Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kupéstøy i nyere Model 3 mot andre bilmerker

Startet av carlings, onsdag 21. april 2021, klokken 20:51

« forrige - neste »

carlings

Er det noe med erfaring som kan gi noen referansepunkter?

Jeg kjører i dag en 2014 Golf mk7 og synes det er vanskelig å finne god informasjon. Mange sier at bilen bråker, men uten å si hva de sammenligner med. Jeg trenger ikke Mercedes-isolering, men ønsker heller ikke særlig mer motorvei-lydnivå enn jeg allerede har.

Flott om noen vil dele noen beskrivelser (har sjekket decibel-charts men ble ikke særlig klokere...)

Ingeniøren

#1
Tesla Bjørn på YouTube tester dette stadig og har tabeller for de fleste elbiler. Viktig å huske at 10 db forskjell gir dobbling av lydnivå. Mao er en bil målt til 65 og en annen 75, så er opplevd støy i den siste dobbelt av den første. Tesla er ikke av de beste..
Exit: mikset effekt og opplevd lydnivå.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

#2
Du bør nok teste på veier du kjenner godt, back-to-back mot egen bil.

Personlig blir det mye hjulstøy og vindstøy i høy fart, slik at vi må heve stemmen når vi skal snakke på motorveien. På e-tron f.eks. kunne man viske til hverandre, og du hørte ikke om du kjørte på grus eller asfalt. Jeg har kjørt noen e-golf leiebil, og de var ganske stille men har jo en helt annen dekkdimensjon. Men jeg foretrekker Model 3 foran en spartansk A4 leiebeil med bensinmotor mtp totalopplevelse, selv om sistnevnte har noe mindre støy.

En sak til på Youtube så får du et inntrykk all den gang TB bruker samme mic på sine tester. Noen videoer har lite bakgrunnstøy, andre har mer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 21. april 2021, klokken 21:30
Viktig å huske at 3 db forskjell gir dobbling av lydnivå. Mao er en bil målt til 65 og en annen 68, så er opplevd støy i den siste dobbelt av den første. Tesla er ikke av de beste...
Dette er faktisk helt feiltolket. Det er riktig at en økning på 3dB er en dobling av effekt, men det er og regnet som laveste forskjellen i lydnivå man kan skille. 10dB høyere oppleves som en dobling.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#4
Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. april 2021, klokken 21:42
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 21. april 2021, klokken 21:30
Viktig å huske at 3 db forskjell gir dobbling av lydnivå. Mao er en bil målt til 65 og en annen 68, så er opplevd støy i den siste dobbelt av den første. Tesla er ikke av de beste...
Dette er faktisk helt feiltolket. Det er riktig at en økning på 3dB er en dobling av effekt, men det er og regnet som laveste forskjellen i lydnivå man kan skille. 10dB høyere oppleves som en dobling.

Du har rett 😀
Det greieste er nok å prøve. Utrolig store forskjeller på hvor mye støy forskjellig asfalt generer og dekk.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

carlings

Takk for alle innspill — jeg har sett Teslabjørns tabeller, men er også kjent med at decibel-målinger ikke alltid gjenspeiler opplevd lydnivå.

For dere med god erfaring med M3, er det en bestemt hastighet der støyen for alvor melder seg? Altså at den feks er like stille som konkurrenter i 80km/h, men så fra 100 så går innslaget av støy til værs?

Tjafsaren

Viktigste er å drite i store felger og gå for 18'' om du er bekymra.

turfsurf

Sitat fra: carlings på onsdag 21. april 2021, klokken 22:15
For dere med god erfaring med M3, er det en bestemt hastighet der støyen for alvor melder seg? Altså at den feks er like stille som konkurrenter i 80km/h, men så fra 100 så går innslaget av støy til værs?
Bare for å si det med en gang: Model 3 er ikke en bråkete bil. Den er dog ikke like stille som de beste. Vi kan fint snakke sammen uansett vei i Norge. Har ikke prøvd den på kontinentet enda.

Men, for å svare på spørsmålet ditt: Hjulstøyen synes jeg er ganske lineært økende, vindstøy merkes først i 80 sone og høyere.

En ting å være obs på hvis du skal prøvekjøre i disse dager og det er en kjølig dag, er at sommerdekk støyer ekstra mye før de blir varme. Så kjører man ut på dårlig asfalt med kalde sommerdekk så er ikke det typisk for støybildet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Syklist

Støy er subjektivt, siden folk reagerer forskjellig på forskjellige frekvenser.

Problemet med Model 3 er dekkstøy, særlig på grov asfalt.  Mitt inntrykk er at det er mer støy i Model 3 på landevei med grov asfalt i 80 km/t enn i vår Corsa-e.  På motorvei i 110 km/t med god asfalt, er Model 3 relativt stillegående, siden det er lite vindstøy.

Tyske ADAC har grundige biltester med støymåling tilgjengelig på nett, også for eldre biler. Innvendig støy i Model 3 ble her målt til 68.8 dB(A) i 130 km/t.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

nosi1202

Sitat fra: carlings på onsdag 21. april 2021, klokken 20:51
Er det noe med erfaring som kan gi noen referansepunkter?

Jeg kjører i dag en 2014 Golf mk7 og synes det er vanskelig å finne god informasjon. Mange sier at bilen bråker, men uten å si hva de sammenligner med. Jeg trenger ikke Mercedes-isolering, men ønsker heller ikke særlig mer motorvei-lydnivå enn jeg allerede har.

Flott om noen vil dele noen beskrivelser (har sjekket decibel-charts men ble ikke særlig klokere...)

Mercedes-isolering kan være så mangt. Jeg hadde 2016 C-klasse på punkteringsfrie 19". Det var alt annet enn stille.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Thalgar

Mi erfaring:

1. Støyen var verre i starten på nye dekk. Kan vera placebo, eller reelt. Støy gjekk i alle fall frå å vera noko eg tenkte over, til å ikkje registrerast på radaren.
2. Om det er plagsomt er først og fremst avhengig av to ting: Kor ein køyrer, og om ein likar å ha på musikk eller ikkje. Musikkanlegget i M3 er så fHadde eg køyrt grove delar av E18 i Vestfold med 110-grense dagleg kan det vera at eg hadde brydd meg. Køyrer du derimot stort sett vegar med 80-grense ville eg aldri bekymra meg.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Kjetil1986

Slenger inn min erfaring:

Har tidligere hatt e-golf og ioniq.

Kjører nå model 3 long range 2021, 19 tommers felger med sommerdekk. Jeg syns ikke at det er noe spesiell støy å snakke om i det hele tatt.

Husker jeg prøvekjøre en model 3 performance i fjor sommer. Hadde hørt at "alle" syns model 3 bråket noe forferdelig. Så jeg ble veldig positivt overrasket.

Legger til at jeg aldri har prøvekjørt etron, eqc, i
pace eller noen av de bilene som går for å være veldig stille. Så har ikke noen referanser på de.

Støy er som alt annet, individuelt. Man må vel nesten bare prøvekjøre for å sjekke det ut selv.
Model 3 long range 2021

carlings

Prøvekjøring må jeg få til, men godt å høre at en annen Golf-eier ikke reagerte særlig på overgangen til M3 mht støy! Takk alle sammen.

pekle

Fikk på sommerhjul (PS4 18") i dag - veldig merkbar forskjell fra vinter (Hakka 18"). Riktignok bare 10 grader i dag, så hard gummi. Men jeg finner stadig at jeg kjører mellom hjulsporene, da asfalten er mindre slitt og grov der.

Min referanse er en Lexus CT, som opplevdes stillere, men ikke helt relevant sammenligning da den hadde så mye mindre hjuldimensjoner (205/55-16)

Uansett, støyen er vel faktisk mitt eneste ankepunkt mot bilen. Nå spurte du vel om "nyere Model 3", og min er 2019, så ta det med i beregningen. Personlig syns jeg støyen er i overkant, men ville likevel valgt samme bil igjen i dag.

ChristR

Jeg kommer fra Skoda CitigoE iV til 2021 TM3 LR.

Før levering noterte jeg meg at VW e-Up og 2021 TM3 LR hadde kommet ganske likt ut i Teslabjørns støytest på vinterdekk. Dette bekymret meg noe, spesielt da jeg hadde kjørt TM3 tidligere uten å bli nevneverdig plaget av støy:

Tesla Model 3 LR
80 km/t - 66,2
100 km/t - 69,1   
120 km/t - 71,3

VW e-Up   
80 km/t - 66,3
100 km/t - 69,3   
120 km/t - 71,3

Det er mulig det er dårlige støyisolering i Citigo enn i e-Up. Jeg har ikke kjørt e-Up. Uansett synes jeg det støyet for mye i Citigo. Det var noe utfordrende å snakke i telefon over 90 km/t.

Poenget mitt er. Til tross for like ganske like verdier, opplever jeg støynivået som betraktelig bedre i TM3. Jeg kan endelig høre samtaler. Når det er sagt, TM3 kunne gjerne vært stillere, men jeg lever godt med den.
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA