Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan holder batteriet på e-up (gammel type)?

Startet av Cougar, tirsdag 20. april 2021, klokken 14:16

« forrige - neste »

Cougar

Vurderer en e-Up som ekstra-bil i huset, da den gamle modellen (16,8 kWh)
Ser de ligger fra rundt 60k på Finn, men kjørelengde fra 60k til 100k km
Hvor mye degradering av batteri kan jeg regne med på disse bilene?
Vet det er vanskelig å si eksakt, men vil det være mellom umerkelig (-10%) til dramatisk (-50%) ?
Har ikke funnet mange innlegg rundt dette for denne bilen her på forumet, derfor spør jeg.
2019 Ioniq El + mange andre biler

aageaasved

kjøpte ny i 2013 gått 95000 km -ingen forskjell på kjørelengde

Elmo

Sitat fra: aageaasved på onsdag 21. april 2021, klokken 15:21
kjøpte ny i 2013 gått 95000 km -ingen forskjell på kjørelengde
Samme, bare 2014 og 89000 km
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

epifant

2014, gått ~113(?)000 km. Har hatt bilen i over 4 år, siden 25 000 km. Muligens en ørliten reduksjon fra da til nå, men vanskelig å si ettersom kjøremønsteret mitt har endret seg med langt kortere vei til jobb.
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

Elmo

#4
Sitat fra: epifant på torsdag 22. april 2021, klokken 16:29
Muligens en ørliten reduksjon fra da til nå, men vanskelig å si ettersom kjøremønsteret mitt har endret seg med langt kortere vei til jobb.

Kortere vei, og dermed flere stopp og start pr lading gjør at det føles som du har fått kortere rekkevidde.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Martinschei

Det er lite vitenskapelig å si at bilen går like langt som da den var ny.
Blant annet fordi kjøremønster kan endre seg over tid, slitte dekk ruller bedre enn nye dekk og en hel haug med andre forhold som påvirker.

Jeg har ikke hatt bilen min i mer enn et år (- en dag) og kan si at det virker som at jeg har rundt regnet 14 kWh tilgjengelig fra fulladet batteri. Det er i alle fall det kjørekomputeren sier jeg har brukt når jeg har kjørt den "tom".

Hva som er tilgjengelig vil variere med hvordan bilen blir brukt. Gir du bånn gass vil det være større tap pga indre motstand i batteriet. Man har også mindre utnyttbar kapasitet dersom batteriet er kaldt.

Etter min erfaring har bilen min rundt 15% degradering om det var slik at bilen hadde 16,8kWh da den var ny. Ikke dramatisk, men noe jeg regner med at man vil merke.

Cougar

Takk for erfaringer. Det høres jo ut som om det ikke er noen markant nedgang i kapasitet om jeg skulle gå for en  rundt 5-6 år gammel bil med rundt 50-60k på telleren da.
Her er det snakk om en bil som ikke vil bli brukt til langturer, men hadde jo uansett vært greit om ikke rekkevidden har gått helt i kjelleren heller  :)
2019 Ioniq El + mange andre biler

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

ENTO


Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Radiobil1

Var en her inne som hadde en bil som hadde gått 230 000 km, og fortsatt hadde omtrent samme rekkevidde. Så ville ikke vært veldig bekymret.

igniztion

Kjøpte en 2014 e-Up for ca halvt år siden og har vært veldig fornøyd med rekkevidden og bilen generelt hele tiden. De kaldeste dagene i vinter viste den vel 82km med fulladet batteri på guessometeret, som var mer enn nok til t/r jobb, besøk til veterinær og en liten handletur. (Kom hjem med 4km rest :P)
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA