Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Travel Assist - forventninger, erfaringer, Q&A og sammenlikning

Startet av daktari, søndag 23. mai 2021, klokken 22:52

« forrige - neste »

daktari

Hva er erfaringene med Travel Assist?

På min standard testrute på Ring 3  i Oslo, en noe smal og svingete "motorvei", takler den utfordrende svinger veldig bra, den kjører samtlige faktisk. Autopilot-nivå altså, noe jeg ikke trodde.
https://youtu.be/ejbKa7N_Bvs

På landeveien er det derimot ganske ujevnt, men det er i grunn greit.

Ikke fått testet i kø enda eller på lengre turer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Når det kommer til forventninger så har jeg kun to - nemlig at dette utstyret skal hjelpe til å forhindre ulykker og at det ikke skal føre til irritasjon. Lane keep assistant som er en del av dette er allerede irritererende så jeg tviler egentlig på at dette er noe jeg vil sette pris på. Men jeg får det med neste bil sammen med head up display og alt annet VW kunne putte på - så får vi se hva det duger til. 
Nå skal ikke dette være en form for autopilot, kun til støtte for å øke trafikksikkerhet og jeg har som sagt ikke andre forventninger til dette enn at det gjør akkurat det på en måte som ikke er irriterende.

Jambo

Sitat fra: hELgenen på mandag 24. mai 2021, klokken 10:29
Lane keep assistant som er en del av dette er allerede irritererende så jeg tviler egentlig på at dette er noe jeg vil sette pris på.
Jeg har sett flere som mener dette, men uten at de har forklart hva som er irriterende med Lane Keep Assistant? Jeg prøvekjørte en ID4 1st i en time på alle slags typer veier. De gangene LKA grep inn var når jeg kjørte omtrent oppå markeringsstripene på enten høyre eller venstre side, og det gjorde jeg bare for å teste LKA. Jeg synes inngrepet var diskré og riktig utført alle gangene, og i en reell situasjon hadde de sannsynligvis hindret meg ifra å kjøre av veien eller over i feil kjørefelt. Selvfølgelig, om man har for vane å ligge for langt til høyre eller til venstre, så kan jeg se at det kan være mer irriterende. Eller hvis man ikke bruker blinklys når man skifter felt. Blinklys forteller LKA at det er et intensjonelt feltskifte og da griper den ikke inn.

Når det gjelder Travel Assist har jeg sett mye bra tester av den på YouTube, der den holder bilen stødig i midten av kjørefeltet, men helt poenget med det ser jeg ikke all den tid man skal kjøre selv med hendene på rattet likevel.

Rexen

Hvordan fungerer LKA på veger som har dårlige striper?
Eller ingen overhode?
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Jambo

Sitat fra: Rexen på mandag 24. mai 2021, klokken 12:34
Hvordan fungerer LKA på veger som har dårlige striper?
Eller ingen overhode?
LKA deaktiveres da. Det må være tydelig gjenkjent oppmerking for at LKA skal være aktivt ifølge bruksanvisningen. Om de er gjenkjente eller ikke ser man i displayet foran rattet. Jeg merket ingen problemer med dette på min prøvekjøring, men tror det var relativt god oppmerking der jeg kjørte.

daktari

LKA kan være litt av og på.

De som har trøbbel med LKA opplever det på smale landeveier når det kommer trafikk i mot. For å passere hverandre må man såpass langt ut på veimerkingen at LKA aktivieres. Da vil LKA flytte bilen inn mot motgående trafikk, noe som er skikkelig ubehagelig, spesielt hvis det er litt fart på begge kjøretøy.
De som kjører fort på svingete landevei og kutter svingene litt er heller ikke fornøyd. LKA er ikke tilpasset den type kjøring på veier uten midtmarkering.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: Jambo på mandag 24. mai 2021, klokken 12:11
men helt poenget med det ser jeg ikke all den tid man skal kjøre selv med hendene på rattet likevel.

Jo, det kan jeg faktisk forklare deg.

Travel Assist / Autopilot / Lane Keep Assistant (kjært barn, veldig mange navn) tjener den hensikt å avlaste sjåføren. Du skal fremdeles følge med, og du skal fremdeles holde i rattet. Men du blir langt mer avslappet. Du lærer deg raskt begrensningene til systemene. Hvilke svinger det ikke takler. Hvilke strekninger. Etc. Jeg har et slikt system på min e-tron. Der brukes det så mye som mulig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA