Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla model 3 SR+ beste kjøpt under 400 k?

Startet av OleBrummen, tirsdag 20. april 2021, klokken 20:50

« forrige - neste »

OleBrummen

Startpris 349.000 (reelt 360 000) for Tesla model 3 SR+ nå.

Med det får du:

-442 km WLPT
-Hurtig lading
-Varmepumpe
-Panoramatak
-Techy bil
-Frunk
-Semi-luksus
-Tilgang Tesla supercharger
-1000 kg henger (+10 000)
-75 kg taklast

Er det i det hele tatt noen andre kandidater som tilbyr dette? Tesla har med den nye prisen utkonkurrert det meste under 400k spør du meg. Dog er Mg EZ til 250 000 i særstilling, samt "minibiler" der en ikke trenger rekkevidden eller størrelsen, men Nissan Leaf etc kan legge seg. Det er per nå ingen virkelig konkurranse i denne prisklassen ut i fra hva en får for pengene. (Selvsagt; like en bare ikke Tesla er det jo ikke aktuelt med denne uansett)

Noen som tenker noe annet enn dette?






Trekkoppbil

#1
Ja, i forhold til konkurentene i prisklassa, så må den ha store fordeler.

Det jeg liker med Model 3 er optimalisering:
Det går på forbruk. Til sammenligning har en kina-konkurent 30% høyere forbruk på papiret, og enda høyere på test i Motor.
Ser man på bagasjerommet, ser det ut til å være bra plassutnyttelse.

Jeg har sansen for ingeniørmiljøer som har kultur for å optimalisere til stadighet.

Når man kjører el-bil, så er det så veldig mange faktorer man kan optimalisere, og til slutt blir det vesentlige forskjeller på produktet, og der merkes på langtur:
Valg av bilmodell kan gi 30% høyere forbruk, innenfor ganske like biler fysisk sett.
Små forskjeller i kjørestil, og en rekke små økotiltak kan til sammen lett gi en forskjell på 20-50%.
Aldring på batteriet avhenger mye av hvordan man behandler bil, og hva slags bil og batteri man velger.
Ladekø kan fort være en halvtime kortere med Tesla enn med andre biler.
Ladehastighet kan fort bli halvert, om ikke bilisten er taktisk.
Ladehastighet kan dobles om man velger rett bil.
Prisene for lading varierer også med mange forhold, og her kommer Tesla rimelig ut.

Er man litt slurvete så kan man fort bruke 10 ganger mer tid og penger på lading under langturen.

Det jeg ikke liker med Model 3, er at bilisten umyndiggjøres: Sjåføren får ikke informasjon eller manuell kontroll over kjøretøyet.
Skal man reparere bilen, er det nok ikke bare å gå til lokale verksteder på bygda, og det nytter heller ikke bestille deler fra 3. parts leverandører. Det føles som ei tvangstrøye hvor man hverken får eie eller styre sin egen bil, og man er overlatt til hva slags regler og påfunn fabrikanten har.
Jeg prøvekjørte model 3 før 4wd-sesongen, og den var gøy å kjøre på mange måter, men bilen er altfor sær.

Billigmodellen til 350 000kr har ikke firehjulstrekk. Det har vel heller ikke konkurentene i samme prisklasse.

Skal man rase rundt på Autobahn hele dagen, så er nok Model 3 rette bilen. Til det bruket kan man også kikke på 800V-modellene fra Hyundai/Kia, men jeg kjenner ikke til om du finner 800V ladere, eller hvor fort bilene kan lades. Til annet bruk, frister det ikke så mye med Model 3.

Wisd0m

Bil som gjør 0-100  på ca. 5 sek med driftskostnader som tilsvarer bensinpris på 2 kr/l samt hengerfeste til under 400 kNOK. Selv skjønner jeg nesten ikke at hele Norge kjører Model 3 SR+, kanonbil!

z4rd

Enig. Vurderer faktisk å anbefale denne til mine foreldre... bare sette den i permanent Chill Mode, så går det nok bra, da de aldri kommer til å utfordre kreftene i bilen :) TM3 har også lite feil og er billig i drift.

På min LR har jeg kostet på kr 1249,- på bremseservice etter 1 år og 4 mnd (17000km), og dette er strengt tatt noe jeg enkelt kunne fikset selv. Har ikke vært noen problemer.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

FaradayCage

Ja, meget sannsynlig har TS rett i denne påstanden/spørsmålet

Tellus


1000kwh

Men da får du vel en ekstremt ribbet bil? Tesla leverer jo ferdig bygde biler.

Barid Bel

id.4 begynner (iflg. vw.no) på 417' for utgaven med lang rekkevidde.

Nye Hyundai Kona begynnet på 331' for stort batteri-utgaven, men sr+ har noen fordeler (hengerfeste, tror bedre interiør, sc, tech).

Har samme oppfatning som trådstarter, at SR+ er et knallkjøp av en bil.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Moas

#8
Jeg liker at vi får noe billige alternativer. SR+ virker som et lovende alternativ.
Siden noen synes man kan sammenligne den med Kona så kan jeg nevne i tillegg at:

-Kona har varme i ratt og HUD. Foreløpig har ikke SR+ det.
-Hyundai tilbyr fri km garanti. Tesla gjør ikke det.

Hyundai forhandlere virker også generelt enkle å ha med å gjøre ved f.eks. garantifeil. Lakkkvaliteten og interiørkvaliteten er forøvrig veldig bra på Kona. Fantombremsing vil du heller ikke oppleve med Kona.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Tellus

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 21. april 2021, klokken 07:03
Men da får du vel en ekstremt ribbet bil? Tesla leverer jo ferdig bygde biler.

Du får en ribbet bil med mindre rekkevidde til en marginalt lavere pris enn en Model 3.
På den andre siden får du en SUV(like) bil som er veldig mye mer populær i Norge. I tillegg får du en VW.

Legger du på litt kan du få samme bilen med bedre rekkevidde enn en Model 3.

Sier ikke at Model 3 SR ikke er et godt kjøp, men som sedan har den kun truffet det norske markedet fordi det har manglet alternativer i dette prissegmentet. Om et snaut år tror jeg Model 3 blir og befinne seg langt ned på salgsstatistikken. På toppen finner vi nok Model Y sammen med en drøss av konkurrentene i tilsvarende klasse.

DagfinnN

Sitat fra: Moas på onsdag 21. april 2021, klokken 08:37
Hyundai forhandlere virker også generelt enkle å ha med å gjøre ved f.eks. garantifeil. Lakkkvaliteten og interiørkvaliteten er forøvrig veldig bra på Kona. Fantombremsing vil du heller ikke oppleve med Kona.
Men ladekø får man...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

amrois

Virker som et knallkjøp, for de som kan leve godt med en liten sedan. Rekkevidden er helt ok for oss, og siden vi er lite på vinterveier har AWD aldri vært et stort tema. Vi vurderte TM3 LR, men slo den fra oss kun pga manglende mulighet til å frakte en mellomstor hund i bagasjerommet. Endte i stedet opp med ID4 til omtrent samme pris.
ID4 Pro Perf Tech


Daniel_0007

#13
Sitat fra: Moas på onsdag 21. april 2021, klokken 08:37
Jeg liker at vi får noe billige alternativer. SR+ virker som et lovende alternativ.
Siden noen synes man kan sammenligne den med Kona så kan jeg nevne i tillegg at:

-Kona har varme i ratt og HUD. Foreløpig har ikke SR+ det.
-Hyundai tilbyr fri km garanti. Tesla gjør ikke det.

Hyundai forhandlere virker også generelt enkle å ha med å gjøre ved f.eks. garantifeil. Lakkkvaliteten og interiørkvaliteten er forøvrig veldig bra på Kona. Fantombremsing vil du heller ikke oppleve med Kona.


Kona går lenger og  :o Kona klarer faktisk å kjøre 400km, det skal godt gjøres å klare det med en model 3 sr+
Ladekø er som regel kun på typiske utfartsdager og i fellesferier men med litt planlegging så tar man et stopp tidligere hvor det er mindre trøkk på ladestasjoner, har enda ikke sett ladekø på ionity ladere heller
Model 3 2019 LR Rwd

Hanhijnn

Dette kommer jo helt ann på behovet/bruksmønsteret.
Men hvis du drar på langtur noen ganger i året, så er svaret alltid Tesla p.g.a. ladenettverket.
Selvfølgelig kan man klare seg godt med en Kona også, hvis den er stor nok. Det er jo en liten bil innvendig. Omtrent på størrelse med en Zoe (innvendig).
2012-mod. Nissan Leaf
2017-mod. Mitsubishi Outlander PHEV
2021-mod. Tesla Model Y bestilt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA