Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjelp til kjøp av e-tron

Startet av arnlol, onsdag 21. april 2021, klokken 14:42

« forrige - neste »

arnlol

Vurderer å kjøpe meg en brukt etron 55. Familie på 4 som ofte har med sykler og ski virker dette å være perfekt bil til vårt bruk siden den også har bra rekkevidde og bagasjeromsplass.
Ser det ligger mye brukt på finn, men synes det er vanskelig å orientere seg om forskjellene. Ikke hatt Audi før så kjenner ikke til alt rundt utstyrsnivåene, men ser flere sier night visjon er bra å ha for å godt lys i mørket. Utover det er vel eneste absolutte kravet mitt at jeg også ønsker hengerfeste på bilen. God rekkevidde, god plass og mulighet for takboks har jo denne bilen allerede i grunnpakka.
Hva annet er det som er viktig å få med av utstyr?
Har et budsjett på maks 700.000 og da bør vinterhjul følge med.
Noen som har innspill til hvordan orientere seg i jungelens av biler på finn, og hva er bakdelen med å kjøpe en bil som har blitt importert inn kontra en «norsk» bil? Ser flere reklamerer med at bilen er 1. gangs registrert i Norge.

Leaftekna2018

Første jeg forslår er å sjekke med eiere ang rekkevidde.
2019 Mod 55 har wltp på 408, men selv opplevde jeg aldri mer enn 236 på gjettometeret..

Lurer fælt selv på hvorfor så stort sprik..
Aldri opplevd så stort sprik på leaf siden 2013..
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

FaradayCage

Mitt inntrykk etter å ha ringt på 10 etron 55 med ok utstyrsspekk, er at det er tildels,mye å gå på prismessig.
Anbefaler deg å prøvekjøre bilen, den er superkomfortabel, stor utenpå og medium størrelse innvendig. Sjekk TeslaBjørn sine banankasse tester av bagasjeplass. Der overrasker etron negativt.

arnlol

De du har ringt er det forhandlere eller private? Synes det er vanskelig å klare å se forskjell på hvorfor biler er priset så ulikt som de er. Må definitivt prøvekjøre. Forsøkt å sette meg inn i utstyret, men mye uttrykk i bruk. Advanced business og Advanced Sport finner jeg igjen på Audi sine sider. Men Advanced Plus og Advanced Skin, Advanced fast track m.m er ikke så lett å forstå seg på. Mye rot i utfyllingen av utstyr i annonsene også.
Kan du gi eksempler på biler du synes er ok utstyrt og biler du synes har for dårlig utstyr?

FaradayCage

Private. Hos forhandler har jeg sett på nybil.
Hva som er «nødvendig» utstyr er veldig individuelt og det må du nesten finne ut av selv.
Det etron mangler også i 55 utgave er rekkevidde i praksis. Dersom du ikke kjører mye langturer og kan lade hjemme er det kanskje ikke noe problem?
Noen av de jeg snakket med sa at de selger fordi rekkevidden var langt under forventet og de ikke kom frem på hytta vinterstid uten å lade.
Demobilen jeg kjørte hadde gått 20000km og forbruket fra fabrikk var 31,7kw/100km

arnlol

Tanken her er langturer. Ønsker å komme meg på hytta som ligger 22 mil uten å lade selv på kalde dager vinterstid. Det er mye 100 og 110 sone dit Oslo - Skeikampen. I tillegg kjører vi noen ganger til Vestlandet ca 32 mil over Hemsedal.
Skjønner jeg må finne litt ut av utstyret selv, men alltid nyttig med andres erfaringer av hva de finner nyttig

nosi1202

Jeg kjører strekningen Fjellhamar-Kvitfjell på vinterstid. Og jeg observerer stadig e-troner som ligger i 95 i høyre felt langs Mjøsa der det er 110-grense. Antar at noen av disse skal til Skeikampen, Hafjell, Kvitfjell. Jeg skjønner at de gjør det for å slippe ladestopp, men det er verdt å spørre seg om du synes det er verdt det.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

elektro

Sitat fra: Leaftekna2018 på onsdag 21. april 2021, klokken 15:00
Første jeg forslår er å sjekke med eiere ang rekkevidde.
2019 Mod 55 har wltp på 408, men selv opplevde jeg aldri mer enn 236 på gjettometeret..

Lurer fælt selv på hvorfor så stort sprik..
Aldri opplevd så stort sprik på leaf siden 2013..

Bilen må første vite hvor skal kjøre for å kunne anslå hvor langt den kommer. Det går bla. på topografi og fartsgrenser. Taster du inn én eller flere destinasjoner i Navi vil rekkevidden på gjettometeret på e-tron forandre seg. Og du vil se estimert batteriprosent ved ankomst på destinasjonen og på alle mellommål med stor presisjon. Dette fungerer superbra! Ellers vil den bare gi et litt pessimistisk anslag basert på siste tids kjøring.

Noen biler viser samme, eller nesten samme rekkevidde, året rundt. Men det hjelper deg ikke noe at gjettometeret viser mye når du setter deg inn i bilen. Det er reell rekkevidde som teller. Og e-tron quattro slett ikke blant de bilene som har størst prosentvis avvik mellom WLTP og reell rekkevidde. Langt mindre enn Leaf, så vidt jeg vet.. Selv om det er en merkelig ting å trekke inn.

Min 2019 modell e-tron viser i skrivende stund 240 km. rekkevidde med 76% batteri. Det tilsvarer da 316 km. fulladet. Siste tids kjøring inkluderer da kjøring med henger og småkjøring. Ellers ville den normalt vist litt mer. Jeg har ved et par anledninger kjørt 435 km, med start og stopp på samme sted, sommerstid, ved ren landeveiskjøring. Men jeg har også hatt opp til 350 Wh/km som gir 235 km. rekkevidde. Men det er med takboks, ned mot -20 grader, størstedelen motorvei litt over fartsgrensen og ca. 700 meter høydeforskjell. Årsgjennomsnitt er ca. 250 Wh/km. Det gir ca. 325 km. rekkevidde, men i praksis litt mer da tallet også inkluderer småkjøring ol.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: nosi1202 på onsdag 21. april 2021, klokken 18:47
Jeg kjører strekningen Fjellhamar-Kvitfjell på vinterstid. Og jeg observerer stadig e-troner som ligger i 95 i høyre felt langs Mjøsa der det er 110-grense. Antar at noen av disse skal til Skeikampen, Hafjell, Kvitfjell. Jeg skjønner at de gjør det for å slippe ladestopp, men det er verdt å spørre seg om du synes det er verdt det.

Jeg kjører mye på samme strekning. Har aldri lagt merke til at e-tron'er kjører spesielt sakte, merkelig påstand. Snarere tvert imot.. :police: Noen liker imidlertid å kjøre under fartsrgrensen uansett bil. Det må man akseptere.

Til trådstarter, så kommer du frem til Skeikampen hele året, også med takboks, så lenge du kan reise med fullt batteri. :) Forbruket vil nok aldri overstige 350 Wh/km. totalt på strekningen selv om du ligger i fartsgrensen, eller litt over. (350x220=77.000 mens e-tron 55 har mellom 80-85.000 Wh tilgjengelig.) Oftest vil du bruke langt mindre. Sykler bak merker du nesten ikke på forbruket.

Vil du være helt sikker på de kaldeste dagene, liker å kjøre svært fort, ikke kom av gårde med fullt batteri, eller ikke liker å ankomme hytta med lite batteri, kan du lade 5-10 minutter på en av den mange lynladerne på veien. Sikkert noen i bilen som har lyst på bolle, pølse eller kaffe. :) Et smart triks er å ta en pitstop allerede på Ionity Dal. Circle K Minnesund er en annen lokasjon. Bolleland kan være litt busy enkelte dager, men en bankers lokasjon er Olrud Handelspark, om du kommer så langt. For å nevne noen. Dere handler kanskje ofte på veien også.. Hjem er det aldri noe problem.

Alternativt kjøre RV4, da går det veldig mye mindre strøm. Men det lønner seg sjelden tidsmessig etter at E6 ble ferdig til Mjøsbrua. Jeg kjørte der med skiboks til påskefjellet og hadde 25% igjen på Vinstra.

Til Vestlandet vil du måtte lade til vinterstid med skiboks. Eller uansett, hvis det er kaldt, vått eller sterk vind. Sommerstid vil det ellers gå med god margin. Tast inn destinasjonen i Navi og følg med på estimert batteriprosent ved ankomst. Du kan la bilen (eller e-tron appen) finne ladestopp, det fungerer nå fint. Du kan også trykke Avbryt på spørsmål om dette, hvis du tror det kan gå, og du vil ofte se at estimert batteri ved ankomst er et sted mellom 0-10%. Eller se på diff mellom estimert rekkevidde og avstand til målet. Så kan du avgjøre om du bør lade basert på om den minker eller øker. Men du triller jo omtrent helt frem dit du skal fra Hemsedalsfjellet.. :)

Vil også anbefale å gjøre deg kjent med abetterrouteplanner og en annen app, som f.eks. ChargeFinder.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#9
For å svare på originalinnlegget, er det en mengde bra biler til under 700' men vanskelig å si noe generelt om utstyr da det nesten ikke finnes én bil som er lik selv om de er basert på samme grunnpakke. Noen av de tidlige 2019 modellene kalt Limited (sorte/grå m. oransje kalipere) er nesten fullspekket.

Norsk bil er regnet som en fordel fordi de har dobbelt varmeapparat. Kun 21-modeller (reg. etter juli 20) har rattvarme. Matrix lys kan på de fleste biler aktiveres OTA, men sjekk ev. at menyvalget er der. Dette vil du ha. Nightvision er jo også fint. Men dyrt. Og jeg liker head-up. Kameraspeil er noe de fleste ikke ønsker, men noen liker det. Og det har sine fordeler.

På min ønskeliste ville det ellers stått;
- Akustiske sideglass
- mørke ruter bak B-stolpe
- Bose anlegg
- el. justerbare seter med justerbar lårstøtte
- helst komfortseter (også kalt contour/konturseter)
- hengerfeste
- virtual cockpit
- adaptive viskere m. integrerte dyser

- glass optikk (alu/glass knapper)
- skinn på nedre dører/midtkonsoll/dash (kunstig eller helst nappa)
- ev. sort optikk (dørlister, nedre fanger etc. Smakssak)

Ellers er det en mengde utstyr på de fleste bilene. 360 kamera, kjøreassistent tur (adaptiv cruise/filholder mm.) 4-soners klima, ambientebelysnig osv. kan være ting å sjekke. Vær obs på at 21-tommers felgene er bredere og naturlig nok har lavere profil enn 20, og dermed gir både litt kortere rekkevidde og litt mer støy.

EDIT: Denne virker f.eks. fin v. første øyekast selv om vinterfelgene i mine øyne er litt triste. De sorte, Audi 20-tommers vinterfelgene fås fra 10-12k på Finn innimellom. https://www.finn.no/207966811

NB! Har ingen knytninger, ikke sjekket opphav eller finlest, men den ser norsk og tillitsvekkende ut m. Tectyl og det hele.. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: arnlol på onsdag 21. april 2021, klokken 16:22
Tanken her er langturer. Ønsker å komme meg på hytta som ligger 22 mil uten å lade selv på kalde dager vinterstid. Det er mye 100 og 110 sone dit Oslo - Skeikampen. I tillegg kjører vi noen ganger til Vestlandet ca 32 mil over Hemsedal.
Skjønner jeg må finne litt ut av utstyret selv, men alltid nyttig med andres erfaringer av hva de finner nyttig

Enig med Elektro i at denne avstanden vil du klare under praktisk talt alle forhold hvis du starter fulladet.

Jeg har 50 modellen, og har 195km med 800 høydemeter til hytta. Har kun vært tvunget til et kort ladestopp ÉN gang, da var det - 28 grader.

(Dette er riktignok en vei uten 100 og 110 km/t soner, men 55 modellen har tross alt 22kWt mer utnyttbar energi. Med et snittforbruk på 3kWt/mil, vil 55 modellen komme drøye 7 mil lenger)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

arnlol

Hjelpsomt med mye erfaringer og meninger her. Bare å henge seg på for flere. Nyttig å lese.
Alrite også med tips om finn annonser med alrite spekka bil for penga.
Noen måte å vite om bilene er Norsk eller importert og har det egentlig noe å si? Hvor mye bør antall kilometer på telleren ha å si? Sett mest på de under 20k på telleren

EtronSpook

Selger plikter å oppgi dersom bilen er importbil. Forskjellen går vel på kapasitet på varmeapparat 5 vs. 10kW om jeg husker riktig. Og garanti. Men begge deler som kommer med importbilen er god nok.

Det du burde gjøre, mener jeg, er å gå på audi.no og konfigurer opp den bilen du selv ønsker. Så tar du ut den detaljerte spesifikasjonen av den og sammenligner med biler på finn. Velg deg ut de tingene du mener er must og nice to have.

Hva som er must kommer jo helt an på hva man prioriterer. Jeg prioriterte utseende og sikkerhet på min 50 Advanced Sport (som jeg ikke har mottatt enda).

Men vil si ting som blant annet:
- Assistent pakke tur
- 360 kamera
- Elektriske seter
- 4 soners klima med varme i for og baksete (dersom man er 3-4 personer i bilen)
- Audi music interface foran og bak (USB porter foran og bak)

Jeg valgte bort en del ting som jeg kunne tenkt meg om jeg hadde ønske å bruke mer penger:
- Ekstra tykke sidevinduer (bilen er VELDIG stille inni med normale viduer)
- Servolukking av dører

Det er veldig mange ting du kan velge mellom. Så går mye på personlige preferanser.

Øyvind.h

Ligger flere erfaringer med importbiler ute i Etron gruppen på Facebook. Kort fortalt virker det som om 5kW fungerer bra også i streng kulde. Har tross alt 3kW varmepumpe i tillegg, så du må sikkert ned mot 30-40 minus før behovet for ytterligere 5kW melder seg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nosi1202

Sitat fra: elektro på onsdag 21. april 2021, klokken 20:06
Sitat fra: nosi1202 på onsdag 21. april 2021, klokken 18:47
Jeg kjører strekningen Fjellhamar-Kvitfjell på vinterstid. Og jeg observerer stadig e-troner som ligger i 95 i høyre felt langs Mjøsa der det er 110-grense. Antar at noen av disse skal til Skeikampen, Hafjell, Kvitfjell. Jeg skjønner at de gjør det for å slippe ladestopp, men det er verdt å spørre seg om du synes det er verdt det.

Jeg kjører mye på samme strekning. Har aldri lagt merke til at e-tron'er kjører spesielt sakte, merkelig påstand. Snarere tvert imot.. :police: Noen liker imidlertid å kjøre under fartsrgrensen uansett bil. Det må man akseptere.

Til trådstarter, så kommer du frem til Skeikampen hele året, også med takboks, så lenge du kan reise med fullt batteri. :) Forbruket vil nok aldri overstige 350 Wh/km. totalt på strekningen selv om du ligger i fartsgrensen, eller litt over. (350x220=77.000 mens e-tron 55 har mellom 80-85.000 Wh tilgjengelig.) Oftest vil du bruke langt mindre. Sykler bak merker du nesten ikke på forbruket.

Vil du være helt sikker på de kaldeste dagene, liker å kjøre svært fort, ikke kom av gårde med fullt batteri, eller ikke liker å ankomme hytta med lite batteri, kan du lade 5-10 minutter på en av den mange lynladerne på veien. Sikkert noen i bilen som har lyst på bolle, pølse eller kaffe. :) Et smart triks er å ta en pitstop allerede på Ionity Dal. Circle K Minnesund er en annen lokasjon. Bolleland kan være litt busy enkelte dager, men en bankers lokasjon er Olrud Handelspark, om du kommer så langt. For å nevne noen. Dere handler kanskje ofte på veien også.. Hjem er det aldri noe problem.

Alternativt kjøre RV4, da går det veldig mye mindre strøm. Men det lønner seg sjelden tidsmessig etter at E6 ble ferdig til Mjøsbrua. Jeg kjørte der med skiboks til påskefjellet og hadde 25% igjen på Vinstra.

Til Vestlandet vil du måtte lade til vinterstid med skiboks. Eller uansett, hvis det er kaldt, vått eller sterk vind. Sommerstid vil det ellers gå med god margin. Tast inn destinasjonen i Navi og følg med på estimert batteriprosent ved ankomst. Du kan la bilen (eller e-tron appen) finne ladestopp, det fungerer nå fint. Du kan også trykke Avbryt på spørsmål om dette, hvis du tror det kan gå, og du vil ofte se at estimert batteri ved ankomst er et sted mellom 0-10%. Eller se på diff mellom estimert rekkevidde og avstand til målet. Så kan du avgjøre om du bør lade basert på om den minker eller øker. Men du triller jo omtrent helt frem dit du skal fra Hemsedalsfjellet.. :)

Vil også anbefale å gjøre deg kjent med abetterrouteplanner og en annen app, som f.eks. ChargeFinder.

Jeg mente ikke at e-tron kjører spesielt sakte, men nå er det nå engang det vi diskuterer. Høydefeltet er også fullt av model X og Eqc. De eneste elbilene som holder litt fart langs Mjøsa vinterstid er stort sett Model S. Jeg mener at man ved å følge trafikken i venstre felt vil ha problemer med å komme helt frem enkelte dager vinterstid. Men det kommer jo selvsagt an på hvordan man kjører. Jeg klarer også å kjøre Kvitfjell-Fjellhamar med e-Golf uten ladestopp, men det er en lidelse. Følger man trafikken i som går i 120-125, kommer man ikke så veldig langt med golf.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA