Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstrem forskjell på vinter og sommer

Startet av Polestar-eier, torsdag 03. juni 2021, klokken 12:27

« forrige - neste »

mroek

Sitat fra: oivindg på fredag 04. juni 2021, klokken 13:00
Sitat fra: mroek på fredag 04. juni 2021, klokken 12:26
Men det er noe alvorlig galt om det krever like mye strøm å kjøre kompressoren for å tørke luften (og å kjøle) som det gjør å varme opp når det er kaldt ute.
Over tid, ja, men hvis bilen er varm innvendig kjøres det høy effekt på A/C til riktig temperatur er nådd. Deretter går det forholdsvis lite effekt.

Ja, enig i det. Men på turen min i går burde ikke det være tilfelle, og den var også lang nok til at et forbruk på 19.9 er skuffende høyt.

Dette med høyt startforbruk er interessant. Hvis bilen har stått f.eks i ro og blitt akklimatisert til utetemperaturen, så burde ikke startforbruket være så mye høyere hvis man har klimaanlegget satt til samme temperatur som det er ute. I mitt tilfelle var det jo en liten differanse (hadde 20 grader i bilen), men likevel. Skuffende høyt forbruk.

Mulig jeg må gjenta testen med A/C helt av, bare for å sjekke.

@Polestar-eier: Du kjører ikke tilfeldigvis med A/C avslått?

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

LASOL

#16
Sitat fra: mroek på fredag 04. juni 2021, klokken 10:22
Jeg kjører lite til daglig, men tok en liten testtur sent i går kveld for å sjekke forbruket. Kjørte rundt 40 km på vei med mye 60-soner og en del 80. Kjørte ekstremt pent, og det var knapt en bil på veien utenom meg. Så godt som vindstille, tørr vei, og temperatur mellom 15 og 18 grader.

Endte opp på 19.9 i forbruk, og det var i grunnen litt skuffende under de forholdene. At OP får drøyt 17 på blandet kjøring vil jeg mene er veldig bra, og kun en fantasi med min bil.

Jeg tror det er større individforskjeller på disse bilene enn man burde kunne forvente. Ut fra det jeg leser andre steder, så er det større variasjon i forbruk enn det som kan forklares kun ut fra kjørestil og ytre forhold, men uten en sammenlignende test der en gjeng går sammen blir det uansett spekulasjoner.

På småturer er det bare å glemme å komme under 20 for meg, blir typisk 22-25 da.
Jeg synes også at det virker å være store forskjeller på bilene. Jeg fikk min i august i fjor og med mitt kjøremønster har jeg et gjennomsnittforbruk på 25,4 kWh/100 så langt. Med min forrige elbil Tesla s85D hadde jeg et snittforbruk på de 5 årene jeg hadde bilen på 21,6 kWh/100. Det med høyere snitthastighet på langturer og flere motorveiturer gjennom Sverige og Danmark. Håper forbruket kan bedre seg noe med softwareoppdateringer.  Jeg synes rekkevidden er snau når en kjører på motorveistrekk, feks fra Oslo og nedover sørlandet. De forbrukstallene mange rapporterer at de oppnår kan jeg bare drømme om. Jeg ble positivt overrasket at den klarte tilnærmet oppgitt WLTP rekkevidde i NAF testen nå. Det hadde jeg ikke trodd ut fra egne erfaringer. Håper det betyr at de har fått på plass bedre software som jeg også får etterhvert.  :+1:
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

mroek

Sitat fra: LASOL på fredag 04. juni 2021, klokken 14:10
Sitat fra: mroek på fredag 04. juni 2021, klokken 10:22
Jeg kjører lite til daglig, men tok en liten testtur sent i går kveld for å sjekke forbruket. Kjørte rundt 40 km på vei med mye 60-soner og en del 80. Kjørte ekstremt pent, og det var knapt en bil på veien utenom meg. Så godt som vindstille, tørr vei, og temperatur mellom 15 og 18 grader.

Endte opp på 19.9 i forbruk, og det var i grunnen litt skuffende under de forholdene. At OP får drøyt 17 på blandet kjøring vil jeg mene er veldig bra, og kun en fantasi med min bil.

Jeg tror det er større individforskjeller på disse bilene enn man burde kunne forvente. Ut fra det jeg leser andre steder, så er det større variasjon i forbruk enn det som kan forklares kun ut fra kjørestil og ytre forhold, men uten en sammenlignende test der en gjeng går sammen blir det uansett spekulasjoner.

På småturer er det bare å glemme å komme under 20 for meg, blir typisk 22-25 da.
Jeg synes også at det virker å være store forskjeller på bilene. Jeg fikk min i august i fjor og med mitt kjøremønster har jeg et gjennomsnittforbruk på 25,4 kWh/100 så langt. Med min forrige elbil Tesla s85D hadde jeg et snittforbruk på de 5 årene jeg hadde bilen på 21,6 kWh/100. Det med høyere snitthastighet på langturer og flere motorveiturer gjennom Sverige og Danmark. Håper forbruket kan bedre seg noe med softwareoppdateringer.  Jeg synes rekkevidden er snau når en kjører på motorveistrekk, feks fra Oslo og nedover sørlandet. De forbrukstallene mange rapporterer at de oppnår kan jeg bare drømme om. Jeg ble positivt overrasket at den klarte tilnærmet oppgitt WLTP rekkevidde i NAF testen nå. Det hadde jeg ikke trodd ut fra egne erfaringer. Håper det betyr at de har fått på plass bedre software som jeg også får etterhvert.  :+1:

Jeg er også litt overrasket over resultatet i NAF-testen, og hadde den bare gått noen hundre meter til (og dermed fått med seg nedoverbakkene mot Ringebu) , så ville den plutselig overgått WLTP med god margin.

Om NAF-bilen hadde siste software vet jeg ikke, men min har det, og den virker som sagt å være litt i overkant strømtørst.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Polestar-eier

#18
Sitat fra: mroek på fredag 04. juni 2021, klokken 13:19
Ja, enig i det. Men på turen min i går burde ikke det være tilfelle, og den var også lang nok til at et forbruk på 19.9 er skuffende høyt.

Dette med høyt startforbruk er interessant. Hvis bilen har stått f.eks i ro og blitt akklimatisert til utetemperaturen, så burde ikke startforbruket være så mye høyere hvis man har klimaanlegget satt til samme temperatur som det er ute. I mitt tilfelle var det jo en liten differanse (hadde 20 grader i bilen), men likevel. Skuffende høyt forbruk.

Mulig jeg må gjenta testen med A/C helt av, bare for å sjekke.

@Polestar-eier: Du kjører ikke tilfeldigvis med A/C avslått?

Jeg kjører alltid med AC på, men på nest laveste trinn på viften (nivå 2). Jeg føler det er enorm forskjell på støy på nivå 2 og nivå 3, der sistnevnte brøler som om det skulle være på maks, mens 2 er omtrent lydløst.

Temperaturen veksler mellom "LO" til 20 grader, fordeling på Auto.

Jeg kjører også på 19" sommerdekk.

Regenerering er på lav (ikke standard), men skulle tro det hadde liten effekt med mindre det er snakk om langkjøring. Jeg kjørte en stund på standard, føltes bra, men etter å ha brukt lav i flere måneder virker det tilsvarende bra.

Lydanlegget er også alltid på, om det skulle være tvil.

På min daglige blandingsrute er det noen 30-soner og en del 60-soner i tillegg til mesteparten på 80. På min langvarige snittmåling ligger jeg fremdeles på 17-tallet, og jeg vil tro jeg ligger som regel noen km over fartsgrensen.

I dag, med 15 varmegrader, kjørte jeg mesteparten noen km under fartsgrensen på grunn av trafikk. Da lå snittforbruk på 13-tallet. Men jeg pleier ikke stole på enkeltturer. Er nok smartest å se forbruk i snitt over tid på flere målinger.

mroek

@Polestar-eier: Takk for detaljer. Ut fra det du skriver, så blir jeg enda mer overbevist om at det er individforskjeller på bilene. Min bil kan ikke komme ned på de forbrukstallene du presenterer, aldri i verden.

Jeg pleier å la klimaanlegget være på full auto og 20 grader, som er nesten det samme som du nevner, eneste forskjellen er viftenivået. Jeg har kjørt med viften på 2 også, men merker i praksis ingen forskjell på 2 og 3 til vanlig.

Jeg har regenerering på standard, men gitt samme kjøring/løype, så har det null å bety hva den står på (ble jo også testet av Kris Rifa på YT).

En gruppetest med flere biler hadde vært interessant, men jeg kjenner ingen andre med Polestar her i mitt område (men det er jo en del av dem rundt på veiene).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

LASOL

#20
Sitat fra: mroek på onsdag 09. juni 2021, klokken 14:23
@Polestar-eier: Takk for detaljer. Ut fra det du skriver, så blir jeg enda mer overbevist om at det er individforskjeller på bilene. Min bil kan ikke komme ned på de forbrukstallene du presenterer, aldri i verden.

Jeg pleier å la klimaanlegget være på full auto og 20 grader, som er nesten det samme som du nevner, eneste forskjellen er viftenivået. Jeg har kjørt med viften på 2 også, men merker i praksis ingen forskjell på 2 og 3 til vanlig.

Jeg har regenerering på standard, men gitt samme kjøring/løype, så har det null å bety hva den står på (ble jo også testet av Kris Rifa på YT).

En gruppetest med flere biler hadde vært interessant, men jeg kjenner ingen andre med Polestar her i mitt område (men det er jo en del av dem rundt på veiene).
Hva er ditt område? Selv bor jeg på Romerike har en (tørst) med PP pakka
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

mroek

Sitat fra: LASOL på onsdag 09. juni 2021, klokken 14:44
Sitat fra: mroek på onsdag 09. juni 2021, klokken 14:23
@Polestar-eier: Takk for detaljer. Ut fra det du skriver, så blir jeg enda mer overbevist om at det er individforskjeller på bilene. Min bil kan ikke komme ned på de forbrukstallene du presenterer, aldri i verden.

Jeg pleier å la klimaanlegget være på full auto og 20 grader, som er nesten det samme som du nevner, eneste forskjellen er viftenivået. Jeg har kjørt med viften på 2 også, men merker i praksis ingen forskjell på 2 og 3 til vanlig.

Jeg har regenerering på standard, men gitt samme kjøring/løype, så har det null å bety hva den står på (ble jo også testet av Kris Rifa på YT).

En gruppetest med flere biler hadde vært interessant, men jeg kjenner ingen andre med Polestar her i mitt område (men det er jo en del av dem rundt på veiene).
Hva er ditt område? Selv bor jeg på Romerike har en med PP pakka

Bor i Haugesund, så litt langt fra Romerike.  :-)
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Hoggorm

Jeg har også blitt overrasket av betydelig lavere forbruk i det siste og ser nå at WLTP rekkevidden er oppnåelig, noe jeg anså som fullstendig utopi inntil sommervarmen kom nå helt i slutten av mai. Selv på de få bra høstdagene med tørr asfalt, sol og rundt 15°C kom jeg aldri under 0,215kWh/km på lengre turer (100-250km). Jeg kjørte en virkelig langtur over fjellet, 430km hver vei, i starten av november med stort sett opphold og tørr eller lett fuktig vei og -2°C - +5°C med gjennomsnitt forbruk på 0,22kWh/km. På den kaldeste vinteren, -10 - -23°C, lå forbruket stort sett på 0,25-0,30 kWh/km på langkjøring. Blandet kjøring lå på høsten rundt 0,30kWh/km og økte til over 0,40kWh/km utover vinteren og lå rundt 0,35kWh/km i mars.

Nå ligger jeg rundt 0,17-0,19 kWh/km både ved småkjøring og ved litt aggressiv langkjøring. Ved å holde fartsgrensene sånn noenlunde og droppe forbikjøringer utenom traktorer o.l. tror jeg WLTP forbruket er mulig. Det er også godt mulig at forbruket blir enda lavere om det blir enda varmere.

Selv om lite bruk av varmeapparat har veldig mye å si på forbruket så tror jeg lavere intern motstand i batteriet ved høyere temperatur også betyr mye, mens nedkjøling med A/C bruker forholdsvis lite strøm. I min uerfarenhet med elbiler så antok jeg at ved 10-15°C, sol/lettskyet og tørr asfalt, burde man være nær ideelle forhold siden man trenger nesten ikke varme eller kjøling. Er det sol blir jo en bilkupe kokt selv om utetemperaturen er null. Men nå ser jeg at forbruket går betydelig ned når temperaturen øker til 20°C og videre til 25°C selv med mye mer bruk av A/C kjøling. Og det ser ut til at høyere nattetemperaturer og kortere netter og kanskje også temperatur de siste 2-3 døgn betyr noe. Tidligere i mai var det et par dager med over 20°C men forbruket var da klart høyere enn ved samme temperaturer nå. Forskjell var at nettene var kaldere og det ble raskere kjølig på kvelden. Det gir mening om batteripakka har så høy varmekapasitet at det tar døgn å temperere den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA