Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke lenger tilkoblet. Internett fungerer ikke lenger.

Startet av olav72, onsdag 21. april 2021, klokken 20:25

« forrige - neste »

olav72

Ser at min ID.4 ikke lenger koblet til nettet. Globusen i venstre kolonne på skjermen har en strek over seg. Heller ingen trafikkinformasjon på GPS. Jeg har fortsatt masse data igjen på data-planen som utløper i juni. Noen andre som har opplevd dette?
Skjønner ikke helt om det er eSim/dataplan som er problemet eller WeConnectID-tjeneste  som er problemet.

Ser VW har en side som viser problemer  den 15.4, men ikke noe status etter dette. Noen andre som har problemer? https://www.volkswagen.no/no/tilkoblings-og-mobilitetstjeneste/tilkobling/driftsmeldinger.html

hELgenen

Ikke opplevd. Visste ikke at man måtte ha noen dataplan,men her fungerer alt enn så lenge. Har du forsøkt å koble deg til via wifi på mobil. Altså bruke mobilen som aksesspunkt? Det vil jo ikke nødvendigvis fikse feilen,men du vil i alle fall kanskje fungere som en mellomløsning. Ellers antar jeg at du ikke ubevisst har skrudd anlegget i offline mode

olav72

Ja, bilen er i Online-modus. Har du ikke dataplan? Hvordan får du f.eks trafikkdata på GPS? Bruker du alltid mobil som aksesspunkt?

Har en gratis dataplan fra Cubic Telecom som har 1GB og varer 3 mnd. Fulgte med bilen.




olav72

Appen viser heller ikke riktig batteristatus, så virker ikke som den kan prate med bilen heller lenger.

hELgenen

Sitat fra: olav72 på onsdag 21. april 2021, klokken 21:05
Ja, bilen er i Online-modus. Har du ikke dataplan? Hvordan får du f.eks trafikkdata på GPS? Bruker du alltid mobil som aksesspunkt?

Har en gratis dataplan fra Cubic Telecom som har 1GB og varer 3 mnd. Fulgte med bilen.

Jeg har ikke inngått noen dataplan. Oppfattet det der som et tilbud for å bruke bilens 4G som wifi aksesspunkt.
Bruker Android auto mhp kart og trafikkdata. Bilens eget kart fungerer som bare det. Jeg har ikke satt opp noen dataplan ,men app fungerer..

unik42

Vi har tre år med grunnleggende onlinefunksjonalitet inkludert.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

hELgenen

Sitat fra: unik42 på torsdag 22. april 2021, klokken 06:57
Vi har tre år med grunnleggende onlinefunksjonalitet inkludert.

Das is gut jaaaaaah...

Men tilbake til datapakker - en reklamerer for in-car apps, media streaming,internet radio og Wifi hotspot.

Hvilke apps snakker man om her?

Hotspot er bare tull fordi man kan bruke egen mobil til dette og med 5G telefon vil det jo uansett være bedre enn 4G løsning. Skjønner at dette sikkert er myntet på familer med barn i bilen som sitter der med sitt nettbrett - vi bruker da telefonen sitt internettdeling til slikt....og det fungerer perfekt - så hotspot gir oss ingenting.
Men in-car apps - hva slags apper er det snakk om? Har aldri sett en eneste ekstra app eller en VW app-store

unik42

Ingenting nå, men forhåpentligvis Netflix og Spotify på sikt.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

hELgenen

Men spotify,waze etc nås jo med ett klikk via Android Auto som btw er trådløs. Min er der med en gang jeg setter meg inn bilen. Kobler seg til automatisk. Så liten merverdi der altså

unik42

Korrekt. Men endog er det jo noe Tesla-eierne syns er veldig kjekt. Se på Youtube og Netflix når de lader bilen for eksempel. Men nå har jo de større skjerm. Lite trolig at det blir interessant for min del.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

olav72

Vel, min bil er ikke lenger tilkoblet. Den er stuck I Offline modus. Har snakket med VW og de skjønner heller ikke noe, og har eskalert saken videre. Tar sikkert kjempelang tid. Har lest på andre forum at dette har en tendens til å skje etter 30 dager, men vet ikke det. Passer i antall dager for meg ihvertfall. Får gjentatte meldinger om "Internetforbindelse ikke tilgjengelig. Endre personvern i stillingene" og "Internettilkoblingen (esim) er ikke tilgjengelig for øyeblikket".

Ole Martin

Hadde samme problem med min ID4.
Tror at det ble trigget av følgende: åpnet bilen og tok nøkkelen inn i huset.
Vasket bilen og etter rundt to timer hentet jeg nøkkelen og låste bilen.
Da jeg like etterpå skulle ut å kjøre, var bilen stuck i offline modus.

Kontaktet VW support i Tyskland (dette var i påsken), men der var det lite hjelp å få. Googlet problemet og fant at andre hadde opplevd det samme med ID3.
Løsningen er å ta ut sikring 19 og sette den inn igjen etter minst 20 minutter.

https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=62056&=true

Thomasjs

Jeg har opplevd akkurat det samme, stuck i offlinemodus. Fikk utlevert bil tirsdag for 1 uke siden, da var den i online-mode og ingen problem. Men så en dag var den i offline. Snakket med leverandør igår som skulle ta det med verkstedet. Nå idagtidlig er den plutslig online igjen...
Jeg har ikke gjort annet en en reboot av "skjermen", som ikke så ut til å ha noen effekt da jeg prøvde det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA