Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte hjul og jekke opp EQC

Startet av weibull, onsdag 21. april 2021, klokken 23:37

« forrige - neste »

weibull

Mine tips til bytte av hjul på EQC`en: 

(Nedenstående er oppdatert slik at kommentarer fra andre i tråden er tatt med inn i teksten.)

1. For tilgang til jekkepunktet må man fjerne et plastdeksel. For å fjerne plastdekselet må man fjerne en liten plastplugg ved å dreie den 90 grader så den står på tvers av strekene som vist på bilde 0222. På bildet er plastdekslet låst av pluggen. Pluggene bør rengjøres før de monteres tilbake for å sikre at låsemekanismen fungerer. Det er nok ikke den beste hjernen i Mercedes som har hatt ansvaret for denne pluggen og låsemekanismen framstår som svak.

2. Fant lite info på nett og i manual, men med trekloss under jekkpunktet og pad mellom jekk og trekloss føltes oppsettet bra. Trekloss er kontroversielt, og en solid jackpad er sikkert bedre. Jekkepunktet har en form som spiste min jackpad uten trekloss (se evt. Bilde 0228 hvor man ser padden bli trykt inn i jekkepunktet. Min er en billig 2 tonns jekk fra biltema som fungerer greit. Ved anskaffelse av ny ville det nok blitt en litt kraftigere modell.

3. Pipe er 17 mm. Forlenger bør benyttes for ikke å ripe felgen. Litt elektrikertape rundt pipen reduserer også sannsynligheten for riper. Jeg synes latmansarm gir best kontroll og er mest behagelig å jobbe med. En vanlig skralle synes jeg blir for kort. Se evt. bilde.

4. Bilen er tyngst å jekke opp bakerst, så er man litt usikker på om jekken er egnet, begynn bakerst.

5. Har hørt noen advare om at for hard tilspenning kan skade bremsen eller regenereringen. Dersom dette stemmer, kan man ikke gå helt gorilla. Samtidig er korrekt tilspenningsmoment ifølge manualen 150 Nm som er litt mer enn vanlig (110-130 Nm på mange biler), så man må fortsatt ta tak. Bruk av momentnøkkel gir bedre føling med kreftene og jeg benytter selv momentnøkkel. Samtidig er oppgitt moment gitt under forutsetning av en gitt tilstand på gjengene, så alltid viktig å etterspenne etter noen turer. Som Toalmar har vist illustrasjon av lengre nede i tråden, så trekkes boltene til med 80 Nm før det avsluttes med 150 Nm.     

6. Bakhjulet er bredere enn framhjulet! Man ser ikke feilmontering og er ikke sikkert det merkes under kjøring heller. Vinterdekk har gjerne rotasjonsretning og pilen som indikerer retning er alltid usynlig for meg - men finner til slutt.

7. På min fungerer parkeringsbremsen ikke på alle hjul så løsner boltene litt før hjulet jekkes helt opp.

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Grosor

Sitat fra: weibull på onsdag 21. april 2021, klokken 23:37
Har hørt noen advare om at for hard tilspenning kan skade bremsen eller regenereringen. Så dersom dette stemmer trenger man momentnøkkel. Korrekt tilspenningsmoment er i følge manualen 150 Nm. Bruk av momentnøkkel kan fort føre til for lavt tilspenningsmoment så viktig å etterspenne etter noen turer. Personlig tror jeg momentnøkkel er unødvendig så lenge man ikke er helt gorilla.

Dette avsnittet blir jeg ikke klok på.
Hvordan kan bruk av momentnøkkel føre til for lavt moment?

150 NM er ganske mye mer enn min andre bil som skal ha 110 NM, jeg ville vært mer bekymret for at folk dro til for svakt uten momentnøkkel. (Med forbehold om bruk av skralle\hjulkryss og ikke en voldsom muttertrekker)




Jambo

Personlig ville jeg ikke anbefalt treklosser til å jekke på. De kan knekke på det minst forutsigbare øyeblikket, så faller kanskje bilen av jekken. Snakker av egen erfaring... Bruk jackpads.

Toalmar

Husk at man skal først trekke til hjulboltene med 80Nm, så med 150Nm.
Altså så skal man trekke hjulboltene i 2 omganger og at man trekker i kryss
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

LA3UX

Bruk en solid jackpad på jekken, ikke trekloss. Spander noen ekstra hundrelapper på en solid jekk. Ettertrekk ikke bare en men gjerne tre ganger, 1 km, 10 km, 100 km. Og sjekk dekktrykket manuelt. God tur.

weibull

Sitat fra: Grosor på torsdag 22. april 2021, klokken 08:21
Dette avsnittet blir jeg ikke klok på.
Hvordan kan bruk av momentnøkkel føre til for lavt moment?
Det skal lite til for at momentet blir feil - friksjonskreftene i gjengene påvirkes av urenheter, småskader og overflaterust. Men jeg tror du har rett i at 150 Nm er så tilpass mye at faren for løse bolter er betydelig redusert.

weibull

Sitat fra: Jambo på torsdag 22. april 2021, klokken 08:35
Personlig ville jeg ikke anbefalt treklosser til å jekke på. De kan knekke på det minst forutsigbare øyeblikket, så faller kanskje bilen av jekken. Snakker av egen erfaring... Bruk jackpads.
Jeg brukte trekloss fordi jekkepunktet er i plastmateriale og i en firkantet form som jeg synes inviterer til treklossen. Fint å høre erfaringen med treklosser som kan splitte :+1:Skal sies at jeg har jackpad mellom kloss og jekk for ikke å ta noen sjanse med klossen. Er ikke vant med plast som jekkepunkt og ble litt usikker fordi bilen er tung og kanskje krevde at trykket måtte fordeles jevnt over flaten. Men en vanlig pad er sikkert nok til å fordele trykket riktig og bilverksteder bryr seg vel heller ikke om noen biler måtte ha spesielle krav i forhold til jekkepunkter.

Toalmar

En ishockey puck er en god løsning å bruke mellom jeg og bil  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Sitat fra: Toalmar på torsdag 22. april 2021, klokken 20:38
Husk at man skal først trekke til hjulboltene med 80Nm, så med 150Nm.
Altså så skal man trekke hjulboltene i 2 omganger og at man trekker i kryss
Minner om dette da vi nå nærmer oss hjulskift.Er fortsatt litt tid igjen, men for de som skal til fjells så skal man ikke undervurdere høsten :)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA