang i året - og får fortsatt lov å kjøre bil) Matrix leden er grei den. lyser bra til siden, men vertikalt er det dårlig. Og jeg hadde ledbar på eNiroen, og i min verden - (14 km med svingete vei med mye dyr) så hjalp det mer enn lys som dimmer der motgående trafikk er (det hadde jeg også på egolfen) men med våt veibane, regn i luften, så er faktsik antall lumens mye viktigere enn om den dimmer - jeg møter ofte flere dyr enn biler, og jeg dimmer ikke for elgen...

Polestar 2 er en flott bil, men hadde eNiroen dratt henger på 1500 kg, så hadde jeg byttet i dag.

Og du har basert ditt kjøp når det gjelder rekkevidden utelukkende fordi de har skrevet at den skal kjøre Hemsedal og tilbake fra Oslo?
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

mroek

Dette er virkelig en pappskallesak, sorry. Verken NAF eller Kapatens kommer til å få noe ut av dette, det er jeg sikker på.

Og folk som har kjøpt Polestar 2 på bakgrunn av å klare å kjøre t/r Oslo-Hemsedal midtvinters har gjort dårlig research. Jeg er enig i at reklamen til Polestar var dumt utformet, men er vi nå kommet dit at all reklame må anses som 100% korrekt? Da er det knapt en eneste reklame for noe som helst produkt som er "lovlig".

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Cral

#24
Jeg er skuffet over rekkevidden, sammenlignet med andre elbiler jeg har hatt siden wltp tallene på Polestar var høyere, så forventer jeg lengre rekkevidde, ikke kortere og de hadde reklametekst som tilsa at bilen - selv med mangel på varmepumpe - hadde systemer som burde gitt bedre rekkevidde om vinteren.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Contango

#25
Kjøp av elbil krever for mye kompetanse. Vi her inne er ikke representative. Jeg møter stadig folk som tror at WLTP er fasit. Og det er ikke så rart, for WLTP er markedsført som en realistisk standard til erstatning for NEDC. Og jeg gikk i sin tid på samme blemmen selv ift Jaguar - som er verre enn Polestar i faktisk mot markedsført rekkevidde. WLTP er helt feil for meg fordi standarden er alt for komplisert, ikke etterprøvbar og innbærer bykjøring som er irrelevant som rekkeviddeparameter for en elbil.  En standardisert 90/120 rekkevidde a la Teslabjørn er mitt ønske. Men det virker ikke som det blir noen realitet, og så lenge WLTP rår og reell rekkevidde er under 550-600km på en god dag får vi flere slike saker. Erfaringen med S'en er at rekkevidden på den bilen er så god at ytterligere 50-100 km ikke gir noe særlig merverdi. Antar derfor at når bilene kommer dit blir rekkeviddebehovet dekket uansett for nesten alle - uavhengig av WLTP.
Jeg blir også overrasket om denne saken når frem. Tror det er helt bortkastet ressursbruk.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hELgenen

Sitat fra: mroek på søndag 09. mai 2021, klokken 12:50
Dette er virkelig en pappskallesak, sorry. Verken NAF eller Kapatens kommer til å få noe ut av dette, det er jeg sikker på.


Ulovlig markedsføring bør straffes, men jeg er fullstendig uenig at det er kundene som skal få penger.
Dette bør være en sak mellom lovgivers representant og produsent. Bare på den måten kan vi unngå amerikanske tilstander der advokater lever av slike saker. Jeg mener det er helt legitimt å varsle f.eks forbruketilsynet slik at de kan ta grep mot produsenter i slike saker. Deretter kan det skrives ut en bot hvis inntekter går til felleskassen. Så enkelt bør det håndteres etter min mening.
 

dundun

#27
Sitater vi nå kommet dit at all reklame må anses som 100% korrekt?

Ehm... ja? Konkrete påstander i reklame skal selvsagt være 100% sanne.

Jeg tenker at det ikke er så farlig hvem som får pengene, det være seg kundene, staten eller advokater. Det viktige er at løgn skal svi så mye at det ikke lønner seg. Dermed er det også helt topp om advokater velger å livnære seg på  holde markedsføring ærlig. Noen burde kjøre en sak mot Tesla og deres FSD snart også.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

hELgenen

Sitat fra: dundun på søndag 09. mai 2021, klokken 18:05
Jeg tenker at det ikke er så farlig hvem som får pengene, det være seg kundene, staten eller advokater. Det viktige er at løgn skal svi så mye at det ikke lønner seg. Dermed er det også helt topp om advokater velger å livnære seg på  holde markedsføring ærlig. Noen burde kjøre en sak mot Tesla og deres FSD snart også.

Jeg tror det har stor betydning hvem som får pengene. Useriøse saker har vel en tendens til å komme opp dersom både advoktater og kunden kan tjene på det. Dvs. de håper vel på et forlik.  Da er det bedre å ha en som representerer forbrukere gjennom lovverket mot produsent. Jeg liker ikke måten rettsvesenet i USA fungerer i slike saker. Vi ser f.eks at folk strømmer til ulykker og påberober seg for å være et offer - vi ser folk klager på at produsenten ikke har skrevet ettertrykkelig at man ikke kan tørke katten sin i mikrobølgeovnen osv.
En slik utvikling er uheldig mener nå jeg og ender bare med at vi får tullesaker på løpende bånd som bare bruker opp tiden til retten.

Vaduz

Det er åpenbart at noen i markedsføringsavdelingen til polestar ikke har peiling på elbil og bare tok WLTP rekkevidde og Google Maps fra oslo til Hemsedal og kjørte kampanje. Når det i tillegg står at du kan boltre deg i skiløypen hele dagen og deretter kjøre hjem uten bekymring, da vet du at de er helt kunnskapsløse. Etter at batteriet og kupe er blitt kaldt igjen finnes det ingen sjanse for å komme seg hjem igjen på kvelden uten lading på vinteren. Samtidig må man passe på å ikke legge opp insentivene slik at folk leter etter feilformuleringer de tror de kan tjene penger på ved å kaste bort rettsvesenet ressurser. Jeg er også glad i litt personlig ansvar, og du bør ha gjort i alle fall litt hjemmelekser før du kjører bil og ikke bare en 30 sek reklamesnutt. Men der er vi vel forskjellige!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA