Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla model 3 SR+ beste kjøpt under 400 k?

Startet av OleBrummen, tirsdag 20. april 2021, klokken 20:50

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 21. april 2021, klokken 09:20
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 21. april 2021, klokken 08:46
Men ladekø får man...
Hvor ofte?
Skal svært lite til for at det blir nok. Min datter lånte vår Ampera-E sommeren 2019. Etter å ha stått 60 min i kø før hun måtte lade i 45 min. mens hun så Tesla'ene kom og dro fra Tesla-laderen like ved, kan du lure på hvilken bilmerke hun kjøpte. Ingen står i ladekø daglig, men når du gjør det, da .....
Ampera-E gikk glatt 400 km om sommeren, men det var ikke nok til å beholde den.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Tellus

Du finner alltid skrekkhistorier.

Personlig har jeg til dags dato aldri hatt stått i kø. Det nærmeste jeg kom var på Bergkåk. Det var en ledig lader, men den kom jeg ikke til. Det løste seg fint da den andre bilen flyttet seg.

Nå er jeg flink til å planlegge så jeg vil stort sett alltid ha muligheten til å kjøre forbi en lader for å ta neste. Ikke alle som gjør dette selvfølgelig.

Ladenettverket begynner nå å bli ganske bra. Kjører mye mellom Oslo og Hallingdal. Nå lader jeg normalt ikke der da jeg har lader på hytta, men jeg hadde noen stopp før hytta ble ferdig. Hadde også et par stopp når jeg dro henger. RV 7 har nå svært mange lademuligheter og det skal godt gjøre å havne i kø der selv på utfarts/innfartsdager. Det står ladere med bare noen få mils mellomrom hele veien fra Hønefoss til Geilo. Det har også blitt svært mange steder hvor du har lynladere for de som nekter å bruke noe annet.

Andre deler av Norge har selvølgelig færre ladere.
En tur til Nordkapp er fortsatt krevende for de fleste (inkludert Tesla). Gamle teslaer uten CCS overgang vil nok slite ganske mye med en slik tur  :D

turfsurf

Sitat fra: Tellus på onsdag 21. april 2021, klokken 13:35
Gamle teslaer uten CCS overgang vil nok slite ganske mye med en slik tur  :D
Vil tro de fleste har råd til 2k for ett CCS adapter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SurSnasen

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 21. april 2021, klokken 12:40
Skal svært lite til for at det blir nok.

Det var ikke svar på "hvor ofte". Det var et enkelttilfelle du ga eksempel på.

Selv har jeg kjørt non-Tesla elbil i to år nå. Totalt hatt rundt 15 langturer (med dagsetapper på mer enn 400 kilometer, og dermed behov for underveislading). Eneste ladekøen jeg har opplevd var 5 minutter på en av største utfartsdagene midt i fellesferien. Den dagen var det for øvrig også ladekø på Teslas supercharger på samme sted.

Men selvsagt er det noen ladedestinasjoner som er mer belastet enn andre, hvor det titt og ofte blir ladekø. Dette klarer man å styre unna dersom man planlegger litt mer, og ikke velger å reise midt i "prime time". Man MÅ ikke ha Tesla for å dra på langtur.

Så blir det spennende å se i sommer hvordan det blir på aller verste utfartsdagene, når det har blitt en del tusen ekstra langtrekkende elbiler blant oss nordmenn.

DagfinnN

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 21. april 2021, klokken 15:15
Man MÅ ikke ha Tesla for å dra på langtur.
Så blir det spennende å se i sommer hvordan det blir på aller verste utfartsdagene, når det har blitt en del tusen ekstra langtrekkende elbiler blant oss nordmenn.
Må ikke ha, men du og du hvor mye bedre det er. Reiser man ned i Europa vil jeg påstå at nærmere "må" kommer en ikke.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Sitat fra: Tellus på onsdag 21. april 2021, klokken 13:35
Andre deler av Norge har selvølgelig færre ladere.
En tur til Nordkapp er fortsatt krevende for de fleste (inkludert Tesla). Gamle teslaer uten CCS overgang vil nok slite ganske mye med en slik tur  :D
Var på Nordkapp sommeren 2018 med S100D. Ikke krevende i hele tatt. Ladet på destinasjon om natten både med og uten stikk-kontakt. Kjørte Finland ned igjen. Gikk helt supert.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Wisd0m

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 21. april 2021, klokken 15:15
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 21. april 2021, klokken 12:40
Skal svært lite til for at det blir nok.

Det var ikke svar på "hvor ofte". Det var et enkelttilfelle du ga eksempel på.

Selv har jeg kjørt non-Tesla elbil i to år nå. Totalt hatt rundt 15 langturer (med dagsetapper på mer enn 400 kilometer, og dermed behov for underveislading). Eneste ladekøen jeg har opplevd var 5 minutter på en av største utfartsdagene midt i fellesferien. Den dagen var det for øvrig også ladekø på Teslas supercharger på samme sted.

Men selvsagt er det noen ladedestinasjoner som er mer belastet enn andre, hvor det titt og ofte blir ladekø. Dette klarer man å styre unna dersom man planlegger litt mer, og ikke velger å reise midt i "prime time". Man MÅ ikke ha Tesla for å dra på langtur.

Så blir det spennende å se i sommer hvordan det blir på aller verste utfartsdagene, når det har blitt en del tusen ekstra langtrekkende elbiler blant oss nordmenn.
Jeg har hatt motsatt opplevelse av deg med non-Tesla bil. Har flere ganger blitt stående halvtime-time før jeg har fått startet ladinga. Jeg ønsker ikke å legge inn slike sikkerhetsmarginer hver gang jeg skal ut, så for meg er alt annet enn Tesla som elbil uaktuelt. Da hadde jeg heller kjørt PHEV.

SurSnasen

Sitat fra: Wisd0m på onsdag 21. april 2021, klokken 16:26
Jeg har hatt motsatt opplevelse av deg med non-Tesla bil. Har flere ganger blitt stående halvtime-time før jeg har fått startet ladinga.

Og når var det?
Jeg har opplevd et par ganger kluss med å starte lading (CircleK sine hver gang), men har alltid fått i gang lading etter bare noen få minutter, enten gjennom tiltak fra support-telefonen, eller ved å bytte til en annen (og ledig) stolpe.

Wisd0m

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 21. april 2021, klokken 17:04
Sitat fra: Wisd0m på onsdag 21. april 2021, klokken 16:26
Jeg har hatt motsatt opplevelse av deg med non-Tesla bil. Har flere ganger blitt stående halvtime-time før jeg har fått startet ladinga.

Og når var det?
Jeg har opplevd et par ganger kluss med å starte lading (CircleK sine hver gang), men har alltid fått i gang lading etter bare noen få minutter, enten gjennom tiltak fra support-telefonen, eller ved å bytte til en annen (og ledig) stolpe.
Forrige sommer grunnet kø og noen andre enn enn meg skulle kjøre. Folk får belge hva de vil, men det er en grunn til at elbilforeningen maser om hurtigladere.

Electric cars in Norway


Øyvind.h

#25
Frem til mai i fjor brukte jeg stort sett supercharger (minus noe eierskap av Leaf og div CHAdeMO adapter++). Etter ett år med kun kommersielle ladere er erfaringen følgende:

20.05.20: Stoppet på CK Minnesund med nesten ny bil bare for å teste. To ladere var pakket inn i plast. Jeg fikk ladet uten problemer på en som ikke var tildekket. Gikk bort til en på nabostolpen som stod lenge med telefon og kabel. Det viste seg at hun ikke fikk lade uten å verifisere identitet med BankID eller noe sånt. Antakelig lagring av kort i app? Holdt på en god stund, men hun fikk ladet tilslutt

29.05.20: Stoppet på Fortum Vingnes. En lader opptatt, jeg tok den ledige. I løpet av ladingen kom et par biler innom og snudde når de så det var opptatt. Lading fungerte slik den skulle.

August/september 2020:
Dagstur tur/retur Bergen. Startet grytidlig lørdag morgen. Ledige ladere som fungerte fint på Maurset.
Ledig på CK ved Åsane som fungerte fint.
Kø på Ionity Gol på vei hjem (ventet snaut 10 minutter).  Ladingen ville heller ikke starte på første forsøk, men gikk på forsøk 2 eller 3.

Høstferien 2020:
Ladet på Fortum ved Stathelle/Lasses. Tok siste ledige. Flere var innom mens jeg ladet for å se etter ledige ladere. En kar med I3 holdt på lenge med en lader, på tråden med kundeservice. Usikker på hvor lenge han holdt på (kanskje 10 min+). Det var noe galt med bankkortet hans, men laderen sa noe helt annet. Han ga opp tilslutt.

Romjul 2020:
Ett stopp på Mer/BKK ved Lillehammer (Burger King). Flere i kø.
Ett stopp på Ionity Øyer. Flere i kø, en defekt lader.

Januar 2021 - stoppet ved BK nord for Hamar. Tok siste ledige.

31.01.21: Ladet utenfor McDonals Brumunddal. To ladere. En opptatt. En delvis knust ladekabel, men den fungerte (håndtak knust og litt plast knust). Forsøkte å melde ifra til Fortum, men de mente den ble driftet av noen andre. Når jeg ladet kom en bil og stilte seg i kø. Han måtte vente noen minutter på meg, men jeg avsluttet kjapt da vi trengte lite og de hadde småbarn i bilen.

Andre stopp i løpet av siste år:
Circle K Grelland. Fullt og kø på laderne inntil CK. Vi skulle ikke lade så parkerte bortenfor stasjonen. På vei ut av området så jeg at GK hadde noen ladere samme sted, hvorav et par ledige.

Har vært innom på Espa og sett ladekaos, men aldri hatt behov for å lade der.

Oppsummert for min del synes jeg ikke situasjonen er god nok for ikke-entusiaster. Verken brukergrensesnitt, antall eller stabilitet (ende til ende). Minus enkelte solskinnshistorier fra folk som mener alt er perfekt er mine erfaringer helt på linje med hva jeg hører fra venner, familie og i media knyttet til hurtiglading.
Det fungerer stort sett greit, men fortsatt litt bingo/uforutsigbart. For egen del reddes jeg av forberedelser med brikker/kontoer, kontroll på hvor brikkene er, research av ladesteder/antall/pågang og kunnskap om hva en bør gjøre når ting feiler (hold i kabel, test flere ganger, test forskjellige betalingsløsninger osv).
Kan også sjekke ladestasjoner på veien og forsøke å være strategisk, men det er litt styrete.

Jeg kjøper fortsatt ikke Tesla igjen kun for supercharger-nettverket. Å kjøre basert på kommersielle ladere går helt fint for min del. Taper nok bare 10-20-30 minutter i året på det valget, og det går helt fint :)
Men solskinnshistoriene biter på ingen måte på meg, og skal jeg anbefale elbil til noe som vil kjøre helt bekymringsfritt er det Tesla som gjelder fortsatt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. april 2021, klokken 18:43


Men solskinnshistoriene biter på ingen måte på meg, og skal jeg anbefale elbil til noe som vil kjøre helt bekymringsfritt er det Tesla som gjelder fortsatt.
Og dette er i Norge med en av de bedre utbygde ladenettverkene
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 21. april 2021, klokken 15:39
Sitat fra: Tellus på onsdag 21. april 2021, klokken 13:35
Andre deler av Norge har selvølgelig færre ladere.
En tur til Nordkapp er fortsatt krevende for de fleste (inkludert Tesla). Gamle teslaer uten CCS overgang vil nok slite ganske mye med en slik tur  :D
Var på Nordkapp sommeren 2018 med S100D. Ikke krevende i hele tatt. Ladet på destinasjon om natten både med og uten stikk-kontakt. Kjørte Finland ned igjen. Gikk helt supert.

Du gjorde deg avhengig av nattlading om sommeren. I min verden er det litt utfordrende. Utfordrende betyr selvfølgelig ikke umulig. Det er kun drøye 300 km mellom Skaidi og Nordkapp og om sommeren med en Tesla 100 variant er jo ikke dette noe problem.
Vinterstid med en Model 3 SR+ ville jeg nok ønsket å være sikker på noen alternativer. Disse alternativene er vel i ferd med å komme på plass så det blir jo bedre.

Tellus

#28
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. april 2021, klokken 18:43

August/september 2020:
Dagstur tur/retur Bergen. Startet grytidlig lørdag morgen. Ledige ladere som fungerte fint på Maurset.
Ledig på CK ved Åsane som fungerte fint.
Kø på Ionity Gol på vei hjem (ventet snaut 10 minutter).  Ladingen ville heller ikke starte på første forsøk, men gikk på forsøk 2 eller 3.


På Gol finnes en drøss ladere. Utenfor Burger King er det vel 4 stk lynladere. Utenfor Rema tror jeg det er 2 lyn og 2 hurtigladere.
Nå har det også kommet lynlader på Ål og ikke minst på Nesbyen (3x 150 eller 6x75 tror jeg). Du kan velge og vrake  :)

Moas

Flere av "kaosstedene" som er nevnt ovenfor har jeg knapt sett noen lade når jeg har vært der :+1:
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA