Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SR+ 2021 rekkevidde vinter

Startet av OleBrummen, mandag 19. april 2021, klokken 13:38

« forrige - neste »

OleBrummen

Hei,

Lurte på om noen hadde erfaring med praktisk rekkevidde på vinter, og da spesielt landeveiskjøring/fjellturer.

I det daglige vil SR+ dekke behov fullt ut. 30kwh Leaf i dag er «overkill». Trenger dog en vil som klarer 232 km i minus, snø og fullastet med ski og familie til hyttetur på fjellet.

Skulle SR klare 232 km komfortabelt vinter, (hevdes jo 440 km rekkevidde WLPT og har nå fått varmepumpe) eller må man da ha LR for å ikke havne i grøftekanten med tomt batteri?

Noen med erfaring med 2021 eller 19-20?

Øyvind.h

#1
Kommer nok helt an på hvilken distanse du skal kjøre. Er det mye motorvei og mange høydemeter får du et annet resultat enn om det er lave fartsgrenser og begrenset med stigning.
Et annet poeng er hvorvidt det er bra med ladere på veien, fortrinnsvis supercharger.

Jeg har vært inne på tanken om en SR+ selv da jeg "klarer" å komme opp på hytta med 2wd, prisen er veldig lav og det er supercharger i bunn av stigningsetappen slik at det er veldig liten ulempe å koste på seg et par minutter der om det må til.
Men foreløpig ser det nok ut til at SR+ utgår for vår del, primært pga behov for noe mer plass/praktisk plass. Og i utgangspunktet er 4wd i retning av absolutt krav (som kan avvikes ved kortere eierskap eller ved innertier på absolutt alt annet fra pris til plass og utstyr).

1000km test med SR+ i 5-6 plussgrader og motorvei:
https://www.youtube.com/watch?v=roNsuXnMiwc


Ny rekkeviddetest av SR+ lagt ut i går (283km rekkevidde i 120km/t og 391km rekkevidde i 90km/t, dog 12-13 grader ute som ikke akkurat er vintertemp selv om varmepumpe nå hjelper til på vinteren).
https://www.youtube.com/watch?v=wF2Ub315Y60
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

#2
Sitat fra: OleBrummen på mandag 19. april 2021, klokken 13:38
Hei,

Lurte på om noen hadde erfaring med praktisk rekkevidde på vinter, og da spesielt landeveiskjøring/fjellturer.

I det daglige vil SR+ dekke behov fullt ut. 30kwh Leaf i dag er «overkill». Trenger dog en vil som klarer 232 km i minus, snø og fullastet med ski og familie til hyttetur på fjellet.

Skulle SR klare 232 km komfortabelt vinter, (hevdes jo 440 km rekkevidde WLPT og har nå fått varmepumpe) eller må man da ha LR for å ikke havne i grøftekanten med tomt batteri?

Noen med erfaring med 2021 eller 19-20?
Har SR+ kjøpt 30.12.2019. Vi har hytte 223 km hjemmefra og må kjøre over Hjerkin (1000 moh). Vanlig standard landevei. Aldri hatt problem med å kjøre uten å lade. På vår og høst har vi kommet fram med mer enn 70 igjen uten å lade - om sommeren nærmere 150 km.
Har imidlertid handlet og benyttet anledning til å lade underveis bare for å være effektive. Har som regel fylt på ca 50 km (Grønn kontakt) mens vi handlet mat. Hver gang har vi kommet fram med mer igjen en påfyllet. Var riktig nok bare 15 km ekstra en gang i -2 med nysnø på veien.
Dette er en SR uten VP. Du får det og dermed sikkert rundt 50 km lenger rekkevidde enn vår på kalde dager.
Ski på taket stikker av med opptil 10% av rekkevidden.
Har du mulighet for å kombinere ladestopp og handling underveis er det intet å lure på.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

krisun27

Har en SR+ fra 23.12.19.
På vinterstid har jeg kun kjørt Trondheim - Ålesund som kan defineres som "langtur".
Ruten inkluderer 3 mindre fjell og 2 fergeoverganger og er på ca 280 km ifølge google maps.
Dette klarer jeg å kjøre uten å lade de fleste ganger. Har 2 ganger måtte stoppe for å lade. Da har det vært kaldere enn -10 eller 0 føre med tykt lag av snø/slaps på veien. Dette er modellen uten varmepumpe.

Forrige tur var det rundt 0 grader i lavlandet og minus over fjelltoppene. Kom frem med 5% på batteriet og kjørte uten å tenke økonomisk.

Syklist

#4
Denne testen gir jo en indikasjon: https://elbil.no/duelltest-slik-gikk-det-da-vi-kjorte-hyundai-og-tesla-tomme/   2021 modell med varmepumpe burde være bedre.

Vår hadde fremdeles reserver når vi kom fram til indre Sogn etter tur over Hemsedalsfjellet i snøbyger i fjor, hadde vel ladet til 80% i Gulsvik.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

OleBrummen


Takk for svar, virker jo oppløftende, skjønt det sikkert Jan bli behov for å lade en sjelden gang om sprengkulde og ski på taket. Ser dog det er Fjere superchargere på veien!

Rocklobster

Min SR+ uten varmepumpe klarer akkurat ikke Oslo-Beitostølen (uten noe på taket) på kalde dager om vinteren selv fra 100%. Så svaret er nok nei, ikke uten varmepumpe, min erfaring med Kona med varmepumpe som mister en god del mindre kapasitet, er at jeg vil gjette at en med varmepumpe vil klare det. Ikke at det er noe problem å stoppe ti minutter underveis og fortsatt ha litt "på tanken" når jeg er fremme. Flere superladere og en drøss andre alternativer på veien. For meg er det ikke i nærheten av å være verdt pengene å nå betale 100000,- mer for større batteri i hvert fall.

amstray

Støtter de som sier det ikke er et problem. Har selv en SR+ fra oktober 2019, og med fullt batteri og oppvarmet bil ved start, burde det gå fint (i alle fall om det ikke er mye motorvei i 110). Men det viktigste er likevel at dersom du noen ganger må ha et lite ladestopp, lader den imponerende fort. Superchargerne er aldri opptatt, og 7 minutter gir deg glatt 100 ekstra km. Ikke noe å lure på, om du ikke trenger 4wd, er det bortkastede penger å kjøpe LR.
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA